x

[Q&A] Czy mogę wysłać pracownika na urlop?

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    10.04.2020

O tym, kiedy i czy można wysłać pracownika na urlop, jeśli restauracja jest zamknięta. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Urlop. Foto: Shutterstock.
Urlop. Foto: Shutterstock.
Moja restauracja jest zamknięta, czy w związku z tym mogę w tym czasie wysłać pracowników na urlop wypoczynkowy? Co jeśli pracownicy nie wyrażają zgody na wykorzystanie urlopu?

Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy termin urlopu ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Pracodawca nie może więc zobowiązać pracownika do wykorzystania urlopu, jeżeli sam pracownik nie wyraża na to zgody. W tym zakresie istnieje jednak jeden wyjątek. Zgodnie bowiem z art. 168 Kodeksu pracy, zaległy urlop wypoczynkowy (czyli niewykorzystany w poprzednich latach) pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi najpóźniej do dnia 30 września następnego roku kalendarzowego. Nieudzielenie urlopu w tym terminie jest wykroczeniem przeciwko prawom pracowniczym i naraża pracodawcę na grzywnę do 30 000 PLN. Na tej podstawie Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 25 stycznia 2005 r. (sygn. akt I PK 124/05) uznał, że pracodawca może wysłać pracownika na zaległy urlop, nawet gdy ten nie wyraża na to zgody. Zdaniem Sądu Najwyższego w takim przypadku pracodawca nie ma obowiązku uzgadniania z pracownikiem terminu wykorzystania urlopu, lecz musi udzielić mu urlopu w terminie określonym w powołanym przepisie. 

A zatem udzielenie, na podstawie art. 168 Kodeksu Pracy, urlopu wypoczynkowego za poprzednie lata, w ciągu trzech pierwszych kwartałów roku następnego, nie wymaga zgody pracownika. Pracodawca może więc jednostronnie wyznaczyć termin wykorzystania zaległego urlopu np. w okresie zagrożenia koronawirusem. Takie działanie jest również zgodne ze stanowiskiem Państwowej Inspekcji Pracy. Natomiast w przypadku urlopu bieżącego pracodawca nie może udzielić takiego urlopu bez zgody samego pracownika.

Autor tekstu: Michał Włodarczyk
O AUTORZE
Michał Włodarczyk
Adwokat w zespole prawa pracy Kancelarii BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson Sp. k. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu szeroko pojętego prawa pracy. Doradza przedsiębiorcom w zakresie prawno-pracowniczych aspektów ich działalności gospodarczej, jak również reprezentuje pracodawców w sądach pracy.

Zobacz także

[Q&A] Co z pensjami pracowników?

Twoja restauracja jest zamknięta - czy musisz w takim razie wypłacać pensje i czy otrzymasz na ten cel pomoc finansową. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Rekrutacja przed ponownym otwarciem lokalu

Większość restauracji zwolniła pracowników z powodu aktualnego przestoju. Po ponownym uruchomieniu lokali nastanie rynek pracodawcy, przynajmniej początkowo. Czy warto więc zatrudniać starą ekipę, czy lepiej szukać nowej? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Jak dobrze rozstać się z pracownikiem i utrzymać renomę firmy?

Pracownik lub współpracownik, z którym firma musi się rozstać może za chwilę stać się jej klientem, kontaktem biznesowym pozwalającym dotrzeć do pożądanych osób w branży, ambasadorem lub chodzącą antyreklamą. Jak zakończyć współpracę - radzi Katarzyna Richter, specjalista z zakresu HR.

Słuchaj i rozmawiaj, czyli trudna rozmowa z pracownikiem

Jak zachować się w trakcie trudnej rozmowy z pracownikiem i zbudować fundament pod przyszłą współpracę?

[Q&A] Przestój a czas pracy i pensje pracowników

Czy przestój w firmie może dotyczyć tylko części pracowników? Czy można zastosować różne rozwiązania przestojowe w stosunku do różnych grup pracowników? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Składki ZUS w czasie przestoju

Czy mogę zawiesić opłacanie składek ZUS za pracowników w sytuacji, gdy moja restauracja jest zamknięta i pracownicy nie pracują? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej