x

Branża winiarska też w kryzysie

Kategoria: Wino

Zamknięte restauracje i ograniczony dostęp do sklepów mogą przyczynić się do zmarnowania miliarda litrów wina! Na kondycji finansowej importerów wina negatywnie odbijają się: wzrost cen walut i mniejszy zysk ze sprzedaży zakupionych przed pandemią towarów. Jakie są pomysły na przetrwanie?

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Kryzys w branży winiarskiej zaczął się już w październiku 2019 roku, po wprowadzeniu 25% podatku na wina importowane do Stanów Zjednoczonych. Pandemia COVID-19 sprawiła, że spadek sprzedaży win jest jeszcze bardziej widoczny. W krajach takich jak Francja, Hiszpania, Włochy aktualnie zalega po ok. 300 milionów litrów wina.
– Kryzys widać nie tylko u największych producentów, ale także i w polskich winiarniach, które mają problem ze zbytem ze względu na zamknięcie sektora HORECA – mówi Mikołaj Kondrat, prezes firmy Kondrat Wina Wybrane.

Kryzys ma wiele twarzy
Poza spadkiem sprzedaży, który w sytuacji ograniczenia przemieszczania się ludzi w dobie pandemii COVID-19 był nieunikniony, importerzy wina dodatkowo borykają się z gwałtownym osłabieniem złotówki.
– Zanotowaliśmy zmianę kursu euro/złoty o blisko 7%. To bardzo mocno obniża marżę ze sprzedaży i przekłada się bezpośrednio na kondycję finansową firmy. Jeśli chodzi o sprzedaż do HORECA i B2B to od połowy marca do końca kwietnia spadła praktycznie do zera, ponieważ przez rządowe obostrzenia zostały zamknięte restauracje, a na tym jest głównie oparta sprzedaż do klientów HORECA.  Nasze wine bary w Krakowie i Warszawie na czas kwarantanny zostały zamknięte, jednak wciąż ponosiliśmy koszty prowadzenia tej działalności jak czynsz, prąd, wynagrodzenia dla pracowników itd. Odwołaliśmy również wszystkie stacjonarne kursy winiarskie w ramach naszego Warsztatu Wina, jak również wyjazdy enoturystyczne w ramach Misji Wino – opowiada Anna Sułek, dyrektor zarządzająca w Kondrat Wina Wybrane. Podobne problemy dotykają całą branżę winiarską.
W winnicach na wzrost kosztów wiosennych prac wpływają obostrzenia związane z pracą podczas pandemii również. We Francji w połowie kwietnia przycinane były winorośla, zaś w całej Europie to był również czas butelkowania zeszłorocznych win. Winiarze, chcąc przestrzegać aktualnych przepisów związanych z pandemią, muszą zapewnić środki dezynfekujące i odzież ochronną dla swoich pracowników, dezynfekować sprzęt np. ciągniki, jeśli korzysta z nich kilka osób, dostosować odległości pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy itp.
– Aby sprostać tym wymaganiom, winnice i wytwórnie muszą zmniejszyć liczbę zatrudnionych w tym czasie pracowników lub przejść na tryb pracy zmianowej – wyjaśnia Mikołaj Kondrat.

Destylacja wina szansą na zatrzymanie zapaści
Eurodeputowany Eric Andrieu w połowie kwietnia zwrócił się do Komisji Europejskiej o zezwolenie na destylację etanolu z wina. Nadwyżki wina u producentów mogłyby stać się cennym źródłem surowca do produkcji niezbędnych obecnie środków dezynfekujących.
– Propozycja europosła jest bardzo rozsądna. Dzięki niej najwięksi, europejscy producenci win uzyskaliby zgodę na destylację wina w celu przetworzenia go w etanol i odsprzedania swoim państwom po cenie 80 euro za hektolitr. Natomiast czysty alkohol rządy poszczególnych państw mogłyby np. sprzedać producentom żelu wodno-alkoholowego. Przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny jest gotowy kupić ten etanol drożej, ponieważ jest na niego duże zapotrzebowanie. Do przetworzenia czeka około 1 miliard litrów wina. Destylacja pomogłaby producentom wina w utrzymaniu płynności finansowej oraz w przygotowaniu do najbliższego winobrania – komentuje Anna Sułek.

Globalny rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji
Branża winiarska to nie tylko produkcja i sprzedaż wina. To także enoturystyka – podróże do winnych regionów, warsztaty winiarskie i degustacje wina organizowane przez winnice, importerów czy wine bary.
Jako pozytywny aspekt dla branży winiarskiej podczas pandemii koronawirusa można uznać jej rozwój w świecie Internetu. Wśród Francuzów popularny stał się „Aperitif” – wirtualne spotkania za pośrednictwem takich komunikatorów jak Skype, Zoom czy Messenger. Kilka dni przed planowanym wideo połączeniem osoby ustalają jakie wino będą piły i podczas „spotkania”, każdy otwiera swoją butelkę, wymieniając się wrażeniami. Powstała nawet specjalnie temu poświęcona grupa na Facebooku.
Natomiast przedsiębiorstwo winiarskie z Kalifornii, The Wine Foundry wprowadziło wirtualne degustacje, do których uczestnicy przed spotkaniem mogą zamówić omawiane wina.
– My również skupiamy się nad rozwojem firmy w sieci. Od początku naszej działalności edukacja była jednym z jej priorytetów, dlatego rozszerzyliśmy ofertę o szkolenia online. Część z nich oferujemy bezpłatnie, jak np. „Kurs podstawowej wiedzy o winach”. Prowadzimy również szkolenia o regionach winiarskich połączone z degustacją win. Webinary prowadzone są w taki sposób, by rozwinąć zarówno umiejętności teoretyczne jak i praktyczne. Warsztaty online rozpoczęliśmy w marcu i niezmiennie cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego układamy już harmonogram na czerwiec – mówi Mikołaj Kondrat.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Kalifornia: gra w ciepło-zimno

5 marca w Warszawie odbędzie się 6. edycja Food Service Summit - największej ogólnopolskiej konferencji branży HoReCa. Podobnie jak w ubiegłych latach, w ramach współpracy California Wines Polska oraz magazynu "Food Service" odbędą się seminaria degustacyjne.

ADAM PAWŁOWSKI: MŁODE VS. STARE KRZEWY

Czy lepsze wina to te produkowane z młodych, czy ze starych krzewów? Jak to zwykle bywa w świecie win, odpowiedź nie jest jednoznaczna i wymaga głębszej analizy. Zajrzyjmy więc między krzewy i sprawdźmy, jak ich wiek wpływa na jakość wina.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: PAWEŁ ZDUNIAK

Paweł Zduniak związany jest z winem od prawie 5 lat. Jego najważniejszym celem jako sommeliera jest zapewnienie gościom jak najlepszej jakości obsługi oraz niezapomnianych wrażeń smakowych, których mogą doświadczyć, próbując dań przygotowanych przez kucharzy z odpowiednio dobranymi winami.

Kilka pytań do Wojciecha Dubisa

Z hotelarstwem związany od 10 lat, od 5 jako head sommelier i szef gastronomii w hotelu Shuum w Kołobrzegu, gdzie sprawuje pieczę nad 50-osobowym zespołem. Lubi dzielić się wiedzą o winie, ale podkreśla, że w tych rozmowach ważna jest otwartość na różne punkty widzenia.

Najlepsze polskie wina ponownie w Poznaniu!

Już po raz siódmy najlepsi winiarze z całej Polski przyjadą do poznańskiego SPOT. 19-20 czerwca podczas Festiwalu Polskich Win kilkunastu producentów zaprezentuje tam kilkadziesiąt etykiet. Będzie można je poznać, zdegustować oraz - co najważniejsze - kupić w cenie producenta.

Polskie wina wychodzą z (piwnicznego) cienia

Drogie, kwaśne i niedostępne - te stereotypy możemy włożyć między bajki, bo polskie wina z ery dziecięcej śmiało wkraczają w dorosłość. Rodzimych winnic przybywa w zawrotnym tempie. Oto pięć najciekawszych z nich.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej