x

Czas na street food!

Kategoria: Twój biznes - wiedza    15.06.2020

Jedzenie na świeżym powietrzu - uliczne i w restauracyjnych ogródkach - nigdy wcześniej nie zyskiwało tak szybko na popularności jak dzisiaj, po czasie spowolnienia w funkcjonowaniu gastronomii. Teraz, w letnich miesiącach, ich znaczenie może tylko rosnąć.

Foto: Shutterstock.com.
Foto: Shutterstock.com.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy restauracje funkcjonowały w specyficznym, bardzo ograniczonym trybie. Wydawano posiłki na wynos, restauratorzy zmieniali menu, sposoby produkcji, przeorganizowywali funkcjonowanie lokali. Wszystko, by móc zaspokoić potrzeby gości, zadowolić osoby, które w nowej rzeczywistości miały chęć korzystać z ich usług. Zapotrzebowanie na street food i jedzenie spożywane na zewnątrz nie wygasło, a nawet staje się jeszcze bardziej popularne niż w przeszłości. Otwarta przestrzeń daje poczucie bezpieczeństwa, a jednocześnie jedzenie w ogródku restauracyjnym jest gwarancją tej samej jakości co w lokalu. 

NOWOŚCI 
Jednym z trendów na 2020 r. jest fleksitarianizm, czyli czasowe ograniczanie spożywania mięsa. W daniach streetfoodowych można zaobserwować w związku z tym rosnącą popularność wegańskich propozycji. Ludzie szukają sposobów na redukcję spożycia mięsa z różnych względów, nie tylko etycznych. W najbliższym czasie można spodziewać się kilkunastoprocentowego wzrostu sprzedaży tego typu potraw. W ciągu ostatnich kilku lat wzrosła liczba wegańskich food trucków, które oferują nie tylko wegańskie burgery i hot dogi, ale także autorskie bezmięsne dania. 
Nowością, która pojawiła się późną wiosną, jest oferta streetfoodowa w znanych i lubianych restauracjach casualowych. Takie kroki poczyniła chociażby trójmiejska Restauracja Malika, w której oprócz standardowego menu można spróbować dań skonstruowanych w zupełnie nowy sposób. W opcji street food znalazły się wrapy, arabskie sajgonki i fish & chips, nie zabrakło też humusów znanych gościom z regularnych wizyt w lokalu. 
Podobnie postąpił sopocki Bulaj. W opcji okienkowej pojawiła się tortilla z kaczką, która z miejsca stała się hitem wśród gości. Restauracyjne propozycje streetfoodowe powinny nawiązywać do regularnej karty lokalu, jednak być jej uproszczoną, zmodernizowaną wersją, by przyciągnąć także nieco innego gościa niż zazwyczaj. 

DANIA Z CAŁEGO ŚWIATA 
W prognozach trendów na 2020 r. można było przeczytać o zainteresowaniu kuchniami narodowymi z wielu części świata. Przekłada się to na street food i dania restauracyjne, chociaż nie widać w tej kwestii znaczącej zmiany. Wciąż popularne są azjatyckie makarony zwane nudlami, w szczególności pad thaie (z kurczakiem, krewetkami, w wersji wegetariańskiej z tofu), rameny mięsne i wege oraz zupy z makaronem udon. Nie da się nie zauważyć pierożków, w szczególności dim sum. Polacy pokochali też arabskie wydanie street foodu i nie chodzi już tylko o kebaby oraz falafele. Chętnie sięgamy po humus, pity, ale także zupy, choć do tych ostatnich w wydaniu ulicznym chyba najtrudniej się przekonać. Nadal uwielbiamy włoską pizzę, która świętuje odrodzenie w innej formie. Coraz częściej widujemy neapolitańską, na supercienkim, odpowiednio garowanym cieście. Przekonujemy się do mniejszej liczby dodatków, większe znaczenie ma jakość składników i autentyczność. Nie zapominamy też o kuchni polskiej, reprezentowanej nie tylko przez zapiekanki, które w pamięci mieszkańców wielu miast zapisały się jako pierwszy polski street food, ale także przez pierogi na sztuki, z różnym, często niezwykle wymyślnym farszem, oraz bułki z pieczarkami i placki ziemniaczane czy z cukinii oraz innych warzyw. 

KLASYKI 
Najczęściej z jedzeniem na świeżym powietrzu i street foodem kojarzą się burgery we wszystkich możliwych odmianach i konfiguracjach oraz frytki i inne formy pieczonych ziemniaków. Moda na burgery pozakoncernowe dotarła do Polski już kilka lat temu. Właściciele lokali prześcigają się w wielkości kotletów, pozyskiwaniu mięsa od najciekawszych ras krów, wykorzystywaniu tylko odpowiednio sezonowanych i przygotowywanych kawałków. Inni stawiają na zupełnie odmienne podejście – burgery rybne lub surf’n’turf, czyli połączenie mięsa i owoców morza, dania mniej zachowawcze, idące z duchem czasu. Jeszcze inni specjalizują się w bezmięsnych kanapkach, gdzie funkcję kotleta pełni placek z fasoli, ciecierzycy, kaszy czy buraków. Dostępne są też gotowe burgery przygotowane z białka grochu i pszennego, mające smakiem oraz fakturą przypominać mięsny pierwowzór. Do burgerów oczywiście podawane są frytki, a do nich sosy. Mnogość tych pierwszych zachwyca. Są długie, krótkie, chudsze, grubsze, a także przygotowywane z batatów czy warzyw korzeniowych dla osób chcących odmiany. 
Klasyczne dania streetfoodowe są coraz bardziej nowoczesne, nierzadko podkręcone autorskim twistem – to wyraźny trend. Jednocześnie warto mieć świadomość, że chociaż część gości oczekuje nowości, ciekawych dodatków, czy chciałaby próbować wciąż nowych odmian, to wciąż istnieje potężna grupa wiernych odbiorców, dla których trzeba utrzymywać w karcie evergreeny, bo po nie właśnie wracają. 

NAPOJE 
Zgodnie z danymi Nielsena ponad 50% milenialsów chciałoby obniżyć spożycie alkoholu. Mówi się, że pokolenie trzydziestolatków chętniej sięga po niskoalkoholowe napoje zamiast tradycyjne koktajle. Od kilku lat, także przy okazji eventów związanych ze street foodem, widoczne jest znaczne poszerzenie oferty piw, zarówno mainstreamowych, jak i kraftowych. Konsumenci dobierają ulubione marki i odmiany do dań, których próbują. W ogródkach restauracyjnych, których głównym zadaniem jest umożliwienie przyjemnego spędzenia czasu w parach lub większych grupach, piwo i inne niskoalkoholowe napoje są trafnym wyborem. Przygotowując kartę, warto więc zwrócić uwagę nie tylko na tradycyjne butelki, ale także te o obniżonej zawartości alkoholu, by móc zadowolić jak największą potencjalną liczbę gości. Szczególnie że coraz większa grupa osób sięga po piwo przede wszystkim dla jego walorów smakowych, a kultura jego picia zmienia się bardzo dynamicznie. Street food uważany jest niejednokrotnie za jedzenie przyszłości – może oferować wszystko to, co restauracja, ale z dużą dozą bezkompromisowości i nieszablonowych rozwiązań. Daje szansę na inne spojrzenie na kuchnię, zwraca uwagę na jej pierwotne zadanie – karmienie i łączenie ludzi. Od dawna przestał być postrzegany jako sposób na szybką przekąskę, a goście, sięgając po burgery, tortille czy dim sumy, szukają wyjątkowych, autentycznych smaków. Street food w wydaniu restauracyjnym to nieskończona liczba możliwości i szansa na nieszablonowe podejście. A dla szefa kuchni, podobnie jak w filmie „Chef” – opcja zrealizowania swoich najbardziej szalonych kulinarnych pomysłów. 

MARCIN SZCZĘSNY – MARKETING MANAGER FOOD SERVICE CENTRAL EUROPE, MCCAIN 
Niezmiennie jednym z najpopularniejszych konceptów street foodu pozostają burgery, a trudno wyobrazić sobie burgera bez towarzystwa dobrych chrupiących frytek. Idealnym rozwiązaniem dla segmentu street food jest linia produktów McCain Sure Crisp. To frytki ze specjalną powłoczką, dzięki której utrzymują chrupkość i ciepło. W linii znajdują się superklasyki jak cienka Julienne, ale również grubsze cięcia ze skórką. 
Street food rządzi się swoimi prawami, a najważniejszym z nich jest możliwość jedzenia na stojąco, a nawet w trakcie przemieszczania się. Stąd też popularność frytek z dodatkami zwanych loaded fries. Unikatowy produkt McCain Crispers idealnie wpisuje się w ten pomysł. Frytki Crispers doskonale smakują z serem, sosami czy szarpanym mięsem. Dzięki powłoczce utrzymują chrupkość, a oryginalny kształt litery V umożliwia nabieranie nimi sosu i dodatków. 

ANNA POBIDYŃSKA – DYREKTOR MARKETINGU I INNOWACJI, LANTMANNEN UNIBAKE POLAND 
Od lat obserwujemy rozwijający się i zyskujący na popularności rynek street food. Szczególnie teraz jedzenie na ulicy będzie rozwijać się jeszcze bardziej. Jednocześnie wśród konsumentów widzimy wyraźny zwrot w kierunku produktów rzemieślniczych. Dlatego, chcąc ułatwić tworzenie wyjątkowych rzemieślniczych burgerów, wprowadziliśmy do oferty bułki Kraft. To wybór bułek idealnych dla street foodu, ponieważ łączą w sobie cechy pieczywa rzemieślniczego – staranną produkcję, krótki skład i brak konserwantów z powtarzalną, najwyższą jakością. W naszej nowej ofercie są: Kraft Burger Pszenny z sezamem – dla wielbicieli klasyki, Kraft Burger Pszenno-Żytni z mąką pełnoziarnistą żytnią i otrębami pszennymi – dla dbających o zdrowie, oraz Kraft Ciabatta Burger – dla wielbicieli kuchni włoskiej i osób próbujących nowych smaków. Ofertę pieczywa „on-the-go” uzupełniają nasze produkty znane od lat, takie jak pieczywo do pity, kebabów czy zapiekanek, ale też klasyczne bułki do hot-dogów francuskich, które mogą stać się inspiracją do nowych, zaskakujących konceptów street foodu. 

BEATA PTASZYŃSKA-JEDYNAK – DYREKTOR DS. KOMUNIKACJI, CARLSBERG POLSKA 
Wybór piwa do potraw, w tym przysmaków z grilla, to kwestia preferencji i upodobań smakowych konsumentów, a także wymogów danej chwili. Niektórzy po prostu lubią piwo bez procentów, inni sięgają po nie w różnych sytuacjach. Piwa bezalkoholowe mają obecnie doskonały smak. Są więc np. dobrym zamiennikiem dla tych osób, które lubią piwo, ale nie mogą w danej chwili pić alkoholu, np. dla kierowców czy osób opiekujących się dziećmi. Podobnie jak piwa alkoholowe również te bez procentów podkreślą smak potraw, np. lagery 0,0% do mięs, ryb i drobiu z grilla. Lekkie słodkie bezalkoholowe piwa smakowe i radlery pasują do sałat lub niezbyt słodkich deserów. Warto próbować, eksperymentować z różnymi piwami, w tym coraz bardziej bogatą ofertą piw 0,0%. 

KAROLINA BEDNARSKA – SPECJALISTA DS. MARKETINGU, AVIKO 
Street food rządzi się swoimi prawami – inaczej komponuje się tu menu niż np. w restauracjach – wymaga więc także innego podejścia od strony produktowej. Miłośnicy food trucków oczekują, że zamówienie zostanie zrealizowane szybko, ale też nie chcą rezygnować z jakości. Burger – bardzo popularne danie w „ulicznym” menu – zyska na jakości w zestawie z frytkami premium, np. z batatów czy z linii Super Crunch Aviko, które dzięki specjalnej bezglutenowej otoczce dłużej pozostają chrupiące i ciepłe. Z kolei letnie ogródki to okazja do serwowania przekąsek na jeden gryz, np. krążków cebulowych, cząstek ziemniaka, paluszków z serem mozzarella podanych na drewnianej desce z autorskimi sosami. Oferta Aviko obejmuje kilkadziesiąt przekąsek, w tym odpowiednie dla wegan. 

MICHAŁ KOROL – KOORDYNATOR SPRZEDAŻY, BROWAR PINTA 
Street food stawia na najlepsze cechy piwa rzemieślniczego – wysoką jakość oraz wyjątkowość, którą tworzą ludzie pełni pasji i zaangażowania. Warto więc oferować piwa rzemieślnicze. Przy wyborze piwa do gastronomii zawsze trzeba wziąć pod uwagę klasyczne style, takie jak Pils czy Pszeniczne, a także najpopularniejszy styl nowofalowy – IPA. W restauracjach dobrze sprzedają się piwa lekkie i orzeźwiające, cechujące się dużą pijalnością. Coraz większą popularność zdobywają w gastronomii piwa bezalkoholowe, dlatego Pinta stale rozwija linię piw Mini Maxi, poszerzając ją ostatnio o Sour Fruit Ale – kwaśne piwo z dodatkiem soków z polskich, czerwonych owoców: wiśni, maliny i czerwonej porzeczki. 

BOŻENA SAJNOG – KIEROWNIK DS. KLUCZOWYCH KLIENTÓW, FANEX 
Street food w Polsce od kilku lat ma się coraz lepiej, a wydaje się, że w sytuacji postpandemicznej będzie nabierał większego rozpędu. Tzw. jedzenie uliczne czerpie pełnymi garściami z kuchni całego świata, różnorodność serwowanych dań oraz napojów jest wręcz oszałamiająca, a połączenia poszczególnych składników często nieoczywiste. Mimo widocznego napływu dań egzotycznych w Polsce chyba wciąż najbardziej popularnym streetfoodowym daniem jest burger. Do dań streetfoodowych oferujemy bardzo dużą liczbę produktów, które w znakomity sposób mogą nadawać im oryginalnego smaku lub też delikatnie go uzupełniać. Do klasycznych kompozycji proponujemy oczywiście nasze flagowe ketchupy, majonezy, musztardy oraz ponadczasowe autorskie kompozycje sosów typu Amerykański, BBQ, Remoulada czy też Arabski lub Tysiąc Wysp. Do nieco bardziej egzotycznych przepisów proponujemy np. bardzo ostry Sos Sriracha, Sos z Sambalem, Słodkie Chilli czy też np. Meksykański i Andaluzyjski. 

 Artykuł ukazał się w „Food Service" 5/2020 nr 195.

Autor tekstu: Laura Osęka
O AUTORZE
Laura Osęka
Gotująca amatorsko psycholożka i psychodietetyczka, potrafiąca przemierzyć setki kilometrów dla konkretnego dania bądź deseru. Ceni w kuchni prostotę i wysoką jakość produktów. Autorka książki o prostym, lokalnym comfort food – „Miska szczęścia”.

Zobacz także

Gala Gault&Millau

Premiera Żółtego Przewodnika na 2018 rok już w najbliższy poniedziałek.

Facebook czy Instagram? Jak promować restaurację w social mediach?

Żyjemy w czasach, w których smartfony towarzyszą nam na każdym kroku. Uzależniliśmy się od nich i nie potrafimy bez nich sprawnie funkcjonować. To urządzenia, które dyktują nowe standardy społecznych zachowań. Takie są realia, również na rynku gastronomicznym.

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Lazur Złocisty z nagrodą Food Show Star

Lazur Złocisty został wyróżniony tytułem Najlepszy Produkt dla Sektora HoReCa w konkursie Food Show Star.

Prawa autorskie do muzyki odtwarzanej w restauracjach

Podczas serwowania dań w restauracji możemy umilić czas klientom, włączając muzykę. Odpowiednio dobrany repertuar wspomaga sprzedaż oraz wpływa pozytywnie na kreowanie atmosfery w lokalu. Należy jednak pamiętać, że odtwarzanie muzyki wiąże się z kosztami w postaci opłat.

McDonald’s rezygnuje z plastikowych słomek

We wszystkich restauracjach McDonald’s w Polsce od teraz dostępne są wyłącznie papierowe słomki. Sieć wprowadza także nowe, przyjazne środowisku opakowania lodów McFlurry oraz patyczki do balonów. To dopiero początek ekologicznych zmian!

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej