x

Badanie: nawet trzy lata na odbudowę branży HoReCa

Kategoria: Twój biznes - wiedza    29.05.2020

Sektor HoReCa, obejmujący hotele, restauracje i catering, na odbudowę może potrzebować nawet trzech lat - wynika z badania Barometr COVID-19 Puls Biznesu.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) wzięło udział 600 mikro, małych i średnich firm z całej Polski. 45 proc. firm z sektora MŚP uważa, że powrót koniunktury nastąpi najwcześniej w przyszłym roku, ale 40 proc. jest zdania, że co najmniej za 2-3 lata. Tylko niecałe 9 proc. przedsiębiorców liczy, że optymistyczny scenariusz ziści się jeszcze w tym roku – wynika z Barometru EFL.
Badanie wykazało, że im mniejsza firma, tym wykazuje większy pesymizm w odniesieniu do wpływu pandemii na kondycję sektora MŚP. Podczas gdy 6 na 10 średnich firm pesymistycznie spogląda na najbliższe sześć miesięcy, to wśród najmniejszych podmiotów, zatrudniających do 9 pracowników, pogorszenia spodziewa się aż 9 na 10 zapytanych.
Największe obawy o swoją przyszłość ma sektor HoReCa. Niemal wszyscy zarządzający hotelami, restauracjami i firmami cateringowymi są zdania, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy sytuacja się pogorszy (95 proc. wskazań). Wielu pesymistów jest też w branżach usługowej (85 proc.), handlowej (79 proc.) i transportowej (76 proc.).
Autorzy badania wskazali, że pod koniec kwietnia br., czyli półtora miesiąca od wybuchu epidemii koronawirusa w Polsce, przedstawiciele MŚP zostali zapytani, kiedy ich zdaniem nastąpi powrót koniunktury w branży, w której działają. "Na szybką rekonwalescencję branży, jeszcze w tym roku, liczy 8,5 proc. firm" - czytamy w informacji. Najwięcej zapytanych przedsiębiorców – 45 proc. – jest zdania, że optymistyczny scenariusz ziści się w przyszłym roku. 40 proc. uważa, że nastąpi to najwcześniej za 2-3 lata.
Powrotu koniunktury w przyszłym roku spodziewają się najczęściej przedstawicieli budownictwa (52 proc.), handlu (51 proc.), transportu (48 proc.) i produkcji (45 proc.). Mniej optymistyczny scenariusz, zakładający odbicie branży w latach 2022-2023, przewidują przedstawiciele sektora HoReCa (48 proc.) i usług (44 proc.).
Barometr EFL informuje o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu. Badanie do drugiej edycji zostało przeprowadzona w dniach 20-30 kwietnia 2020 r. przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego.
(PAP)

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Restauracje zmuszone do zwrotu dotacji z tarczy PRF walczą o przetrwanie. Wśród nich kultowy Ranny Ptaszek

Z powodu konieczności zwrotu dotacji z tarczy antykryzysowej w tarapatach finansowych znalazły się m.in. krakowskie bary Ranny Ptaszek i Hummus Amamamusi. Dla wielu firm gastronomicznych perspektywa windykacji należności wobec Skarbu Państwa oznacza w najbliższym czasie pewne bankructwo.

Energooszczędność. Jak zmniejszyć wydatki na prąd w restauracji?

Rosnące podwyżki cen gazu i energii w ostatnich miesiącach znacznie zwiększyły koszty funkcjonowania wszystkich restauracji. Szukając oszczędności, warto przyjrzeć się kondycji kuchenek, pieców czy zmywarek, i to nie tylko wtedy, gdy planujemy ich wymianę na bardziej energooszczędne modele.

Rosną długi w HoReCa, głównie w gastronomii

Branża noclegowo-gastronomiczna ma coraz większe problemy finansowe. Przez ostatni rok jej zadłużenie wzrosło o 14 proc. i na koniec lutego wyniosło 311,6 mln zł. 82 proc. tej kwoty (255,8 mln zł) są winne swoim wierzycielom restauracje i firmy cateringowe. Komu nie płaci branża gastro?

Najwięksi gastronomiczni gracze w Europie [RANKING]

Przedstawiamy kolejną edycję rankingu największych sieci gastronomicznych w Europie. Zestawienie wraz z analizą zostało przygotowane przez międzynarodową redakcję magazynu "Food Service Europe & Middle East".

Gastrotrendy 2023

Powrót mody na kuchnię polską, wegański comfort food, białko z insektów - w nadchodzącym roku trendy gastronomiczne, jak chyba nigdy dotąd, będą pokłosiem sytuacji społeczno-ekonomicznej, w której się znaleźliśmy

Trendy w HoReCa według ekspertów Food & Design

W 2022 r. nasza uwaga skoncentrowana była wokół pogłębiającego się kryzysu gospodarczego. Odbił się on zarówno na branży, jak i wpłynął na zmianę nawyków konsumenckich. Jak będzie wyglądał 2023 r. w sektorze food?

Inne kategorie

Podcasty

Konsument, który żyje w poczuciu zagrożenia: jak z nim prowadzić dialog? [PODCAST]

Jak zmieniają się konsumenci i jak zmieniają się producenci? W jaki sposób obie te grupy odczuwają niepokoje i jak warto na nie reagować - opowiada Małgorzata Cebelińska, dyrektor handlu firmy Mlekpol.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej