x

6 rozwiązań tarczy antykryzysowej

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    06.04.2020

Ochrona miejsc pracy to jedno z najważniejszych celów wsparcia firm w związku z pandemią. Jakie rozwiązania znajdują się w tarczy - tłumaczy Monika Smulewicz, partner, dyrektor zarządzający Grant Thornton.

Foto: Shutterstock.
Foto: Shutterstock.
1. Zwolnienie ze składek ZUS dla mikro firm

Państwo zwolni przez okres 3 miesięcy mikro przedsiębiorców (zatrudniających do 9 pracowników), którzy byli zgłoszeni jako płatnicy składek przed 29 lutego 2020 r., z obowiązku zapłaty składek za wszystkich pracowników. Składki zostaną pokryte z budżetu państwa.

 

2. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy

Ustawa daje Radzie Ministrów upoważnienie do określenia w drodze Rozporządzenia dłuższego okresu pobierania zasiłku opiekuńczego niż pierwotnie zakładane 14 dni w sytuacji nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, przedszkola lub szkoły. Projekt uwzględnia też osoby opiekujące się dziećmi z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności do ukończenia przez nie 18 lat albo dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

3. Zawieszenie badań w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami

Ustawa zakłada czasowe zawieszenie stosowania art. 229 Kodeksu Pracy nakładającego obowiązek okresowych badań profilaktycznych. Ponadto badania będzie mógł przeprowadzić i wydać orzeczenie nie tylko lekarz medycyny pracy, jednakże orzeczenie to straci moc po upływie 30 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.

 

4. Uelastycznienie przepisów dotyczących czasu pracy

Nowe regulacje wprowadzają możliwości dla pracodawcy w zakresie:
- ograniczenia odpoczynku dobowego do 8 godzin,
- odpoczynku tygodniowego do 32 godzin,
- wprowadzenia systemu równoważnego czasu pracy, w którym dopuszczono przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 12 miesięcy.

 

5. Wprowadzenie mniej korzystnych warunków zatrudnienia w drodze porozumienia z pracownikami

Przestój ekonomiczny. Przedsiębiorca może wprowadzić postój ekonomiczny wówczas, gdy odnotuje spadek obrotów gospodarczych rozumianych jako spadek sprzedaży towarów lub usług, w ujęciu ilościowym lub wartościowym nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku lub nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku.

Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50%, nie niższe jednak niż w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Wynagrodzenie to zostanie dofinansowywane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Dofinansowanie nie przysługuje do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.

Obniżenie wymiaru czasu pracy. Pracodawca może obniżyć wymiar czasu pracy o 20%, nie więcej jednak niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych do wysokości połowy wynagrodzenia, należnego pracownikowi, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.

Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżenie wymiaru czasu pracy ustala się w porozumieniu z przedstawicielami pracowników lub ze związkami zawodowymi.

 

6. Odroczenie terminu wdrożenia PPK

Wprowadzone przepisy odraczają termin wdrożenia tzw. II etapu Pracowniczych Planów Kapitałowych do końca listopada, czyli do czasu, kiedy przypada wdrożenie III etapu.

 

Autorka tekstu: Monika Smulewicz, partner, dyrektor zarządzający Grant Thornton

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Gastro się nie poddaje! Relacja z A Nóż Widelec w Poznaniu

Jak sobie radzi w czasie pandemii poznańska restauracja A Nóż Widelec? - Jesiotry i turboty schowałem do szufladki z marzeniami - mówi Michał Kuter, właściciel lokalu.

Apel branży cateringowej

Branża cateringowa, tak samo jak wiele innych, znalazła się w ciężkiej sytuacji ze względu na pandemię CoVid-19. Dlatego Easycatering.pl wystosował do wszystkich apel pod hasłem #przesuwajnieusuwaj.

Ponowne otwarcie Etno Cafe: klienci nie zawiedli!

- Za nami pracowity weekend przygotowań, aby wszystkie nowe normy były w kawiarni spełnione. Goście i pracownicy nie zawiedli, widzę dzisiaj te same twarze - mówi Anna Mrozik, kierownik rejonu Warszawa w sieci Etno Cafe. Sprawdź, jak mija pierwszy dzień ponownego otwarcia lokali gastronomicznych.

Co zamawiamy w dostawie podczas kwarantanny?

Uber Eats przeanalizował zamówienia swoich użytkowników w okresie społecznej izolacji. Jakie są najpopularniejsze wybory Polaków podczas przymusowej kwarantanny, czym różnimy się od innych nacji oraz po co najchętniej sięgamy na śniadanie?

Stava uruchamia akcję #bezpiecznedowozy

Eksperci Stava i Związku Pracodawców HoReCa wypracowali rekomendowane standardy bezpiecznej dostawy posiłków. Jest to zestaw procedur, które pozwolą zachować bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy - obsługę restauracji, kurierów i konsumentów.

Whisky - kolejna ofiara koronawirusa

Branża whisky też odczuwa skutki pandemii. Sprzedaż drastycznie spada, destylarnie wstrzymują działalność, a wkrótce może zabraknąć trunków na sklepowych półkach. Czy to już moment na panikę wśród producentów i sprzedawców?

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej