x

Przygotowania do ponownego startu. Jak dostosować lokal do nowych okoliczności?

Kategoria: Koronawirus - Dalsze działania    30.04.2020

Lokale gastronomiczne będą mogły otworzyć się dla gości w trzecim etapie odmrażania gospodarki. Kiedy to nastąpi, nie wiadomo, ale decyzja zapewne zapadnie nagle i trzeba być na tę okoliczność przygotowanym.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Autor: Marcin Dyrda, właściciel firmy doradczej Gastrowiedza i portalu GastroWiedza.pl

Minister zdrowia Łukasz Szumowski w ostatnich wywiadach zaznaczył, że obecnie trwa analiza skutków wdrożenia pierwszego etapu odmrażania gospodarki. Od jej wyników w dużym stopniu zależy wyznaczenie dat kolejnych etapów. Rząd sprawdza, czy zachowujemy odpowiedni dystans społeczny, czy się zabezpieczamy prawidłowo nosząc maseczki i dbając o inne środki zapobiegawcze. Dla gastronomii znaczy to tyle, że w dalszym ciągu trzeba czekać, na choćby przybliżoną datę uruchomienia trzeciego etapu.
Jak się do tego przygotować?

Jakość i bezpieczeństwo w gastronomii
Pamiętajmy, że w najbliższych tygodniach wszystko może dziać się nagle, lawinowo i trzeba na to przygotować własne biznesy. Nie możemy liczyć na to, że po ogłoszeniu trzeciego etapu odmrażania gospodarki, po prostu otworzymy lokal i wszystko będzie jak dawniej. W dalszym ciągu będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa i higieny. Konieczne jest również przemodelowanie biznesu i stworzenie wewnętrznych standardów, które pomogą utrzymać nam jakość i przynosić zyski.
Teraz o obszary, które wielu przedsiębiorców traktowało po macoszemu, trzeba zadbać z wyjątkową starannością. Jakość to nie kwestia subiektywnych odczuć, tylko coś co podlega systematycznej ocenie. Analizując jakość w gastronomii trzeba skupić się na trzech obszarach:
    • Jakość oferty - uwzględnia m.in. smak podawanych dań i napojów, oraz gatunek używanych produktów jak i standard przygotowywania posiłków
    • Jakość obsługi - czyli zachowanie i kompetencje personelu, przestrzeganie zasad higieny oraz realizowanie ustalonych standardów
    • Jakość lokalu - dbanie o stan techniczny, dezynfekcję, czystość, położenie lokalu, jego wystrój i panującą w środku atmosferę.
Kolejny aspekt to bezpieczeństwo. Zadbanie o tak elementarne kwestie jak czystość, może okazać się trudne po długim okresie zamknięcia. A pamiętać musimy nie tylko o dotychczasowych obowiązujących systemach jak HACCP, czy księgach GHP i GMP. Trzeba być czujnym na nowe wytyczne Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia. Do tego dochodzą nowe standardy wewnętrzne, które niewątpliwie trzeba stworzyć.

Zagrożenia po przerwie w funkcjonowaniu
Nie wszystkie lokale gastronomiczne zamknęły się na czas pandemii - niektóre przestawiły się na dostawę bądź przygotowywanie półproduktów dla klientów. Ta grupa przedsiębiorców poświęci mniej czasu na sprawdzenie produktów i czyszczenie pomieszczeń. Wszyscy jednak przed otwarciem się na nowo dla gości powinni przejść proces adaptacji.
Higiena to podstawa. Cały lokal powinien zostać dokładnie zdezynfekowany i wysprzątany. Nie może być żadnego zaniedbanego pomieszczenia. Gruntownie trzeba też przejrzeć magazyny i lodówki. Produkty przeterminowane trzeba usunąć, niektóre może uda się przetworzyć i zamrozić bądź zmagazynować. Koniecznie trzeba też sprawdzić, czy w lokalu nie pojawiły się insekty.
Wspólnie z zespołem trzeba stworzyć nowe standardy pracy i je wdrożyć. Pamiętajmy przy tym, że w miarę możliwości w jednym pomieszczeniu nie powinny przebywać więcej niż dwie osoby, zachowując odpowiedni dystans. Bezdyskusyjnie trzeba używać rękawiczek i masek bądź innego skutecznego zakrycia ust i nosa. Nowe standardy muszą dotyczyć nie tylko personelu, ale również gości. Sugerowane działanie, to np. bezdotykowe mierzenie temperatur osobom odwiedzającym restaurację. To może wydawać się krępujące, ale służy bezpieczeństwu nas wszystkich i będzie powszechną praktyką np. w hotelach. Trzeba też od nowa zaplanować rozłożenie stołów, tak by były między nimi odpowiednie odstępy. Idąc dalej - po każdym gościu będzie trzeba dezynfekować meble i naczynia. To przykłady procedur, które będzie trzeba stosować.
To wszystko może wydawać się przytłaczające, ale przy odpowiedniej systematyzacji działań szybko może stać się standardem, który przyniesie nam zyski i nowych klientów w trudnym czasie. Najważniejsze, by w tym ważnym momencie nie zaspać i zacząć przygotowywać się już teraz.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Matias Glusman: moją ambicją jest pomagać restauratorom

O wyzwaniach stojących przed restauratorami rozmawiamy z Matiasem Glusmanem - jednym z najbardziej znanych specjalistów HoReCa i branży napojów, w szczególności wina i wody na rynku polskim.

Po "odmrożeniu" branży HoReCa - kupno i sprzedaż firmy

Jak przygotować się na zakup lub sprzedaż firmy w obliczu konsolidacji rynków spowodowanej przez COVID-19? Radzi Marek Ruciński, specjalista w kancelarii prawnej Grant Thornton.

Powrót do gry. Jak się przygotować?

Kiedy w restauracjach będą mogli pojawić się goście? Tego nie wie nikt. Są już co prawda pierwsze sygnały o powolnym odmrożeniu gospodarki od 19 kwietnia, ale dla gastronomii oznacza to na razie niewiele - widać jedynie światełko w tunelu. To dobry moment, aby konkretniej pomyśleć o przyszłości.

W czasie recesji potrzeby klientów są jeszcze ważniejsze

Co zrobić, by branża gastronomiczna jak najszybciej wróciła do normalności? Pisze Antoine Azaïs, CEO aplikacji Gastrojob.

Jak zmienił się rynek gastronomiczny dwa miesiące po jego otwarciu?

- Ostatnie dwa miesiące to widoczna zmiana nastrojów i chęć konsumentów do powrotu do starych przyzwyczajeń. Wszyscy tęskniliśmy za możliwością wyjścia na obiad z rodziną czy znajomymi, więc restauracje powoli znowu się zapełniają - ocenia Agnieszka Sałek z QSL Polska.

10 nowych zasad branży HoReCa

Kryzys spowodowany pojawieniem się wirusa Covid-19 będzie miał znaczący wpływ na sposób prowadzenia działalności w branży gastronomicznej. Przeczytaj, jak się przygotować do nowej rzeczywistości!

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej