x

Branża winiarska też w kryzysie

Kategoria: Wino    12.05.2020

Zamknięte restauracje i ograniczony dostęp do sklepów mogą przyczynić się do zmarnowania miliarda litrów wina! Na kondycji finansowej importerów wina negatywnie odbijają się: wzrost cen walut i mniejszy zysk ze sprzedaży zakupionych przed pandemią towarów. Jakie są pomysły na przetrwanie?

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Kryzys w branży winiarskiej zaczął się już w październiku 2019 roku, po wprowadzeniu 25% podatku na wina importowane do Stanów Zjednoczonych. Pandemia COVID-19 sprawiła, że spadek sprzedaży win jest jeszcze bardziej widoczny. W krajach takich jak Francja, Hiszpania, Włochy aktualnie zalega po ok. 300 milionów litrów wina.
– Kryzys widać nie tylko u największych producentów, ale także i w polskich winiarniach, które mają problem ze zbytem ze względu na zamknięcie sektora HORECA – mówi Mikołaj Kondrat, prezes firmy Kondrat Wina Wybrane.

Kryzys ma wiele twarzy
Poza spadkiem sprzedaży, który w sytuacji ograniczenia przemieszczania się ludzi w dobie pandemii COVID-19 był nieunikniony, importerzy wina dodatkowo borykają się z gwałtownym osłabieniem złotówki.
– Zanotowaliśmy zmianę kursu euro/złoty o blisko 7%. To bardzo mocno obniża marżę ze sprzedaży i przekłada się bezpośrednio na kondycję finansową firmy. Jeśli chodzi o sprzedaż do HORECA i B2B to od połowy marca do końca kwietnia spadła praktycznie do zera, ponieważ przez rządowe obostrzenia zostały zamknięte restauracje, a na tym jest głównie oparta sprzedaż do klientów HORECA.  Nasze wine bary w Krakowie i Warszawie na czas kwarantanny zostały zamknięte, jednak wciąż ponosiliśmy koszty prowadzenia tej działalności jak czynsz, prąd, wynagrodzenia dla pracowników itd. Odwołaliśmy również wszystkie stacjonarne kursy winiarskie w ramach naszego Warsztatu Wina, jak również wyjazdy enoturystyczne w ramach Misji Wino – opowiada Anna Sułek, dyrektor zarządzająca w Kondrat Wina Wybrane. Podobne problemy dotykają całą branżę winiarską.
W winnicach na wzrost kosztów wiosennych prac wpływają obostrzenia związane z pracą podczas pandemii również. We Francji w połowie kwietnia przycinane były winorośla, zaś w całej Europie to był również czas butelkowania zeszłorocznych win. Winiarze, chcąc przestrzegać aktualnych przepisów związanych z pandemią, muszą zapewnić środki dezynfekujące i odzież ochronną dla swoich pracowników, dezynfekować sprzęt np. ciągniki, jeśli korzysta z nich kilka osób, dostosować odległości pomiędzy poszczególnymi stanowiskami pracy itp.
– Aby sprostać tym wymaganiom, winnice i wytwórnie muszą zmniejszyć liczbę zatrudnionych w tym czasie pracowników lub przejść na tryb pracy zmianowej – wyjaśnia Mikołaj Kondrat.

Destylacja wina szansą na zatrzymanie zapaści
Eurodeputowany Eric Andrieu w połowie kwietnia zwrócił się do Komisji Europejskiej o zezwolenie na destylację etanolu z wina. Nadwyżki wina u producentów mogłyby stać się cennym źródłem surowca do produkcji niezbędnych obecnie środków dezynfekujących.
– Propozycja europosła jest bardzo rozsądna. Dzięki niej najwięksi, europejscy producenci win uzyskaliby zgodę na destylację wina w celu przetworzenia go w etanol i odsprzedania swoim państwom po cenie 80 euro za hektolitr. Natomiast czysty alkohol rządy poszczególnych państw mogłyby np. sprzedać producentom żelu wodno-alkoholowego. Przemysł farmaceutyczny i kosmetyczny jest gotowy kupić ten etanol drożej, ponieważ jest na niego duże zapotrzebowanie. Do przetworzenia czeka około 1 miliard litrów wina. Destylacja pomogłaby producentom wina w utrzymaniu płynności finansowej oraz w przygotowaniu do najbliższego winobrania – komentuje Anna Sułek.

Globalny rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji
Branża winiarska to nie tylko produkcja i sprzedaż wina. To także enoturystyka – podróże do winnych regionów, warsztaty winiarskie i degustacje wina organizowane przez winnice, importerów czy wine bary.
Jako pozytywny aspekt dla branży winiarskiej podczas pandemii koronawirusa można uznać jej rozwój w świecie Internetu. Wśród Francuzów popularny stał się „Aperitif” – wirtualne spotkania za pośrednictwem takich komunikatorów jak Skype, Zoom czy Messenger. Kilka dni przed planowanym wideo połączeniem osoby ustalają jakie wino będą piły i podczas „spotkania”, każdy otwiera swoją butelkę, wymieniając się wrażeniami. Powstała nawet specjalnie temu poświęcona grupa na Facebooku.
Natomiast przedsiębiorstwo winiarskie z Kalifornii, The Wine Foundry wprowadziło wirtualne degustacje, do których uczestnicy przed spotkaniem mogą zamówić omawiane wina.
– My również skupiamy się nad rozwojem firmy w sieci. Od początku naszej działalności edukacja była jednym z jej priorytetów, dlatego rozszerzyliśmy ofertę o szkolenia online. Część z nich oferujemy bezpłatnie, jak np. „Kurs podstawowej wiedzy o winach”. Prowadzimy również szkolenia o regionach winiarskich połączone z degustacją win. Webinary prowadzone są w taki sposób, by rozwinąć zarówno umiejętności teoretyczne jak i praktyczne. Warsztaty online rozpoczęliśmy w marcu i niezmiennie cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego układamy już harmonogram na czerwiec – mówi Mikołaj Kondrat.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zwycięzcy II Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów

Markus Winkler z Austrii, pracujący w butikowym alpejskim hotelu Aurelio Lech zwyciężył w drugiej edycji Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów. W konkursie startowali sommelierzy z Polski, Czech, Austrii, Litwy, Łotwy, Estonii, Cypru, Serbii, Słowacji, Rosji, Niemiec i Kazachstanu.

Krajowy rynek cydru dramatycznie spada

- Jeśli nic nie zmieni się w kwestii legislacji, to o cydrze będziemy mogli zapomnieć w ciągu 3-4 lat - takie alarmujące prognozy docierają od krajowych producentów do Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

KWESTIONARIUSZ SOMMELIERA: KAMIL ŚLADEWSKI

Kamil Śladewski swoją przygodę z winem rozpoczął w 2011 r. Od 5 lat pracuje jako główny sommelier w OK WineBar we Wrocławiu. Uważa, że dobrego sommeliera cechuje gościnność, bogata wiedza oraz umiejętności sprzedażowe.

Nowa odsłona targów Wine Expo Poland

Już 28 października w Warszawie rozpocznie się kolejna edycja jednej z największych imprez winiarskich w Polsce - targów Wine Expo Poland. W ramach festiwalu odbędą się spotkania producentów i importerów z przedstawicielami branży HoReCa, dziennikarzami oraz blogerami, a także warsztaty i szkolenia.

Adam Pawłowski: Wino w promocji

Styczeń i luty to miesiące, które w świecie gastronomii rządzą się swoimi prawami. Warto wykorzystać ten czas na spożytkowanie pełnego potencjału restauracji i maksymalizację sprzedaży. Oto pięć prostych do wdrożenia metod, które pomogą zwiększyć sprzedaż win.

Słoweńska Istria - raj dla foodies

Istria to półwysep podzielony między trzy kraje: Chorwację, Włochy i Słowenię. Słoweńska część zapewnia mieszkańcom tego kraju dostęp do morza. Miejsce słynie z trufli, oliwy, ryb oraz oczywiście wina. Jego produkcja i konsumpcja zakorzenione są głęboko w słoweńskim DNA i sięgają czasów rzymskich.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej