x

Właścicielka Charlotte: "Każdy krok ku normalności nas cieszy"

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    14.05.2020

- Gdy usłyszałam nowe wytyczne dotyczące odmrożenia gastronomii, zareagowałam ogromną radością. Nie ukrywam, że popłynęły łzy wzruszenia - mówi Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte i baru Wozownia. Jak jej lokale przygotowują się do otwarcia?

Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte  (Warszawa, Kraków, Wrocław) i baru Wozownia (Warszawa)

Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte  (Warszawa, Kraków, Wrocław) i baru Wozownia (Warszawa). Zdjęcie: archiwum prywatne.
Justyna Kosmala, właścicielka sieci kawiarnio-piekarni Charlotte (Warszawa, Kraków, Wrocław) i baru Wozownia (Warszawa). Zdjęcie: archiwum prywatne.
Do tej pory wszystkie moje lokale były otwarte w modelu wynosowym – można było przyjść do nas osobiście i kupić coś na wynos albo zamówić jedzenie w dowozie. To dla nas nowa gałąź biznesu, o której staramy się myśleć pozytywnie. Po odmrożeniu restauracji, które nastąpi 18 maja, przychody z delivery na pewno spadną, ale będziemy chcieli utrzymać tę formę usług.
Jeśli chodzi o nowe rozporządzenia dotyczące rozmieszczenia stolików i reżimu sanitarnego to oczywiście traktujemy je bardzo poważnie, jako swoją wielką odpowiedzialność. Do zapowiadanego otwarcia przygotowujemy się już od dłuższego czasu. Produkujemy naklejki, za pomocą których będziemy prosili gości o respektowanie zasad. Te zasady będą też spisane w widocznych miejscach naszych lokali, żeby goście o nich pamiętali. Kelnerzy zostaną przeszkoleni, jak pilnować dystansu społecznego i uprzejmie informować o tym gości. Jednocześnie zawsze powtarzam, że mam zaufanie do ludzi. Po doświadczeniach z ostatnich dwóch miesięcy widzę, że gościom wchodzącym do Charlotte, aby kupić coś na wynos, nie trzeba było przypominać o obostrzeniach, sami zachowywali ponad 2-metrowy dystans. Widząc, że w lokalu są już 2 osoby, sami wychodzili i czekali na zewnątrz. Więc ufam ludziom, ale oczywiście nie tylko na zaufaniu będę się opierać.
Dawid Będuch, specjalista ds. transportu i logistyki Charlotte.Zdjęcie: Arek Budkiewicz.
Dawid Będuch, specjalista ds. transportu i logistyki Charlotte.Zdjęcie: Arek Budkiewicz.
Aspekt społeczny w barach i kawiarniach jest bardzo ważny, więc będziemy się starali wszystko robić tak, aby zachowując wytyczne, mógł on rozkwitać. Przestrzeń baru Wozownia sprzyja spotkaniom, jest tam ogród, który pozwoli umówić się ze znajomymi po 2 miesiącach izolacji, a jednocześnie zachować 1,5 metrowy dystans. Wszyscy jesteśmy stęsknieni za obcowaniem ze sobą, więc jeśli przestrzeń będzie fajnie i bezpiecznie zaaranżowana, takie spotkania będą się działy.
Maseczki noszone przez kucharzy i kelnerów to trudny temat. Na restauracyjnych zapleczach jest gorąco, w Wozowni mamy kuchnię opartą na grillu. Mimo to nasi kucharze ze względów bezpieczeństwa noszą maseczki i rękawiczki, i tak na razie zostanie. To spore utrudnienie dla pracowników, ale wszyscy zdają sobie sprawę, że kuchnia i sala jest jak front. Oni są na froncie walki, uważam wręcz, że to misja, którą mieli przez ostatnie 2 miesiące. Liczę na to, że obostrzenia będą dość szybko znoszone, żeby po prostu było im lżej wykonywać pracę.
Wśród naszych pracowników zapanowała ogromna radość, że się otwieramy. Jesteśmy w stanie wszystko przeżyć, bo każdy krok ku normalności nas cieszy.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Akcja “Środy na zamówienie" jednoczy restauratorów z całej Polski

Gastronomia walczy ze skutkami pandemii. Restauratorzy, którzy od 24 października mogą wydawać posiłki wyłącznie na wynos lub dostarczać je do domu, aktywnie zachęcają klientów do wspierania całego sektora w tym nadzwyczajnym czasie.

Too Good To Go wspiera gastronomię pomagając w dowozach

Aby pomóc lokalom gastronomicznym Too Good To Go wprowadziło tymczasowe rozwiązanie non-profit, które pozwala użytkownikom zamówić jedzenie na wynos w regularnej, pełnej cenie - cały dochód ze sprzedaży powędruje prosto do partnerów. Paczki w ramach inicjatywy #WeCare są już dostępne w aplikacji.

Milion darmowych toastów - Coca-Cola zachęca do odwiedzania restauracji

W ramach kampanii #OtwarciJakNigdy marka rozdaje butelki Coca-Coli w lokalnych restauracjach. 10 sierpnia wystartowała akcja "Coca-Cola od nas", w ramach której milion darmowych napojów trafi w ręce gości niemal 2 tysięcy lokali gastronomicznych. Aby odebrać produkt, wystarczy wejść na stronę.

Gastronomia w czasie pandemii

Decyzją rządu od soboty działalność restauracji, pubów, klubów i barów podlega poważnym ograniczeniom. Zabroniono spożywania posiłków w lokalach, dozwolone jest natomiast wysyłanie ich w dostawie oraz wydawanie klientom na wynos. Jak funkcjonuje branża gastronomiczna przy tych obostrzeniach?

Dowozy bez pośredników - ogólnopolska akcja #WspieramZamawiam

Organizatorzy akcji #WspieramZamawiam propagują zamawianie jedzenia na wynos lub na dowóz bez pośredników, integrując restauratorów i gości chcących wspierać swoje ulubione lokale.

Stava uruchamia akcję #bezpiecznedowozy

Eksperci Stava i Związku Pracodawców HoReCa wypracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków. Jest to zestaw procedur, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy - obsługę restauracji, kurierów i konsumentów.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej