x

Jak w czasie pandemii zmienia się rynek dowozów?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    11.05.2020

Koronawirus w jednej chwili odmienił rynek usług gastronomicznych i skierował większość zamówień do kanału delivery. Czy będzie to szansa dla platform oferujących dowozy, czy może one również będą musiały przedefiniować swój sposób działania?

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
ŚWIAT DOSTAW PRZED PANDEMIĄ
O rynku delivery głośno było już w ubiegłym roku, a więc na długo przed wybuchem pandemii, która sprawiła, że dostawy jedzenia stały się główną formą funkcjonowania wielu lokali gastronomicznych. Z opublikowanego w kwietniu 2019 r. przez PizzaPortal.pl raportu na temat rynku dostaw w Polsce („Klikasz i jesz. Raport o rynku jedzenia w Polsce 2018 r.”) wynika, że w czasach przed pandemią z tej opcji zamawiania jedzenia korzystało już ok. 25 mln osób. W 2018 r. rynek dowozów jedzenia stanowił 25% całego rynku restauracyjnego, a jego wartość wyniosła 6 mld zł. Już rok później odnotowano wzrost wartości rynku dostaw o kolejne 0,7 mld zł („Klikasz i jesz. Raport o rynku jedzenia w Polsce 2019 r.”). Najszybciej rósł rynek zamówień składanych online, bo w tempie ok. 40% rocznie. Zresztą z roku na rok spada liczba zamówień składanych przez telefon na rzecz zamówień internetowych. W 2018 r. 61% osób korzystających z dowozów zamawiało jedzenie telefonicznie, natomiast rok później już tylko 54%. Przejście do sieci wydaje się pokierowane wzrostem popularności smartfonów, bo 71% osób składających zamówienia za pośrednictwem internetu wykorzystuje do tego właśnie to urządzenie.
Jak wynika z wydanego przez POSBistro e-booka „Jak zarabiać na dostawach w gastronomii?”, w czasach przed pandemią posiłki z dowozem zamawiano głównie w czasie lunchu, czyli koło godziny 12:00, oraz po pracy, między 17:00 a 19:00. Podczas weekendu, czyli od piątku do niedzieli, okres najwyższej intensywności składania zamówień przesuwał się na późniejsze godziny wieczorne – od 18:00 do 20:00. Przy czym, zgodnie z danymi PizzaPortal.pl, większość, bo aż 74% zamówień składana jest przez strony i aplikacje agregujące oferty wielu restauracji i lokali gastronomicznych. 
Intensywność składania zamówień była, jak wiele innych biznesów, podatna na sezonowość. 50% wzrost składanych zamówień odnotowywano w niedziele niehandlowe oraz w trakcie różnego typu świąt i wydarzeń: w walentynki, andrzejki, Święto Niepodległości oraz w czasie popularnych rozgrywek sportowych. 

DOSTAWY W CZASIE PANDEMII 
Wprowadzone przez rząd RP restrykcje związane z życiem społecznym i gospodarczym początkowo spowodowały spadek ilości jedzenia zamawianego z dowozem, jednak w kolejnych dniach sytuacja ustabilizowała się. – Liczba zamówień jedzenia online na Pyszne.pl utrzymuje się na stałym poziomie, w dalszym ciągu nie zaobserwowaliśmy znaczących zmian w liczbie zamówień związanych z sytuacją. Wyjątkiem był tylko pierwszy weekend po wprowadzeniu obostrzeń, gdy nieco spadła – mówi Anna Bielecka, manager PR Pyszne.pl. Potwierdza to Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: – W pierwszych dniach po zamknięciu restauracji i placówek oświatowych obserwowaliśmy spadek liczby zamówień sięgający 30%. Obecnie jednak notujemy wzrosty liczby zamówień w porównaniu z czasem sprzed ogłoszenia restrykcji, które sięgają od kilku do kilkudziesięciu procent, w zależności od miasta. 
Ze względu na brak możliwości normalnego funkcjonowania zaczęła również gwałtownie wzrastać liczba restauracji, które oferują dania w dostawie. Dla przykładu, jak podaje Pyszne.pl, od momentu pojawiania się pierwszych doniesień o koronawirusie do dziś do platformy dołączyło prawie 1000 restauracji. Wszystkie firmy związane z delivery intensywnie pracują zarówno nad szybkim dołączaniem nowych kontrahentów, jak i rozszerzaniem zasięgów swojej działalności. Choć mogło się wydawać, że pandemia ogólnie nie sprzyja biznesowi, Uber Eats pod koniec kwietnia rozpoczął działalność w kolejnych dwóch miastach: Częstochowie i Olsztynie. Z ciekawą ofertą wyszedł również Facebook, który na Instagramie udostępnił dwie nowe funkcje umożliwiające zamawianie jedzenia: active button do umieszczenia bezpośrednio na profilu restauracji oraz naklejkę pozwalającą zamawiać jedzenie z poziomu InstaStories. 
Powiększająca się liczba lokali oferujących jedzenie w dostawie sprawia, że znacznie wzrasta konkurencyjność tego rynku. Dlatego, o ile ogólnie liczba składanych zamówień jest porównywalna do tej z czasów przed pandemią (lub nawet wyższa), to wiele lokali może odczuć spadek sprzedaży dań w dostawie. Należy też pamiętać, że dla bardzo dużej grupy restauracji dowozy były tylko dodatkową opcją sprzedaży, a nie głównym źródłem utrzymania. Ogólnie więc większość gastronomii, która postanowiła nadal działać, notuje 70-80-procentowe spadki dochodów. 
W trakcie pandemii nieznacznie zmieniły się przyzwyczajenia zamawiających. Wiele osób pozostaje w domach, dlatego nie obserwuje się już tak intensywnych wzrostów liczby zamówień jak wcześniej. Nadal nieco więcej posiłków zamawianych jest między 12:00 a 13:00 i później między 17:00 a 19:00, jednak ze względu na to, że ludzie nie przemieszczają się do i z pracy zamówienia spływają bardziej równomiernie w trakcie całego dnia. Nie obserwuje się też wzrostu zamówień składanych w weekendy. Zmienił się zasięg dowozów. Wcześniej w tygodniu wiele osób zamawiało posiłki do zlokalizowanych w centrach miast biurowców. Teraz zwiększyła się liczba dostaw do bardziej oddalonych dzielnic sypialnych. Zwiększyła się także prędkość, z jaką przemieszczają się kurierzy, ponieważ na ulicach jest luźniej i nie ma korków. 

DOSTAWY JEDZENIA W PRZYSZŁOŚCI
Trudno w tej chwili powiedzieć, jak będzie wyglądała przyszłość. Firma doradcza Deloitte prognozuje, że sytuacja ograniczonego funkcjonowania gospodarki może potrwać nawet jeszcze 18 miesięcy. Czy dowozy gotowych posiłków będą zatem rosły w siłę? Niekoniecznie, ponieważ społeczeństwo wkrótce zacznie odczuwać spowodowane kryzysem braki finansowe, a gotowanie w domu będzie niewątpliwie bardziej opłacalne. Z drugiej jednak strony przed rynkiem dostaw otwierają się zupełnie nowe możliwości. Przede wszystkim gwałtownie rośnie rynek spożywczego e-commerce. To szansa, z której niektórzy już zaczynają korzystać. 
Przykładem jest Uber Eats, który rozpoczyna współpracę ze sklepami detalicznymi i zamierza dowozić swoim klientom nie tylko gotowe dania, ale także surowce i produkty spożywcze. Kolejnym obszarem, na którym delivery może skorzystać, to dowozy do placówek zdrowia oraz osób, które przebywają na kwarantannie. W niektórych państwach takie kontrakty są z dostawcami negocjowane przez rządy. Dywersyfikacja, w dobie ubożenia społeczeństw, może okazać się nie tylko konieczna, ale także wysoce dochodowa. Zaczyna być już widoczne, że wiele lokali gastronomicznych nie przetrwa kryzysu wywołanego pandemią. Pozostałe, szczególnie te, które obecnie wprowadziły dostawy do oferty, będą musiały kontynuować sprzedaż tym kanałem, ponieważ część klientów już zdążyła się przyzwyczaić do tej formy zakupu posiłków. Trudno zresztą przewidzieć, na ile ruch w restauracjach powróci. Na pewno lęk przed gromadzeniem się w zamkniętych publicznych pomieszczeniach potrwa dłużej niż sama pandemia, a bezpieczne, bezdotykowe dowozy mogą być chętniej wybieraną opcją.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 4/2020 nr 194.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

IGHP: najwięcej rezerwacji w hotelach górskich, w miastach bezruch

Po decyzji rządu o warunkowym otwarciu hoteli od piątku12 lutego, najwięcej rezerwacji pojawiło się w hotelach górskich, w miastach wciąż panuje bezruch - informuje Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego. Izba szacuje, że każdy miesiąc zamknięcia hoteli, to około miliarda złotych strat dla branży.

Kawowa spacerologia - wielkomiejski, pandemiczny gastro-trend?

Na czym polega kawowa spacerologia? W związku z tym, że od dłuższego czasu kawiarnie są zamknięte, mieszkańcy dużych miast spotykają się pod ulubioną kawiarnią. Kupują kawę na wynos i udają się na wycieczkę do pobliskiego parku.

MAX Premium Burgers wprowadza zamówienia online

Klienci sieci mogą teraz złożyć i opłacić zamówienie na stronie maxorder.pl, po czym odebrać je w restauracji o wybranej przez siebie porze.

Na ratunek stołecznemu Przysmakowi przy Lwowskiej

Warszawiakom nie jest im obojętna patowa sytuacja lokali, które od pokoleń karmią stolicę. Pomagają np. cukierni Rurki z Wiatraka na Grochowie, ustawiając się w kolejce po kultowy przysmak z kremem na wynos. Zamknięcie grozi też barowi Przysmak z kuchnią polską. Czy i tym razem ruszą na ratunek?

Jak Covid ukształtuje gastronomię? Oto, co musimy zmienić!

Mamy, co mamy, czyli lockdown. Z powodu blokady działalności branża gastronomiczna przechodzi największy kryzys od czasów transformacji ustrojowej. Dopiero katastrofa uwidacznia, jak jest słaba i nieodporna na turbulencje. Dotyczy to przede wszystkim lokali niesieciowych.

Kawa "na mieście" w czasach pandemii

Pandemia wpłynęła na zwyczaje Polaków związane z piciem kawy "na mieście". Obecnie pijemy kawę w większym stopniu "przy okazji" zakupów czy tankowania niż w ramach spotkania z przyjaciółmi, chociaż powoli wracamy do dawnych przyzwyczajeń.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej