x

Radosław Froń: Archaiczne prawo na rynku dystrybucji wina

Kategoria: Wino    17.05.2020

Dopuszczenie e-commerce jako kanału sprzedaży napojów alkoholowych w miejsce wyłączonych przez epidemię tradycyjnych sposobów zbytu może nieco zminimalizować dotkliwe straty branży winiarskiej - mówi prawnik i autor bloga paragrafwkieliszku.pl Radosław Froń.

FOOD SERVICE”: Na swoim blogu twierdzisz, że przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości są archaiczne i niespójne. Na czym konkretnie polega ta niespójność? 

RADOSŁAW FROŃ: Zasadniczą niespójnością systemu jest wybiórcze traktowanie przepisów. To, czy przedsiębiorcę wysyłającego skrzynkę wina do klienta, zamkniętego dziś z mocy prawa w domowej izolacji, spotkają potencjalne nieprzyjemności, zależy wyłącznie od lokalnego urzędnika i jego woli wchodzenia w cały ten interpretacyjny bałagan. Także linia orzecznicza sądów administracyjnych nie jest w tej sprawie jednolita. Stanowisko NSA nie napawa nas wciąż optymizmem, ale pamiętajmy, że orzeczenia sądów nie są źródłem prawa i dotyczą wyłącznie rozstrzyganej sprawy oraz jej stron. 
Najważniejszym jednak przykładem niespójności są zapisy ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r. Przedmiotowa umowa sprzedaży napojów alkoholowych zawierana na odległość została tam wprost wymieniona w kontekście prawa do zwrotu zamówionego przez konsumenta towaru. Dopuszczono zatem możliwość zwrotu zakupionych na odległość napojów alkoholowych, których zdaniem wielu nie można sprzedawać. Przypominam, że teoretycznie system prawa jest spójny, a tworzący je ustawodawca w swoich poczynaniach racjonalny... Teoretycznie. 

Obserwując to, co dzieje się aktualnie na rynku dystrybucji wina, można zauważyć, że przepisy sobie, a życie sobie. Czy wino wolno sprzedawać przez internet? 
Zasadniczo mówienie o „zakazie sprzedaży przez internet” samo w sobie wprowadza nas w pewien błąd. Nie istnieje bowiem żaden zakaz o takim charakterze. Także sama sprzedaż wina „przez internet” nie jest przecież fizycznie możliwa. Ta błędnie nakreślona istota problemu wdarła się jednak do języka potocznego i jest też niestety powtarzana przez wielu niekompetentnych urzędników. To nie forma składania zamówień czy też kontaktu z klientem jest problematyczna, a jedynie sama dostawa zakupionego towaru – niezależnie od tego, czy zamówienie złożymy telefonicznie, mailowo, czy też za pośrednictwem sklepu internetowego. Jak wiemy, sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych może odbywać się wyłącznie na podstawie zezwolenia wydanego dla określonego punktu sprzedaży. Oznacza to, że co do zasady sprzedaży napojów alkoholowych dokonywać możemy jedynie w tym konkretnym miejscu, którego adres podany jest w zezwoleniu (wyklucza to naturalnie możliwość istnienia sklepów wyłącznie wirtualnych). Cały problem sprowadza się przez to do ustalenia faktycznego momentu sprzedaży. W razie braku innych regulacji miejscem sprzedaży konsumenckiej jest w dużym uproszczeniu miejsce wydania towaru kupującemu. W przypadku wysyłki do klienta sprzedaż następuje zatem poza punktem sprzedaży wymienionym w zezwoleniu, czyli potencjalnie wbrew jego warunkom. 

Co grozi podmiotom, które nie przestrzegają aktualnych przepisów? Czy lepiej ryzykować karę, ale walczyć o jedyny dostępny w tej chwili rynek zbytu? 
Sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia lub wbrew jego warunkom jest przestępstwem i podlega grzywnie. Najczęściej jednak postępowania ograniczają się do sankcji administracyjnych, których praktyczne skutki są znacznie bardziej kłopotliwe. Przedsiębiorcy mogą bowiem stracić posiadane zezwolenia na sprzedaż, bez prawa do ich odzyskania przez okres 3 lat. Praktykowane przez wielu nieposłuszeństwo tym zasadom nie wydaje się już dziś jedynie biznesową decyzją, ale przybiera dla wielu znamiona absolutnej konieczności – jak wiemy, często jedynej szansy na przetrwanie. Wszyscy, którzy w tych trudnych czasach decydują się na sprzedaż z dostawą, muszą jednak uwzględnić powyższe ryzyko i możliwie je minimalizować poprzez stosowne zapisy w umowach czy regulaminach, a w skrajnym przypadku przez prowadzenie działalności związanej z wysyłką w oparciu o osobny podmiot i odrębne zezwolenie. 

Jak powinny zmienić się przepisy, by były dostosowane do współczesnych czasów? 
Przede wszystkim uwzględnić istotną zmianę okoliczności. Nasza ulubiona ustawa została przyjęta w 1982 r., w zupełnie odmiennej od dzisiejszej sytuacji politycznej, społecznej, gospodarczej i technologicznej. Razem z większością organizacji zrzeszających polskich winiarzy, browary rzemieślnicze oraz producentów cydrów przygotowaliśmy propozycje zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, które otrzymało Ministerstwo Rozwoju wraz z naszym wezwaniem do dołączenia tych zmian do kolejnej odsłony tzw. tarczy antykryzysowej. Osobiście mam nadzieję, że wszystko szybko wróci do normy. Jeśli jednak sytuacja branży nie zmieni się drastycznie, a pomoc państwa będzie nadal bezużyteczna, zapewne wiele podmiotów nie dotrwa do tych szczęśliwych czasów. 

Radosław Froń – prawnik specjalizujący się w problemach prawnych rynku napojów alkoholowych, dziennikarz i sędzia winiarski. Autor bloga paragrafwkieliszku.pl oraz serwisu prawoalkoholowe.pl. Wykładowca Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie oraz Pod- karpackiej Akademii Wina w Jaśle. Współzałożyciel oraz członek rady Fundacji na rzecz Rozwoju i Promocji Winiarstwa Galicja Vitis, współwłaściciel krakowskiego browaru Dwie Wieże oraz marki destylatów rzemieślniczych Destyl.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 4/2020 nr 194.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Kwestionariusz sommeliera: Tomasz Szczepański

Według Tomasza Szczepańskiego dobry sommelier jest dobrym psychologiem i sprzedawcą.

Wine Corner Beaty Gawędy debiutuje w stołecznym Forcie 8

Aktywnie działa na rzecz rozwoju kultury winiarskiej w Polsce. Zajmuje się importem i dystrybucją win. Jej najnowszy koncept, otwarty we wrześniu br., to trzeci z kolei sklep specjalistyczny Wine Corner usytuowany w stołecznym Forcie 8. Powołała do życia Kieliszki na Hożej oraz Kieliszki na Próżnej.

Jantoń przejmuje działalność operacyjną marek Roberta i Mikołaja Makłowiczów

W dniu 11 października 2018 została podpisana wieloletnia umowa współpracy pomiędzy firmą Jantoń - jednym z największych na polskim rynku producentów i dystrybutorów wina, a Robertem Makłowiczem - znanym podróżnikiem i krytykiem kulinarnym i jego synem Mikołajem Makłowiczem, sommelierem.

Simply Great Italian Wines

Coroczne międzynarodowe wydarzenie winiarskie, prezentujące przekrojowo winnice i wina z interesujących regionów Włoch, 10 maja br. już po raz trzeci zawitało do Warszawy, potwierdzając tym samym ważną pozycję Polski na światowej mapie konsumentów włoskiego wina.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: MAGDALENA GUMIELA

"Najwięcej satysfakcji daje mi zadowolenie gości. Energetyczna atmosfera panująca w restauracji również jest pozytywną częścią mojej pracy. Lubię, jak dużo się dzieje. To ładuje moje baterie na dalsze wyzwania. A tych w restauracji nie brakuje!"

Jakub - profesjonalista, sommelier, chatbot

Spodziewasz się gości, ale zupełnie nie wiesz, jak dobrać wino do kolacji, którą zaplanowałeś. Twoi goście przynieśli świetne wino kupione w podróży po Francji, ale masz problem, jakie przekąski przygotować. Pomoże ci Jakub, wirtualny sommelier.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej