x

[Q&A] Tarcza 2.0 - nowe rozwiązania dotyczące pracowników

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    21.04.2020

Zatrudniam 15 pracowników. Czy tzw. Tarcza 2.0 przewiduje jakieś nowe rozwiązania, z których mógłbym skorzystać? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
18 kwietnia 2020 r. weszła w życie ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, popularnie określana, jako tzw. „Tarcza 2.0. Ustawa ta przede wszystkim rozszerza zakres podmiotów uprawnionych do zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. W pierwotnej wersji Tarczy Antykryzysowej przewidziano, że jedynie przedsiębiorcy zgłaszający do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych mają możliwość zwolnienia z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należnych za okres od 1 marca 2020r. do 31 maja 2020 r. Po uchwaleniu Tarczy 2.0. rozszerzono zwolnienie ze składek na płatników zgłaszających do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 osób. Zwolnienie będzie przysługiwało w wysokości 50% łącznej kwoty należności z tytułu składek za miesiące marzec-maj 2020 r. A zatem może Pan złożyć wniosek do ZUS o takie zwolnienie.
Kolejną ważną zmianą jest skrócenie okresu ochronnego pracowników przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Zgodnie z dotychczasową Tarczą Antykryzysową, pracodawca, który otrzymał dofinansowanie części wynagrodzeń w związku z przestojem lub ograniczonym wymiarem czasu pracy, nie mógł wypowiedzieć umowy o pracę, z przyczyn niedotyczących pracownika, w okresie pobierania świadczeń oraz przez łączny okres 3 miesięcy przypadających bezpośrednio po zakończeniu pomocy. Tarcza w nowym brzmieniu łagodzi ten wymóg i skraca okres ochrony pracowników przed wypowiedzeniem. Obecnie pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika jedynie  w okresie pobierania świadczeń. Co ważne, przepis ten ma zastosowanie również do już zawartych umów o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

HoReCa wraca do gry o pracowników, ale z powikłaniami po covidzie

Restauratorzy i hotelarze po walce z koronawirusem stanęli do kolejnej bitwy, tym razem o pracowników. Ich odpływ z HoReCa może zwolnić powrót do normalności. Tylko w III kwartale 2021 r. największy - bo ponad trzykrotny - wzrost wolnych miejsc pracy w skali roku wystąpił w tej branży.

W branży hotelarskiej zabraknie rąk do pracy?

W sektorze usług związanych z obsługą podróżnych w hotelach i ośrodkach wypoczynkowych możemy spodziewać się znacznego odpływu kadr. Jak informuje opublikowane właśnie opracowanie Medallia - Global Staffing Report blisko 40% pracowników tej branży planuje opuścić ją w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

Jak poradzić sobie z niedoborem pracowników? Oto cztery strategie

Trudno znaleźć dobrych pracowników, a jeszcze trudniej ich zatrzymać. Jeszcze przed pandemią rekrutacja i utrzymanie najlepszych stanowiło problem. W miarę znoszenia ograniczeń staje się jasne, że wielu w ogóle nie chce wracać do swoich starych miejsc pracy. Co robić?

Jak znaleźć dobrego pracownika w gastronomii? Oto cztery zadania do wykonania!

Szukasz personelu? Nie ty jeden! Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Należy się spodziewać jeszcze większej rywalizacji o pracowników z konkretnymi kompetencjami.

Goście skarżą się na jakość obsługi w hotelach i restauracjach. Powód? Braki kadrowe w HoReCa

Po miesiącach ograniczeń Polacy planują wakacje w kraju i zajmują stoliki w lokalach gastronomicznych. Mimo rosnącego popytu, wiele obiektów nie jest przygotowanych na skok zainteresowania ich usługami. Z powodu braków kadrowych spada jakość obsługi gości hoteli i restauracji.

Praca w restauracji dostępna od zaraz. Chętnych brak

Braki kadrowe, słabo wyszkoleni i nieodpowiedzialni pracownicy, niska płaca i brak umów dla personelu - to tylko część kłopotów gastronomii, o których w czasie lockdownu na chwilę zapomniano. Teraz, gdy restauracje się otwierają, znów stają się dotkliwe.

Inne kategorie

Podcasty

Wegańskie słodycze: jak to ugryźć? [PODCAST]

Dania wegańskie dobrze zadomowiły się już w polskich sklepach i restauracjach. Coraz częściej klienci mają ochotę również na ciasta i desery, które nie zawierają produktów odzwierzęcych, a cukiernie chętnie wychodzą im naprzeciw. Rozmawiamy o tym z Dominiką Targosz, ambasadorką Chef for Change.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej