x

[Q&A] Sprzedaż jedzenia przez internet. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć?

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    17.04.2020

Podczas pandemii rośnie zainteresowanie sprzedażą żywności online. Prowadzisz restaurację lub sklep i właśnie rozpocząłeś albo masz zamiar oferować jedzenie przez internet? Podsuwamy kilka praktycznych wskazówek.

Autor: mec. Daniel Szostek, wspólnik i współzałożyciel Centrum Prawa Żywnościowego

Zdjęcie: Shutterstock.com.
Zdjęcie: Shutterstock.com.
 

Czy sprzedaż pakowanej żywności i dań gotowych przez internet jest dozwolona?
– Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii nie wprowadzają zakazu sprzedaży żywności przez internet. Jeśli pakowane produkty spożywcze lub dania gotowe są zamawiane przez internet oraz dowożone do konsumenta jest to legalne i nic nie wskazuje na to, żeby się miało to zmienić. Przemieszczanie się w związku z dowozem takiej żywności do klientów również pozostaje dozwolone.

Czy trzeba uzyskać pozwolenie na sprzedaż przez internet?
– Każdy sprzedający żywność (w tym przez internet) musi znajdować się pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Jeśli przedsiębiorca działa już pod nadzorem tej inspekcji, to nie jest wymagane zgłaszanie rozszerzenia tej działalności w zakresie rozpoczęcia równoległej sprzedaży przez internet.
Trzeba jednak pamiętać, że konieczność zgłoszenia zaistnieje w przypadku pośrednictwa w takiej sprzedaży. W zależności od charakteru sprzedaży (hurtowa czy detaliczna) mogą znaleźć także zastosowanie obowiązki rejestracyjne w Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Jeśli dodatkowo przedsiębiorca chciałby skupić swoją działalność na sprzedaży przez internet, warto również rozważyć zmianę kodu PKD.

Jakie informacje o żywności należy podać?
– Żywność sprzedawana przez internet nie jest zwolniona z obowiązku znakowania. Stosujemy tutaj przede wszystkim rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Wiele zależy od rodzaju żywności oraz od tego, czy jest to produkt w trwałym opakowaniu czy danie przygotowane na wynos. Należy przy tym pamiętać, że informacje obowiązkowe muszą być dostępne przed ostatecznym dokonaniem zakupu i znajdować się np. w materiałach towarzyszących takiej sprzedaży, a także być dostępne w momencie dostawy.

Co ze sprzedażą alkoholu?
– To temat kontrowersyjny. Sądy wielokrotnie odmawiały możliwości przyznania koncesji na taką działalność w internecie z uwagi na to, że w rozumieniu prawa cywilnego sprzedaż alkoholu odbywa się poza lokalem przedsiębiorstwa. Niemniej jednak, jeśli przedsiębiorca posiada koncesję na sprzedaż alkoholu, to sama jego dostawa nie jest zakazana wprost w przepisach. Wszystkie przypadki wymagają zatem indywidualnej oceny.

Czy trzeba przyjmować zwroty?
– Chociaż konsument może odstąpić od umowy sprzedaży przez internet w ciągu 14 dni i zażądać zwrotu pieniędzy, to dla żywności są pewne od tego wyjątki. Zgodnie z ustawą z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta nie będzie to możliwe w przypadku szybko psującej się żywności oraz tej mającej krótki termin przydatności do użycia.

Jak formułować umowy z dostawcami?
– Internetowy sprzedawca może odpowiadać za jakość i bezpieczeństwo dostarczanej żywności nawet, gdy zleca dostawę innemu podmiotowi. Dlatego istotne jest zawarcie umowy z takim dostawcą, która reguluje kwestie odpowiedzialności dotyczącej żywności. Można w niej zastrzec m.in. zapewnienie przez dostawcę odpowiednich warunków sanitarnych dowożonej żywności, kary umowne czy też konieczność używania przez dostawcę maseczek oraz rękawiczek ochronnych, a także zobowiązanie się do wypełniania innych wymogów ustawodawstwa epidemiologicznego.

Jakie są wskazane formy płatności?
– Z pewnością w czasie epidemii rozwiązania informatyczne pozwalają minimalizować kontakt z klientem – tu warto pomyśleć o zawarciu umów z dostawcami z rozwiązaniami do płatności on-line: PayPal, Do-tpay, BLIK itp. i przy okazji odpowiednio zabezpieczyć swoje interesy związane z takimi rozliczeniami.

Co z RODO?
– Podczas sprzedaży żywności przez internet przetwarzane są dane osobowe kupujących, chociażby ich imiona i nazwiska oraz adres. Przedsiębiorca jest zobowiązany do zapewnienia legalności przetwarzania takich danych w wielu obszarach zgodnie z RODO (dotyczy to samej transakcji, dostawy, reklamacji itd.) Dochodzi to tego obowiązek zapewnienia odpowiedniego ich zabezpieczenia, co w przypadku sprzedaży przez internet nie zawsze jest proste.

Gdy ktoś zarzuca Ci spekulację…
– Wprowadzone ostatnio przepisy pozwalają na arbitralne wprowadzenie marży i cen maksymalnych na żywność. Organy kontrolne mają w tym zakresie możliwość nakładania kar od 5 tysięcy zł do 5 milionów zł. Nie wszystkie zarzuty mogą okazać się zasadne, więc warto podnieść rękawicę i podjąć w takim przypadku odpowiednie działania prawne.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Produkty z restauracji w handlu detalicznym - sposób gastronomii na przetrwanie lockdownu

Rzemieślniczo wytwarzane konserwy, zakwas, buliony, zupy w słoikach, gotowe dania - coraz więcej restauracji oferuje w czasie pandemii detaliczną sprzedaż własnych wyrobów. Kluczem do sukcesu okazuje się znalezienie niszy, którą można zapełnić swoimi produktami.

[Q&A] Bezpieczeństwo żywności a higiena dostawy i w lokalu

Jak przygotowywać dania na wynos, aby były bezpieczne? Jakie zasady higieniczne powinny obowiązywać w trakcie produkcji i podczas dostawy? Na pytania odpowiada ekspert - Marcin Dyrda z portalu gastrowiedza.pl (Serwis Wiedzy Biznesowej i Zarządzania Gastronomią).

Higiena i bezpieczeństwo w cukierni w czasach zarazy [PORADNIK]

Podczas trwającej pandemii prowadzenie własnej cukierni może być nie lada wyzwaniem. Szczególnie dla osób, które do tej pory nie zmagały się z tak restrykcyjnymi obostrzeniami. Podpowiadamy, jak otworzyć lokal i bezpiecznie go prowadzić.

Jak zadbać o bezpieczeństwo dowozu posiłków?

W obliczu zagrożenia koronawirusem i podyktowanych względami bezpieczeństwa rządowych decyzji o ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych wyłącznie do obsługi klientów na dowóz lub na wynos, branża gastronomiczna musi zadbać o wypracowanie najwyższych standardów sanitarnych dostawy posiłków.

[Q&A] Jak w czasie pandemii utrzymać relacje z gośćmi?

W najtrudniejszej sytuacji są lokale, które całkowicie wstrzymały swoja działalność. Co powinni zrobić restauratorzy, aby nie "zniknąć z pamięci" gości? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Komunikacja z gośćmi w okresie przestoju

Czy komunikować się z gośćmi, gdy restauracja funkcjonuje w ograniczonym zakresie lub w ogóle nie działa? Absolutnie tak! Kiedy minie pandemia, kluczem do sukcesu będzie to, czy klienci pamiętają o waszych lokalach. Jak sprawić, by chcieli do nich wrócić?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej