x

Prowadzisz kawiarnię? Sprawdź, które mleko coraz częściej wybierają Polacy

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.05.2020

Choć w dobie pandemii konsumenci Polscy zwiększyli zakupy mleka, długoterminowo popyt na ten napój spada. Najszybciej na mleko świeże. Jednocześnie rośnie zainteresowanie zdrową żywnością, dlatego jedna, konkretna kategoria mleka zyskuje szczególnie. Sprawdź, która!

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Jak wynika z badania GfK, z roku na rok mleko cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem polskich konsumentów. Z kolei ci, którzy po nie sięgają, robią to coraz rzadziej.
– W 2014 r. gospodarstwa domowe kupowały mleko średnio 45 razy, w 2019 r. już tylko 37, co oznacza 17-proc. spadek – mówi Nina Zatka, młodszy analityk w Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Z badań GfK wynika, że nabywcy najszybciej odwracają się od kategorii mleka świeżego. Segment ten w 2014 r. kupowało 78% gospodarstw domowych, natomiast w 2019 r. już mniej niż 70%. Dlatego udziały wolumenowe świeżego mleka w całej kategorii maleją na rzecz mleka UHT. W 2014 mleko świeże stanowiło 42% wolumenu mleka, a UHT 58%, zaś ubiegłym roku świeże mleko odpowiadało za 39% całej kategorii, a UHT – za 61%.
– Na fali wzrostu zainteresowania zdrową żywnością skokowo zwiększyła się popularność mleka bez laktozy – informuje Nina Zatka. – W 2019 r. segment ten zanotował piętnastokrotny wzrost w relacji do 2014 roku i odpowiada obecnie za 4,3% całkowitego wolumenu kategorii mleka. Natomiast w porównaniu do 2018 roku, w 2019 r. wolumen mleka bez laktozy wzrósł o 20%.
W 2014 r. jedynie 4,2% polskich gospodarstw domowych zakupiło mleko bez laktozy, zaś w ubiegłym roku było to aż 24%.
Ostatnie lata to również spadkowy trend dla segmentu mleka standardowego. W 2019 roku jego wolumen był o 23% niższy niż w 2014 roku i o 6,5% niższy niż w roku 2018. Segment ten z roku na rok traci także nabywców.
– Na koniec warto zwrócić uwagę, że polscy konsumenci chętniej kupują mleko z zawartością tłuszczu 3% i większą. W roku 2014 tłuste mleko stanowiło mniej niż połowę udziałów wolumenowych, natomiast w roku 2019 odpowiadało za ponad 60% z nich – zauważa Nina Natka. – Rzadziej kupowane jest z kolei mleko odtłuszczone i o niskiej zawartości tłuszczu. Sukcesywnie zmniejsza się także penetracja tego segmentu, która od 2014 do 2019 roku zmalała z 87% do 80% – dodaje.

Artykuł napisała dziennikarka portalu handelextra.pl.

Autor tekstu: Magdalena Weiss

Zobacz także

NIE DO KOŃCA ZRÓWNOWAŻONE

Polscy barmani są świetni. Rodzima scena rośnie w siłę i doskonale radzi sobie z wdrażaniem światowych trendów. Polska mentalność sprawia jednocześnie, że chcemy więcej, mocniej i szybciej.

Jak Covid-19 zmienia podejście Polaków do jedzenia?

Drugą młodość przeżywają czosnek i cebula, czyli stare, dobre metody budowania odporności. Przegrywamy jednak z czymś, na co pracowaliśmy latami i co jest silniejsze niż wirus - ze złymi nawykami żywieniowymi. Sprawdź szczegóły.

Nowe dania w dowozie od Sfinks Polska. Sprawdź jakie!

Poszerzanie oferty o dania dostępne wyłącznie w kanale delivery to odpowiedź spółki na aktualną sytuację w kraju i potrzeby rynku. Po sukcesie pierwszej wirtualnej marki The Burgers, Sfinks Polska proponuje dwie kolejne potrawy w dowozie - Kebapi oraz Yolo Chicken.

Menu zaprojektowane z głową

W dużej mierze to właśnie na podstawie karty dań klienci wyrabiają sobie opinię na temat restauracji. Na co więc warto zwrócić uwagę podczas projektowania menu, by zrobić dobre wrażenie na gościach?

MAKRO Polska rozpoczyna nowy konkurs dla szkół gastronomicznych

Sieć hurtowni MAKRO Polska w ramach projektów Szef dla Młodych Talentów i Rok Marek Własnych rozpoczyna konkurs Wyzwanie MAKRO Chefa.

Storytelling w gastronomii, czyli opowieści różnej treści

Standardowa komunikacja restauracji w social mediach nie będzie działała na tych odbiorców, którzy oczekują czegoś więcej - czegoś, co ich zainteresuje i zaskoczy. Atrakcyjne zdjęcia, wartościowe treści, instastories czy konkursy to dziś już za mało. Jak zatem przyciągnąć uwagę wymagających gości?

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej