x

Adam Pawłowski: Wino dotknięte przez wirusa

Kategoria: Wino    17.05.2020

Pandemia koronawirusa z dnia na dzień zmieniła otaczającą nas rzeczywistość. Nowe tymczasowe realia dotyczą także branży winiarskiej.

Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Adam Pawłowski. Foto: Ignacy Matuszewski.
Zaczęło się od odwołania (a formalnie przełożenia daty) największych na świecie targów winiarskich w Dusseldorfie. ProWein, bo o nich mowa, miały się odbyć w drugiej połowie marca. To był impuls dla organizatorów innych imprez winiarskich, którzy falowo zaczęli je odwoływać lub przesuwać terminy. Wirus nie oszczędził kursów, degustacji i konkursów winiarskich, w tym największego tego typu konkursu na świecie – Decanter World Wine Awards.
Życie jednak nie znosi próżni i bardzo szybko część aktywności winiarskich przeniosła się do internetu. Codziennie w sieci można śledzić wykłady, degustacje i dyskusje czołowych krytyków, sommelierów i winiarzy, np. londyński prywatny klub członkowski Pall Mall 67 udostępnia na swoich kanałach w ramach otwartego pasma wykłady i degustacje z tuzami branży winiarskiej. 
Globalna rozmowa o winie odbywa się w sieci, a picie wina z wiadomych względów przeniosło się z restauracji i barów do domów. W marcu w USA, w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r., sprzedaż detaliczna wina wzrosła aż o 66%. Powodem było szykowanie zapasów flaszek na lockdown. Już w trakcie kwarantanny okazało się, że zapasy szybko się wyczerpują i tendencja jest nadal zwyżkowa. Dystrybutorzy wina zorientowani na sprzedaż detaliczną oraz online mają się świetnie i wręcz nie nadążają z dostawami. Angielscy detaliści notują najwyższe wzrosty sprzedaży w historii, np. Roberson Wine raportuje pięciokrotny wzrost w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r. Jest to ich wynik wszech czasów, wyższy nawet od okresu przed świętami Bożego Narodzenia. 
Z drugiej strony mamy dystrybutorów zorientowanych na gastronomię. Ci są w poważnych tarapatach. To zwykle niewielkie firmy z małym minivanem i jednym kierowcą. Nie mają szerokiego grona indywidualnych odbiorców i nie prowadzą sprzedaży detalicznej ani online. W dniu, w którym zamknięto restauracje, pozbawiono ich jakiejkolwiek możliwości sprzedaży i zmuszono do przemodelowania biznesu, co w warunkach pandemii jest bardzo trudne. Ci dystrybutorzy zwykle reprezentują w portfolio małych „garażowych i butikowych” producentów (od kilku do kilkunastu hektarów winnic). W związku z tym producenci również znaleźli się w trudnym położeniu, bo ich główny kanał sprzedaży z dnia na dzień został zamknięty. Żeby przetrwać, musieli szybko dostosować się do nowych warunków. Badania przeprowadzone na grupie ponad tysiąca właścicieli winnic w USA pokazały, że tylko w marcu statystyczny producent wina stracił przychód w wysokości 40 tys. dolarów. Winiarze szacują, że jeżeli sytuacja przedłuży się do końca kwietnia, powrót do względnej stabilności biznesu zajmie im co najmniej trzy miesiące. Butikowi winiarze dwoją się i troją w wymyślaniu promocji, polegających na przykład na tworzeniu pakietów win. Mają o tyle trudną sytuację, że ich relatywnie drogie wina nie są pozycjami do picia na co dzień, ale na specjalne okazje, a wiadomo, że lockdown nie zachęca do szastania pieniędzmi. 
Producenci win intensywnie pracują nad sprzedażą, ale nie można zapominać, że mają również co robić w winnicy. Matka natura nie poczeka na zakończenie pandemii. Na krzewach winorośli pojawiły się pierwsze pąki, tym samym zwiastując początek okresu wegetacyjnego. W kwietniu mogliśmy obserwować, jak Burgundia walczyła z przymrozkiem, poza tym niektórzy winiarze kończą przycinanie i mocowanie winorośli. 
Wszystkie te czynności odbywają się zgodnie z wytycznymi krajowym i zaleceniami WHO. Winiarze informują, że każdy z pracowników przyjeżdża do pracy osobnym autem i pracuje w ramach przypisanej mu parceli. Ponoć winogrodnicy najbardziej narzekają na to, że nie mogą zjeść razem lunchu, jak to mieli w zwyczaju przed pandemią. W winiarniach również prace trwają nieprzerwanie. Wiosną odbywa się między innymi wyrównywanie poziomów wina w beczkach, butelkowanie, etykietowanie i wysyłka. Oczywiście wszystkie te prace odbywają się z zachowaniem odpowiedniego dystansu między pracownikami. 
Jeszcze nie wiadomo, jaki dokładnie wpływ będzie miał koronawirus na światową branżę winiarską. Pewne jest jedynie to, że w 2020 r. powstaną wina i – miejmy nadzieję – osłodzą nam gorycz trudnych czasów pandemii. 

Adam Pawłowski MS Wine Academy zaprasza na pierwsze w Polsce kursy WSET prowadzone w trybie online na poziomach 1, 2, 3 w tym kursy z zakresu alkoholi mocnych. Kursy WSET online skierowane są dla osób, które cenią sobie elastyczność nauki w czasie i miejscu, które im odpowiada. Zajęcia odbywają się w oparciu o specjalnie zaprojektowaną platformę Online Classroom przy stałym wsparciu certyfikowanych szkoleniowców WSET. 
Zapisy i więcej informacji na stronie: www.adampawlowskims.pl 

Felieton ukazał się w „Food Service" 4/2020 nr 194.

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

PIOTR PIETRAS NAJLEPSZYM SOMMELIEREM UK

24 marca 2017 r. Piotr Pietras, Mistrz Polski Sommelierów 2015 i 2016, zwyciężył w konkursie UK Best Young Sommelier. To kolejne wyróżnienie bohatera naszej lipcowej okładki ("Food Service" 7-8/2016).

ADAM PAWŁOWSKI: WCZEŚNIAK

Rocznik 2018 zapisze się w historii winiarstwa europejskiego jako jeden z najwcześniejszych. Wszystkiemu winne letnie upały, które zintensyfikowały dojrzewanie owoców i tym samym przyspieszyły zbiory nawet o miesiąc.

ZA NAMI "VARSOVINO"

26 września w stołecznej Fortecy odbyła się 13. edycja Wielkiej Wystawy Win Hiszpańskich "Varsovino ". 29 winiarni przedstawiło swoją ofertę polskim importerom i dystrybutorom wina. Degustacja win hiszpańskich była okazją do spróbowania ponad 250 rodzajów win.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: KAMIL ŚLADEWSKI

Kamil Śladewski swoją przygodę z winem rozpoczął w 2011 r. Od 5 lat pracuje jako główny sommelier w OK WineBar we Wrocławiu. Uważa, że dobrego sommeliera cechuje gościnność, bogata wiedza oraz umiejętności sprzedażowe.

10 pytań do Natalii Stankiewicz

Natalia Stankiewicz zajmuje stanowisko head sommeliera w restauracji Opasły Tom w Warszawie. W 2016 r. prowadziła seminaria na targach Wine Expo Poland. W wolnych chwilach uczestniczy w seminariach i degustacjach, ciągle się doskonaląc.

Abruzja nieznana

Abruzja to region winiarski w środkowych Włoszech położony między wybrzeżem Adriatyku a Apeninami. W połączeniu z lokalną kuchnią i wciąż umiarkowanym ruchem turystycznym tworzy fascynującą destynację dla miłośników nieoczywistych smaków i lokalnych win.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej