x

Powrót do gry. Jak się przygotować?

Kategoria: Koronawirus - Dalsze działania    17.04.2020

Kiedy w restauracjach będą mogli pojawić się goście? Tego nie wie nikt. Są już co prawda pierwsze sygnały o powolnym odmrożeniu gospodarki od 19 kwietnia, ale dla gastronomii oznacza to na razie niewiele - widać jedynie światełko w tunelu. To dobry moment, aby konkretniej pomyśleć o przyszłości.

Autorka: Hanna Dąbrowska, ForRest Projekt

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Jedno jest pewne – nie warto czekać. Zwłaszcza, że sytuacja cały czas jest dynamiczna, więc im szybciej opracujemy plan i wprowadzimy odpowiednie zmiany, tym większe są szanse na to, że powrót do normalności będzie sukcesem.

Nowe czasy – nowa strategia
Zbierzcie management i szefa kuchni, spotkajcie się i spróbujcie opracować plan tak, jakbyście budowali restaurację od zera. Teraz jest czas, żeby pewne rzeczy poprawić, przebudować, podzielić się pomysłami. Spiszcie wszystko na tablicy, zdefiniujcie problemy z przeszłości, popracujcie nad nimi. Policzcie, co się opłaca, w co warto zainwestować, z czego zrezygnować. Gwarantuję – taki wewnętrzny mini audyt to bardzo pomaga.
Na czym potykaliście się przed pandemią? Przypomnijcie sobie słabe strony i wykonajcie własną małą „restrukturyzację przedsiębiorstwa”. Ze swojego doświadczenia menadżerskiego wiem, że na pewne rzeczy nigdy nie było czasu, a wiele wdrażanych działań umierało śmiercią naturalną (narzędzia wspomagające sprzedaż, konsekwentnie i systematycznie prowadzone systemy motywacyjne, praca na upsellingiem, kalendarze działań promocyjnych, programy lojalnościowe i inne).
Szef kuchni niech przewertuje receptury, zastanowi się nad uszczelnieniem magazynów, zarządzaniem zapasami. Nie wierzę, że w restauracji wcześniej wszystko było na tip top. Znacie swoje biznesy i sami wiecie, na co nie starczało czasu, siły i co kulało.

Nasi kochani goście! Już otwarte!
Ludzie z utęsknieniem czekają na to, kiedy w końcu będzie można wyrwać się z domu, zjeść coś dobrego na mieście i spotkać z przyjaciółmi. Ja już sama nie mogę się doczekać, kiedy zjem w ulubionej knajpie za rogiem i wypiję kieliszek świetnego schłodzonego wina. Może się okazać, że przyjdą tłumy, ale może też być inaczej, dlatego oferta nie powinna być taka sama jak przed zamknięciem loakli. To nie zadziała. Jeżeli tylko otworzysz drzwi i nie zaproponujesz czegoś nowego, możesz rozczarować publikę.
Ludzie potrzebują nowej energii, pozytywów, przyjemności. Podświadomie będą oczekiwać zmiany, odświeżenia, nowego podejścia do rzeczywistości, a także możliwości ich portfeli. Pomyśl np. o przyciągnięciu grup, ofercie dla paczki znajomych, która w końcu może się swobodnie spotkać.
Pamiętaj: konkurencja nie śpi. Czytam setki wypowiedzi, komentarzy, mam sporo znajomych wśród szefów kuchni, widzę co robią , nad czym pracują. Jedno jest pewne – ci, którzy nie tracą czasu, budują nowe menu, liczą, pracują nad nowymi pomysłami – właśnie oni będą gotowi natychmiast. I wygrają.

Nie pozwól o sobie zapomnieć
Najgorsze co możesz teraz zrobić, to zamilknąć, dlatego tak ważne jest utrzymywanie relacji z gośćmi. Choćby nie wiem co. Tu polecam inspirujący artykuł naszych ekspertów Patrycji Siwiec i Adama Pawłowskiego („Gościnność").
Poza tym nieustannie zachęcam to zadawania pytań za pośrednictwem naszego kwestionariusza.
Budujcie swoją społeczność on line – to kapitał, który posłuży do rozkręcenia restauracji po pandemii. Pokażcie, że wciąż pracujecie, myślicie, tworzycie, działacie. Nasi kolejni eksperci z FIKA BIZNES przygotowali wspaniałą pomoc za darmo: e -book „Komunikacja restauracji w czasach pandemii”, w którym znajdziecie ponad 40 stron przykładów, pomysłów i inspiracji restauracji z całego świata na to, co i jak możesz teraz komunikować ŋościom.
Więcej informacji i link do pobrania ebooka -  na tej stronie.
Wskazówki dotyczące komunikacji znajdziecie też w tym artykule.

Lato gorące przed nami – nie zapominajcie o ogródku
Nie zaśpijcie i zadbajcie o odpowiednie urzędowe pozwolenia, abyście natychmiast mogli otworzyć przyrestauracyjne ogródki. Czy spojrzeliście na swoje letnie meble, skrzynie z roślinami, taras? Zasadźcie zioła, przygotujcie rośliny, odświeżcie i pomalujcie stoliki, krzesła, naprawcie sprzęty. Przed ponownym otwarciem będzie cała masa pracy, wiec cięższe z nich możecie wykonywać już teraz. Wykorzystajcie do tego pracowników, którzy i tak siedzą w domach. Chętnie się ruszą i popracują.

Pamiętajcie –  skuteczny, dobry, zgrany zespół to podstawa w tym biznesie.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pandemia matką wynalazków

Wymuszone przez pandemię koronawirusa obostrzenia dotyczące działalności gastronomii były trudną próbą dla restauratorów i szefów kuchni. Ale z drugiej strony - okazją do wykazania się pomysłowością. Które z "kryzysowych" patentów mają szansę się sprawdzić także w "nowej" normalności?

Optymalizacja kosztów w gastronomii, czyli "nowa" rzeczywistość w liczbach

Działamy w nowej rzeczywistości. Ponowne otwarcie przy aktualnych ograniczeniach to wyzwanie, które czeka wszystkich prowadzących biznes gastronomiczny. Istotne jest, aby zrobić to świadomie i rzetelnie. Kluczowa zasada brzmi: "liczę", jeżeli czegoś nie da się policzyć - "rezygnuję".

Zdaniem eksperta: to czas na inwestycje i przejęcia w branży gastronomicznej

20-30% lokali gastronomicznych zbankrutuje w wyniku dwumiesięcznego zamknięcia w czasie pandemii - szacują specjaliści. Wiele z nich to świetnie prosperujące firmy, które miały stabilne przychody i lojalnych klientów. Ich problemem jest to, że w kluczowym momencie zabrakło im kapitału obrotowego.

Przygotowania do ponownego startu. Jak dostosować lokal do nowych okoliczności?

Lokale gastronomiczne będą mogły otworzyć się dla gości w trzecim etapie odmrażania gospodarki. Kiedy to nastąpi, nie wiadomo, ale decyzja zapewne zapadnie nagle i trzeba być na tę okoliczność przygotowanym.

10 nowych zasad branży HoReCa

Kryzys spowodowany pojawieniem się wirusa Covid-19 będzie miał znaczący wpływ na sposób prowadzenia działalności w branży gastronomicznej. Przeczytaj, jak się przygotować do nowej rzeczywistości!

Matias Glusman: moją ambicją jest pomagać restauratorom

O wyzwaniach stojących przed restauratorami rozmawiamy z Matiasem Glusmanem - jednym z najbardziej znanych specjalistów HoReCa i branży napojów, w szczególności wina i wody na rynku polskim.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej