

Janusz Palikot otworzy 10 destylarni w Polsce. Szuka wspólników


Janusz Palikot ogłosił kolejny projekt w branży alkoholowej. Planuje otwarcie 10 lokalnych Alkotek z alembikami do destylacji m.in. wódki kraftowej "Palikot", z piwem rzemieślniczym, importowanymi destylatami i autorskim menu. Szuka wspólników przez Crowdway.pl.
Po 12-letniej przerwie Janusz Palikot wrócił do biznesu alkoholowego w 2018 roku kupując Browar Tenczynek od Grupy BRJ. Przy wsparciu inwestorów crowdfundingowych rozwija też spółki: Tenczyńska Okovita, która będzie produkować małopolską gorzałkę – okowitę oraz Tenczynek Bezalkoholowe. Ta druga zajmie się dealkoholizacją piw.
W sieci Alkotek
Kolejny, odrębny od pozostałych spółek koncept Janusza Palikota, to Alembik Polska. Nowo powstała spółka uruchomi do końca trzeciego kwartału 2021 sieć Alkotek w 10 miastach. W lokalnych destylarniach, otwartych dla gości produkowana będzie wódka rzemieślnicza „Palikot”, a także inne mocne alkohole – w każdym z punktów inny. Na miejscu dostępne będą również piwa kraftowe i rzadkie trunki rzemieślnicze z importu oraz autorskie menu inspirowane kuchnią śródziemnomorską i kaukaską.
Głównym centrum zysku stanie się produkcja i sprzedaż własnych destylatów. Pierwsze cztery lokale powstaną jeszcze w tym roku.
– Pomysł na budowę sieci Alkotek kiełkowała w mojej głowie od dłuższego czasu. Obserwowałem rozwój tego typu przedsięwzięć w Niemczech i USA i spodziewam się, że mają olbrzymi potencjał także w Polsce. Nasi rodacy zmienili w ostatnich latach kulturę spożywania alkoholu. Są otwarci na smaki regionalne, odkrywanie trunków przygotowywanych według tradycyjnych receptur. Cenią jakość, świeżość i oryginalność serwowanych alkoholi. To wszystko znajdą w naszych Alkotekach – mówi Janusz Palikot.
Kluczowym wyposażeniem każdej z Alkotek będzie alembik służący do destylacji okowity, ginów i innych alkoholi. Każdy lokal będzie wytwarzał inny rodzaj jakościowego destylatu w limitowanych ilościach (do 800 butelek miesięcznie). Produkt będzie sprzedawany na miejscu, w siostrzanych lokalach, a także on-line za pośrednictwem partnerów spółki.
– Najważniejszym destylatem Alkotek będzie wódka kraftowa „Palikot”. Jednak 10 alembików do destylacji umożliwi nam produkowanie tyluż różnych alkoholi w jednym czasie. Dzięki temu będziemy szybko reagować na trendy rynkowe, które wskazują na wzrost zainteresowania rzemieślniczych produkcji wódki, ginów, whisky czy rumów – wyjaśnia Palikot.
W selekcji alkoholi znajdą się alkoholowe „perełki” z importu oraz piwo kraftowe z kegów. Tu pojawią się najciekawsze propozycje piw z polskich i europejskich browarów rzemieślniczych. Lokale będą koncentrowały się na specjalnych edycjach i premierach, a także lokalnych kooperacjach. W ofercie znajdować się będą również piwa z Browaru Tenczynek. Całość menu zamkną dania inspirowane m.in. książką „Piwo i dobre jedzenie” Janusza Palikota. Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej, każda z Alkotek umożliwi rezerwację stolika oraz wybór alkoholu i jedzenia jeszcze przed wyjściem z domu.
Crowdfunding i rozwój
Strategia Alembik Polska zakłada osiągnięcie w 2021 roku przychodów w wysokości 12 mln zł, w tym 5,7 mln zł ze sprzedaży destylowanych w Alkotekach oraz podwojenie tych wartości już w 2022 roku. Spółka oczekuje osiągnięcia zysku netto w przyszłym roku na poziomie 1,9 mln zł oraz blisko 3,9 mln zł w roku kolejnym.
Do udziału w tworzeniu sieci Alkotek Janusz Palikot zaprasza społeczność inwestorów. Emisję akcji Alembik Polska SA wspiera kampania crowdfundingowa o wartości do 4,185 mln zł, promowana na platformie Crowdway.pl. Inwestorzy oprócz akcji spółki i prawa do dywidendy, otrzymają benefity crowdfundingowe, w tym zniżki i zaproszenia na noce premier w Alkotekach, zamówienia urodzinowe za kwotę do 2000 zł w prezencie czy instalacja prywatnego tapu w domu inwestora.
W przypadku realizacji 100 proc. wartości kampanii spółka przeznaczy 1,5 mln zł na zakup 10 alembików i 1,5 mln zł na wyposażenie lokali. Pozostałe środki wyda na sprzęt do wyszynku piwa (tapy) do 10 lokali, stworzenie aplikacji oraz koszty akcyzy, marketingu, importu, środki obrotowe. Uruchomienie pierwszych trzech lokali nastąpi do końca br., zaś pozostałych 6 punktów ruszy do końca III kwartału 2021. Wypłata dywidendy jest przewidywana od roku obrotowego 2022.
Alembik Polska to już trzecie przedsięwzięcie Janusza Palikota, które zamierza zrealizować wspólnie z crowdinwestorami. W 2019 roku na rozwój Tenczyńskiej Okovity SA zebrał 4,18 mln zł, a na przełomie wiosną 2020 pozyskał 4,176 na budowę spółki Tenczynek Bezalkoholowe SA. Obie kampanie promowane były na platformie Crowdway.pl. Wszystkie trzy spółki stanowią samodzielne koncepty biznesowe.
Zobacz także

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Trendy w HoReCa według ekspertów Food & Design

W 2022 r. nasza uwaga skoncentrowana była wokół pogłębiającego się kryzysu gospodarczego. Odbił się on zarówno na branży, jak i wpłynął na zmianę nawyków konsumenckich. Jak będzie wyglądał 2023 r. w sektorze food?
Inne kategorie
Podcasty


Nowe kierunki rozwoju i nowe kategorie roślinnych produktów [PODCAST]

