x

Właścicielka Charlotte: "Każdy krok ku normalności nas cieszy"

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    14.05.2020

- Gdy usłyszałam nowe wytyczne dotyczące odmrożenia gastronomii, zareagowałam ogromną radością. Nie ukrywam, że popłynęły łzy wzruszenia - mówi Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte i baru Wozownia. Jak jej lokale przygotowują się do otwarcia?

Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte  (Warszawa, Kraków, Wrocław) i baru Wozownia (Warszawa)

Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte  (Warszawa, Kraków, Wrocław) i baru Wozownia (Warszawa). Zdjęcie: archiwum prywatne.
Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte (Warszawa, Kraków, Wrocław) i baru Wozownia (Warszawa). Zdjęcie: archiwum prywatne.
Do tej pory wszystkie moje lokale były otwarte w modelu wynosowym – można było przyjść do nas osobiście i kupić coś na wynos albo zamówić jedzenie w dowozie. To dla nas nowa gałąź biznesu, o której staramy się myśleć pozytywnie. Po odmrożeniu restauracji, które nastąpi 18 maja, przychody z delivery na pewno spadną, ale będziemy chcieli utrzymać tę formę usług.
Jeśli chodzi o nowe rozporządzenia dotyczące rozmieszczenia stolików i reżimu sanitarnego to oczywiście traktujemy je bardzo poważnie, jako swoją wielką odpowiedzialność. Do zapowiadanego otwarcia przygotowujemy się już od dłuższego czasu. Produkujemy naklejki, za pomocą których będziemy prosili gości o respektowanie zasad. Te zasady będą też spisane w widocznych miejscach naszych lokali, żeby goście o nich pamiętali. Kelnerzy zostaną przeszkoleni, jak pilnować dystansu społecznego i uprzejmie informować o tym gości. Jednocześnie zawsze powtarzam, że mam zaufanie do ludzi. Po doświadczeniach z ostatnich dwóch miesięcy widzę, że gościom wchodzącym do Charlotte, aby kupić coś na wynos, nie trzeba było przypominać o obostrzeniach, sami zachowywali ponad 2-metrowy dystans. Widząc, że w lokalu są już 2 osoby, sami wychodzili i czekali na zewnątrz. Więc ufam ludziom, ale oczywiście nie tylko na zaufaniu będę się opierać.
Dawid Będuch, specjalista ds. transportu i logistyki Charlotte.Zdjęcie: Arek Budkiewicz.
Dawid Będuch, specjalista ds. transportu i logistyki Charlotte.Zdjęcie: Arek Budkiewicz.
Aspekt społeczny w barach i kawiarniach jest bardzo ważny, więc będziemy się starali wszystko robić tak, aby zachowując wytyczne, mógł on rozkwitać. Przestrzeń baru Wozownia sprzyja spotkaniom, jest tam ogród, który pozwoli umówić się ze znajomymi po 2 miesiącach izolacji, a jednocześnie zachować 1,5 metrowy dystans. Wszyscy jesteśmy stęsknieni za obcowaniem ze sobą, więc jeśli przestrzeń będzie fajnie i bezpiecznie zaaranżowana, takie spotkania będą się działy.
Maseczki noszone przez kucharzy i kelnerów to trudny temat. Na restauracyjnych zapleczach jest gorąco, w Wozowni mamy kuchnię opartą na grillu. Mimo to nasi kucharze ze względów bezpieczeństwa noszą maseczki i rękawiczki, i tak na razie zostanie. To spore utrudnienie dla pracowników, ale wszyscy zdają sobie sprawę, że kuchnia i sala jest jak front. Oni są na froncie walki, uważam wręcz, że to misja, którą mieli przez ostatnie 2 miesiące. Liczę na to, że obostrzenia będą dość szybko znoszone, żeby po prostu było im lżej wykonywać pracę.
Wśród naszych pracowników zapanowała ogromna radość, że się otwieramy. Jesteśmy w stanie wszystko przeżyć, bo każdy krok ku normalności nas cieszy.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Jak w czasie pandemii zmienia się rynek dowozów?

Koronawirus w jednej chwili odmienił rynek usług gastronomicznych i skierował większość zamówień do kanału delivery. Czy będzie to szansa dla platform oferujących dowozy, czy może one również będą musiały przedefiniować swój sposób działania?

Wielkanoc w dostawie

Zbliżające się święta Polacy spędzą w domach. Izolacja i ograniczenia w przemieszczaniu się sprawią, że większość zrezygnuje z gościny u krewnych czy przyjaciół. O świąteczne smakołyki musimy zadbać samodzielnie. Wielkanocna oferta na wynos to szansa dla restauracji, by podratować finanse.

Jak sobie radzą restauracje, które pracują w czasie pandemii?

Wielu restauratorów walczy o przetrwanie swoich lokali, uruchamiając pokłady kreatywności i sięgając po ponadstandardowe środki, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Przy tym wszystkim znajdują czas, by pomagać potrzebującym. W ramach akcji #DalejOtwarte opowiadają, jak sobie radzą w kryzysie.

Kliknij w artykuł i pobierz najnowszy "Food Service"!

Udostępniamy bezpłatnie kolejne - specjalne wydanie "Food Service" zawierające Raport Koronawirus. Sprawdź, jak radzi sobie gastronomia w pandemii.

Jak przetrwać kryzys? Sprawdźcie, jak to się udaje sieci KOKU Sushi

Potrzebujemy teraz pozytywnych przykładów - oto on! Po dwóch miesiącach od zamrożenia gospodarki licząca 25 lokali polska sieć franczyzowa barów KOKU Sushi jest na plusie. Receptą na utrzymanie pozycji na rynku było szybkie reagowanie na zachodzące zmiany i postawienie na dowozy.

Grupa Żywiec umożliwia zwrot nieotwartych kegów z piwem

Aby pomóc właścicielom i pracownikom lokali gastronomicznych przetrwać czas pandemii Grupa Żywiec oferuje możliwość oddania nieotwartych kegów z piwem i zwrot kosztów. - Mamy nadzieję, że pozwoli to barom i restauracjom ograniczyć straty - mówi przedstawiciel firmy.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej