x

UOKiK ostrzega przed oszustwami w barach i restauracjach

Kategoria: Twój biznes - wiedza    10.07.2020

Rolada ustrzycka zamiast oscypka, mintaj zamiast dorsza i stary tłuszcz do smażenia. W 87 proc. restauracji skontrolowanych w ubiegłe wakacje były nieprawidłowości - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I ostrzega przed przykrymi niespodziankami konsumenckimi podczas tego lata.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
– Zaczęły się wakacje. Wielu Polaków podczas urlopu odwiedza okoliczne restauracje i bary, korzysta ze środków transportu. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem, dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jak co roku ostrzega, jakie przykre niespodzianki mogą spotkać konsumentów w trakcie wyjazdów wakacyjnych. Przypominam, że podstawowym prawem każdego konsumenta jest możliwość złożenia reklamacji, gdy na przykład organizator wycieczki nie wywiązuje się z ustalonego programu, pokój w hotelu różni się od zamówionego, a posiłek podany w restauracji nie odpowiada opisowi w menu – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w karcie dań. Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje. W poprzednie wakacje inspektorzy sprawdzili 169 restauracji i barów, które Polacy odwiedzają podczas urlopów, np. w kurortach, na stacjach benzynowych i dworcach. Niemal w 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od złego oznakowania, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do ok. 2,9 tys. z nich.

Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli
1. Zamiana składników,
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
np. filet soli zastąpiono filetem z limandy żółtopłetwej, kebab zawierał mięso wołowe i drobiowe, a nie jak deklarowano baraninę, oscypek okazał się tańszą roladą ustrzycką, a w pierogach wołowych nie było wołowiny, tylko wieprzowina.
2. Wydawanie za małych porcji, np. masa 2 porcji kotletów wołowych (z burgerów) miała wynosić łącznie 300 g a w rzeczywistości było to 217 g.
3. Brak wykazu składników oraz informacji o alergenach.
4. Przeterminowane produkty.
5. Nieprawidłowe przechowywanie żywności i niewłaściwe warunki sanitarne, np. brudne, nadmiernie oszronione czy niesprawne lodówki.
6. Niepełne informacje o cenach.

Prawa konsumenta
1. Pełna informacja o potrawie. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że gość o te informacje dopytuje kelnera.
2. Pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia klient powinien dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
3. Reklamacja. Gdy gość ma zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiał pizzę z szynką, a dostał z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał mu czekać półtorej godziny, może to zgłosić obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji może domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie może złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad mu nie smakował.
4. Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej. Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej. Przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a klient zapłacił 35 zł, powinien wysłać zdjęcie cennika i paragonu. IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła reklamację, konsument może także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.
5. Zgłoszenie do IJHARS. Skargę na niewłaściwą jakość handlową oferowanych potraw należy natomiast zgłosić do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) bądź Głównego Inspektoratu JHARS.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zbiory śliwek w Kalifornii zakończone sukcesem!

W sadach kalifornijskich tegoroczne zbiory śliwek dobiegły końca. Sadownicy potwierdzają czerwcowe prognozy Amerykańskiego Urzędu Statystycznego ds. Rolnictwa (NASS) o ponad 100 proc. wzroście zbiorów, w porównaniu do 2016 roku.

Wizytówka Google - darmowy marketing restauracji

Obecność marki w internecie jest kwestią kluczową, bo ludzie w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach. Właściciele restauracji powinni zadbać o to, aby klienci mogli łatwo znaleźć ich ofertę. Jednym z pomocnych narzędzi może być wizytówka Google.

Zebrania personelu - jak je robić z głową?

W poprzednim artykule cyklu "Sztuka obsługi" opisywaliśmy, dlaczego organizowanie spotkań indywidualnych i regularna ewaluacja pracowników są kluczowe w budowaniu zespołu. W majowym odcinku przyjrzymy się zebraniom grupowym. Jak mogą przysłużyć się do budowania zdrowej organizacji?

Najnowsze trendy w raporcie "Polska na Talerzu 2018"

Coraz więcej Polaków odwiedza lokale gastronomiczne, a przy ich wyborze kierują się rekomendacjami znajomych lub rodziny oraz opiniami z serwisów społecznościowych i portali - przede wszystkim z Facebooka - pokazują wyniki raportu "Polska na Talerzu 2018", przygotowanego przez MAKRO Polska.

Opakowania na wynos

Rynek delivery w Polsce i na świecie ciągle rośnie, w dodatku znacznie szybciej niż wartość całego rynku gastronomicznego. Wraz z tym wzrostem oraz nieustannym poszerzaniem oferty posiłków z dostawą pojawia się coraz więcej pytań o to, w co najlepiej pakować dania na wynos i w dowozach.

Zwiększ produktywność swojej restauracji

Zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż lub poprawić wskaźnik rentowności? Potrzebujesz motywacji do działania w tych zakresach? Nie wiesz, od czego zacząć? Zapraszam do lektury.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej