x

Prowadzisz kawiarnię? Sprawdź, które mleko coraz częściej wybierają Polacy

Kategoria: Twój biznes - wiedza    12.05.2020

Choć w dobie pandemii konsumenci Polscy zwiększyli zakupy mleka, długoterminowo popyt na ten napój spada. Najszybciej na mleko świeże. Jednocześnie rośnie zainteresowanie zdrową żywnością, dlatego jedna, konkretna kategoria mleka zyskuje szczególnie. Sprawdź, która!

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Jak wynika z badania GfK, z roku na rok mleko cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem polskich konsumentów. Z kolei ci, którzy po nie sięgają, robią to coraz rzadziej.
– W 2014 r. gospodarstwa domowe kupowały mleko średnio 45 razy, w 2019 r. już tylko 37, co oznacza 17-proc. spadek – mówi Nina Zatka, młodszy analityk w Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.
Z badań GfK wynika, że nabywcy najszybciej odwracają się od kategorii mleka świeżego. Segment ten w 2014 r. kupowało 78% gospodarstw domowych, natomiast w 2019 r. już mniej niż 70%. Dlatego udziały wolumenowe świeżego mleka w całej kategorii maleją na rzecz mleka UHT. W 2014 mleko świeże stanowiło 42% wolumenu mleka, a UHT 58%, zaś ubiegłym roku świeże mleko odpowiadało za 39% całej kategorii, a UHT – za 61%.
– Na fali wzrostu zainteresowania zdrową żywnością skokowo zwiększyła się popularność mleka bez laktozy – informuje Nina Zatka. – W 2019 r. segment ten zanotował piętnastokrotny wzrost w relacji do 2014 roku i odpowiada obecnie za 4,3% całkowitego wolumenu kategorii mleka. Natomiast w porównaniu do 2018 roku, w 2019 r. wolumen mleka bez laktozy wzrósł o 20%.
W 2014 r. jedynie 4,2% polskich gospodarstw domowych zakupiło mleko bez laktozy, zaś w ubiegłym roku było to aż 24%.
Ostatnie lata to również spadkowy trend dla segmentu mleka standardowego. W 2019 roku jego wolumen był o 23% niższy niż w 2014 roku i o 6,5% niższy niż w roku 2018. Segment ten z roku na rok traci także nabywców.
– Na koniec warto zwrócić uwagę, że polscy konsumenci chętniej kupują mleko z zawartością tłuszczu 3% i większą. W roku 2014 tłuste mleko stanowiło mniej niż połowę udziałów wolumenowych, natomiast w roku 2019 odpowiadało za ponad 60% z nich – zauważa Nina Natka. – Rzadziej kupowane jest z kolei mleko odtłuszczone i o niskiej zawartości tłuszczu. Sukcesywnie zmniejsza się także penetracja tego segmentu, która od 2014 do 2019 roku zmalała z 87% do 80% – dodaje.

Artykuł napisała dziennikarka portalu handelextra.pl.

Autor tekstu: Magdalena Weiss

Zobacz także

Jedzenie i napoje: teraz i za kilka lat. Raport

W 2021 r. i w kolejnych latach firmy z branży żywności i napojów będą tworzyć produkty i rozwiązania wspierające psychiczny i emocjonalny dobrostan konsumentów - przedstawiamy raport firmy Mintel na temat wyborów konsumenckich.

Jedna piąta restauracji Burger King w Polsce w rękach holdingu QSRP

20 restauracji należących do BK SEE Poland S.A. weszło w struktury grupy QSR Platform Holding. QSRP to nowo powstały międzynarodowy operator zarządzający już tysiącem restauracji szybkiej obsługi w Europie.

Jak promować lunche?

Czy komunikacja dotycząca oferowanych przez lokal lunchów jest potrzebna? W jaki sposób ją realizować? Ten z pozoru prozaiczny temat potrafi wprawić w zakłopotanie niejednego restauratora czy marketingowca. To bowiem dość żmudne zadanie i - zdawałoby się - mało kreatywne.

Rosolove ­- twórcy Grupy Warszawa produkują buliony

Marka Rosolove to pieć gotowych do użycia, naturalnych bulionów, które mają być alternatywą dla kostek rosołowych i warzywnych. Kreuja ją twórcy Grupa Warszawa, którzy już myślą o ekspansji swojego produktu.

Bary stacjonarne i mobilne

Mimo specyficznej sytuacji na świecie nie brakuje chętnych do inwestowanie w lokale gastronomiczne, w tym bary. Jak zawsze podczas przygotowań do sezonu letniego uwaga restauratorów i organizatorów eventów skupia się także na barach mobilnych.

Rekrutacja w gastronomii

Mówi się, że rynek pracy w Polsce jest rynkiem pracownika. Jest to prawdziwe także w przypadku branży HoReCa, w której coraz częściej to pracownik dyktuje warunki współpracy. Jak znaleźć dobrych pracowników na stałe?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej