x

Gastronomia w pandemii - które firmy wspierają polski rynek gastronomiczny?

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    11.05.2020

Portal OuiChef.pl oraz magazyn "Food Service" wraz z partnerami włączyły się w pomoc dla lokali gastronomicznych dotkniętych skutkami pandemii koronawirusa.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Poniżej przedstawiamy wybrane firmy i sposoby, w jakie wspierają one rynek gastronomiczny w Polsce. W imieniu restauratorów, szefów kuchni i wszystkich innych pracowników restauracji – dziękujemy za wykazaną pomoc.  

MAKRO POLSKA 
W obliczu kryzysu na rynku usług gastronomicznych Makro postawiło na silne wsparcie merytoryczne swoich klientów i partnerów. Na przeznaczonej dla branży HoReCa stronie www.makro-dla-gastronomii.pl publikowane są gotowe do pobrania materiały informacyjne i promocyjne, takie jak instrukcje bezpieczeństwa, plakaty czy bannery do umieszczania na profilach społecznościowych. Właściciele i pracownicy lokali gastronomicznych znajdą tam także kompendium wiedzy z istotnych dla branży regulacji prawnych, zagadnień z zakresu zarządzania jakością i zasadami bezpieczeństwa lokali. Opublikowana została mapka współpracujących z Makro restauracji, które posiadają opcję jedzenia na wynos oraz w dostawie. Zamieszczane są także filmy instruktażowe i przepisy na dania, które są niedrogie, łatwe do przygotowania i sprawdzą się w opcji z dowozem. Ponadto wspólnie z Grouponem Makro proponuje rozwiązanie w postaci sprzedaży voucherów do wykorzystania po zakończeniu pandemii, które mogą pomóc w obecnym czasie zarobić choćby na koszty utrzymania lokalu. 
– Codziennie monitorujemy sytuację rynkową, pozyskując wiedzę zarówno od naszych klientów, dostawców, jak i agencji badawczych, by zapewnić naszym klientom takie wsparcie, jakiego oczekują, oraz przygotować się do funkcjonowania w „nowej normalności” – mówi Marta Plakiewicz, menedżer działu TGM Horeca, Trader i Polityka Cenowa. 

VAN PUR SA (WŁAŚCICIEL MARKI ŁOMŻA)
Do walki z pandemią koronawirusa włączają się również browary. Przykładem ciekawie skonstruowanej akcji pomocowej są działania Van Pur SA, właściciela marek Łomża, Karpackie czy Cortes. Spółka postanowiła przekazać na pomoc łączną kwotę 2 milionów złotych. Pierwszy milion został przekazany najbardziej potrzebującym szpitalom z okolic zakładów produkcyjnych grupy. Wsparcie trafiło już do placówek w Łomży, Zabrzu, Koszalinie, Łańcucie, Jędrzejowie i Stalowej Woli. 
Drugi milion z pomocowej puli Van Pur SA przeznaczył na Fundusz dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw z rejonu Podkarpacia. Pieniądze te mają ograniczyć negatywny ekonomiczny wpływ pandemii na lokalne biznesy. – W tym szczególnym momencie każda pomoc, nawet ta najmniejsza, będzie bardzo ważna. Naszymi działaniami chcielibyśmy zainspirować również innych, aby w ramach swoich możliwości wsparli polskich przedsiębiorców. Wierzymy, że razem, solidarnie możemy wiele – podkreśla prezes Van Pur SA Jagoda Iwańczuk. Firmy, które chciałyby skorzystać z Funduszu, powinny napisać pod specjalny adres mailowy: solidarnizbiznesem@vanpur.com. 

BIDFOOD FARUTEX 
Ten wiodący dystrybutor żywności postanowił wesprzeć najbardziej potrzebujących w czasie kryzysu. Dlatego zaangażował się w dziesiątki akcji pomocowych na terenie całego kraju, m.in. #posiłekdlalekarza #wzywamyposiłki #posiłekdlamedyka czy #NieZapomnijONas. Wspiera policję, straż pożarną, straż miejską, Polski Bank Żywności, hospicja i służby medyczne, domy pomocy społecznej, fundacje pozarządowe, stowarzyszenia i organizacje społeczne. Szefowie Kuchni Akademii Kulinarnej Farutex wraz z zaprzyjaźnionymi szefami kuchni, którym Bidfood Farutex nieodpłatnie przekazuje produkty spożywcze, gotują m.in. dla lekarzy, pielęgniarek, ratowników, pomocy medycznej, salowych i dyspozytorów.
Firma wspiera również seniorów, angażując się w takie akcje, jak „Posiłek dla seniora”, #niesiemy posiłki – bo Gdańsk dzieli się dobrem” czy „Nie zapomnij o nas”. Pomaga swoim partnerom gastronomicznym w dowiezieniu zbilansowanych posiłków do domów seniora czy weteranów powstania warszawskiego. 
– Bidfood Farutex istnieje już od 30 lat i od samego początku chcemy pełnić ważną misję społeczną: zapewnić żywność społeczeństwu. Dlatego w świetle kryzysu związanego z pandemią koronawirusa nie pozostajemy bierni. Obecna sytuacja w kraju jest największym wyzwaniem polskiej gastronomii, z jakim przyszło się nam wszystkim mierzyć. Działamy, bo do naszej misji społecznej podchodzimy z największą odpowiedzialnością – mówi Paweł Łotocki, dyrektor handlowy firmy Bidfood Farutex. 

ZT KRUSZWICA I SMAZYMY.COM
Zakłady Tłuszczowe Kruszwica 20 marca br. rozpoczęły za pośrednictwem swojego portalu Smazymy.com kampanię społeczną #WspieramLokalneLokale. Jej celem jest wsparcie punktów gastronomicznych, restauracji, cukierni oraz piekarni poprzez mobilizowanie konsumentów do składania zamówień w lokalnych restauracjach z dostawą do domu lub odbiorem osobistym. Przygotowane zostały również materiały, które ułatwią właścicielom i menedżerom lokali promowanie akcji i swojego w niej uczestnictwa.
Na portalu Smazymy.com oraz na jego facebookowym fanpage’u zamieszczane są również porady, jak dostosować swój biznes do zmieniających się nieustannie zasad funkcjonowania życia społecznego w dobie kryzysu epidemiologicznego. Przygotowane porady i artykuły oparte są na sprawdzonych i rzetelnych źródłach, prezentują opinie ekspertów i ludzi bezpośrednio związanych z branżą. – Wszyscy mierzymy się z niespotykaną sytuacją, która wymaga od nas podejmowania nadzwyczajnych działań. To nie jest czas podążania sztywno za wypracowaną strategią, ale elastycznego dostosowywania działań do sytuacji. W czasie, kiedy cała branża pogrążona jest w kryzysie, najważniejsza jest współpraca i wzajemna pomoc. #WspieramLokalneLokale to kampania, która bazuje na współpracy restauratorów i ich klientów. Ważnym elementem akcji jest cykl porad dotyczących prowadzenia działalności gastronomicznej w czasach pandemii oraz przygotowane przez ekspertów informacje, gdzie i jakiej pomocy można szukać z zakresu prawa pracy, finansów itp. – mówi Katarzyna Noga, marketing manager B2B ZT Kruszwica SA. 

SEGAFREDO ZANETTI POLAND SP. Z O.O.
Firma Segafredo, producent i dystrybutor kawy oraz sprzętu i akcesoriów do kawy, w tym trudnym czasie wspomaga zarówno lokale gastronomiczne, jak i szpitale. Od 16 marca 2020 r. aż do uchylenia ograniczeń w prowadzeniu lokali gastronomicznych spółka postanowiła całkowicie zawiesić czynsze dzierżawne za swoje ekspresy. Nie będzie również naliczać kawiarniom i restauracjom kar umownych związanych z niewyrabianiem limitów zamawianej kawy. Przedłużone zostały też terminy płatności wszystkich dotychczas wystawionych faktur. Ponadto Segafredo dostarcza nieodpłatnie kawę do wszystkich lokali gastronomicznych, które aktywnie wspierają szpitale i personel medyczny. Dzięki temu do szpitali i innych instytucji medycznych trafią nie tylko posiłki, ale także aromatyczna kawa. – Rozumiejąc trudną sytuację, w jakiej znalazła się branża gastronomiczna, wspieramy naszych klientów, pomagając im w tej trudnej sytuacji. W związku z wprowadzeniem stanu pandemii i zamknięciem lokali gastronomicznych zawiesiliśmy naliczanie czynszu dzierżawnego za ekspresy i przedłużyliśmy terminy płatności wszystkich faktur. Kawą Segafredo wspieramy akcje pomocy instytucjom medycznym inicjowane przez naszych klientów dostarczających posiłki dla personelu oddziałów zakaźnych. Do tej pory przekazaliśmy na rzecz ośrodków medycznych kawę i herbatę o wartości 40 tys. zł netto – mówi Joanna Sobyra, dyrektor marketingu Segafredo Zanetti Poland. 

PPL KORAL 
Koral to polska firma z tradycjami. Nic więc dziwnego, że postanowiła zaangażować się w niesienie pomocy w czasie pandemii. Firma wspomaga swoich klientów w podnoszeniu rentowności ze sprzedaży lodów. Po pierwsze, każdy klient już przy zamówieniu niewielkiej ilości lodów otrzymuje dodatkowe lodowe bonusy. Po drugie, Koral przygotował i udostępnia gotowe, wydrukowane plakaty, zachęcające do zakupu lodów na wynos – można je umieszczać w witrynach lub na potykaczach przed lokalami. Koral pomaga też przy reklamowaniu sprzedaży lodów na wynos w mediach społecznościowych. 
Lokale, które dotychczas nie sprzedawały lodów z oddzielnych stanowisk, mogą liczyć na wsparcie sprzętowe i pomoc w wyposażeniu zewnętrznych stoisk z lodami. Koral oferuje też wygodne i, co najważniejsze, higieniczne pojemniki na lody na wynos – styropianowe lub ekologiczne. 
– Chcemy wspólnie z branżą HoReCa stawić czoła obecnej sytuacji. PPL Koral jako polska, rodzinna firma pragnie, aby żaden z naszych klientów w tym trudnym czasie nie czuł się osamotniony i mógł liczyć na wsparcie z naszej strony. Od samego początku pandemii nasi przedstawiciele są w stałym kontakcie ze swoimi klientami. Dzięki technologii i cyfryzacji mamy możliwość zapewnić klientowi stały kontakt oraz wspomagać sprzedaż produktów, wykorzystując media społecznościowe – mówi Wojciech Siemion, dyrektor sprzedaży ds. gastronomii. 
Warto też wspomnieć, że firma PPL Koral wspiera znacznymi kwotami pracującą bez wytchnienia służbę zdrowia.  

AVIKO SP. Z O.O. 
Aviko to jeden z czołowych producentów frytek i innych wyrobów ziemniaczanych. Jest marką doskonale znaną zarówno konsumentom, jak i branży gastronomicznej. W tym trudnym czasie producent również dołącza do grona firm niosących pomoc. Od momentu wybuchu pandemii do chwili powstania tego tekstu Aviko przekazało ok. 1700 kg produktów na akcje pomocowe związane z organizacją posiłków dla służby zdrowia i potrzebujących. Produkty od firmy Aviko zostały wykorzystane m.in. w ramach akcji Wzywamy Posiłki (za pośrednictwem IKEA i BistroBox) oraz Sygnał – Pogotowie Gastronomiczne Warszawa.
– Jesteśmy pod wrażeniem zaangażowania i tempa, w jakim środowisko gastronomiczne, którego Aviko jest częścią, zareagowało na sytuację pracowników służby zdrowia. Restauracje i firmy związane z branżą gastronomiczną, mimo własnych, często sporych kłopotów, podjęły wspólny wysiłek, żeby dostarczać posiłki do placówek medycznych. Nie wyobrażaliśmy sobie, że i my nie włączymy się w pomoc – mówi Marcin Czurak, krajowy szef sprzedaży gastronomicznej Aviko.

Autorzy: Wojciech Tomasz Piasecki i Agata Godlewska

Artykuł ukazał się w „Food Service" 4/2020 nr 194.

Autor tekstu: Agata Godlewska
O AUTORZE
Agata Godlewska
Redaktor naczelna magazynu „Food Service” oraz portalu Ouichef.pl. Magister kulturoznawstwa w SWPS. Przygodę z branżą gastronomiczną rozpoczęła blisko 10 lat temu pod okiem Macieja Nowaka. Autorka niezliczonej ilości wywiadów z najważniejszymi polskimi szefami kuchni i restauratorami. Współtworzy i prowadzi coroczną konferencję Food Service Summit.

Zobacz także

To nie będzie normalny biznes

Specjalnie dla OuiChef.pl i "Food Service" najnowsze rozporządzenia rządowe komentuje Daniel Pawełek - właściciel Ferment Group, do której należy sześć konceptów kulinarnych w Warszawie: Butchery&Wine, Brasserie Warszawska, Rozbrat20, Kieliszki na Próżnej, Kieliszki na Hożej oraz Koneser Grill).

Kryzys gastronomii we Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii

We Włoszech 50-proc. spadek wpływów w lokalach gastronomicznych po ich otwarciu. W Hiszpanii obroty po likwidacji obostrzeń, czyli w maju i pierwszej połowie czerwca, są o połowę niższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Rząd Wielkiej Brytanii rozważa obowiązek rejestracji przed pójściem do pubu.

Koronawirus. Wygrani i przegrani

Dla niektórych biznesów pandemia koronawirusa oznacza bardzo ciężki okres, dla innych - wręcz przeciwnie. Dowiedz się, kto straci, a kto zyska w obecnej sytuacji.

Sfinks Polska - w czasie lockdownu spadek przychodów o ponad 90%

Trzecia pod względem przychodów firma gastronomiczna w Polsce odnotowała w czasie lockdownu spadek przychodów o ponad 90%. Powoli odbudowuje jednak sprzedaż i rozwija swoje sieci przed drugą falą wzrostu zakażeń.

Prowadzisz firmę z branży "czasu wolnego" na Pomorzu? Złóż wniosek o dotację!

Rozpoczął się nabór wniosków do konkursu na bezzwrotne dotacje dla pomorskich mikro i małych firm z branży "czasu wolnego" dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii. W puli projektu jest 30 mln zł. Każde przedsiębiorstwo może uzyskać maksymalnie 250 tys. zł.

Tarcza 2.0 szansą dla gastronomii

Pierwsza "Tarcza antykryzysowa" nie spełniała oczekiwań podmiotów z sektora gastronomicznego. W ankiecie Stowarzyszenia "Przyszłość dla Gastronomii", zaraz po jej ogłoszeniu, aż 80% członków oceniło propozycje w niej zawarte za niewystarczające.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej