x

Trend - kuchnia, która wzmacnia odporność

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    18.06.2020

Epidemia kształtuje nowe trendy żywieniowe: chętniej weryfikujemy zawartość naszych talerzy i wybieramy te produkty, które pomogą nam zbudować naturalną odporność organizmu. Restauracje mogą skorzystać na tym trendzie, rozszerzając ofertę o potrawy pozytywnie wpływające na układ immunologiczny.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Kuchnia wzmacniająca odporność to taka, która dostarcza organizmowi składniki wspomagające działanie układu immunologicznego. Oto kilka z nich, bez których nie wyobrażamy sobie zdrowego gotowania.

Witaminy z warzyw i owoców
W potrawach wzmacniających odporność należy zadbać o obecność kilku witamin. Niezbędna będzie witamina C, która zwiększa odporność błon śluzowych na zakażenia dzięki wzmocnieniu ścian naczyń krwionośnych włosowatych. Najwięcej znajdziemy jej w czarnych porzeczkach, natce pietruszki i czerwonej papryce. W sezonie warto również pamiętać o truskawkach i malinach, które posiadają sporo tej witaminy.
Nie należy zapominać o witaminach A, E i D. Są one odpowiedzialne za poprawne działanie dróg oddechowych poprzez branie udziału w wytwarzaniu ochronnego śluzu nabłonka. Zwłaszcza wyjątkowo wartościowa jest prowitamina A, czyli beta karoten. Jej najlepszymi źródłami są bataty, marchew i jarmuż.

Minerały z ziaren
Dietę dla odporności warto wzbogacić o produkty bogate w cynk i żelazo. Cynk ma bardzo ważną rolę w układzie immunologicznym – bez niego nie mogą powstawać przeciwciała odpornościowe. Wysokie stężenia cynku posiadają otręby pszenne, orzechy cedrowe (nasiona sosny syberyjskiej) oraz nasiona słonecznika.
Żelazo natomiast – jak powszechnie wiadomo – zapobiega anemii, która osłabia naszą odporność. Wartościowymi źródłami żelaza w diecie są: kakao, nasiona sezamu i strączki (soja, fasola, soczewica i inne).
– W moim roślinnym menu dla odporności z pewnością znalazłaby się zupa krem z marchwi z chipsem jarmużowym, pieczone bataty nadziane czerwoną soczewicą z pesto pietruszkowym, podane z sosem z tahini oraz mus czekoladowy na roślinnej alternatywie śmietany Flora Plant 31% z porzeczkowym coulis – zdradza Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional.

Probiotyki z kiszonek
Kiszone produkty są w modzie od kilku sezonów. Teraz popyt na nie przybiera jeszcze bardziej na sile. Wszystko ze względu na wysoką zawartość probiotyków, które stymulują układ odpornościowy do poprawnej pracy. Kisić możemy wiele warzyw i owoców, nie tylko kapustę czy ogórki. Ciekawie smakuje kiszony kalafior oraz rzodkiewka, zupełnie wyjątkowo – kiszony pomidor czy cytryna. Świetnym dodatkiem do wielu dań są kiszone buraki.
Na topie są także orzeźwiające fermentowane napoje, takie jak rejuvelac (fermentowany napój z ziaren zbóż) czy kombucha (fermentowana herbata). W restauracjach serwujących kuchnię polską możemy postawić na nasz rodzimy zdrowy napój, czyli bogaty w smak i probiotyki kwas chlebowy.

Kwasy tłuszczowe z olejów roślinnych
Dieta dla wzmocnienia odporności to nie tylko warzywa, owoce, kiszonki i strączki. Dla poprawnego funkcjonowania naszego organizmu potrzebujemy codziennej dawki zdrowych tłuszczy. Okazuje się, że część z nich jest niezbędna w procesach wspomagania układu immunologicznego.
Na odporność pozytywny wpływ mają nienasycone kwasy tłuszczowe. Do ich popularnych źródeł należą wybrane oleje roślinne oraz oliwa. – Wybierając oliwę z oliwek do profesjonalnej kuchni, warto postawić na wieloletnią tradycję – mówi Robert Kopacz, szef kuchni Upfield Professional. – Produkt używany od tysięcy lat najlepiej tworzą ci, którzy mają w tym doświadczenie. Korzystam z rodziny oliw Altis, które pochodzą prosto z greckich gajów i są uznawane za najlepsze jakościowo oliwy na całym świecie – dodaje Kopacz.
Poza oliwą warto korzystać w kuchni z olejów bogatych w kwasy tłuszczowe omega 3, które posiadają wyjątkowe właściwości lecznicze. Ich najlepszym źródłem jest zimnotłoczony olej lniany, który świetnie komponuje się w marynatach do pieczonych warzyw lub wyrazistych w smaku sosach do sałat.

Gość zdrowy, gość zadowolony
Choć dieta to tylko jeden z czynników wpływających na odporność naszego organizmu, to właśnie na nią goście lokali gastronomicznych kładą największy nacisk. Dostarczanie im nie tylko niesamowitych doświadczeń smakowych i wizualnych, ale też zdrowia i dobrego samopoczucia, powinno stać się dla szefów kuchni i restauratorów ważnym zadaniem.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Borówki ulubionym owocem dietetyków

Borówka od lat podbija plebiscyty najzdrowszych owoców świata. Przyszedł czas na Polskę. Właśnie zdobyła tytuł "Najlepszego owocu świata 2020 według dietetyków" - w plebiscycie zorganizowanym przez portal Dietetycy.org.pl. W konkursie rywalizowało 48 gatunków owoców.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Fit Cake i Krowarzywa - połączył ich nurt wege

Fit Cake i Krowarzywa udowadniają, że wegańskie nie znaczy mniej smaczne. Przekonują klientów tradycjonalistów, że można zmieniać swoje upodobania i mieć swój malutki wpływ na poprawę kondycji środowiska. Marki zawiązały nieformalną koalicję działającą na rzecz poprawy nawyków żywieniowych Polaków.

Jedzenie, które wzmacnia odporność

Posiłki w czasach zarazy powinny być odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki zwiększające odporność. Prawidłowa dieta, to obok odpowiedniej ilości snu i ruchu, jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność organizmu - naszą główną broń w walce z koronawirusem.

Ryba powszednia

W piramidzie żywieniowej zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia ryby zajmują ważną pozycję, nietrudno jest też je znaleźć w informacjach od dietetyków przekazywanych pacjentom. Nie wszystkie jednak powinny być obecne w naszej codziennej diecie.

Włosi przytyli średnio o 2 kg podczas kwarantanny

Średnio o 2 kilogramy przybrali na wadze Włosi podczas prawie dwumiesięcznej kwarantanny - to wynik analiz przeprowadzonych dla związku rolników Coldiretti. Jedli więcej makaronu i... sprawdź czego jeszcze!

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej