x

Morski Zając w Kuźnicy - wystartował w czasie pandemii!

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    10.05.2020

Trzeba mieć odwagę, by otworzyć nowy lokal w czasie zamrożenia gastronomii. Ofka Piechniczek i Kamil Kita, właściciele Morskiego Zająca w Kuźnicy na Półwyspie Helskim zrobili to! - Największe zaskoczenie? Goście. Ich wsparcie, dobre słowo, powroty po kolejne dania - mówią.

Ofka Piechniczek i Kamil Kita. Foto: materiały prasowe.
Ofka Piechniczek i Kamil Kita. Foto: materiały prasowe.

Morski Zając powstał w naszej głowie już kilka lat temu. W prowadzeniu dwóch pensjonatów w Kuźnicy (na Półwyspie Helskim) pod marką Fulinowo jedyne, czego brakowało, to dobra, całoroczna restauracja. Słowo „całoroczna” jest tutaj kluczowe. Chcieliśmy wypełnić niszę rynkową, jaka powstaje zaraz po zakończeniu sezonu letniego, kiedy wszystkie lokale gastronomiczne, a także pensjonaty i hotele zamykają się. Remont restauracji trwał już od roku z większymi i mniejszymi problemami. Otwarcie miało nastąpić na początku kwietnia, miejsce miało pomieścić od 70-80 gości. 
Kiedy usłyszeliśmy decyzje rządu o praktycznie całkowitym ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych, ogarnął nas szok i niedowierzanie. Co prawda przygotowywaliśmy się na ten moment od miesiąca, nie mogliśmy jednak uwierzyć, że po tylu wyzwaniach, które udało nam się rozwiązać, stajemy przed problemem, na który nie mamy żadnego wpływu. Już z początkiem marca obroty Fulinowa (naszej pierwszej marki) spadły o blisko 80%. To w większości efekt strachu i braku wiedzy na temat tego, co miało nadejść. Mając jednak przed oczami prognozy pogody z bezchmurnym niebem i słońcem, trudno było nam patrzeć na puste pensjonaty bez gości. Całkowite zamknięcie nastąpiło w kwietniu i tym samym spowodowało spadek przychodu do 100%. Stan ten trwa już miesiąc. 
Plan na dalsze funkcjonowanie Zająca pojawił się po pierwszych 2 tygodniach od lockdownu – kiedy emocje opadły, ruszyliśmy do działania. Na start odbyliśmy rozmowę z każdym już zatrudnionym i czekającym za zatrudnienie pracownikiem. W trakcie rozmów przedstawiliśmy nasz plan działania oraz plan zatrudnienia. Dzięki temu udało nam się zachować i utrzymać zatrudnienie wszystkich pracowników.

Focaccia frutti di mare z restauracji Morski Zając. Zdjęcie: materiały prasowe.
Focaccia frutti di mare z restauracji Morski Zając. Zdjęcie: materiały prasowe.
Zaraz po decyzji o zamknięciu lokali gastronomicznych i hotelowych wysłaliśmy pisma do ZUS i US o zwolnienie z opłat lub ich przesunięcie. Kolejnym krokiem były banki i prolongaty kredytów. Na końcu zajęliśmy się opłatami stałymi takimi jak księgowość czy kadry, które zostały wynegocjowane na niższe. Dzięki sprawnym przesunięciom pracowników między spółkami Fulinowo i Morski Zając nie zwolniliśmy nikogo. Obecnie czekamy na gotowość instytucji bankowych do składania kolejnych wniosków o subwencje. Decyzja o otwarciu restauracji tylko z daniami na wynos zapadła zaraz po decyzji otwarcia mieszkańcom możliwości udania się do lasu oraz na spacer. Zobaczyliśmy światełko w tunelu i zaczęliśmy działać. Tak naprawdę organizacja menu, brandu zewnętrznego oraz reklamy online zajęły nam kilka dni. To niesamowite, kiedy zespół gra do jednej bramki, wszystko idzie sto razy szybciej i lepiej. Morski Zając wystartował z menu na wynos w ostatni weekend kwietnia. Trudno porównać otrzymany w ten sposób przychód do przychodu otwartej restauracji ze stolikami. Niemniej po szybkim bilansie kosztów nasza decyzja brzmi: działamy dalej. W tygodniu nasze dania można otrzymać również na dowóz. Restauracji przyświeca zasada less waste. Produkty takie jak talerze, sztućce do dań take away zakupujemy biodegradowalne. W trosce o środowisko nie wprowadzamy ryb z Bałtyku zagrożonych wyginięciem takich jak dorsz, sandacz oraz ryb flądrowatych. Nie serwujemy także zagrożonych ryb ze świata znajdujących się na czarnych listach. 
Największe zaskoczenie? Goście. Ich wsparcie, dobre słowo, powroty po kolejne dania. To uczucie, którego nie da się opisać. To trzeba zobaczyć i poczuć. Coś pięknego. 
Obecnie szykujemy się do otwarcia pensjonatów Fulinowo. Mamy to szczęście, że 80% pokoi ma indywidualne wejścia wprost z patia oraz własne aneksy kuchenne. To obecnie must have przy każdej z rezerwacji. Jesteśmy także pełni nadziei o sezon letni. Wierzymy, że goście nie zawiodą. My czekamy.  

Relacja z 27 kwietnia 2020 r.  Ukazała się w „Food Service" 4/2020 nr 194.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

Specjalne działania Uber Eats na czas zarazy

W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją związaną z pandemią koronawirusa, Uber Eats wprowadził działania pomocowe

Apel o wsparcie branży gastronomicznej

Poznaj postulaty i petycję Grupy Warszawa i przyłącz się do akcji!

6 rozwiązań tarczy antykryzysowej

Ochrona miejsc pracy to jedno z najważniejszych celów wsparcia firm w związku z pandemią. Jakie rozwiązania znajdują się w tarczy - tłumaczy Monika Smulewicz, partner, dyrektor zarządzający Grant Thornton.

Sphinx wprowadza dodatkowe procedury bezpieczeństwa przed otwarciem restauracji

Restauracyjna spółka Sfinks Polska opracowała 10 nowych procedur bezpieczeństwa sanitarnego, które będą obowiązywać w jej lokalach po otwarciu gastronomii. Mają one na celu minimalizować ryzyko nawrotu koronawirusa i zwiększać bezpieczeństwo gości, a także pracowników restauracji.

Poradnik MAKRO Polska na temat bezpieczeństwa w restauracjach

Publikacja "Bezpieczne miejsce do jedzenia w czasach COVID-19. Porady dla branży gastronomicznej" jest już w drodze do restauracji. Poradnik został przygotowany we współpracy z restauratorami i szefami kuchni. To kompendium wiedzy o tym, jak przygotować lokal na wyzwania bezpiecznej obsługi gości.

Instagram z pomocą małym restauracjom

W Polsce użytkownicy aplikacji Instagram będą mogli skorzystać z dwóch funkcji: Action Button na swoim profilu i naklejki ułatwiającej składanie zamówień w Stories.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej