x

Projekt Slow Food-CE dobiega końca

Kategoria: Lifestyle - ekologia    03.06.2020

Slow Food-Central Europe, międzynarodowy projekt współpracy, który miał na celu wzmocnienie potencjału lokalnych podmiotów - zarówno publicznych, jak i prywatnych - w zakresie ochrony i promocji dziedzictwa kultury gastronomicznej Europy Środkowej, dobiega końca.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zapoczątkowany w czerwcu 2017 roku z udziałem dziesięciu partnerów, projekt Slow Food-CE doprowadził do stworzenia uniwersalnego modelu nadawania należnej wartości lokalnej, tradycyjnej żywności. Model ten jest szczególnie aktualny i potrzebny w obliczu trwającej epidemii COVID-19. Obecna globalna pandemia uwydatniła wiele problemów wynikających z braku poszanowania środowiska oraz agrobioróżnorodności żywności, zaniechania upraw gruntów i erozji gleb, a także potrzebę ochrony tych, którzy wytwarzają żywność w zgodzie z naturą, z troską i szacunkiem dla jej rytmu.
W projekt zaangażowanych było pięć miast: Wenecja (Włochy), Dubrownik (Chorwacja), Brno (Czechy), Kecskemét (Węgry) i Kraków (Polska). Po wypracowaniu wspólnej metodologii identyfikacji i promocji zasobów kulturowych związanych z dziedzictwem kulinarnym w każdym z miast przeprowadzono projekty pilotażowe mające na celu wypróbowanie innowacyjnych rozwiązań promocji lokalnej gastronomii wśród mieszkańców i turystów w różnorodnych przestrzeniach miejskich.

Zidentyfikuj, chroń, waloryzuj
To trzy słowa kluczowe projektu. Doświadczenia partnerów projektu zostały podsumowane na stronie Food Paths Network. W każdym mieście zebrano historie lokalnych miłośników żywności wysokiej jakości, a ich ciężka praca posłużyła powstaniu inicjatyw, które ukazują potencjał lokalnej gastronomii. Kolejnym celem jest rozwinięcie tej sieci po zakończeniu projektu, między innymi poprzez zaangażowanie innych miast, które mogłyby przetestować metodologię Slow Food-CE i dostosować ją do swoich potrzeb. Miasta to idealne laboratoria eksperymentalne, mające wiele możliwości, aby wspierać tych, którzy budują gospodarkę i dobrostan lokalnej społeczności.
We Włoszech zorganizowano festiwal kulinarny Saór – Saperi e sapori veneziani in festa, który odbył się w Wenecji. W programie znalazły się wycieczki z przewodnikiem, lekcje gotowania, warsztaty praktyczne, degustacje, wystawy i targi lokalnych produktów, a Saór zawładnął historycznym centrum miasta, wyspami laguny i okolicą w dniach 27–29 września 2019 roku.
Kraków, któremu nadano tytuł Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej w 2019 roku, wybrał sześć kulinarnych specjalności, wśród których znalazły się między innymi: obwarzanek krakowski, pstrąg ojcowski, kiełbasa piaszczańska i głąbik krakowski (sałata łodygowa). Projekt doprowadził do stworzenia czterech stref Slow Food, których celem jest rewitalizacja mniej znanych zakątków Krakowa i ich promocja wśród turystów.
W chorwackim Dubrowniku zorganizowano multimedialną, jadalną wystawę pt. Żywiciele miasta. Ekspozycja powstała w miejskim Muzeum Historii Naturalnej, aby uświadamiać i aktywnie włączać odwiedzających w ochronę lokalnego dziedzictwa kulinarnego. Od lat Dubrownik jest jednym z najpopularniejszych miejsc turystycznych na świecie i nie może narzekać na brak odwiedzających. Niemniej potrzebne jest większe wsparcie lokalnych producentów i restauratorów, którzy kultywują dziedzictwo kulinarne Dubrownika.   
Zielony Targ w Kecskemét od lat odgrywa ważną rolę w mieście, goszcząc ok. 300 producentów, którzy sprzedają na targu swoje produkty. Obecnie w każdy ostatni piątek miesiąca w części plenerowej targu organizowana jest strefa, gdzie kupujący mogą poznać producentów wybranych zgodnie z wytycznymi Slow Food, porozmawiać z nimi i dowiedzieć się, jak wytwarzają swoje produkty. Ponadto w Kecskemét organizowano degustacje i prezentacje skierowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych, podczas których edukowano uczestników na temat zrównoważonego rozwoju środowiska.
Edukacja była również osią działań przeprowadzonych w czeskim Brnie: w szkołach zorganizowano kursy edukacji sensorycznej, w trakcie których uczniowie dowiadywali się, jak rozróżniać smaki i rozpoznać produkty wysokiej jakości, a na ulicach odbywały się warsztaty i degustacje. Podczas ośmiotygodniowego projektu Targ dla Dzieci młodzi uczestnicy poszerzali wiedzę na temat rolnictwa – od etapu produkcji do organizacji lokalnego łańcucha dostaw.

Zwieńczeniem trzyletniego projektu Slow Food-CE jest wspólna strategia opracowana w postaci dokumentu będącego swoistą mapą drogową dla instytucji, które chciałyby podążać ścieżką ochrony swojego dziedzictwa kulinarnego i uruchomić pozytywny cykl, łączący gospodarkę, zrównoważony rozwój środowiskowy i integrację społeczną. Dokument strategiczny został opublikowany na stronie Slow Food-CE.


 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Wyjątkowe i unikatowe produkty lokalne - lista szefa kuchni Kuby Korczaka

Kuba Korczak, znany szef kuchni specjalizujący się w kuchni roślinnej, poleca swoich ulubionych producentów, w większości posiadających ekologiczne certyfikaty. Niektórzy są na rynku od lat, inni wystartowali niedawno.

Ecolab i Green Key wspierają hotele i restauracje w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju

Ecolab i Green Key rozwijają partnerstwo, aby promować zrównoważone rozwiązania w hotelach i restauracjach w Europie. Poprzez autorskie programy i usługi Ecolab będzie wspierał branżę turystyczną we wdrażaniu najwyższych standardów ekologicznych i uzyskiwaniu lub utrzymaniu certyfikacji Green Key.

Usuń olej palmowy z listy zakupów! Dla dobra planety i swojego zdrowia

W dyskusji o szkodliwości produkcji i użytkowania oleju palmowego wskazuje się głównie na dewastację lasów tropikalnych, która jest zagrożeniem dla tamtejszej flory i fauny. To jednak niejedyny powód, aby wystrzegać się oleju palmowego. Co warto wiedzieć i na co zwracać uwagę?

Ekologia może być ekonomiczna! Jak zarabiać na "zielonej" gastronomii?

Ograniczenie marnotrawienia surowców i żywności czy wprowadzenie energooszczędnych rozwiązań w biznesie może być zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne. Odmawiaj, ograniczaj, używaj ponownie, poddawaj recyklingowi i kompostuj - jak zastosować w gastronomii tych sześć zasad eko biznesu?

FRITZ-KOLA: w trosce o konsumenta i środowisko

Wprowadzona na rynek w 2003 r. przez dwójkę studentów z Hamburga fritz-kola stała się światowym fenomenem i jedną z najlepiej rozwijających się marek rzemieślniczych napojów na świecie. Jednym z powodów sukcesu firmy jest jej umiejętność łączenia biznesu z troską o środowisko naturalne.

Tork zmierza w stronę neutralności klimatycznej

- W ostatnich latach zauważyliśmy znaczący wzrost zainteresowania firm kwestiami ochrony środowiska we wszystkich segmentach rynku. Przy wyborze produktów klienci zwracają uwagę na ich wydajność i skład - mówi Wojciech Nizio, regional brand activation manager w Tork.

Inne kategorie

Podcasty

Kryzys 2.0. Restauratorka Alicja Than o optymalizacji kosztów biznesu gastronomicznego [PODCAST]

W jaki sposób optymalizować koszty prowadzenia biznesu gastronomicznego w obliczu rosnącej inflacji oraz jak przetrwać na rynku, nie tracąc klientów i nie rezygnując z jakości - rozmawiamy o tym z Alicją Than, właścicielką lokali Izumi Sushi, Kago, Kiseki, Omakase, Matcha Bistro & Bar w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej