x

Powrót do gry. Jak się przygotować?

Kategoria: Koronawirus - Dalsze działania    17.04.2020

Kiedy w restauracjach będą mogli pojawić się goście? Tego nie wie nikt. Są już co prawda pierwsze sygnały o powolnym odmrożeniu gospodarki od 19 kwietnia, ale dla gastronomii oznacza to na razie niewiele - widać jedynie światełko w tunelu. To dobry moment, aby konkretniej pomyśleć o przyszłości.

Autorka: Hanna Dąbrowska, ForRest Projekt

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
Jedno jest pewne – nie warto czekać. Zwłaszcza, że sytuacja cały czas jest dynamiczna, więc im szybciej opracujemy plan i wprowadzimy odpowiednie zmiany, tym większe są szanse na to, że powrót do normalności będzie sukcesem.

Nowe czasy – nowa strategia
Zbierzcie management i szefa kuchni, spotkajcie się i spróbujcie opracować plan tak, jakbyście budowali restaurację od zera. Teraz jest czas, żeby pewne rzeczy poprawić, przebudować, podzielić się pomysłami. Spiszcie wszystko na tablicy, zdefiniujcie problemy z przeszłości, popracujcie nad nimi. Policzcie, co się opłaca, w co warto zainwestować, z czego zrezygnować. Gwarantuję – taki wewnętrzny mini audyt to bardzo pomaga.
Na czym potykaliście się przed pandemią? Przypomnijcie sobie słabe strony i wykonajcie własną małą „restrukturyzację przedsiębiorstwa”. Ze swojego doświadczenia menadżerskiego wiem, że na pewne rzeczy nigdy nie było czasu, a wiele wdrażanych działań umierało śmiercią naturalną (narzędzia wspomagające sprzedaż, konsekwentnie i systematycznie prowadzone systemy motywacyjne, praca na upsellingiem, kalendarze działań promocyjnych, programy lojalnościowe i inne).
Szef kuchni niech przewertuje receptury, zastanowi się nad uszczelnieniem magazynów, zarządzaniem zapasami. Nie wierzę, że w restauracji wcześniej wszystko było na tip top. Znacie swoje biznesy i sami wiecie, na co nie starczało czasu, siły i co kulało.

Nasi kochani goście! Już otwarte!
Ludzie z utęsknieniem czekają na to, kiedy w końcu będzie można wyrwać się z domu, zjeść coś dobrego na mieście i spotkać z przyjaciółmi. Ja już sama nie mogę się doczekać, kiedy zjem w ulubionej knajpie za rogiem i wypiję kieliszek świetnego schłodzonego wina. Może się okazać, że przyjdą tłumy, ale może też być inaczej, dlatego oferta nie powinna być taka sama jak przed zamknięciem loakli. To nie zadziała. Jeżeli tylko otworzysz drzwi i nie zaproponujesz czegoś nowego, możesz rozczarować publikę.
Ludzie potrzebują nowej energii, pozytywów, przyjemności. Podświadomie będą oczekiwać zmiany, odświeżenia, nowego podejścia do rzeczywistości, a także możliwości ich portfeli. Pomyśl np. o przyciągnięciu grup, ofercie dla paczki znajomych, która w końcu może się swobodnie spotkać.
Pamiętaj: konkurencja nie śpi. Czytam setki wypowiedzi, komentarzy, mam sporo znajomych wśród szefów kuchni, widzę co robią , nad czym pracują. Jedno jest pewne – ci, którzy nie tracą czasu, budują nowe menu, liczą, pracują nad nowymi pomysłami – właśnie oni będą gotowi natychmiast. I wygrają.

Nie pozwól o sobie zapomnieć
Najgorsze co możesz teraz zrobić, to zamilknąć, dlatego tak ważne jest utrzymywanie relacji z gośćmi. Choćby nie wiem co. Tu polecam inspirujący artykuł naszych ekspertów Patrycji Siwiec i Adama Pawłowskiego („Gościnność").
Poza tym nieustannie zachęcam to zadawania pytań za pośrednictwem naszego kwestionariusza.
Budujcie swoją społeczność on line – to kapitał, który posłuży do rozkręcenia restauracji po pandemii. Pokażcie, że wciąż pracujecie, myślicie, tworzycie, działacie. Nasi kolejni eksperci z FIKA BIZNES przygotowali wspaniałą pomoc za darmo: e -book „Komunikacja restauracji w czasach pandemii”, w którym znajdziecie ponad 40 stron przykładów, pomysłów i inspiracji restauracji z całego świata na to, co i jak możesz teraz komunikować ŋościom.
Więcej informacji i link do pobrania ebooka -  na tej stronie.
Wskazówki dotyczące komunikacji znajdziecie też w tym artykule.

Lato gorące przed nami – nie zapominajcie o ogródku
Nie zaśpijcie i zadbajcie o odpowiednie urzędowe pozwolenia, abyście natychmiast mogli otworzyć przyrestauracyjne ogródki. Czy spojrzeliście na swoje letnie meble, skrzynie z roślinami, taras? Zasadźcie zioła, przygotujcie rośliny, odświeżcie i pomalujcie stoliki, krzesła, naprawcie sprzęty. Przed ponownym otwarciem będzie cała masa pracy, wiec cięższe z nich możecie wykonywać już teraz. Wykorzystajcie do tego pracowników, którzy i tak siedzą w domach. Chętnie się ruszą i popracują.

Pamiętajcie –  skuteczny, dobry, zgrany zespół to podstawa w tym biznesie.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zdaniem eksperta: to czas na inwestycje i przejęcia w branży gastronomicznej

20-30% lokali gastronomicznych zbankrutuje w wyniku dwumiesięcznego zamknięcia w czasie pandemii - szacują specjaliści. Wiele z nich to świetnie prosperujące firmy, które miały stabilne przychody i lojalnych klientów. Ich problemem jest to, że w kluczowym momencie zabrakło im kapitału obrotowego.

Wykorzystaj swój potencjał! Spójrz na kryzys z szerszej perspektywy

Od zamknięcia moich dwóch restauracji z powodu zagrożenia epidemicznego minęły już ponad dwa tygodnie, a branża gastronomiczna wciąż nie wie, na jakie narzędzia pomocowe może liczyć oraz kiedy środki będę dostępne.

Prokurent jako wsparcie w prowadzeniu biznesu

Gdy sam przedsiębiorca lub spółka nie mogą działać z powodu pandemii, firmę może poprowadzić prokurent. Kto może nim być i jakie czynności podejmować, wyjaśnia Agnieszka Lorenz, konsultant, Grant Thornton.

Matias Glusman: moją ambicją jest pomagać restauratorom

O wyzwaniach stojących przed restauratorami rozmawiamy z Matiasem Glusmanem - jednym z najbardziej znanych specjalistów HoReCa i branży napojów, w szczególności wina i wody na rynku polskim.

Po "odmrożeniu" branży HoReCa - kupno i sprzedaż firmy

Jak przygotować się na zakup lub sprzedaż firmy w obliczu konsolidacji rynków spowodowanej przez COVID-19? Radzi Marek Ruciński, specjalista w kancelarii prawnej Grant Thornton.

Nowe zasady branży HoReCa - zrozum swój biznes

Przed pandemią branża HoReCa opierała się na niestabilnych anomaliach. Kryzys całkowicie zmieni postrzeganie tego biznesu, na zawsze. Nie jest istotne, jak dobrze twój lokal prosperował kiedyś, ponieważ będziesz musiał stanąć do gry od początku, na innych zasadach. Bo one właśnie się zmieniają.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej