x

Trend - kuchnia, która wzmacnia odporność

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    18.06.2020

Epidemia kształtuje nowe trendy żywieniowe: chętniej weryfikujemy zawartość naszych talerzy i wybieramy te produkty, które pomogą nam zbudować naturalną odporność organizmu. Restauracje mogą skorzystać na tym trendzie, rozszerzając ofertę o potrawy pozytywnie wpływające na układ immunologiczny.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Kuchnia wzmacniająca odporność to taka, która dostarcza organizmowi składniki wspomagające działanie układu immunologicznego. Oto kilka z nich, bez których nie wyobrażamy sobie zdrowego gotowania.

Witaminy z warzyw i owoców
W potrawach wzmacniających odporność należy zadbać o obecność kilku witamin. Niezbędna będzie witamina C, która zwiększa odporność błon śluzowych na zakażenia dzięki wzmocnieniu ścian naczyń krwionośnych włosowatych. Najwięcej znajdziemy jej w czarnych porzeczkach, natce pietruszki i czerwonej papryce. W sezonie warto również pamiętać o truskawkach i malinach, które posiadają sporo tej witaminy.
Nie należy zapominać o witaminach A, E i D. Są one odpowiedzialne za poprawne działanie dróg oddechowych poprzez branie udziału w wytwarzaniu ochronnego śluzu nabłonka. Zwłaszcza wyjątkowo wartościowa jest prowitamina A, czyli beta karoten. Jej najlepszymi źródłami są bataty, marchew i jarmuż.

Minerały z ziaren
Dietę dla odporności warto wzbogacić o produkty bogate w cynk i żelazo. Cynk ma bardzo ważną rolę w układzie immunologicznym – bez niego nie mogą powstawać przeciwciała odpornościowe. Wysokie stężenia cynku posiadają otręby pszenne, orzechy cedrowe (nasiona sosny syberyjskiej) oraz nasiona słonecznika.
Żelazo natomiast – jak powszechnie wiadomo – zapobiega anemii, która osłabia naszą odporność. Wartościowymi źródłami żelaza w diecie są: kakao, nasiona sezamu i strączki (soja, fasola, soczewica i inne).
– W moim roślinnym menu dla odporności z pewnością znalazłaby się zupa krem z marchwi z chipsem jarmużowym, pieczone bataty nadziane czerwoną soczewicą z pesto pietruszkowym, podane z sosem z tahini oraz mus czekoladowy na roślinnej alternatywie śmietany Flora Plant 31% z porzeczkowym coulis – zdradza Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional.

Probiotyki z kiszonek
Kiszone produkty są w modzie od kilku sezonów. Teraz popyt na nie przybiera jeszcze bardziej na sile. Wszystko ze względu na wysoką zawartość probiotyków, które stymulują układ odpornościowy do poprawnej pracy. Kisić możemy wiele warzyw i owoców, nie tylko kapustę czy ogórki. Ciekawie smakuje kiszony kalafior oraz rzodkiewka, zupełnie wyjątkowo – kiszony pomidor czy cytryna. Świetnym dodatkiem do wielu dań są kiszone buraki.
Na topie są także orzeźwiające fermentowane napoje, takie jak rejuvelac (fermentowany napój z ziaren zbóż) czy kombucha (fermentowana herbata). W restauracjach serwujących kuchnię polską możemy postawić na nasz rodzimy zdrowy napój, czyli bogaty w smak i probiotyki kwas chlebowy.

Kwasy tłuszczowe z olejów roślinnych
Dieta dla wzmocnienia odporności to nie tylko warzywa, owoce, kiszonki i strączki. Dla poprawnego funkcjonowania naszego organizmu potrzebujemy codziennej dawki zdrowych tłuszczy. Okazuje się, że część z nich jest niezbędna w procesach wspomagania układu immunologicznego.
Na odporność pozytywny wpływ mają nienasycone kwasy tłuszczowe. Do ich popularnych źródeł należą wybrane oleje roślinne oraz oliwa. – Wybierając oliwę z oliwek do profesjonalnej kuchni, warto postawić na wieloletnią tradycję – mówi Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional. – Produkt używany od tysięcy lat najlepiej tworzą ci, którzy mają w tym doświadczenie. Korzystam z rodziny oliw Altis, które pochodzą prosto z greckich gajów i są uznawane za najlepsze jakościowo oliwy na całym świecie – dodaje Kopacz.
Poza oliwą warto korzystać w kuchni z olejów bogatych w kwasy tłuszczowe omega 3, które posiadają wyjątkowe właściwości lecznicze. Ich najlepszym źródłem jest zimnotłoczony olej lniany, który świetnie komponuje się w marynatach do pieczonych warzyw lub wyrazistych w smaku sosach do sałat.

Gość zdrowy, gość zadowolony
Choć dieta to tylko jeden z czynników wpływających na odporność naszego organizmu, to właśnie na nią goście lokali gastronomicznych kładą największy nacisk. Dostarczanie im nie tylko niesamowitych doświadczeń smakowych i wizualnych, ale też zdrowia i dobrego samopoczucia, powinno stać się dla szefów kuchni i restauratorów ważnym zadaniem.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Co piąty Polak uważa, że dieta roślinna jest niekorzystna dla zdrowia. To mit!

Mimo rosnącej popularności diety roślinnej, wciąż funkcjonuje wiele mitów na jej temat. Aż co piąty Polak uważa, że jest ona niekorzystna dla zdrowia. - Nic bardziej mylnego - mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka ProVeg.

Agata Noszczyk: Roślinne dla wszystkich!

Jak funkcjonują stereotypy na temat płci i jaki wpływ mają na nasze wybory żywieniowe? Czy posiłki dzielą się na te, które są przeznaczone dla kobiet, i te uznane za "męskie"? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Agata Noszczyk, szefowa kuchni Good Place w Gliwicach, ambasadorka Chefs for Change.

Fenomen diety bulionowej. Stosują ją Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry

Dieta bulionowa bije rekordy popularności w Hollywood, a rzesza jej zwolenników ciągle się powiększa. Korzystają z niej m. in. Salma Hayek, Halle Berry i Gwyneth Paltrow, która dzięki jej stosowaniu schudła aż 11 kilo. Na czym polega fenomen tego stylu odżywiania?

Weronika Pochylska: Co mówi nam tegoroczne Veganuary?

Zdaje się, że styczeń, także w Polsce, już na stałe będzie kojarzył się z roślinnym jedzeniem. Coraz więcej firm i inicjatyw podejmuje znane na całym świecie wyzwanie Veganuary lub intensyfikuje okołoroślinne działania właśnie na początku roku.

Roślinna strona mocy, czyli wege dla aktywnych

Coraz więcej osób uprawiających sport zaczyna doceniać korzyści płynące ze zbilansowanej, pełnowartościowej diety roślinnej, która przyczynia się do szybszej regeneracji i niejednokrotnie przekłada na wyższe wyniki sportowe. Ta grupa to wciąż słabo zagospodarowani klienci branży gastronomicznej.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej