x

Pożytki z influencerów

Kategoria: Twój biznes - wiedza    21.05.2020

Influencerzy często mają konkretną siłę rażenia. Dzięki dużej liczbie fanów w mediach społecznościowych potrafią wpłynąć na swoich odbiorców i zainteresować ich określonym produktem czy usługą. Jakie korzyści dla restauracji płyną ze współpracy ze współpracy z twórcami internetowymi?

Foto: Shutterstock.com.
Foto: Shutterstock.com.

Liczy się siła wywierania wpływu na odbiorców, stąd nazwa influencer – od angielskiego słowa „influence”, czyli „wywierać wpływ”. Influencera gastronomicznego, nawet tego piszącego o jedzeniu, nie należy mylić z krytykiem czy dziennikarzem kulinarnym. Tych w Polsce mamy naprawdę niewielu i ich olbrzymia wiedza o restauracjach oraz potrawach zasługuje na szacunek i poważanie. Jednak na masowych odbiorców wpływają właśnie influencerzy z kilkudziesięcioma tysiącami czy nawet milionami fanów. Są bowiem współczesnymi celebrytami – ich fani chcą ubierać się tak jak oni, jeść to co oni i spędzać czas tak jak oni. Badania „The value of inf luencers” zebrane przez Twittera w 2016 r. pokazują, że 40% użytkowników social mediów przyznaje, iż dokonali zakupu lub skorzystali z jakiejś usługi tylko dzięki poleceniom online. Z raportu „Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie” przygotowanego w ramach corocznego eventu Blog Forum Gdańsk wynika, że regularne korzystanie z blogów deklaruje 33% internautów, a z videoblogów – 29%. Polacy z blogów i vlogów chcą się czegoś nauczyć, poznawać trendy, obejrzeć coś ciekawego czy pozyskać wiedzę specjalistyczną. 
Już kilka lat temu duże marki odkryły siłę influencer marketingu i wykorzystują współpracę z twórcami internetowymi do promowania swoich produktów. Restauracje i hotele coraz śmielej świadomie korzystają z nowoczesnych metod marketingowych, w tym chętniej skłaniają się do współpracy online. 

ROMANS RESTAURACJI Z INFLUENCERAMI
Promowanie restauracji we współpracy z influencerami powinno uzupełniać naszą strategię social mediów, a nie ją zastępować. Zachęcam, by najpierw zadbać, aby nasze media społecznościowe były optymalnie wykorzystane. Spójna komunikacja, estetyczne zdjęcia, regularne i częste posty – to podstawa, na której można budować dalsze działania reklamowe. 
Dziś już nie wystarczy, że sami mówimy o swojej restauracji w superlatywach. Influencerzy niejako potwierdzają to, co my staramy się przekazać gościom. Podnosi to naszą wiarygodność w social mediach. Kiedy sami oceniamy, że mamy najlepszą pizzę w mieście, goście mogą to potraktować jako przechwałki. Kiedy ktoś z zewnątrz o tym napisze lub opowie w swoich kanałach, staje się to w oczach wielu osób faktem. Wzmianki o naszej restauracji na innych profilach wzbudzają więcej zaufania do naszej marki. Wpisy na stronach blogerów (Instagram, YouTube, strona WWW czy Facebook) powinniśmy traktować jak reklamę. Publikacja taka ma więc wartość rynkową. Zaletą takiej formy promocji jest wciąż niższa cena niż w „tradycyjnych” mediach typu prasa (drukowana i online), radio czy nawet ulotki/plakaty. Dodatkową zaletą jest jej w mierność – wiemy, ile osób widziało dany post, ile osób wyświetliło instastories, a ile kliknęło w link i weszło na stronę WWW. Współpraca reklamowa z influecerami opiera się zazwyczaj na zdjęciach i/lub filmach, które internetowi twórcy produkują. Materiały te możemy potem wpleść w naszą komunikację, urozmaicić tym samym posty i wprowadzić element „user-generated content”. Treści publikowane przez naszych gości sprawiają wrażenie żywych i autentycznych, potęgując wizerunek restauracji, w której warto bywać i się oznaczać. Dodatkowo dzięki statystykom internetowym wiemy dokładnie, kto obserwuje danego blogera w sieci, i dzięki temu łatwiej wejść we współpracę z osobami, których grupa docelowa pokrywa się z grupą docelową naszej restauracji. 

ZASADY UDANEJ WSPÓŁPRACY
Publikacje na kanałach różnych osób podnoszą rozpoznawalność danej restauracji i cementują jej spójny wizerunek. Jednak aby współpraca z influencerem była dla restauracji korzystna, warto trzymać się kilku, wydawałoby się oczywistych, zasad: 

1. Znalezienie odpowiedniej osoby lub odpowiednie zweryfikowanie zapytania
Restauracje i hotele często dostają bezpośrednie zapytania od influencerów o współpracę (np. w zamian za barter), sami też możemy wyszukać osoby, które mogłyby wspomóc budowanie wizerunku naszego lokalu. Przed podjęciem decyzji o współpracy sprawdźmy kanały danego inf luencera. Czy treści, które publikuje, są spójne z filozofią i estetyką naszej restauracji? Ilu posiada obserwujących, czy zdjęcia/filmiki mają dużo komentarzy lub polubień – tym będziemy mierzyć efekty współpracy, więc warto sprawdzić, wśród jakich wpisów nasz lokal ma się pojawić. 

2. Ustalenie celów 
Zastanówmy się, jaki ma być cel danej współpracy i jak możemy sobie go określić. Czy zależy nam na podniesieniu rozpoznawalności restauracji wśród odbiorców konkretnego bloga? Wtedy mierzyć będziemy wyświetlenia i zasięgi. Jeśli organizujemy konkurs na czyjejś stronie, ważne będą dla nas zaangażowanie i liczba osób biorących udział w tej rywalizacji. Być może zależy nam na podniesieniu sprzedaży, np. zamówień online, na które możemy wygenerować kod rabatowy? Od celu naszych działań zależeć będzie to, co twórca opublikuje na swoich kanałach – treści te powinny być dostosowane do naszych potrzeb. 

3. Spisanie ustaleń: co, kto, komu, za ile i kiedy gwarantuje?
W wielu przypadkach, zwłaszcza przy współpracy barterowej, opieramy się na ustaleniach w wiadomościach prywatnych na Instagramie lub Facebooku: „przyjdź, zjedz i potem wrzuć coś na swoich social mediach”. Jeśli nie spiszemy zasad, oczekiwań i terminów, nie mamy gwarancji sukcesu. Nawet jeśli rozliczamy się z twórcą barterowo, określmy wspólnie: wartość zaproszenia (voucheru), termin realizacji, to, czy degustacja obejmuje alkohol, w jakich godzinach może nas dana osoba odwiedzić. Określmy też, czego dokładnie oczekujemy w zamian: liczbę postów, czy ma być to zdjęcie, co ma ono przedstawiać, ile ma być zdjęć opublikowanych w jakim terminie itp. Im więcej szczegółów, tym lepiej. 

4. Podsumowanie współpracy 
Po wizycie influencera i po ostatniej publikacji związanej z daną współpracą warto ją podsumować. Jeśli takie były wstępne ustalenia, można poprosić o statystyki dotyczące naszych postów czy instastories. Sprawdzić, jaki miały wpływ na sprzedaż danego produktu, liczbę odwiedzin w lokalu lub wzrost obserwujących na naszych kanałach social mediowych. Bez podsumowania współpracy trudno będzie nam wyciągnąć wnioski na przyszłość i zmierzyć, czy osiągnęliśmy zamierzony efekt. 

KONTROWERSJE 
Influencerzy i ich zapytania o współpracę na zasadach barteru, zwłaszcza w sektorze HoReCa, wywołują wiele kontrowersji. W lipcu zeszłego roku głośno było o sopockiej restauracji Cały Gaweł, której właściciel opublikował liczne zapytania (mniejszych i większych) inf luencerów o możliwość współpracy na zasadzie: „w zamian za darmowy posiłek opublikuję post na swoich kanałach”. W 2018 r. mówiono także o Elle Darby, która w zamian za recenzje na swoim kanale YouTube oczekiwała darmowego 5-dniowego pobytu w hotelu w Dublinie. Rozumiem frustracje właścicieli lokali, którzy argumentują, że „polubieniami na Instagramie nie zapłacą pensji pracownikom”. Niemniej jednak oferty barterowej lub płatnej współpracy z inf luencerami należy traktować jak reklamę – możemy, ale nie musimy z niej korzystać. 
Osobiście jestem daleka od krytykowania twórców internetowych za tego typu propozycje dla restauracji. Tworzenie treści do internetu to praca, za którą należy się wynagrodzenie. Restauracje mają niewątpliwą przewagę nad innymi branżami – ich „produkt”, czyli wizyta w lokalu, są często atrakcyjną formą rozliczenia za reklamę na blogu. Influencer marketing i PR używany w ramach spójnej i przemyślanej strategii marketingowej mogą być bardzo skuteczne i przyczynić się do sukcesu restauracji. 

Autorka: Marta Panfil

Artykuł ukazał się w „Food Service" 3/2020 nr 193.

Autor tekstu: Fika Biznes
O AUTORZE
Fika Biznes
Agnieszka Borek i Marta Panfil to dwie przyjaciółki związane z gastronomią od ponad 9 lat. Doświadczenie w marketingu i komunikacji w social mediach zdobyły w Polsce i za granicą. Obecnie w portfolio mają niespełna 50 znanych marek restauracyjnych w całej Polsce. Agnieszka zajmuje się kreacją i rozwiązaniami marketingowymi, Marta zaś reklamą w social mediach, e-mail marketingiem i konwersją zamówień.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej