x

Wyższy VAT na owoce morza. Jak zdrożeją ośmiorniczki w restauracjach?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    02.07.2020

Od 1 lipca obowiązuje wyższy VAT na homary, ośmiornice, krewetki, ostrygi, kawior itp. oraz ich przetwory, a także na przygotowywane z nich potrawy w lokalach gastronomicznych. Stawka wzrosła do 23 proc. Czy podniesienie podatku zrewolucjonizuje cenniki w restauracjach?

VAT na owoce morza podyższono do 23 proc. Zdjęcie: Shutterstock.com.
VAT na owoce morza podyższono do 23 proc. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Od 1 lipca obowiązują nowe stawki VAT na niektóre artykuły spożywcze. Ministerstwo Finansów tłumaczy, że chodzi o uproszczenie systemu podatkowego – podobne towary mają być opodatkowane jednakową stawką. Ma to ograniczyć sytuacje, w których np. musztarda była inaczej opodatkowana niż sos musztardowy.
W efekcie dla części produktów VAT został obniżony, np. dla owoców tropikalnych i cytrusowych (z 8 do 5 proc.), musztardy i niektórych przypraw przetworzonych (z 23 proc. do 8 proc.) czy pewnych wyrobów piekarniczych (wyrównano stawkę do 5 proc, wcześniej obowiązywały trzy: 5, 8 i 23 proc., w zależności od terminu przydatności do spożycia lub daty minimalnej trwałości), a dla innych artykułów, np. lodu używanego do celów spożywczych i chłodniczych oraz owoców morza – podatek podwyższono.
Niestety VAT na owoce morza ostro skoczył w górę – z 5 i 8 proc. do aż 23 proc. Dotyczy to homarów, ośmiornic i innych skorupiaków, mięczaków i bezkręgowców wodnych (kraby, langusty, krewetki, ostrygi, małże, ślimaki) oraz kawioru i ich przetworów, a także przygotowywanych z nich posiłków w barach i restauracjach.
Najbardziej podrożeją w restauracjach dania z ośmiornicy. Zdjęcie: Shuttersock.com.
Najbardziej podrożeją w restauracjach dania z ośmiornicy. Zdjęcie: Shuttersock.com.

Jak na podwyżkę VAT zareagowali restauratorzy serwujący dania z owoców morza?

Martin Gimenez Castro, szef kuchni restauracji Ceviche Bar w Warszawie
Menu z nowym cennikiem dań z owocami morza obowiązuje w naszej restauracji od 1 lipca. Najbardziej podrożała przystawka z ośmiornicy – z 55 zł do 61 zł. Przy takiej różnicy w cenie pewnie będziemy teraz mniej jej sprzedawać. Ale zakup produktu bazowego do tej pory i tak był kosztowny, więc przy kilkunastoprocentowym wzroście podatku VAT zmiana ceny jest wyraźnie odczuwalna. Kilogram ośmiornicy jest obecnie o 25 zł droższy!
W przypadku kalmarów i krewetek różnice nie są takie duże, więc dania z tymi owocami morza podrożały u nas o 3 zł. Ceviche z krewetek z mlekiem kokosowymi i pomidorami kosztuje teraz 42 zł, krewetki ze szparagami i miso – 43 zł, a kalmary z granatem, parmezanem i sałatą rzymską – 38 zł.
Nie chcę rezygnować z żadnej z potraw z owocami morza, które oferuję w moim menu. Szkoda by było, bo nasi goście je lubią. Może nie poczują różnicy, choć jeśli chodzi o ośmiornicę, to na pewno będą pytać, co się stało. Ale uważam, że ostatecznie skutki tych podwyżek nie będą katastrofalne.

Karolina Jakimiak-Kwaśniewska, właścicielka Port Royal – Fish & Oyster Bar w warszawskiej Hali Koszyki
Podwyżki VAT zapowiadano wcześniej, więc od dłuższego czasu przygotowywaliśmy się na to, by nieco zmienić nasze menu – uzupełnić je o więcej dań z ryb, na które stawka podatku się nie zmieniła. Nie zrezygnowaliśmy z żadnej potrawy z owoców morza, ale oczywiście musieliśmy trochę podnieść ich ceny. To średnio o parę złotych więcej za danie. Najbardziej podrożała serwowana przez nas ośmiornica, bo o 7 czy 8 zł. Ale to jest produkt drogi przy zakupie, a niestety dodatkowo podczas gotowania jego waga znacząco spada. W ogóle nie zmieniliśmy za to np. cen muli.  
Jednak ceny u nas nie wzrosły o te 15 proc., czyli o tyle ile podniesiono VAT – zmniejszyliśmy po prostu marżę, aby nie zawieść naszych gości. Będziemy mniej zarabiać, ale mamy za to nadzieję, że klienci nie zniechęcą się do jedzenia w seafoodowych restauracjach. I dalej będą przychodzić do nas. Na razie reagują pozytywnie, śmieją się, że zamiast owoców morza trzeba jeść teraz musztardę. Zapewniają, że nadal będą nas odwiedzać. Choć może wypiją mniej wina do kolacji.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Praca za barem - wstrząśnij swoją karierą!

Praca za barem to przygoda życia, ale wszystko kiedyś może się znudzić. Jak i gdzie kierować swoje kroki, jeśli chcesz związać się z tą branżą na dłużej?

Weekendowe wypady - hit tegorocznych wakacji?

Aż 70% Polaków planuje w te wakacje wyjazd typu city break. Uważają, że formuła krótkiego wypoczynku w wybranym mieście to dobra alternatywa dla tegorocznych, nietypowych ze względu na pandemię wakacji. 18% ankietowanych szuka w czasie takich wypadów nowych doznań kulinarnych.

Shoarma z restauracji sieci Sphinx trafi do 1500 sklepów

Shoarma, najpopularniejsze danie restauracji Sphinx, w styczniu trafiła do sprzedaży jako danie gotowe w Delikatesach Centrum, sieci liczącej ponad 1500 sklepów w Polsce. Oferta jest dostępna w pięciu wersjach smakowych. Na każdym opakowaniu umieszczono kupon o wartości 10 zł do restauracji Sphinx.

Catering dietetyczny rośnie w siłę

Obecnie na rynku istnieje ponad 500 firm oferujących całodzienne żywienie z dowozem, które obsługują ponad 4700 miejscowości w Polsce. Rynek cateringu dietetycznego nabiera rozpędu i nic nie zapowiada, żeby miał się zatrzymać.

Efektywne spotkania z personelem - ABC

Patrząc na branżę gastronomiczną, obserwujemy, że restauracje walczą nie tylko o gościa, ale przede wszystkim o pracownika. Jak go znaleźć? Co zrobić, żeby nie odszedł? Te pytania słyszymy na każdym kroku i choć nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, podpowiadamy: komunikuj się otwarcie i słuchaj.

Jak pozyskać, wyszkolić i utrzymać pracownika?

Pracownicy w biznesie gastronomicznym są jak koła zębate w silniku. Kiedy wszystkie są odpowiednio skalibrowane oraz dopasowane do pozostałych, mechanizm działa efektywnie i bez zarzutów.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej