x

Jak znakować jedzenie na wynos w restauracjach. Poznaj zasady!

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    07.05.2020

Jedzenie sprzedawane na wynos - tak jak każda inne - podlega regulacjom prawa żywnościowego. Które restauracyjne dania należy traktować jak żywność nieopakowaną, a które jak opakowaną i co z tego wynika?

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.

Autor: Patryk Kalinowski, Centrum Prawa Żywnościowego

Przede wszystkim, zgodnie z wymogami unijnego rozporządzenia nr 1169/2011, dania na wynos traktuje się – co do zasady – jako żywność nieopakowaną. To jedzenie, które jest pakowane w miejscu sprzedaży na życzenie konsumenta lub jest pakowane do bezpośredniej sprzedaży (czyli np. tego samego dnia).

Przy sprzedaży żywności nieopakowanej można korzystać z wielu przywilejów związanych ze znakowaniem. Do informacji obowiązkowych, które trzeba podać konsumentowi w większości przypadków zaliczają się:
    • substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji
    • nazwa środka spożywczego (nie chodzi tu o nazwę handlową, ale prawną)
    • nazwa albo imię i nazwisko producenta,
    • wykaz składników (w kolejności malejącej).
Oczywiście producent takich dań może podawać znacznie więcej informacji na zasadzie dobrowolności. Powinien jednak pamiętać, że podstawową zasadą przy ich umieszczaniu (także w reklamie) jest to, aby nie wprowadzały one konsumenta w błąd (art. 7 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011).
Jeśli sprzedajemy dania na odległość np. przez Internet, to podawane informacje muszą być dostępne dla konsumenta w dwóch momentach: przed dokonaniem zakupu oraz w chwili dostawy. Dodajmy jednak, że te informacje w momencie dostawy nie muszą być umieszczone na opakowaniu – mogą być dołączone np. w postaci ulotki.

Trochę inaczej wygląda to w przypadku żywności opakowanej. Jeśli sprzedajemy w restauracji produkty spożywcze własnej produkcji, np. konfitury czy soki, musimy się liczyć z tym, że ich oznakowanie musi spełniać szereg wymogów prawa żywnościowego. Często ich spełnienie nie jest proste, ale zabezpiecza restauratora przed karami ze strony inspekcji żywnościowych czy przed reklamacjami konsumentów, którzy nie zostali powiadomieni o obecności alergenów.
Jeśli bowiem taki produkt spożywczy jest pakowany przed oferowaniem konsumentowi na sprzedaż, jest całkowicie lub częściowo umieszczony w opakowaniu oraz zawartość opakowania nie może być zmieniona bez otworzenia lub zmiany opakowania, to zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 1169/2011 mamy do czynienia z żywnością opakowaną.

Żywność opakowana – co do zasady – musi być oznakowana informacjami takimi jak:
    • nazwa produktu
    • wykaz składników
    • substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji (tylko te wymienione w załączniku II do rozporządzenia nr 1169/2011)
    • ilość określonych składników (jeśli wymagają tego przepisy)
    • ilość netto żywności
    • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia
    • wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia
    • nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczymi
    • kraj lub miejsce pochodzenia (jeśli wymagają tego przepisy)
    • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione
    • rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu (dla napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2 % objętościowo)
    • informacja o wartości odżywczej.

Na tym jednak obowiązki się nie kończą. Dla poszczególnych rodzajów żywności (np. soków, wyrobów czekoladowych czy dżemów) dochodzą szczegółowe regulacje – prawa unijnego i polskiego.
Ponadto, jeśli sprzedajemy nasze produkty stacjonarnie, to informacje o żywności muszą się znajdować bezpośrednio na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie. Muszą być dobrze widoczne oraz czytelne – m.in. dzięki użyciu minimalnej wielkości czcionki.
W razie wszelkich pytań zapraszamy do kontaktu: biuro@food-law.pl

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Feniks w natarciu - jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości?

Kryzys to słowo odmieniane dziś przez wszystkie przypadki. Brak pracy, pieniędzy, zleceń, rezerwacji, spotkań ze znajomymi, rodziną, przyjaciółmi. Utrata osobistej wolności, przestrzeni, a w wielu przypadkach zdrowia. Co zrobić, by znaleźć siłę na zmierzenie się z wyzwaniami, jakie nas czekają?

[Q&A] Jak skorzystać z Tarczy Antykryzysowej?

Jakie warunki należy spełnić, gdzie złożyć wniosek i jak długo można korzystać ze wsparcia przewidzianego w Tarczy. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Sprzedaż jedzenia przez internet. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć?

Podczas pandemii rośnie zainteresowanie sprzedażą żywności online. Prowadzisz restaurację lub sklep i właśnie rozpocząłeś albo masz zamiar oferować jedzenie przez internet? Podsuwamy kilka praktycznych wskazówek.

Nowe otwarcie - praktyczny przewodnik dla gastronomii. Pobierz za darmo!

Jak przygotować lokal gastronomiczny na działanie od 18 maja, w nowej rzeczywistości? ForRest Projekt opracował praktyczną i czytelną instrukcję. Pobierz bezpłatnie i korzystaj!

Komunikacja restauracji w czasie pandemii - czy to ma sens?

TAK! Kluczem do sukcesu w czasach PO PANDEMII będzie to, czy Twoi Goście o Tobie pamiętają. Jak sprawić, by o Tobie pamiętali - podtrzymać komunikację w social media w sposób, który zapadnie im w pamięć i chwyci za serca.

Komunikacja z gośćmi w okresie przestoju

Czy komunikować się z gośćmi, gdy restauracja funkcjonuje w ograniczonym zakresie lub w ogóle nie działa? Absolutnie tak! Kiedy minie pandemia, kluczem do sukcesu będzie to, czy klienci pamiętają o waszych lokalach. Jak sprawić, by chcieli do nich wrócić?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej