x

Wyższy VAT na owoce morza. Jak zdrożeją ośmiorniczki w restauracjach?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.07.2020

Od 1 lipca obowiązuje wyższy VAT na homary, ośmiornice, krewetki, ostrygi, kawior itp. oraz ich przetwory, a także na przygotowywane z nich potrawy w lokalach gastronomicznych. Stawka wzrosła do 23 proc. Czy podniesienie podatku zrewolucjonizuje cenniki w restauracjach?

VAT na owoce morza podyższono do 23 proc. Zdjęcie: Shutterstock.com.
VAT na owoce morza podyższono do 23 proc. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Od 1 lipca obowiązują nowe stawki VAT na niektóre artykuły spożywcze. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że chodzi o uproszczenie systemu podatkowego – podobne towary mają być opodatkowane jednakową stawką. Ma to ograniczyć sytuacje, w których np. musztarda była inaczej opodatkowana niż sos musztardowy.
W efekcie dla części produktów VAT został obniżony, np. dla owoców tropikalnych i cytrusowych (z 8 do 5 proc.), musztardy i niektórych przypraw przetworzonych (z 23 proc. do 8 proc.) czy pewnych wyrobów piekarniczych (wyrównano stawkę do 5 proc, wcześniej obowiązywały trzy: 5, 8 i 23 proc., w zależności od terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości), a dla innych artykułów, np. lodu używanego do celów spożywczych i chłodniczych oraz owoców morza – podatek podwyższono.
Niestety VAT na owoce morza ostro skoczył w górę – z 5 i 8 proc. do aż 23 proc. Dotyczy to homarów, ośmiornic i innych skorupiaków, mięczaków i bezkręgowców wodnych (kraby, langusty, krewetki, ostrygi, małże, ślimaki) oraz kawioru i ich przetworów, a także przygotowywanych z nich posiłków w barach i restauracjach.
Najbardziej podrożeją w restauracjach dania z ośmiornicy. Zdjęcie: Shuttersock.com.
Najbardziej podrożeją w restauracjach dania z ośmiornicy. Zdjęcie: Shuttersock.com.

Jak na podwyżkę VAT zareagowali restauratorzy serwujący dania z owoców morza?

Martin Gimenez Castro, szef kuchni restauracji Ceviche Bar w Warszawie
Menu z nowym cennikiem dań z owocami morza obowiązuje w naszej restauracji od 1 lipca. Najbardziej podrożała przystawka z ośmiornicy – z 55 zł do 61 zł. Przy takiej różnicy w cenie pewnie będziemy teraz mniej jej sprzedawać. Ale zakup produktu bazowego do tej pory i tak był kosztowny, więc przy kilkunastoprocentowym wzroście podatku VAT zmiana ceny jest wyraźnie odczuwalna. Kilogram ośmiornicy jest obecnie o 25 zł droższy!
W przypadku kalmarów i krewetek różnice nie są takie duże, więc dania z tymi owocami morza podrożały u nas o 3 zł. Ceviche z krewetek z mlekiem kokosowymi i pomidorami kosztuje teraz 42 zł, krewetki ze szparagami i miso – 43 zł, a kalmary z granatem, parmezanem i sałatą rzymską – 38 zł.
Nie chcę rezygnować z żadnej z potraw z owocami morza, które oferuję w moim menu. Szkoda by było, bo nasi goście je lubią. Może nie poczują różnicy, choć jeśli chodzi o ośmiornicę, to na pewno będą pytać, co się stało. Ale uważam, że ostatecznie skutki tych podwyżek nie będą katastrofalne.

Karolina Jakimiak-Kwaśniewska, właścicielka Port Royal – Fish & Oyster Bar w warszawskiej Hali Koszyki
Podwyżki VAT zapowiadano wcześniej, więc od dłuższego czasu przygotowywaliśmy się na to, by nieco zmienić nasze menu – uzupełnić je o więcej dań z ryb, na które stawka podatku się nie zmieniła. Nie zrezygnowaliśmy z żadnej potrawy z owoców morza, ale oczywiście musieliśmy trochę podnieść ich ceny. To średnio o parę złotych więcej za danie. Najbardziej podrożała serwowana przez nas ośmiornica, bo o 7 czy 8 zł. Ale to jest produkt drogi przy zakupie, a niestety dodatkowo podczas gotowania jego waga znacząco spada. W ogóle nie zmieniliśmy za to np. cen muli.  
Jednak ceny u nas nie wzrosły o te 15 proc., czyli o tyle ile podniesiono VAT – zmniejszyliśmy po prostu marżę, aby nie zawieść naszych gości. Będziemy mniej zarabiać, ale mamy za to nadzieję, że klienci nie zniechęcą się do jedzenia w seafoodowych restauracjach. I dalej będą przychodzić do nas. Na razie reagują pozytywnie, śmieją się, że zamiast owoców morza trzeba jeść teraz musztardę. Zapewniają, że nadal będą nas odwiedzać. Choć może wypiją mniej wina do kolacji.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Promocja restauracji. Sprawdzone pomysły na trudne czasy - podpowiada Rafał Lankosz, Head of Marketing w Unilever Food Solutions, North Europe

Nawet najlepsze restauracje muszą podejmować wiele czynności, aby dać się poznać i przyciągać klientów. Promocja restauracji w niełatwych czasach, kiedy goście coraz rzadziej jedzą na mieście, to zatem już nie nice-to-have, ale must-have. Jak ją zrobić skutecznie i efektywnie kosztowo?

Kawiarnia wprowadza opłaty za korzystanie z grzejników

Cafe Mombasa w Antwerpii na północy Belgii zainstalowała terminale płatnicze do grzejników, z których klienci korzystają na tarasie. Chodzi oczywiście o rekompensatę wysokich kosztów energii.

Wege ma coraz więcej miejsca na półce [ANALIZA]

Roślinna transformacja mimo inflacji i rosnących cen już się nie zatrzyma, ani nie cofnie - wieszczą producenci i analitycy. Silnie na nią oddziałują świadomi konsumenci. Głównym segmentem plant based jest zamiennik mleka. Jego sprzedaż to prawie 60% zakupów kategorii w ujęciu wartościowym.

Wigilia firmowa jak za króla Sasa (albo marszałka Piłdudskiego)

Lokalna, sezonowa, bogata w potrawy wegetariańskie, a nawet wegańskie - tak w skrócie można by opisać tradycyjną polską kuchnię wigilijną. Czy możemy zatem znaleźć lepsze źródło inspiracji niż doświadczenia naszych pradziadków?

Jak się komunikować z gośćmi restauracji w czasach kryzysu?

Pandemia i wybuch wojny w Ukrainie były trudną lekcją dla biznesów gastronomicznych, również pod kątem komunikacji z gośćmi. Jak się promować w czasach kryzysu, by nie popełniać gaf i nie stracić klientów? Rozmawiamy o tym z Kati Płachecką, właścicielką agencji Płachecka PR & Marketing.

Sezonowanie (nie tylko) mięsa

Wraz z modą na steki w restauracjach i steak-house’ach pojawiły się szafy, w których dojrzewa wołowina, a proces wydobywania z mięsa jego najlepszych walorów staje się coraz popularniejszy.

Inne kategorie

Podcasty

Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

Jak zmienia się rynek roślinnych zamienników produktów odzwierzęcych? Czego możemy się spodziewać na wegańskich talerzach w niedalekiej przyszłości? Rozmawiamy o tym z Katarzyną Sałatą, przedstawicielką kampanii RoślinnieJemy.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej