x

Zdaniem eksperta: to czas na inwestycje i przejęcia w branży gastronomicznej

Kategoria: Koronawirus - Dalsze działania    19.05.2020

20-30% lokali gastronomicznych zbankrutuje w wyniku dwumiesięcznego zamknięcia w czasie pandemii - szacują specjaliści. Wiele z nich to świetnie prosperujące firmy, które miały stabilne przychody i lojalnych klientów. Ich problemem jest to, że w kluczowym momencie zabrakło im kapitału obrotowego.

Autor: Antoine Azaïs, CEO Gastrojob, dyrektor restauracji Epoka

Antoine Azaïs, CEO Gastrojob, dyrektor restauracji Epoka. Zdjęcie: materiały prasowe.
Antoine Azaïs, CEO Gastrojob, dyrektor restauracji Epoka. Zdjęcie: materiały prasowe.

Z punktu widzenia inwestora należy spojrzeć na tę sytuację jak na okazję. Prawdopodobnie bardzo długo nie będzie na rynku tylu możliwości inwestycji i przejęć. Przejęcie upadającej restauracji zamiast tworzenia jej od nowa to bardzo sensowna opcja rozpoczęcia działalności w branży gastronomicznej. Przejmowany lokal z reguły nie wymaga przebudowy czy dostosowania pod względem przepisów sanitarnych. Kolejną zaletą jest to, że wraz z restauracją stosunkowo tanio można przejąć wartościowy, specjalistyczny sprzęt.

Nie trzeba zawsze przejmować biznesu w całości. Inwestorzy będą mieli dużo propozycji przejęcia udziałów w upadających restauracjach. Wniesienie kapitału do przedsiębiorstwa, które posiada ugruntowaną pozycję rynkową i popadło w kłopoty z powodu sytuacji, której nie dało się przewidzieć, może być świetną okazją inwestycyjną.
Z kolei przedsiębiorstwa, którym udało się przetrwać obecne kłopoty, powinny rozważyć ekspansję. Tworzenie sieci restauracji lub poszerzanie istniejących będzie teraz znacznie łatwiejsze niż do tej pory. Wymagać będzie jednak najczęściej pozyskania kapitału zewnętrznego.

Na rynku gastronomicznym pojawiła się jeszcze inna okazja. Być może jest najciekawsza z wszystkich, bo nie wymaga dużego kapitału i jest łatwo dostępna dla przedsiębiorstw, które otwierają się ponownie. Chodzi o możliwość przejęcia wartościowych pracowników z upadających przedsiębiorstw. Już od kilku tygodni widoczny jest wzrost zainteresowania ze strony osób poszukujących pracy. W ostatnich dniach zaczął on się przekładać również na zainteresowanie ze strony potencjalnych pracodawców. Polityka personalna może być w najbliższym okresie kluczowym czynnikiem sukcesu w branży restauracyjnej. W ostatnich latach o dobrych pracowników było szczególnie trudno. Ta sytuacja może się na jakiś czas zmienić. Skorzystają na tym jednak tylko ci, którzy do pozyskania nowych pracowników podejdą w sposób szczególnie przemyślany.

Należy pamiętać o jeszcze jednym. Otwarcie restauracji nie oznacza końca problemów dla branży. Nie wszystkie lokale, które się ponownie otworzą, przetrwają w dłuższym okresie. Duża dynamika zmian na rynku nie skończy się od razu, choćby dlatego, że mogło dojść do trwałych zmian w preferencjach klientów. Co najmniej przez jakiś czas może się utrzymać zwiększona popularność posiłków na wynos. To oznacza, że restauracje powinny zmienić swoje strategie marketingowe i zwrócić większą uwagę na promocję w serwisach zajmujących się dostarczaniem posiłków. Cały czas kluczowa będzie też promocja w mediach społecznościowych. Takie działania wymagają wiedzy, a w przypadku większych przedsiębiorstw, również wyspecjalizowanych kadr.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

W czasie recesji potrzeby klientów są jeszcze ważniejsze

Co zrobić, by branża gastronomiczna jak najszybciej wróciła do normalności? Pisze Antoine Azaïs, CEO aplikacji Gastrojob.

10 nowych zasad branży HoReCa

Kryzys spowodowany pojawieniem się wirusa Covid-19 będzie miał znaczący wpływ na sposób prowadzenia działalności w branży gastronomicznej. Przeczytaj, jak się przygotować do nowej rzeczywistości!

Powrót do gry. Jak się przygotować?

Kiedy w restauracjach będą mogli pojawić się goście? Tego nie wie nikt. Są już co prawda pierwsze sygnały o powolnym odmrożeniu gospodarki od 19 kwietnia, ale dla gastronomii oznacza to na razie niewiele - widać jedynie światełko w tunelu. To dobry moment, aby konkretniej pomyśleć o przyszłości.

Pandemia matką wynalazków

Wymuszone przez pandemię koronawirusa obostrzenia dotyczące działalności gastronomii były trudną próbą dla restauratorów i szefów kuchni. Ale z drugiej strony - okazją do wykazania się pomysłowością. Które z "kryzysowych" patentów mają szansę się sprawdzić także w "nowej" normalności?

Nowe zasady branży HoReCa - zrozum swój biznes

Przed pandemią branża HoReCa opierała się na niestabilnych anomaliach. Kryzys całkowicie zmieni postrzeganie tego biznesu, na zawsze. Nie jest istotne, jak dobrze twój lokal prosperował kiedyś, ponieważ będziesz musiał stanąć do gry od początku, na innych zasadach. Bo one właśnie się zmieniają.

Matias Glusman: moją ambicją jest pomagać restauratorom

O wyzwaniach stojących przed restauratorami rozmawiamy z Matiasem Glusmanem - jednym z najbardziej znanych specjalistów HoReCa i branży napojów, w szczególności wina i wody na rynku polskim.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej