x

Rykoszetem w polskie wino

Kategoria: Wino    14.06.2020

Skutki pandemii nie ominęły winiarzy, którzy w sposób szczególny uzależnieni są od branż turystycznej, gastronomicznej oraz eventowej. Sprawdzamy, jak wygląda "nowa normalność" w polskich winnicach i nie tylko.

Foto: materiały prasowe.
Foto: materiały prasowe.
Częściowo zablokowana turystyka, mniejszy ruch w restauracjach czy w końcu odwołane imprezy winiarskie wpłynęły na codzienne funkcjonowanie rodzimych winiarzy. 

FESTIWALE – WCALE? 
Agnieszka Kręglicka oficjalnie nam potwierdza, że organizowany przez nią, a poświęcony polskiemu winu festiwal Białe-Czerwone nie odbędzie się w planowanym terminie. Nie planuje przeobrażenia festiwalu w formułę online, gdyż od wielu lat opiera swoją działalność biznesową na relacjach, a pogłębianie tychże jest bardziej efektywne dzięki spotkaniom twarzą w twarz. Na razie nie jest znana nowa data wydarzenia, wiadomo natomiast, że odbędzie się ono w formie stacjonarnej w Fortecy przy zachowaniu zasad dystansu społecznego oraz reżimu sanitarnego. Kręglicka nadmienia, że skorzysta z rozwiązań, które już teraz stosuje podczas cotygodniowego targu w Fortecy. Lechosław Olszewski w rozmowie z „Food Service” zapowiada, że festiwal „Polskie wina w .SPOT” odbędzie się planowo, czyli 19-20 czerwca, ale w ograniczonej formule. Konkurs „Polskie Korki” ma przebiegać jak zwykle, a piętnastoosobowe jury oceni nadesłane wina z zachowaniem obowiązujących zasad bezpieczeństwa. Zainteresowani będą mogli obejrzeć transmitowane online wywiady z członkami jury. Formułę zmieni dzień festiwalowy, który tradycyjnie był otwarty dla publiczności. Członkowie jury, zaproszeni winiarze i kilka osób z zewnątrz (w zależności od zaawansowania procesu „odmrażania” gospodarki) będą uczestniczyć w degustacjach, które także można będzie obejrzeć w internecie. – Bierzemy pod uwagę stworzenie pakietu degustacyjnego, który częściowo będzie umożliwiał oglądającym aktywną degustację przed komputerem. Transmisje degustacji będą naturalnym rozwinięciem formuły e-korków, które od marca prowadzimy co tydzień na Facebooku. Na pewno nie dojdzie do otwartej degustacji, która kończyła festiwal i „afterparty”. Przewidujemy jednak możliwość zakupienia win, które będą miały premiery podczas festiwalu – podsumowuje Olszewski. 

WIEŚCI Z WINNIC 
Winnice także odczuły skutki pandemii. Sonia i Maria Mazurek z młodej jeszcze Winnicy Silesian (swój debiutancki rocznik wypuściła na rynek jesienią 2019 r.) potwierdziły, że pandemia bardzo istotnie wpłynęła na sprzedaż, ponieważ głównym kanałem dystrybucyjnym był dla nich rynek HoReCa. 
– Liczyłyśmy, że po czterech latach ciągłych inwestycji pojawią się w końcu pierwsze wpływy. Poza tym straciłyśmy naszego wyłącznego dystrybutora – mówią siostry Mazurek. 
Dziewczyny jednak nie załamują rąk. Zgodnie twierdzą, że sytuacja zmotywowała je do skupienia się na kliencie detalicznym. Pomaga w tym fakt, że tacy klienci spędzają dużo więcej czasu w domu. Winnica Silesian postawiła na rozwój social mediów, co przekuło się na sprzedaż bezpośrednią. Wolny czas w domu siostry Mazurek spędzają na przygotowaniu zaplecza enoturystycznego. – Jeśli tylko zostaną zniesione obostrzenia dotyczące zgromadzeń, na pewno udostępnimy naszą winnicę dla zwiedzających. Wraz z gospodarstwem zajmuje ona dużą przestrzeń, co pozwoli nam zorganizować wszystko bezpiecznie, z zachowaniem środków ostrożności. Oprócz winnicy posiadamy również pole lawendy, na którym chcemy urządzać pikniki w towarzystwie naszego wina i regionalnych przysmaków. Przed wybuchem pandemii nasz kalendarz faktycznie był wypełniony imprezami winiarskimi, jednak dzisiejsze zmiany przyjmujemy z pokorą – opowiadają siostry Mazurek. 
Nie zmienia to faktu, że prace w winnicy nie zamierają. Aktualnie w mazowieckiej Winnicy Dwórzno trwają zabiegi pielęgnacyjne winorośli oraz praca z dojrzewającym winem w zbiornikach. 
– Tę część działalności możemy kontynuować bez problemu, ponieważ duże przestrzenie w gospodarstwie pozwalają pracownikom zachować bezpieczną odległość. W tej kwestii pandemia COVID-19 nie powinna wpłynąć na produkcję i nowy rocznik. Sytuacja wymaga od nas natomiast większej dbałości o higienę: częstszego mycia i odkażania rąk, noszenia rękawiczek oraz zasłaniania ust i nosa podczas pracy – wyjaśnia współwłaściciel winnicy Wiktor Gowin. Wśród największych problemów związanych z pandemią wymienia zawieszenie enoturystyki i brak ruchu w gastronomii, która stanowi dla Dwórzna największe źródło sprzedaży. 
– Zamknięte restauracje oznaczają mniejsze zapotrzebowanie na nasze wina i zalegające faktury od restauratorów, którzy nie mają wolnych środków, aby opłacić zamówienia. Nie pomaga również restrykcyjne i nie do końca jasne prawo dotyczące sprzedaży wina przez internet – mówi Gowin. Mimo trudności właściciele winnicy pracują nad ponownym uruchomieniem sobotniego zwiedzania winnicy przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Zmniejszona zostanie wielkość grupy i zachowane będą niezbędne środki ostrożności, takie jak dezynfekcja rąk i dystans społeczny. Działalność rozrywkową na razie przeniesiono do internetu. Na fanpage’u Winnicy Dwórzno organizowane są cykliczne atrakcje dla stęsknionych enoturystów: wirtualny spacer, degustacja win online czy warsztaty sommelierskie. 

Artykuł ukazał się w „Food Service" 5/2020 nr 195.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Kwestionariusz sommeliera: Mikołaj Skrzypczak

O pracy sommeliera w londyńskiej restauracji Trishna opowiada Mikołaj Skrzypczak.

Kalifornia: gra w ciepło-zimno

5 marca w Warszawie odbędzie się 6. edycja Food Service Summit - największej ogólnopolskiej konferencji branży HoReCa. Podobnie jak w ubiegłych latach, w ramach współpracy California Wines Polska oraz magazynu "Food Service" odbędą się seminaria degustacyjne.

Abruzja nieznana

Abruzja to region winiarski w środkowych Włoszech położony między wybrzeżem Adriatyku a Apeninami. W połączeniu z lokalną kuchnią i wciąż umiarkowanym ruchem turystycznym tworzy fascynującą destynację dla miłośników nieoczywistych smaków i lokalnych win.

ADAM PAWŁOWSKI: SUKCES WIN NIEMIECKICH

"Wina reńskie" od zawsze cieszyły się dużą popularnością w kraju nad wisłą. Powodów jest wiele: smak, bliskość geograficzna, nasze preferencje konsumenckie, a także... charakterystyczny wydłużony kształt butelki rieslinga.

Mołdawskie winnice czekają na turystów i wzbogacają ofertę

Oferta turystyczna Mołdawii poszerzyła się o Winne Szlaki Mołdawii - gdyby przeliczyć powierzchnię winnic przypadającą na osobę, Mołdawia zajęłaby pierwsze miejsce na świecie. Mołdawianie już zachęcają do eksplorowania kraju poprzez wirtualne wycieczki, zanim podróże znów będą możliwe.

Trudny rok dla Kalifornii

Na początku października br. pożary ponownie zaatakowały Kalifornię. Na szybkie rozprzestrzenianie się ognia wpłynęła susza i silny wiatr. Z żywiołem walczyło prawie 8 tysięcy strażaków. Straty szacuje się na wiele miliardów dolarów.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej