x

Jak znakować jedzenie na wynos w restauracjach. Poznaj zasady!

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    07.05.2020

Jedzenie sprzedawane na wynos - tak jak każda inne - podlega regulacjom prawa żywnościowego. Które restauracyjne dania należy traktować jak żywność nieopakowaną, a które jak opakowaną i co z tego wynika?

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.

Autor: Patryk Kalinowski, Centrum Prawa Żywnościowego

Przede wszystkim, zgodnie z wymogami unijnego rozporządzenia nr 1169/2011, dania na wynos traktuje się – co do zasady – jako żywność nieopakowaną. To jedzenie, które jest pakowane w miejscu sprzedaży na życzenie konsumenta lub jest pakowane do bezpośredniej sprzedaży (czyli np. tego samego dnia).

Przy sprzedaży żywności nieopakowanej można korzystać z wielu przywilejów związanych ze znakowaniem. Do informacji obowiązkowych, które trzeba podać konsumentowi w większości przypadków zaliczają się:
    • substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji
    • nazwa środka spożywczego (nie chodzi tu o nazwę handlową, ale prawną)
    • nazwa albo imię i nazwisko producenta,
    • wykaz składników (w kolejności malejącej).
Oczywiście producent takich dań może podawać znacznie więcej informacji na zasadzie dobrowolności. Powinien jednak pamiętać, że podstawową zasadą przy ich umieszczaniu (także w reklamie) jest to, aby nie wprowadzały one konsumenta w błąd (art. 7 ust. 1 rozporządzenia nr 1169/2011).
Jeśli sprzedajemy dania na odległość np. przez Internet, to podawane informacje muszą być dostępne dla konsumenta w dwóch momentach: przed dokonaniem zakupu oraz w chwili dostawy. Dodajmy jednak, że te informacje w momencie dostawy nie muszą być umieszczone na opakowaniu – mogą być dołączone np. w postaci ulotki.

Trochę inaczej wygląda to w przypadku żywności opakowanej. Jeśli sprzedajemy w restauracji produkty spożywcze własnej produkcji, np. konfitury czy soki, musimy się liczyć z tym, że ich oznakowanie musi spełniać szereg wymogów prawa żywnościowego. Często ich spełnienie nie jest proste, ale zabezpiecza restauratora przed karami ze strony inspekcji żywnościowych czy przed reklamacjami konsumentów, którzy nie zostali powiadomieni o obecności alergenów.
Jeśli bowiem taki produkt spożywczy jest pakowany przed oferowaniem konsumentowi na sprzedaż, jest całkowicie lub częściowo umieszczony w opakowaniu oraz zawartość opakowania nie może być zmieniona bez otworzenia lub zmiany opakowania, to zgodnie z unijnym rozporządzeniem nr 1169/2011 mamy do czynienia z żywnością opakowaną.

Żywność opakowana – co do zasady – musi być oznakowana informacjami takimi jak:
    • nazwa produktu
    • wykaz składników
    • substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji (tylko te wymienione w załączniku II do rozporządzenia nr 1169/2011)
    • ilość określonych składników (jeśli wymagają tego przepisy)
    • ilość netto żywności
    • data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia
    • wszelkie specjalne warunki przechowywania lub warunki użycia
    • nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczymi
    • kraj lub miejsce pochodzenia (jeśli wymagają tego przepisy)
    • instrukcja użycia, w przypadku gdy w razie braku takiej instrukcji odpowiednie użycie danego środka spożywczego byłoby utrudnione
    • rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu (dla napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2 % objętościowo)
    • informacja o wartości odżywczej.

Na tym jednak obowiązki się nie kończą. Dla poszczególnych rodzajów żywności (np. soków, wyrobów czekoladowych czy dżemów) dochodzą szczegółowe regulacje – prawa unijnego i polskiego.
Ponadto, jeśli sprzedajemy nasze produkty stacjonarnie, to informacje o żywności muszą się znajdować bezpośrednio na opakowaniu lub na załączonej do niego etykiecie. Muszą być dobrze widoczne oraz czytelne – m.in. dzięki użyciu minimalnej wielkości czcionki.
W razie wszelkich pytań zapraszamy do kontaktu: biuro@food-law.pl

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Co może zachęcić do wizyt w restauracjach w czasie pandemii? Nowoczesne technologie!

75 proc. właścicieli lokali gastronomicznych uważa skutki pandemii za zagrażające stabilności ich firm - wynika z danych GUS z lutego tego roku. Branża spodziewa się też dalszego obniżenia zainteresowania ofertą (-26,6 proc.). Jakie innowacje mogą zachęcić klientów do wizyty w restauracjach na nowo?

Jak zadbać o higienę w restauracji? Dezynfekcja to podstawa!

Czerwiec przyniósł gastronomii powiew optymizmu. Otwarte lokale zachęcają klientów do odwiedzin, a restauratorzy mogą w końcu zacząć odrabiać straty. Priorytetem pozostaje jednak zagwarantowanie klientom bezpieczeństwa sanitarnego.

Produkty z restauracji w handlu detalicznym - sposób gastronomii na przetrwanie lockdownu

Rzemieślniczo wytwarzane konserwy, zakwas, buliony, zupy w słoikach, gotowe dania - coraz więcej restauracji oferuje w czasie pandemii detaliczną sprzedaż własnych wyrobów. Kluczem do sukcesu okazuje się znalezienie niszy, którą można zapełnić swoimi produktami.

Jedzenie w dostawie na całą Polskę. Jak to robią wrocławskie lokale?

Myślenie o delivery nabiera szerszego wymiaru. Jak kreatywnie dostosować ofertę pod specyfikę dostaw kurierskich? Restauracje tworzą nowe marki produktów, przerabiają menu na zestawy "zrób to sam" lub pakują próżniowo swoje dania. A potem wysyłają je nie tylko do dzielnicy obok, ale na całą Polskę.

Restauracja w czasie COVID-19 - wskazówki

Padłeś? Powstań! Ale zrób to inaczej. Jedni mimo chęci nie wytrzymali, inni walczą dalej. Jest też grupa restauracji, która radzi sobie lepiej w kryzysie niż wcześniej.

Higiena i bezpieczeństwo w cukierni w czasach zarazy [PORADNIK]

Podczas trwającej pandemii prowadzenie własnej cukierni może być nie lada wyzwaniem. Szczególnie dla osób, które do tej pory nie zmagały się z tak restrykcyjnymi obostrzeniami. Podpowiadamy, jak otworzyć lokal i bezpiecznie go prowadzić.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej