x

10 nowych zasad branży HoReCa

Kategoria: Koronawirus - Dalsze działania    24.04.2020

Kryzys spowodowany pojawieniem się wirusa Covid-19 będzie miał znaczący wpływ na sposób prowadzenia działalności w branży gastronomicznej. Przeczytaj, jak się przygotować do nowej rzeczywistości!

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.

Po zakończeniu narzuconej izolacji i kwarantanny reguły gry zmienią się całkowicie. Jeżeli wciąż wierzysz, że wrócisz do takiej samej rzeczywistości biznesowej jak przed wybuchem pandemii, to jesteś w błędzie. Zaakceptowanie zmiany to dla ciebie pierwsze, duże wyzwanie, które jest nieuchronne do wyjścia z kryzysu. Im szybciej zdasz sobie z tego sprawę, tym większe szanse na wdrożenie twojego biznesu w nowe realia.

Oto 10 zasad dla branży HoReCa w nowej rzeczywistości
(szerzej o każdej z nich będę pisać w kolejnych artykułach).

1 – ZROZUM SWÓJ BIZNES
Wzorując się na innych przedsiębiorstwach, także w branży gastronomicznej, dywersyfikacja dochodów
stanie się obowiązkowym standardem. Niemożliwym będzie powrót do schematu, gdzie 70-80% przychodów osiągałeś z jednej gałęzi swojego biznesu (a la carte/catering/itp.) Szaleństwo!
Tu znajdziesz artykuł rozwijający ten wątek.

2 – ZROZUM SWOJEGO GOŚCIA
Czy możesz przyznać, że doskonale znasz gości odwiedzających twój lokal? Jeżeli tak, to mam dla ciebie
mały test. Weź do ręki smartfon i sprawdź, do ilu z nich mógłbyś w tej chwili zadzwonić? Jeśli jest to liczba osób wystarczająca dla spokojnej kontynuacji działania twojej restauracji, to jesteś w dobrym położeniu. W okresie po zniesieniu społecznej izolacji mechanizmy takie jak CRM – Customer Relationship Management, segmentacja klientów, ankiety będą nieodłącznym standardem konceptu biznesowego. Jak inaczej mógłbyś prowadzić firmę zrównoważoną i skupioną na obsłudze?

3 – TECHNIKI SPRZEDAŻOWE
Każdy gość chce kupić od ciebie usługę. Musisz ją zatem sprzedać! Już niedługo społeczność ponownie
wkroczy w świat gastronomii, jednak, tym razem, będzie zdecydowanie bardziej wymagająca w kwestii
jakości obsługi. Bądź na to gotów, gdyż to właśnie serwis będzie najważniejszy w tym okresie!

4 - WSPÓŁPRACA
Czas kryzysu to czas pielęgnacji i zawiązywania współpracy. Powinien to także być dla ciebie czas weryfikacji kto tak naprawdę jest twoim partnerem biznesowym. Każdy przechodzi obecnie trudne chwile, zatem każdy potrzebuje wsparcia i kooperacji. Negocjuj warunki płatności, zwrotu produktów, tymczasowe obniżki czynszu oraz wspólne projekty i przedsięwzięcia z sąsiednimi lokalami. To, co do tej pory było nie do pomyślenia, teraz jest możliwe i potrzebne. Masz niewiele do stracenia, po prostu spróbuj!

5 – ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Gość niezmiennie oczekuje od ciebie surowego i odpowiedzialnego przestrzegania zasad BHP. Wykraczają one zdecydowanie poza procedury HACCP. Klient, który pojawi się niebawem w twoim lokalu może być wyjątkowo roszczeniowy, dlatego musisz być o krok przed nim. Wypracuj konkretne, wewnętrzne regulacje dla swojego zespołu i upewnij się, że są one egzekwowane. Poinformuj o nowych zasadach także swoich gości.

6 – WIDOCZNOŚĆ
Widoczność nie oznacza już wyłącznie lokalizacji, ale dobrze przemyślaną i wdrożoną strategię marketingową. Skoncentruj się na mediach społecznościowych, poczcie elektronicznej czy prasie. Pokazuj siebie na targach i wydarzeniach. Buduj markę i spraw, by każdy mógł się w niej zakochać.

7 – DOSTAWA
Jeżeli do tej pory uważałeś, że dostawa jest istotnym elementem strategii sprzedaży, to na pewno realizujesz ją także w czasie kryzysu. Jeżeli jednak zaniedbałeś tę kwestię, to teraz jest pora na refleksję. Pandemia koronawirusa przyspieszyła i znacząco pogłębiła popyt na usługę bezpośredniej dostawy, dlatego zastanów się, co możesz zaproponować. Jeśli trudno ci określić konkrety, możesz skonsultować to ze swoimi partnerami biznesowymi oraz gośćmi.

8 – SZKOLENIA DLA PRACOWNIKÓW
Każdy personel to odpowiedzialność, jednak ten niewykwalifikowany to także spore wyzwanie (nie tylko w dobie kryzysu). Po zniesieniu domowej izolacji twoi pracownicy będą musieli nauczyć się sprzedaży w różnych kanałach (na miejscu, na wynos) i w różnych kategoriach. Wykorzystaj zatem obecne dni na trening. Twoi dostawcy na pewno mogą ci w tym pomóc, między innymi merytorycznie.

9 – NAPOJE
Napoje to niewykorzystane źródło zysków w branży HoReCa. Przeprowadziłem setki szkoleń, których tematem były techniki sprzedażowe napojów, jednak wciąż nie jest to standard branżowy. W nadchodzącym czasie lokale gastronomiczne będzie odwiedzać mniej gości, zatem sprzedaż napojów będzie jednym z ważniejszych czynników wpływających na dochodowość działalności.

10 – ANALIZA & STAŁE DOSKONALENIE
Analiza danych wydaje się nie istnieć na rynku HoReCa. W konsekwencji, proces podejmowania decyzji opiera się głównie na emocjach lub na danych historycznych (o złej jakości i wiarygodności). Jest to jedna z głównych kwestii na jakich branża musi się skupić w przyszłych miesiącach. Jeżeli wciąż nie posiadasz dobrego systemu do analizy danych, to popełniasz kosztowny błąd, który da o sobie jeszcze mocniej znać w dobie kryzysu.
Gorąco zachęcam do dyskusji.

Autor tekstu: Matias Glusman
O AUTORZE
Matias Glusman
Beverage & HoReCa Consultant. Wine Educator (WSET) & Certified Water Sommelier. Posiada także tytuł Sake Educator jako jedyna osoba w Europie Środkowo-Wschodniej oraz jest sędzią International Taste Awards w Brukseli. Polak z pochodzenia, urodzony w Argentynie, kształcił się w Wielkiej Brytanii, a w Polsce mieszka od 2004 r.

Zobacz także

Prokurent jako wsparcie w prowadzeniu biznesu

Gdy sam przedsiębiorca lub spółka nie mogą działać z powodu pandemii, firmę może poprowadzić prokurent. Kto może nim być i jakie czynności podejmować, wyjaśnia Agnieszka Lorenz, konsultant, Grant Thornton.

W czasie recesji potrzeby klientów są jeszcze ważniejsze

Co zrobić, by branża gastronomiczna jak najszybciej wróciła do normalności? Pisze Antoine Azaïs, CEO aplikacji Gastrojob.

Delivery - sposób na przetrwanie w trudnych czasach?

Na witrynach bardzo wielu restauracji obok kartek: "Zamknięte do odwołania", wiszą teraz informacje w stylu: "Realizujemy tylko zamówienia na wynos", "Zamów do domu", "Tęsknisz za naszą kuchnią? Możesz mieć ją w domu". Oto nasza nowa gastro-codzienność.

Przygotowania do ponownego startu. Jak dostosować lokal do nowych okoliczności?

Lokale gastronomiczne będą mogły otworzyć się dla gości w trzecim etapie odmrażania gospodarki. Kiedy to nastąpi, nie wiadomo, ale decyzja zapewne zapadnie nagle i trzeba być na tę okoliczność przygotowanym.

Nowe zasady branży HoReCa - zrozum swój biznes

Przed pandemią branża HoReCa opierała się na niestabilnych anomaliach. Kryzys całkowicie zmieni postrzeganie tego biznesu, na zawsze. Nie jest istotne, jak dobrze twój lokal prosperował kiedyś, ponieważ będziesz musiał stanąć do gry od początku, na innych zasadach. Bo one właśnie się zmieniają.

Pandemia matką wynalazków

Wymuszone przez pandemię koronawirusa obostrzenia dotyczące działalności gastronomii były trudną próbą dla restauratorów i szefów kuchni. Ale z drugiej strony - okazją do wykazania się pomysłowością. Które z "kryzysowych" patentów mają szansę się sprawdzić także w "nowej" normalności?

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej