x

[Q&A] Praca zdalna - co może pracodawca, a co musi pracownik?

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    03.04.2020

W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (niekoniecznie musi to być praca wykonywana w domu).

Praca zdalna. Foto: Shutterstock.
Praca zdalna. Foto: Shutterstock.
Należy podkreślić, że polecenie pracy zdalnej następuje w drodze jednostronnej decyzji pracodawcy, a zatem zgoda pracownika nie jest potrzebna. Pracownik ma więc obowiązek zdalnego świadczenia pracy w przypadku podjęcia takiej decyzji przez pracodawcę. Obowiązkiem pracownika jest bowiem stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Dotyczy to także polecenia pracy zdalnej. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy może być podstawą do nałożenia na pracownika kary porządkowej. Pracodawca może również podjąć decyzję o skróceniu jak i wydłużeniu okresu świadczenia pracy zdalnej. 

Ustawa nie przewiduje trybu w jakim polecenie pracy zdalnej powinno nastąpić. A zatem polecenie może zostać wydane w dowolnej formie, również ustnie. Rekomendujemy jednak potwierdzenie faktu polecenia pracy zdalnej w formie pisemnej lub e-mail. Ponadto z uwagi na występujące podczas pracy zdalnej zagrożenia jak np. wycieki danych osobowych czy ujawnienie tajemnic przedsiębiorstwa pracodawcy, zalecamy wdrożenie regulaminu pracy zdalnej, który określi zasady wykonywania pracy poza zakładem pracy, w tym m.in. zasady przetwarzania danych osobowych, zasady ewidencji czasu pracy, sposoby raportowania wykonanych zadań.

Przepisy nie określają również maksymalnego okresu wykonywania pracy zdalnej. Decyzja w tym zakresie należy więc do pracodawcy. Należy jednak podkreślić, że przepis dopuszczający pracę zdalną, utraci moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie (czyli od dnia 08 marca 2020 r.). A zatem, na dzień dzisiejszy, polecenie pracy zdalnej nie będzie możliwe po upływie tego okresu.

Autor tekstu: Michał Włodarczyk
O AUTORZE
Michał Włodarczyk
Adwokat w zespole prawa pracy Kancelarii BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson Sp. k. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu szeroko pojętego prawa pracy. Doradza przedsiębiorcom w zakresie prawno-pracowniczych aspektów ich działalności gospodarczej, jak również reprezentuje pracodawców w sądach pracy.

Zobacz także

Pracownik na tarczy (antykryzysowej)

Przed pracodawcą w gastronomii (i nie tylko) stoją teraz dwa wyzwania. Pierwsze to jak zachować płynność finansową, a drugie - zaproponować coś pracownikom. Analizując zaproponowane przez rząd rozwiązania jedno jest pewne - łatwo nie będzie, ale lepiej spróbować zrobić cokolwiek niż nie robić nic.

Koniec rynku pracownika? Rekrutacja w dobie pandemii

Wyjście restauracji z kryzysu pandemicznego będzie oznaczało koniec rynku pracownika, a wysokość zarobków w gastronomii może w dużej mierze zależeć od tego, jak szybko i jak sprawnie uda się lokalom powrócić do normalności.

Pracownicy HoReCa uciekają z branży. Pandemia pozbawia ich perspektyw

Przedsiębiorcy z sektora HoReCa zlikwidowali w 2020 roku 24,1 tys. miejsc pracy, a utworzyli ich 18,8 tys. - wynika z danych GUS. Z rynku - często bezpowrotnie - zniknęło 5,3 tys. etatów. A wraz z nimi pracownicy, którzy się przebranżawiają i szukają zajęcia w innych branżach.

[Q&A] Rekrutacja przed ponownym otwarciem lokalu

Większość restauracji zwolniła pracowników z powodu aktualnego przestoju. Po ponownym uruchomieniu lokali nastanie rynek pracodawcy, przynajmniej początkowo. Czy warto więc zatrudniać starą ekipę, czy lepiej szukać nowej? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

[Q&A] Co z pensjami pracowników?

Twoja restauracja jest zamknięta - czy musisz w takim razie wypłacać pensje i czy otrzymasz na ten cel pomoc finansową. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Goście skarżą się na jakość obsługi w hotelach i restauracjach. Powód? Braki kadrowe w HoReCa

Po miesiącach ograniczeń Polacy planują wakacje w kraju i zajmują stoliki w lokalach gastronomicznych. Mimo rosnącego popytu, wiele obiektów nie jest przygotowanych na skok zainteresowania ich usługami. Z powodu braków kadrowych spada jakość obsługi gości hoteli i restauracji.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej