

Lody (z okienka) odporne na kryzys


Desery lodowe to najwyraźniej produkt odporny na kryzys. Przekonała się o tym firma Sweet Gallery, która mimo pandemii od maja rozwija nową sieć SiGelato z lodami naturalnymi. Ma już 25 franczyzobiorców.
– Rozwój SiGelato zaplanowaliśmy jeszcze przed wybuchem pandemii i zatrzymaniem gospodarki. Tzw. lockdown nastąpił w marcu, a więc jeszcze przed rozpoczęciem sezonu lodowego. Mieliśmy więc czas na śledzenie rozwoju sytuacji oraz obserwowanie jak zareaguje na nią nasza firma i pozostałe marki – mówi Krzysztof Olesiak, prezes Sweet Gallery.
Mobilna gastronomia w czasie kwarantanny
Firma, oprócz SiGelato, jest właścicielem czterech innych marek – Lodolandia z lodami świderkami, Bafra Kebeb, Rajskie Lody Tajskie i Kołacz na Okrągło. Pod wymienionymi szyldami działa w sumie ponad 650 punktów. Wszystkie marki poradziły sobie z kryzysem.
– W przypadku Lodolandii jedynie opóźniliśmy start sezonu o trzy tygodnie i punkty lodowe zaczęliśmy uruchamiać w drugiej połowie kwietnia. Aktualnie działają już wszystkie przyczepy ze sprzedażą utrzymującą się na podobnym poziomie, jak w zeszłym roku w analogicznym okresie – mówi Krzysztof Olesiak.
Lodolandia oraz pozostałe koncepty Sweet Gallery to mobilne przyczepy, które gdy nie pracują, nie generują kosztów, w przeciwieństwie do tradycyjnych lokali gastronomicznych, na których ciążą zobowiązania pracownicze i czynsz. Sweet Gallery anulowała miesięczne opłaty franczyzowe, a franczyzobiorcy Lodolandii mogli skorzystać z pomocy w ramach Tarczy Antykryzysowej.
Sweet Gallery od początku istnienia stawiała na sprzedaż „take away” oraz segment „street food”. Po siedmiu latach firma zajmuje ok. 15 proc. rynku mobilnej gastronomii. – Taka formuła bardzo dobrze sprawdziła się w okresie kwarantanny. Ludzie nie bali się kupować gotowych potraw, tym bardziej że my oferowaliśmy sprzedaż na wynos przez tzw. okienko, co dało jeszcze większe poczucie bezpieczeństwa – wyjaśnia Olesiak.
Wzrost sprzedaży w sieciach idzie w parze z otwieraniem nowych punktów franczyzowych. Od początku pandemii firma pozyskała 50 nowych franczyzobiorców. Część z nich nawiązała współpracę jeszcze w czasie kwarantanny przed rozpoczęciem sezonu lodowego, kiedy to firma prowadziła spotkania rekrutacyjne online. – Biznes, który oferujemy można łączyć z inną aktywnością zawodową, można prowadzić go zdalnie, jest tani, szybki i oparty na prostych zasadach – zapewnia Krzysztof Olesiak.
Warunki franczyzy
Sweet Gallery oferuje w pełni wyposażoną przyczepę dopasowaną do konkretnej marki, a działalność rozpoczyna się już po dwudniowym szkoleniu. Firma wybiera również lokalizacje i negocjuje ceny najmu.
– W tej chwili mamy kilkadziesiąt przyczep gotowych do pracy. Cały proces przygotowania do biznesu – od pierwszego spotkania rekrutacyjnego do otwarcia punktu, trwa dwa tygodnie – informuje Krzysztof Olesiak.
Koszt inwestycji w pojedynczy punkt w zależności od marki wynosi od 94,9 tys. zł, ale aby dołączyć do sieci wystarczy wkład własny od 10 tys. zł. Pozostała część kwoty jest leasingowana. Inwestycja zwraca się średnio już w drugim sezonie.
– W okresie letnim przy dobrej pogodzie nasze punkty miesięcznie generują 30 tys. zł, a niektóre nawet 50 tys. zł. Myślę, że w tym sezonie może być jeszcze lepiej ponieważ wiele osób zrezygnuje z wyjazdów wakacyjnych za granicę i spędzi je w Polsce – mówi Krzysztof Olesiak.
Zobacz także

Dobro&Dobro Cafe: ruszamy na podbój Europy i nie tylko

O początkach firmy, jej kolejnych konceptach, planach i gustach kawowych opowiadają Inna Yarova i Oleg Yarovyi, właściciele sieci Dobro&Dobro Cafe, Sushi:Sushi Cafe, Prosecco Oyster Bar.

Idealnie czyste szkło bez cienia wysiłku… i polerowania

Nieskazitelnie czyste, wypolerowane szkło bez plam i zacieków to wizytówka każdej restauracji. Dobra zmywarka gastronomiczna z odpowiednią funkcją praktycznie zrobi wszystko za nas, pozostawiając naczynia idealnie czyste i błyszczące.

Sphinx: Jedyną możliwością obniżania cen jest wzrost frekwencji gości

- Dziś sam wsad do przygotowania shoarmy kosztuje tyle, ile kiedyś wynosiła jej cena, a przecież surowiec to tylko jedna z kilku grup kosztów prowadzenia restauracji - mówi Mateusz Cacek, wiceprezes Sfinks Polska, operatora sieci Sphinx. Rozmawiamy z nim m.in. o strukturze wydatków w gastronomi.

Multi Ice Group: mamy najwięcej punktów z lodami w Polsce

Radosław Charubin, prezes Multi Ice Group - operatora "u Lodziarzy" i "LodyBonano" zdradza między innymi, jak firma pracuje nad rentownością biznesu przez cały rok, nie tylko w sezonie wiosenno-letnim. Opowiada też o nowych konceptach, które buduje firma, jak Crazy Dog i BuBu Bubble Tea.

iVario od RATIONAL: prawdziwy przełom w restauracyjnej kuchni

Niezliczone brudne garnki i patelnie, różne wyposażenie kuchni do mise en place i obsługi, zajmowanie miejsca przez frytownice i trzony kuchenne - według firmy RATIONAL, specjalisty w zakresie przygotowywania gorących potraw, to wszystko należy już do przeszłości dzięki iVario.

Convotherm mini: mały piec o ogromnych możliwościach

Nowy Convotherm mini to profesjonalny piec konwekcyjno-parowy przeznaczony przede wszystkim do małych lokali gastronomicznych, którym zależy na oszczędności miejsca oraz energii elektrycznej, a jednocześnie na maksymalnej funkcjonalności.
Inne kategorie
Podcasty


Lifestyle czy zwykła konsumpcja: gdzie tu jest miejsce dla żywności [PODCAST]

