x

[Q&A] Rekrutacja przed ponownym otwarciem lokalu

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    15.04.2020

Większość restauracji zwolniła pracowników z powodu aktualnego przestoju. Po ponownym uruchomieniu lokali nastanie rynek pracodawcy, przynajmniej początkowo. Czy warto więc zatrudniać starą ekipę, czy lepiej szukać nowej? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Rekrutacja pracowników. Foto: Shutterstock.
Rekrutacja pracowników. Foto: Shutterstock.
Jak dokonać selekcji? Na jakie kompetencje zwrócić uwagę? Jak stworzyć lepszy zespół?

Ponowne otwarcie paradoksalnie może być szansą na lepsze i bardziej świadome ukształtowanie zespołu. Poza tym, rzeczywiście, przynajmniej do jesieni możemy mieć do czynienia z większą podażą niż popytem na pracę. Zasady rekrutacji po pandemii nie ulegną zmianie. Należy stawiać na osoby o miłym usposobieniu, komunikatywne, chętne do pracy w zespole. Najważniejsze jest rekrutowanie osób, które mają w sobie gen gościnności i uczynności. Doświadczenie i kwalifikacje mogą być świetnym wsparciem w doskonaleniu warsztatu i podnoszeniu kompetencji, ale decydujące w tej branży są wrodzone cechy osobowościowe.

Polecamy zatrudnianie osób, które rzeczywiście interesują się gastronomią. Nie każdy ma charakter predysponujący go do pracy w tej branży. Rotacji w zespole pracowników sali restauracyjnej można częściowo uniknąć już na etapie rekrutacji. Jak to zrobić? Jeżeli możemy sobie na to pozwolić, zatrudniajmy kandydatów ze względu na ich przyjazną osobowość i umiejętności interpersonalne, a dopiero później z uwagi na ich doświadczenie i posiadaną wiedzę. Oczywiście zasada ta nie dotyczy zatrudniania pracowników na stanowiskach wymagających kompetencji technicznych, czyli szefa kuchni, sommeliera, menadżera generalnego.

Ponowne zatrudnianie dotychczasowych pracowników ma uzasadnienie, jeżeli udało nam się zbudować z nimi dobre, długofalowe relacje. Jeśli pracownik był głęboko przekonany, że pracodawca naprawdę musiał pożegnać się z nim na czas pandemii, to prawdopodobnie chętniej powróci, gdy sytuacja wróci do normy. Jeżeli nie udało nam się zbudować z nim dobrej i szczerej relacji, to należy podejrzewać, że nie będzie tym zainteresowany. Powrót w poczuciu rozżalenia nie byłby dobry dla żadnej ze stron, ponieważ pracownik jeszcze na długo może mieć poczucie niesprawiedliwości związanej z nagłym zwolnieniem.

 

Adam Pawłowski MS Wine Academy zaprasza na pierwsze w Polsce kursy WSET prowadzone w trybie online na poziomach 1, 2, 3, w tym kursy z zakresu alkoholi mocnych.

Zapisy i więcej informacji na stronie: www.adampawlowskims.pl

Autor tekstu: Adam Pawłowski
O AUTORZE
Adam Pawłowski
Pierwszy Polski Master Sommelier. Mistrz Polski Sommelierów 2014, laureat nagrody Akademii Gastronomicznej w Polsce Ars Coquinaria 2017 w kategorii Mistrz Mistrzów. Wykładowca i egzaminator the Court of Master Sommeliers, certyfikowany wykładowca The Wine & Spirit Education Trust. Członek Stowarzyszenia Sommelierów Polskich. Współautor książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”.

Zobacz także

[Q&A] Pracownik na postojowym

Ubezpieczenie zdrowotne i praca podczas postojowego - wyjaśniamy wątpliwości.

Pracownicy HoReCa uciekają z branży. Pandemia pozbawia ich perspektyw

Przedsiębiorcy z sektora HoReCa zlikwidowali w 2020 roku 24,1 tys. miejsc pracy, a utworzyli ich 18,8 tys. - wynika z danych GUS. Z rynku - często bezpowrotnie - zniknęło 5,3 tys. etatów. A wraz z nimi pracownicy, którzy się przebranżawiają i szukają zajęcia w innych branżach.

[Q&A] Przestój a czas pracy i pensje pracowników

Czy przestój w firmie może dotyczyć tylko części pracowników? Czy można zastosować różne rozwiązania przestojowe w stosunku do różnych grup pracowników? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Jak znaleźć dobrego pracownika w gastronomii? Oto cztery zadania do wykonania!

Szukasz personelu? Nie ty jeden! Zdaniem ekspertów z Polskiego Instytutu Ekonomicznego, popyt na usługi w naszym kraju powoli będzie powracał do poziomu sprzed pandemii. Należy się spodziewać jeszcze większej rywalizacji o pracowników z konkretnymi kompetencjami.

Drugi lockdown - jak zadbać o zespół?

Początek jesieni jeszcze nie zwiastował czarnego scenariusza. Ciepły wrzesień i początek października nastrajały optymistycznie, że to, co najgorsze, już za nami. Tymczasem znów musimy zmierzyć się z wyzwaniem, jakim jest kolejny lockdown w gastronomii.

Handel rekrutuje pracowników gastronomii. Co dalej?

Długotrwałe zamknięcie gastronomii spowodowało odpływ jej pracowników m. in. do handlu. Czy po zniesieniu lockdownu kucharze i kelnerzy wrócą do swoich zawodów?

Inne kategorie

Podcasty

Roślinne zamienniki w menu restauracji [PODCAST]

Coraz większa grupa Polaków deklaruje chęć ograniczenia spożycia mięsa, nie tylko w kuchni domowej, ale także podczas wizyt w restauracjach i spożywania dań na wynos. Chcąc trafić w ich gusta, warto rozważyć zmiany w menu lokalu na bardziej roślinne.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej