x

Kontrola stanu zdrowia kurierów a #bezpiecznedowozy posiłków

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    25.05.2020

Jak poprawnie przeprowadzić kontrolę stanu zdrowia dostawców? Dowiecie się z Kodeksu Dobrych Praktyk, stworzonego przez ekspertów bezpieczeństwa żywności w ramach akcji #bezpiecznedowozy. Zaaprobował go Główny Inspektorat Sanitarny i jest on wdrażany w kolejnych restauracjach i firmach kurierskich.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Branża gastronomiczna szuka nowych rozwiązań, które pozwolą funkcjonować restauracjom podczas pandemii COVID-19. Ogromnym wyzwaniem, przed którym stoją restauratorzy jest nie tylko przestrzeganie odpowiednich wytycznych dotyczących higieny przygotowania posiłków, ale także ich bezpieczny transport do klienta.
Z pomocą przyszli eksperci – marka Stava specjalizująca się w dostawie posiłków oraz Związek Pracodawców HoReCa. W sojuszu rozpoczęli akcję #bezpiecznedowozy, dzięki której propagują dobre praktyki zachowania pełnego bezpieczeństwa i higieny dowozów żywności, począwszy od rozpoczęcia zmiany kuriera, poprzez odbiór zamówień i dostarczenie ich do klientów. Do akcji obecnie dołączyło już ponad 20 sieci gastronomicznych z całej Polski i wciąż przyłączają się kolejne.
Efektem współpracy jest Kodeks Dobrych Praktyk. Zawarte w nim zapisy o bezkontaktowym odbiorze posiłku z restauracji i dostawie bez styczności z klientem, ale również wszelkie procedury dotyczące postawy kurierów są wzorem postępowania dla dynamicznie przybywających partnerów akcji. Dezynfekcja sprzętów i przestrzegania zasad higieny to nie wszystkie zapisy, które zawiera KDP. Wśród wytycznych zawarto także regulacje dotyczące codziennej samokontroli stanu zdrowia kurierów.

Zdrowy kurier - bezpieczna dostawa
Procedury obowiązujące dostawców zgodnie z wytycznymi przygotowanymi przez ekspertów, są rozbudowane i mają na celu przede wszystkim bezpieczeństwo wszystkich stron transakcji – obsługi restauracji, klientów i kurierów.
Pierwsze kroki, które musi podjąć dostawca dotyczą przede wszystkim jego bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem zmiany pracownik jest zobowiązany do dezynfekcji rąk i ubioru, a następnie do przeprowadzenia kontroli swojego stanu zdrowia. Kurier wypełnia dedykowany formularz, w którym informuje o ewentualnych objawach takich jak np. kaszel, osłabienie lub duszności. Wzór formularza jest bezpłatnie dostępny tutaj. Każda restauracja może go pobrać i dostosować do swoich potrzeb.
Pracodawca powinien zapewnić także dostęp do bezdotykowego termometru, za pomocą którego pracownicy każdego dnia mierzą temperaturę. Dopiero po przejściu takiej kompleksowej kontroli mogą rozpocząć zmianę.

To nie czas na ryzyko
W sytuacji, gdy temperatura ciała kuriera wynosi powyżej 37°C lub gdy dostawca dostrzega u siebie jeden z wymienionych w formularzu objawów, nie ma możliwości podjęcia pracy. Pracownik musi poinformować przełożonego o zaistniałej sytuacji i jest zobligowany do obserwacji swojego stanu zdrowia, a w przypadku podejrzenia koronawirusa także do telefonicznego kontaktu z Sanepidem, który podejmie określone ustawowo kroki.
Procedury są restrykcyjne, jednak to właśnie dzięki nim zarówno restauracje, kurierzy jak i zamawiający mogą czuć się bezpiecznie podczas korzystania z usługi #bezpiecznedowozy.

Dlaczego to ważne?
Dostawcy przemieszczają się pomiędzy restauracjami i miejscami zamówień, jednak procedury chronią ich przed potencjalnym zakażeniem, gdyż zgodnie ze standardami wypracowanymi przez ekspertów, rekomendowane są bezkontaktowe odbiory i bezkontaktowe dostawy zamówień.
Co to oznacza w praktyce? Pracownicy restauracji zostawiają jedzenie w specjalnie wydzielonej strefie buforowej, w której może przebywać tylko jedna osoba. Dopiero, gdy pomieszczenie będzie puste lokal poinformuje telefonicznie kuriera o możliwości odebrania przez niego zamówienia, bez ryzyka kontaktu z załogą. Następnie przesyłka jest przewożona do klienta.
Aby odbiór odbywał się w pełni bezkontaktowo zamówienie pozostawiane jest we wcześniej umówionym miejscu, by dostawca nie musiał wchodzić do budynku, w którym mógłby zetknąć się z postronnymi osobami. Szczególną uwagę kurier przywiązuje do tego, aby klient mógł bezpiecznie odebrać swoją przesyłkę. W wyjątkowych przypadkach, np. gdy zamawiający przebywa na kwarantannie, kurier dostarcza posiłek w dostępne dla klienta miejsce.
Ważnym elementem zwiększającym bezpieczeństwo jest realizowanie płatności – zgodnie z Kodeksem Dobrych Praktyk – przez Internet. Jeśli taka forma płatności nie jest możliwa do realizacji podczas złożenia zamówienia, klient otrzymuje możliwość uregulowania rachunku kartą, bądź gotówką – z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa.
Dzięki tak skonstruowanym wytycznym, dostarczanie jedzenia może odbywać się bezkontaktowo i bezpiecznie dla wszystkich stron, także kurierów, którzy są ważnym ogniwem akcji #bezpiecznedowozy.

Więcej na temat zasad bezpieczeństwa dowozów posiłków można dowiedzieć się na stronie bezpiecznedowozy.pl.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

[Q&A] Jak skorzystać z Tarczy Antykryzysowej?

Jakie warunki należy spełnić, gdzie złożyć wniosek i jak długo można korzystać ze wsparcia przewidzianego w Tarczy. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Komunikacja z gośćmi w okresie przestoju

Czy komunikować się z gośćmi, gdy restauracja funkcjonuje w ograniczonym zakresie lub w ogóle nie działa? Absolutnie tak! Kiedy minie pandemia, kluczem do sukcesu będzie to, czy klienci pamiętają o waszych lokalach. Jak sprawić, by chcieli do nich wrócić?

[Q&A] Jak w czasie pandemii utrzymać relacje z gośćmi?

W najtrudniejszej sytuacji są lokale, które całkowicie wstrzymały swoja działalność. Co powinni zrobić restauratorzy, aby nie "zniknąć z pamięci" gości? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Komunikacja restauracji w czasie pandemii - czy to ma sens?

TAK! Kluczem do sukcesu w czasach PO PANDEMII będzie to, czy Twoi Goście o Tobie pamiętają. Jak sprawić, by o Tobie pamiętali - podtrzymać komunikację w social media w sposób, który zapadnie im w pamięć i chwyci za serca.

Jak znakować jedzenie na wynos w restauracjach. Poznaj zasady!

Jedzenie sprzedawane na wynos - tak jak każda inne - podlega regulacjom prawa żywnościowego. Które restauracyjne dania należy traktować jak żywność nieopakowaną, a które jak opakowaną i co z tego wynika?

Nie bój się szukać psychologicznego wsparcia!

Jak sobie radzić ze stresem związanym z pandemią i wywołanym przez nią kryzysem w biznesie? Gdzie szukać pomocy, na co zwrócić szczególną uwagę? Z Dorotą Mintą, psycholożką i psychoterapeutką, rozmawia Marcin Koch.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej