x

Catering dietetyczny rośnie w siłę

Kategoria: Twój biznes - wiedza    22.05.2020

Obecnie na rynku istnieje ponad 500 firm oferujących całodzienne żywienie z dowozem, które obsługują ponad 4700 miejscowości w Polsce. Rynek cateringu dietetycznego nabiera rozpędu i nic nie zapowiada, żeby miał się zatrzymać.

Foto: Shutterstock.com.
Foto: Shutterstock.com.

Catering dietetyczny pojawił się w naszym kraju już dobrych parę lat temu. Początkowo była to dość ekskluzywna usługa skierowana przede wszystkim do zamożnych osób, które albo chciały faktycznie schudnąć, albo borykały się z problemami zdrowotnymi wymagającymi specjalnego sposobu żywienia (np. problemy z nadciśnieniem, choroby przewlekłe, cukrzyca). Dieta i plan posiłków były układane przez dietetyka indywidualnie dla każdego klienta – stąd cena takiej usługi była dużo wyższa niż bieżąca średnia cena rynkowa. Obecnie cateringi dietetyczne, zwane też dietami pudełkowymi, stały się powszechne, wrosły w polski krajobraz, a większość korzystających z nich osób to po prostu zapracowani ludzie, którzy nie mają głowy, siły i cierpliwości do samodzielnego przygotowywania jedzenia. 

CATERINGI DIETETYCZNE W POLSCE 
Według danych serwisu Cateromarket.pl, platformy do zamawiania diet pudełkowych, obecnie w Polsce funkcjonuje już ponad 500 firm. Najwięcej w Warszawie i okolicach – prawie 150 (według niektórych danych nawet dwa razy więcej, czyli 300 firm). Nic w tym dziwnego, skoro Warszawa jest również największym zagłębiem biurowym kraju, a diety pudełkowe szczególnie popularne są właśnie wśród pracowników korporacji. Wszystkie inne miasta pozostają daleko w tyle – te zajmujące ex aequo drugie miejsce, czyli Kraków i Poznań, dysponują 2,5 razy mniejszą ofertą. Jednak zdaniem Łukasza Sota z Cateromarket.pl firmy oferujące diety pudełkowe coraz chętniej wychodzą z Warszawy do innych miast. Potwierdza to Przemek Skokowski z Dietly.pl, drugiej co do wielkości platformy do wyszukiwania i zamawiania cateringów dietetycznych, zdaniem którego największe wzrosty są widoczne poza aglomeracjami, w miastach od 100 do 200 tys. mieszkańców. 
Rynek diet pudełkowych powiększa się nie tylko ze względu na nieustannie powstające nowe firmy, ale również dlatego, że obecnie funkcjonujące na rynku rozszerzają swoją działalność i rozbudowują zaplecza. Każdy z graczy chce ugryźć kawałek tego dochodowego tortu, którego wartość szacowana jest między 800 mln a 1 mld zł. 

NAJWIĘKSI GRACZE 
Zdecydowanym liderem rynku diet pudełkowych jest warszawska firma Maczfit, która swoje posiłki dostarcza również poza Warszawę do aż 400 różnych miejscowości w kraju. Z informacji udostępnionych przez firmę wynika, że z cateringu Maczfit codziennie korzysta ponad 7 tys. osób. Firma jest w stanie obsłużyć taką liczbę zamówień dzięki najnowocześniejszej hali produkcyjnej w Europie, której powierzchnia wynosi 4 tys. mkw., oraz zespołowi liczącemu 250 osób.
Kolejne miejsca należą do Nice To Fit You z Warszawy i Body Chief z Poznania. W pierwszej piątce, według szacunków Cateromarket.pl, znajdują się także Wygodnadieta.pl oraz Be Diet Catering, czyli dieta Ewy Chodakowskiej. Sukcesem na tym polu może pochwalić się również Kukuła Healthy Food, którego przychody w ciągu 12 miesięcy wzrosły dwukrotnie, a zeszły rok firma zakończyła z wynikiem 11 mln zł. W 2019 r. firma rozbudowała i zmodernizowała swoją halę produkcyjną, co ułatwia wyprodukowanie i dostarczenie ponad 250 tysięcy 5-daniowych zestawów rocznie. 
Warto zauważyć, że diety pudełkowe oferowane są nie tylko przez wyspecjalizowanych producentów zajmujących się wyłącznie tą działalnością. W naturalny sposób na rynek ten starają się wejść również restauracje, które posiadają zarówno zaplecze gastronomiczne, jak i ugruntowaną markę, która może stanowić dla klientów gwarancję smaku i jakości posiłków. Przykładem może tu być catering dietetyczny Warszawski Dzień stworzony przez Mateusza Gesslera, szefa kuchni restauracji Warszawa Wschodnia, Ćma oraz Warszawski Sen. Z kolei restauracja A’petite z Jaworza pod Bielskiem-Białą oferuje dietę pudełkową bezpośrednio pod swoją marką. 

DOCHODOWY BIZNES 
Catering dietetyczny wydaje się biznesowym rajem, zanim jednak ktokolwiek podejmie decyzję o jego otworzeniu, powinien sprawdzić, na ile faktycznie się to opłaca i jakie zyski można odnotować w wybranej okolicy oraz przy założonej wielkości inwestycji. Według szacunków Łukasza Sota z Cateromarket.pl średni miesięczny przychód, na jaki firma oferująca dietę może liczyć z jednego klienta, to 1200 zł. W zależności od wybranego segmentu, w którym catering ma działać, marże oscylują od 15-20% dla firm z niższej półki do nawet 30-35% dla diet premium. Po kilku lub kilkunastu miesiącach działania przeciętna firma produkująca diety pudełkowe, o ile tylko zainwestuje trochę w marketing, może liczyć na kilkaset abonentów miesięcznie. Z kolei średniej wielkości warszawska restauracja może zyskać nawet do 50 zamówień w miesiącu już po kilkunastu tygodniach od wejścia na rynek diet pudełkowych. Najwięksi gracze z kolei wydają nawet 10 do 20 tys. zestawów dziennie. 
We wstępnych kalkulacjach koniecznie należy uwzględnić ceny pojedynczego dnia diety. Ogólnie 5-daniowe menu to koszt dla klienta średnio od 40 do 65 zł w zależności od jakości posiłków oraz kaloryczności zestawu. W Warszawie, gdzie ceny są oczywiście najwyższe, 1-dniowa dieta za mniej niż 40 zł na pewno nie będzie ofertą dobrej jakości, a najczęściej nie będzie też charakteryzowała się posiłkami dietetycznymi. 

GRUPA DOCELOWA 
Odbiorcami jedzenia w pudełkach są przede wszystkim pracownicy biurowi, osoby zatrudnione w korporacjach, które dzięki zamawianiu posiłków mogą oszczędzić sporo czasu i skoncentrować się na rozwoju swojej kariery zawodowej. To dla nich praktyczne i wygodne rozwiązanie, które od codziennych obowiązków odejmuje im nie tylko gotowanie, ale również zastanawianie się nad tym, co przyrządzić, oraz zakupy niezbędnych do tego produktów. 
Jak podaje Cateromarket.pl, cateringi dietetyczne chętniej zamawiają osoby z wyższym wykształceniem i w większości są to kobiety (65%). Odbiorcami diet są głównie osoby młode, wkraczające dopiero na swoją ścieżkę zawodową, lub nieco starsze, będące w szczytowym punkcie kariery – 70% użytkowników to osoby w wieku 25-40 lat. 

ZALETY CATERINGÓW DIETETYCZNYCH 
Wśród zalet diet pudełkowych na pierwszym miejscu znajduje się wspomniany już czas wolny. Brak konieczności planowania posiłków, robienia zakupów i gotowania to więcej czasu dla siebie, rodziny i przyjaciół. Poza tym wygoda – posiłki dostarczane są pod drzwi mieszkania lub w inne wybrane przez klienta miejsce. Później wystarczy je tylko podgrzać i zjeść. 
Ważną kwestią przy wyborze tego sposobu żywienia jest również to, że posiłki są różnorodne. Menu każdego dnia się zmienia, klient nie musi jeść dwa lub trzy dni z rzędu tego samego obiadu, jak zazwyczaj dzieje się, gdy gotuje sam dla siebie w domu. Dodatkowo to, co otrzymuje, często składa się z produktów, jakich sam by nie wybrał i nie użył w swojej kuchni: bataty, topinambur, chia, awokado, krewetki, kasza jaglana, mleko kokosowe, płatki drożdżowe, zamienniki mięsa. Jednak, jak podkreśla Łukasz Sota, ważną zaletą diet pudełkowych jest „zmuszenie” do poprawnych nawyków żywieniowych. Zamawiający otrzymuje pięć zbilansowanych posiłków każdego dnia i łatwiej mu również nabyć nawyk regularnego jedzenia posiłków (co z kolei sprzyja niepodjadaniu pomiędzy posiłkami). 

MINUSY DIET PUDEŁKOWYCH 
Do największych wad cateringów dietetycznych należy zaliczyć ich cenę. Wiele osób chciałoby skorzystać z tej opcji, ale ich budżet po prostu na to nie pozwala. Dla niektórych dieta może stanowić nawet połowę miesięcznej pensji. Ewidentnym minusem jest też generowanie ogromnej ilości plastikowych śmieci. Większość cateringów pakowana jest, z braku dostępności lepszej alternatywy, w plastikowe pudełka. 5 posiłków dziennie to również 5 plastikowych pudełek. Jeśli dieta obejmuje weekendy, to miesięcznie jeden klient generuje 150 plastikowych opakowań, które najczęściej trafiają po prostu do śmieci. Jest to istotny problem, z którym starają się walczyć sami producenci, nieustannie poszukując bardziej ekologicznych pudełek. 
Ostatnią rzeczą, o której warto wspomnieć, jest losowość. To, co z jednej strony jest zaletą, czyli różnorodność potraw, może czasami okazać się wadą. Jednego dnia wszystkie posiłki mogą trafiać w gust zamawiającego, w kolejnym może zdarzyć się jeden lub dwa, które nie będą mu smakować. Przy abonamencie wykupionym np. na miesiąc trudno przewidzieć, czy każdego dnia menu będzie w 100% trafiało w oczekiwania odbiorcy, a nie każda firma oferuje możliwość wyboru posiłków na kolejny dzień spośród kilku propozycji. Jest to wada, której nie da się wyeliminować, bo nieważne, jak bardzo producent będzie się starał uwzględniać uwagi i gusta klientów, produkując cokolwiek na szerszą skalę, nigdy nie da się zadowolić wszystkich. 

PRZYSZŁOŚĆ RYNKU 
W najbliższym czasie rynek cateringów dietetycznych na pewno będzie się rozwijał, zresztą tak samo jak cały sektor jedzenia w dostawie. Biorąc pod uwagę najgorętszy w chwili pisania tego tekstu temat, czyli epidemię koronawirusa, może warto postawić na hale produkcyjne o wysokim standardzie higieny. Hermetycznie zapakowane, higieniczne posiłki dostarczane pod nasze drzwi (a więc dostępne bez wychodzenia z domu) mogą okazać się jedzeniem przyszłości. 
Tymczasem zaobserwować też można, że posiłki cateringowe coraz częściej pojawiają się w klubach fitness, już nie tylko w chłodziarkach, ale w specjalnych maszynach vendingowych. Jest to segment, który zdecydowanie będzie wzrastał w kolejnych latach poprzez ustawianie takich automatów także w biurowcach, a nawet, być może, na stacjach kolejowych, stacjach metra, w pobliżu centrów handlowych czy na osiedlach. Warto poważnie rozważyć, czy catering dietetyczny nie stanie się modelem gastronomii przyszłości. 

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2020 nr 193.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Firmy cateringu dietetycznego powołały swoje stowarzyszenie

Stowarzyszenie Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego to pierwsza w Polsce organizacja, której głównym celem jest wspieranie firm oferujących diety pudełkowe. Stowarzyszenie powstało z inicjatywy serwisu Cateromarket.pl, Fitness Catering, InPost oraz Goodspeed.

Dobra obsługa - fakty i mity

Zasady prawidłowej sekwencji serwisu oraz savoir-vivre’u są bardzo pomocne w procesie standaryzacji obsługi. Praca na żywym organizmie, jakim jest restauracja, wymaga jednak dużej elastyczności, co nie zawsze idzie w parze ze sztywnymi procedurami.

Reklama restauracji w mediach społecznościowych

Początek roku to dobry moment na zaplanowanie budżetu marketingowego i uwzględnienie w nim wydatków, które zamierzamy przeznaczyć na reklamę lokalu. Nawet te restauracje, które w danym momencie świetnie sobie radzą, powinny antycypować potencjalny spadek liczby gości i zabiegać o ich atencję.

BUFET, CATERING, IMPREZA

Istotny udział w całkowitym obrocie restauracji odgrywa organizacja imprez okolicznościowych lub catering dostarczany do klienta. Takie typy sprzedaży, które nazwać można sprzedażą otwartą, są trudne do skalkulowania. Poznajmy metody liczenia, które pozwolą określić opłacalność poszczególnych form.

Milion użytkowników aplikacji Glovo w Polsce

Hiszpańska aplikacja Glovo zagościła w smartfonach Polaków na dobre. Mobilna apka obsługująca m.in. dostawy jedzenia z restauracji osiągnęła w naszym kraju milion pobrań ze sklepów App Store i Google Play.

Powiedz "nie" plastikowi

Głośnym echem odbija się międzynarodowa akcja "#ditchthestraw" w kręgach gastronomicznych i związanych ze środowiskiem.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej