x

[Q&A] Tarcza 2.0 - nowe rozwiązania dotyczące pracowników

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    21.04.2020

Zatrudniam 15 pracowników. Czy tzw. Tarcza 2.0 przewiduje jakieś nowe rozwiązania, z których mógłbym skorzystać? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
18 kwietnia 2020 r. weszła w życie ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, popularnie określana, jako tzw. „Tarcza 2.0. Ustawa ta przede wszystkim rozszerza zakres podmiotów uprawnionych do zwolnienia z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. W pierwotnej wersji Tarczy Antykryzysowej przewidziano, że jedynie przedsiębiorcy zgłaszający do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych mają możliwość zwolnienia z obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych, należnych za okres od 1 marca 2020r. do 31 maja 2020 r. Po uchwaleniu Tarczy 2.0. rozszerzono zwolnienie ze składek na płatników zgłaszających do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 osób. Zwolnienie będzie przysługiwało w wysokości 50% łącznej kwoty należności z tytułu składek za miesiące marzec-maj 2020 r. A zatem może Pan złożyć wniosek do ZUS o takie zwolnienie.
Kolejną ważną zmianą jest skrócenie okresu ochronnego pracowników przed wypowiedzeniem umowy o pracę. Zgodnie z dotychczasową Tarczą Antykryzysową, pracodawca, który otrzymał dofinansowanie części wynagrodzeń w związku z przestojem lub ograniczonym wymiarem czasu pracy, nie mógł wypowiedzieć umowy o pracę, z przyczyn niedotyczących pracownika, w okresie pobierania świadczeń oraz przez łączny okres 3 miesięcy przypadających bezpośrednio po zakończeniu pomocy. Tarcza w nowym brzmieniu łagodzi ten wymóg i skraca okres ochrony pracowników przed wypowiedzeniem. Obecnie pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika jedynie  w okresie pobierania świadczeń. Co ważne, przepis ten ma zastosowanie również do już zawartych umów o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

[Q&A] Składki ZUS w czasie przestoju

Czy mogę zawiesić opłacanie składek ZUS za pracowników w sytuacji, gdy moja restauracja jest zamknięta i pracownicy nie pracują? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Wstępne badania lekarskie pracowników

Czy w obecnej sytuacji przyjmując nowego pracownika, muszę skierować go na wstępne badania lekarskie? Co w sytuacji, gdy pracownikom mija termin ważności badań okresowych? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Wypowiedzenie umowy w trakcie pracy zdalnej

Czy umowa o pracę może zostać wypowiedziana bez fizycznego kontaktu z pracownikiem? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Jak dorobić w trudnych czasach bez wychodzenia z domu?

Wielu pracowników gastronomii straciło lub za jakiś czas straci pracę. No niestety… Praktycznie nikt nie potrzebuje teraz kelnerów, barmanów, dla kucharzy też nie ma zbyt dużo roboty. Gdzie szukać zajęcia?

Pracownik na tarczy (antykryzysowej)

Przed pracodawcą w gastronomii (i nie tylko) stoją teraz dwa wyzwania. Pierwsze to jak zachować płynność finansową, a drugie - zaproponować coś pracownikom. Analizując zaproponowane przez rząd rozwiązania jedno jest pewne - łatwo nie będzie, ale lepiej spróbować zrobić cokolwiek niż nie robić nic.

[Q&A] Przestój a czas pracy i pensje pracowników

Czy przestój w firmie może dotyczyć tylko części pracowników? Czy można zastosować różne rozwiązania przestojowe w stosunku do różnych grup pracowników? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej