x

[Q&A] Rekrutacja przed ponownym otwarciem lokalu

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    15.04.2020

Większość restauracji zwolniła pracowników z powodu aktualnego przestoju. Po ponownym uruchomieniu lokali nastanie rynek pracodawcy, przynajmniej początkowo. Czy warto więc zatrudniać starą ekipę, czy lepiej szukać nowej? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Rekrutacja pracowników. Foto: Shutterstock.
Rekrutacja pracowników. Foto: Shutterstock.
Jak dokonać selekcji? Na jakie kompetencje zwrócić uwagę? Jak stworzyć lepszy zespół?

Ponowne otwarcie paradoksalnie może być szansą na lepsze i bardziej świadome ukształtowanie zespołu. Poza tym, rzeczywiście, przynajmniej do jesieni możemy mieć do czynienia z większą podażą niż popytem na pracę. Zasady rekrutacji po pandemii nie ulegną zmianie. Należy stawiać na osoby o miłym usposobieniu, komunikatywne, chętne do pracy w zespole. Najważniejsze jest rekrutowanie osób, które mają w sobie gen gościnności i uczynności. Doświadczenie i kwalifikacje mogą być świetnym wsparciem w doskonaleniu warsztatu i podnoszeniu kompetencji, ale decydujące w tej branży są wrodzone cechy osobowościowe.

Polecamy zatrudnianie osób, które rzeczywiście interesują się gastronomią. Nie każdy ma charakter predysponujący go do pracy w tej branży. Rotacji w zespole pracowników sali restauracyjnej można częściowo uniknąć już na etapie rekrutacji. Jak to zrobić? Jeżeli możemy sobie na to pozwolić, zatrudniajmy kandydatów ze względu na ich przyjazną osobowość i umiejętności interpersonalne, a dopiero później z uwagi na ich doświadczenie i posiadaną wiedzę. Oczywiście zasada ta nie dotyczy zatrudniania pracowników na stanowiskach wymagających kompetencji technicznych, czyli szefa kuchni, sommeliera, menadżera generalnego.

Ponowne zatrudnianie dotychczasowych pracowników ma uzasadnienie, jeżeli udało nam się zbudować z nimi dobre, długofalowe relacje. Jeśli pracownik był głęboko przekonany, że pracodawca naprawdę musiał pożegnać się z nim na czas pandemii, to prawdopodobnie chętniej powróci, gdy sytuacja wróci do normy. Jeżeli nie udało nam się zbudować z nim dobrej i szczerej relacji, to należy podejrzewać, że nie będzie tym zainteresowany. Powrót w poczuciu rozżalenia nie byłby dobry dla żadnej ze stron, ponieważ pracownik jeszcze na długo może mieć poczucie niesprawiedliwości związanej z nagłym zwolnieniem.

 

Adam Pawłowski MS Wine Academy zaprasza na pierwsze w Polsce kursy WSET prowadzone w trybie online na poziomach 1, 2, 3, w tym kursy z zakresu alkoholi mocnych.

Zapisy i więcej informacji na stronie: www.adampawlowskims.pl

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

Jak dobrze rozstać się z pracownikiem i utrzymać renomę firmy?

Pracownik lub współpracownik, z którym firma musi się rozstać może za chwilę stać się jej klientem, kontaktem biznesowym pozwalającym dotrzeć do pożądanych osób w branży, ambasadorem lub chodzącą antyreklamą. Jak zakończyć współpracę - radzi Katarzyna Richter, specjalista z zakresu HR.

Przed otwarciem: oprócz produktu warto mieć dobry serwis!

- To dobry moment, aby zdecydować, jak działać po pandemii. Dla mnie rozsądne jest działanie dwutorowe - oferowanie dań i na miejscu, i na wynos - mówi Katarzyna Błońska, współwłaścicielka restauracji Ale Wino i Fort Mokotów oraz Cukierni Kukułka w rozmowie z Marcinem Kochem (ForRest Projekt).

[Q&A] Przestój a czas pracy i pensje pracowników

Czy przestój w firmie może dotyczyć tylko części pracowników? Czy można zastosować różne rozwiązania przestojowe w stosunku do różnych grup pracowników? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Wstępne badania lekarskie pracowników

Czy w obecnej sytuacji przyjmując nowego pracownika, muszę skierować go na wstępne badania lekarskie? Co w sytuacji, gdy pracownikom mija termin ważności badań okresowych? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Co z pensjami pracowników?

Twoja restauracja jest zamknięta - czy musisz w takim razie wypłacać pensje i czy otrzymasz na ten cel pomoc finansową. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Praca zdalna - co może pracodawca, a co musi pracownik?

W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (niekoniecznie musi to być praca wykonywana w domu).

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej