x

Trend - kuchnia, która wzmacnia odporność

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    18.06.2020

Epidemia kształtuje nowe trendy żywieniowe: chętniej weryfikujemy zawartość naszych talerzy i wybieramy te produkty, które pomogą nam zbudować naturalną odporność organizmu. Restauracje mogą skorzystać na tym trendzie, rozszerzając ofertę o potrawy pozytywnie wpływające na układ immunologiczny.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Kuchnia wzmacniająca odporność to taka, która dostarcza organizmowi składniki wspomagające działanie układu immunologicznego. Oto kilka z nich, bez których nie wyobrażamy sobie zdrowego gotowania.

Witaminy z warzyw i owoców
W potrawach wzmacniających odporność należy zadbać o obecność kilku witamin. Niezbędna będzie witamina C, która zwiększa odporność błon śluzowych na zakażenia dzięki wzmocnieniu ścian naczyń krwionośnych włosowatych. Najwięcej znajdziemy jej w czarnych porzeczkach, natce pietruszki i czerwonej papryce. W sezonie warto również pamiętać o truskawkach i malinach, które posiadają sporo tej witaminy.
Nie należy zapominać o witaminach A, E i D. Są one odpowiedzialne za poprawne działanie dróg oddechowych poprzez branie udziału w wytwarzaniu ochronnego śluzu nabłonka. Zwłaszcza wyjątkowo wartościowa jest prowitamina A, czyli beta karoten. Jej najlepszymi źródłami są bataty, marchew i jarmuż.

Minerały z ziaren
Dietę dla odporności warto wzbogacić o produkty bogate w cynk i żelazo. Cynk ma bardzo ważną rolę w układzie immunologicznym – bez niego nie mogą powstawać przeciwciała odpornościowe. Wysokie stężenia cynku posiadają otręby pszenne, orzechy cedrowe (nasiona sosny syberyjskiej) oraz nasiona słonecznika.
Żelazo natomiast – jak powszechnie wiadomo – zapobiega anemii, która osłabia naszą odporność. Wartościowymi źródłami żelaza w diecie są: kakao, nasiona sezamu i strączki (soja, fasola, soczewica i inne).
– W moim roślinnym menu dla odporności z pewnością znalazłaby się zupa krem z marchwi z chipsem jarmużowym, pieczone bataty nadziane czerwoną soczewicą z pesto pietruszkowym, podane z sosem z tahini oraz mus czekoladowy na roślinnej alternatywie śmietany Flora Plant 31% z porzeczkowym coulis – zdradza Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional.

Probiotyki z kiszonek
Kiszone produkty są w modzie od kilku sezonów. Teraz popyt na nie przybiera jeszcze bardziej na sile. Wszystko ze względu na wysoką zawartość probiotyków, które stymulują układ odpornościowy do poprawnej pracy. Kisić możemy wiele warzyw i owoców, nie tylko kapustę czy ogórki. Ciekawie smakuje kiszony kalafior oraz rzodkiewka, zupełnie wyjątkowo – kiszony pomidor czy cytryna. Świetnym dodatkiem do wielu dań są kiszone buraki.
Na topie są także orzeźwiające fermentowane napoje, takie jak rejuvelac (fermentowany napój z ziaren zbóż) czy kombucha (fermentowana herbata). W restauracjach serwujących kuchnię polską możemy postawić na nasz rodzimy zdrowy napój, czyli bogaty w smak i probiotyki kwas chlebowy.

Kwasy tłuszczowe z olejów roślinnych
Dieta dla wzmocnienia odporności to nie tylko warzywa, owoce, kiszonki i strączki. Dla poprawnego funkcjonowania naszego organizmu potrzebujemy codziennej dawki zdrowych tłuszczy. Okazuje się, że część z nich jest niezbędna w procesach wspomagania układu immunologicznego.
Na odporność pozytywny wpływ mają nienasycone kwasy tłuszczowe. Do ich popularnych źródeł należą wybrane oleje roślinne oraz oliwa. – Wybierając oliwę z oliwek do profesjonalnej kuchni, warto postawić na wieloletnią tradycję – mówi Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional. – Produkt używany od tysięcy lat najlepiej tworzą ci, którzy mają w tym doświadczenie. Korzystam z rodziny oliw Altis, które pochodzą prosto z greckich gajów i są uznawane za najlepsze jakościowo oliwy na całym świecie – dodaje Kopacz.
Poza oliwą warto korzystać w kuchni z olejów bogatych w kwasy tłuszczowe omega 3, które posiadają wyjątkowe właściwości lecznicze. Ich najlepszym źródłem jest zimnotłoczony olej lniany, który świetnie komponuje się w marynatach do pieczonych warzyw lub wyrazistych w smaku sosach do sałat.

Gość zdrowy, gość zadowolony
Choć dieta to tylko jeden z czynników wpływających na odporność naszego organizmu, to właśnie na nią goście lokali gastronomicznych kładą największy nacisk. Dostarczanie im nie tylko niesamowitych doświadczeń smakowych i wizualnych, ale też zdrowia i dobrego samopoczucia, powinno stać się dla szefów kuchni i restauratorów ważnym zadaniem.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jak zaradzić świątecznym dolegliwościom trawiennym? [ROZMOWA]

Polskie Boże Narodzenie to suto zastawiony stół, w tym potrawami podawanymi tylko raz w roku, którym trudno się oprzeć. Dietetyczka Natalia Chybzińska z Kukuła Healthy Food podpowiada, jak sobie radzić ze świątecznym przejedzeniem.

Fit Cake i Krowarzywa - połączył ich nurt wege

Fit Cake i Krowarzywa udowadniają, że wegańskie nie znaczy mniej smaczne. Przekonują klientów tradycjonalistów, że można zmieniać swoje upodobania i mieć swój malutki wpływ na poprawę kondycji środowiska. Marki zawiązały nieformalną koalicję działającą na rzecz poprawy nawyków żywieniowych Polaków.

Dieta bez cukru. Dlaczego warto i jak przestać osładzać sobie życie?

Codziennie miliony Polaków osładzają sobie życie spożywając ogromne ilości cukru w różnej postaci. Przeciętny Polak rocznie je go około 40 kilogramów i to nie tylko słodząc herbatę. Jak ograniczyć spożywanie cukru i dlaczego jest to ważne dla zdrowia?

Kto sięga po roślinne zamienniki mięsa?

Kto sięga po roślinne zamienniki mięsa? Badanie wykonane na zlecenie marki Garden Gourmet ujawniło ciekawy trend w konsumpcji roślinnych alternatyw.

Ryba powszednia

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Powrót do tradycji - jak wykorzystać jabłka w okresie świątecznym?

Kiedyś, zimą i w Boże Narodzenie na polskich stołach prym wiodły jabłka, teraz zazwyczaj królują cytrusy. W ramach kampanii "CuTE: Kultywowanie Smaku Europy" podpowiadamy, jak wykorzystywać polskie jabłka w okresie świątecznym i zimowym. One niczym nie ustępują egzotycznym owocom. Wręcz przeciwnie!

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej