x

Projekt Slow Food-CE dobiega końca

Kategoria: Lifestyle - ekologia    03.06.2020

Slow Food-Central Europe, międzynarodowy projekt współpracy, który miał na celu wzmocnienie potencjału lokalnych podmiotów - zarówno publicznych, jak i prywatnych - w zakresie ochrony i promocji dziedzictwa kultury gastronomicznej Europy Środkowej, dobiega końca.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zapoczątkowany w czerwcu 2017 roku z udziałem dziesięciu partnerów, projekt Slow Food-CE doprowadził do stworzenia uniwersalnego modelu nadawania należnej wartości lokalnej, tradycyjnej żywności. Model ten jest szczególnie aktualny i potrzebny w obliczu trwającej epidemii COVID-19. Obecna globalna pandemia uwydatniła wiele problemów wynikających z braku poszanowania środowiska oraz agrobioróżnorodności żywności, zaniechania upraw gruntów i erozji gleb, a także potrzebę ochrony tych, którzy wytwarzają żywność w zgodzie z naturą, z troską i szacunkiem dla jej rytmu.
W projekt zaangażowanych było pięć miast: Wenecja (Włochy), Dubrownik (Chorwacja), Brno (Czechy), Kecskemét (Węgry) i Kraków (Polska). Po wypracowaniu wspólnej metodologii identyfikacji i promocji zasobów kulturowych związanych z dziedzictwem kulinarnym w każdym z miast przeprowadzono projekty pilotażowe mające na celu wypróbowanie innowacyjnych rozwiązań promocji lokalnej gastronomii wśród mieszkańców i turystów w różnorodnych przestrzeniach miejskich.

Zidentyfikuj, chroń, waloryzuj
To trzy słowa kluczowe projektu. Doświadczenia partnerów projektu zostały podsumowane na stronie Food Paths Network. W każdym mieście zebrano historie lokalnych miłośników żywności wysokiej jakości, a ich ciężka praca posłużyła powstaniu inicjatyw, które ukazują potencjał lokalnej gastronomii. Kolejnym celem jest rozwinięcie tej sieci po zakończeniu projektu, między innymi poprzez zaangażowanie innych miast, które mogłyby przetestować metodologię Slow Food-CE i dostosować ją do swoich potrzeb. Miasta to idealne laboratoria eksperymentalne, mające wiele możliwości, aby wspierać tych, którzy budują gospodarkę i dobrostan lokalnej społeczności.
We Włoszech zorganizowano festiwal kulinarny Saór – Saperi e sapori veneziani in festa, który odbył się w Wenecji. W programie znalazły się wycieczki z przewodnikiem, lekcje gotowania, warsztaty praktyczne, degustacje, wystawy i targi lokalnych produktów, a Saór zawładnął historycznym centrum miasta, wyspami laguny i okolicą w dniach 27–29 września 2019 roku.
Kraków, któremu nadano tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej w 2019 roku, wybrał sześć kulinarnych specjalności, wśród których znalazły się między innymi: obwarzanek krakowski, pstrąg ojcowski, kiełbasa piaszczańska i głąbik krakowski (sałata łodygowa). Projekt doprowadził do stworzenia czterech stref Slow Food, których celem jest rewitalizacja mniej znanych zakątków Krakowa i ich promocja wśród turystów.
W chorwackim Dubrowniku zorganizowano multimedialną, jadalną wystawę pt. Żywiciele miasta. Ekspozycja powstała w miejskim Muzeum Historii Naturalnej, aby uświadamiać i aktywnie włączać odwiedzających w ochronę lokalnego dziedzictwa kulinarnego. Od lat Dubrownik jest jednym z najpopularniejszych miejsc turystycznych na świecie i nie może narzekać na brak odwiedzających. Niemniej potrzebne jest większe wsparcie lokalnych producentów i restauratorów, którzy kultywują dziedzictwo kulinarne Dubrownika.   
Zielony Targ w Kecskemét od lat odgrywa ważną rolę w mieście, goszcząc ok. 300 producentów, którzy sprzedają na targu swoje produkty. Obecnie w każdy ostatni piątek miesiąca w części plenerowej targu organizowana jest strefa, gdzie kupujący mogą poznać producentów wybranych zgodnie z wytycznymi Slow Food, porozmawiać z nimi i dowiedzieć się, jak wytwarzają swoje produkty. Ponadto w Kecskemét organizowano degustacje i prezentacje skierowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych, podczas których edukowano uczestników na temat zrównoważonego rozwoju środowiska.
Edukacja była również osią działań przeprowadzonych w czeskim Brnie: w szkołach zorganizowano kursy edukacji sensorycznej, w trakcie których uczniowie dowiadywali się, jak rozróżniać smaki i rozpoznać produkty wysokiej jakości, a na ulicach odbywały się warsztaty i degustacje. Podczas ośmiotygodniowego projektu Targ dla Dzieci młodzi uczestnicy poszerzali wiedzę na temat rolnictwa – od etapu produkcji do organizacji lokalnego łańcucha dostaw.

Zwieńczeniem trzyletniego projektu Slow Food-CE jest wspólna strategia opracowana w postaci dokumentu będącego swoistą mapą drogową dla instytucji, które chciałyby podążać ścieżką ochrony swojego dziedzictwa kulinarnego i uruchomić pozytywny cykl, łączący gospodarkę, zrównoważony rozwój środowiskowy i integrację społeczną. Dokument strategiczny został opublikowany na stronie Slow Food-CE.


 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Zamawiający dania za pomocą PizzaPortal.pl coraz bardziej cenią sobie ekologiczne rozwiązania. Proszą o bambusowe sztućce i pakowanie zamówienia w papierowe torby. Niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne twistery, pizzę czy burgery.

Ekologiczna kawiarnia? To proste!

Rozmowa o ekologii w gastronomii najczęściej sprowadza się do kilku banałów o rezygnacji z plastikowych słomek i mieszadełek. Ekologia to jednak nie przykry obowiązek wynikający z mody czy przepisów prawa, ale dobry sposób na zaoszczędzenie na niepotrzebnych wydatkach i przyciągnięcie klientów.

Andrzej Polan ambasadorem kampanii "Jedz Bez Wyrzutów"

Marnujemy blisko 3 mln ton żywności rocznie, ale są rozwiązania, które pomogą nam to ograniczyć. Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy ruszył z kampanią "Jedz Bez Wyrzutów", której ambasadorami zostali szef kuchni Andrzej Polan i dziennikarka Agnieszka Cegielska.

Take!cup - czyli weź kubek i przybij piątkę dla środowiska

Pierwszy w Polsce system kaucyjny napojów na wynos ruszył właśnie w Krakowie. System TAKE!CUP obejmie większość kawiarni, restauracji i wszystkie inne lokale sprzedające napoje gorące na wynos. Początkowo w Krakowie, a docelowo w całej Polsce.

Dzień Kawy: Starbucks przypomina o zasadach zrównoważonego rozwoju

Starbucks wierzy, że wyjątkowa kawa powstaje wyłącznie z wyjątkowych ziaren, dlatego 99% swoich ziaren pozyskuje z etycznych upraw. Z okazji Dnia Kawy, marka przypomina, jak istotne jest odpowiedzialne prowadzenie biznesu i kierowanie się zasadą zrównoważonego rozwoju.

Grycan dołączył do Too Good To Go!

Sieć lodziarni Grycan-Lody od pokoleń dołączyła do Too Good To Go - inicjatywy, której celem jest zapobieganie marnowaniu żywności. Teraz domowymi ciastami czy sokami z owoców będzie można się rozkoszować w atrakcyjnej cenie, odbierając je w 14 lokalach sieci.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej