x

Zdaniem eksperta: to czas na inwestycje i przejęcia w branży gastronomicznej

Kategoria: Koronawirus - Dalsze działania    19.05.2020

20-30% lokali gastronomicznych zbankrutuje w wyniku dwumiesięcznego zamknięcia w czasie pandemii - szacują specjaliści. Wiele z nich to świetnie prosperujące firmy, które miały stabilne przychody i lojalnych klientów. Ich problemem jest to, że w kluczowym momencie zabrakło im kapitału obrotowego.

Autor: Antoine Azaïs, CEO Gastrojob, dyrektor restauracji Epoka

Antoine Azaïs, CEO Gastrojob, dyrektor restauracji Epoka. Zdjęcie: materiały prasowe.
Antoine Azaïs, CEO Gastrojob, dyrektor restauracji Epoka. Zdjęcie: materiały prasowe.

Z punktu widzenia inwestora należy spojrzeć na tę sytuację jak na okazję. Prawdopodobnie bardzo długo nie będzie na rynku tylu możliwości inwestycji i przejęć. Przejęcie upadającej restauracji zamiast tworzenia jej od nowa to bardzo sensowna opcja rozpoczęcia działalności w branży gastronomicznej. Przejmowany lokal z reguły nie wymaga przebudowy czy dostosowania pod względem przepisów sanitarnych. Kolejną zaletą jest to, że wraz z restauracją stosunkowo tanio można przejąć wartościowy, specjalistyczny sprzęt.

Nie trzeba zawsze przejmować biznesu w całości. Inwestorzy będą mieli dużo propozycji przejęcia udziałów w upadających restauracjach. Wniesienie kapitału do przedsiębiorstwa, które posiada ugruntowaną pozycję rynkową i popadło w kłopoty z powodu sytuacji, której nie dało się przewidzieć, może być świetną okazją inwestycyjną.
Z kolei przedsiębiorstwa, którym udało się przetrwać obecne kłopoty, powinny rozważyć ekspansję. Tworzenie sieci restauracji lub poszerzanie istniejących będzie teraz znacznie łatwiejsze niż do tej pory. Wymagać będzie jednak najczęściej pozyskania kapitału zewnętrznego.

Na rynku gastronomicznym pojawiła się jeszcze inna okazja. Być może jest najciekawsza z wszystkich, bo nie wymaga dużego kapitału i jest łatwo dostępna dla przedsiębiorstw, które otwierają się ponownie. Chodzi o możliwość przejęcia wartościowych pracowników z upadających przedsiębiorstw. Już od kilku tygodni widoczny jest wzrost zainteresowania ze strony osób poszukujących pracy. W ostatnich dniach zaczął on się przekładać również na zainteresowanie ze strony potencjalnych pracodawców. Polityka personalna może być w najbliższym okresie kluczowym czynnikiem sukcesu w branży restauracyjnej. W ostatnich latach o dobrych pracowników było szczególnie trudno. Ta sytuacja może się na jakiś czas zmienić. Skorzystają na tym jednak tylko ci, którzy do pozyskania nowych pracowników podejdą w sposób szczególnie przemyślany.

Należy pamiętać o jeszcze jednym. Otwarcie restauracji nie oznacza końca problemów dla branży. Nie wszystkie lokale, które się ponownie otworzą, przetrwają w dłuższym okresie. Duża dynamika zmian na rynku nie skończy się od razu, choćby dlatego, że mogło dojść do trwałych zmian w preferencjach klientów. Co najmniej przez jakiś czas może się utrzymać zwiększona popularność posiłków na wynos. To oznacza, że restauracje powinny zmienić swoje strategie marketingowe i zwrócić większą uwagę na promocję w serwisach zajmujących się dostarczaniem posiłków. Cały czas kluczowa będzie też promocja w mediach społecznościowych. Takie działania wymagają wiedzy, a w przypadku większych przedsiębiorstw, również wyspecjalizowanych kadr.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jak zapewnić bezpieczeństwo w restauracjach? To będzie kosztować!

Czekając na otwarcie gastronomii i nowe odgórne zasady jej bezpiecznego funkcjonowania, warto zastanowić się, jak samodzielnie przygotować lokal na ponowny start. Inspiracją mogą być praktyki stosowane w Chinach, gdzie restauracje już działają.

Przygotowania do ponownego startu. Jak dostosować lokal do nowych okoliczności?

Lokale gastronomiczne będą mogły otworzyć się dla gości w trzecim etapie odmrażania gospodarki. Kiedy to nastąpi, nie wiadomo, ale decyzja zapewne zapadnie nagle i trzeba być na tę okoliczność przygotowanym.

Nowa era w branży HoReCa - skupimy się na obsłudze klienta!

Przez ostatnie 20 lat HoReCa przeżywała rozkwit na całym świecie. Jedzenie poza domem stało się powszechnym zwyczajem, dlatego życie bez uczestnictwa w świecie gastronomii wydaje się niemożliwe. Jak wirus Covid-19 zmieni branżę?

Wykorzystaj swój potencjał! Spójrz na kryzys z szerszej perspektywy

Od zamknięcia moich dwóch restauracji z powodu zagrożenia epidemicznego minęły już ponad dwa tygodnie, a branża gastronomiczna wciąż nie wie, na jakie narzędzia pomocowe może liczyć oraz kiedy środki będę dostępne.

Delivery - sposób na przetrwanie w trudnych czasach?

Na witrynach bardzo wielu restauracji obok kartek: "Zamknięte do odwołania", wiszą teraz informacje w stylu: "Realizujemy tylko zamówienia na wynos", "Zamów do domu", "Tęsknisz za naszą kuchnią? Możesz mieć ją w domu". Oto nasza nowa gastro-codzienność.

Pandemia matką wynalazków

Wymuszone przez pandemię koronawirusa obostrzenia dotyczące działalności gastronomii były trudną próbą dla restauratorów i szefów kuchni. Ale z drugiej strony - okazją do wykazania się pomysłowością. Które z "kryzysowych" patentów mają szansę się sprawdzić także w "nowej" normalności?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej