x

[Q&A] Praca zdalna - co może pracodawca, a co musi pracownik?

Kategoria: Koronawirus - Pracownicy    03.04.2020

W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (niekoniecznie musi to być praca wykonywana w domu).

Praca zdalna. Foto: Shutterstock.
Praca zdalna. Foto: Shutterstock.
Należy podkreślić, że polecenie pracy zdalnej następuje w drodze jednostronnej decyzji pracodawcy, a zatem zgoda pracownika nie jest potrzebna. Pracownik ma więc obowiązek zdalnego świadczenia pracy w przypadku podjęcia takiej decyzji przez pracodawcę. Obowiązkiem pracownika jest bowiem stosowanie się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę. Dotyczy to także polecenia pracy zdalnej. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy może być podstawą do nałożenia na pracownika kary porządkowej. Pracodawca może również podjąć decyzję o skróceniu jak i wydłużeniu okresu świadczenia pracy zdalnej. 

Ustawa nie przewiduje trybu w jakim polecenie pracy zdalnej powinno nastąpić. A zatem polecenie może zostać wydane w dowolnej formie, również ustnie. Rekomendujemy jednak potwierdzenie faktu polecenia pracy zdalnej w formie pisemnej lub e-mail. Ponadto z uwagi na występujące podczas pracy zdalnej zagrożenia jak np. wycieki danych osobowych czy ujawnienie tajemnic przedsiębiorstwa pracodawcy, zalecamy wdrożenie regulaminu pracy zdalnej, który określi zasady wykonywania pracy poza zakładem pracy, w tym m.in. zasady przetwarzania danych osobowych, zasady ewidencji czasu pracy, sposoby raportowania wykonanych zadań.

Przepisy nie określają również maksymalnego okresu wykonywania pracy zdalnej. Decyzja w tym zakresie należy więc do pracodawcy. Należy jednak podkreślić, że przepis dopuszczający pracę zdalną, utraci moc po upływie 180 dni od dnia wejścia w życie (czyli od dnia 08 marca 2020 r.). A zatem, na dzień dzisiejszy, polecenie pracy zdalnej nie będzie możliwe po upływie tego okresu.

Autor tekstu: Michał Włodarczyk
O AUTORZE
Michał Włodarczyk
Adwokat w zespole prawa pracy Kancelarii BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson Sp. k. Specjalizuje się w doradztwie z zakresu szeroko pojętego prawa pracy. Doradza przedsiębiorcom w zakresie prawno-pracowniczych aspektów ich działalności gospodarczej, jak również reprezentuje pracodawców w sądach pracy.

Zobacz także

Pracownik na tarczy (antykryzysowej)

Przed pracodawcą w gastronomii (i nie tylko) stoją teraz dwa wyzwania. Pierwsze to jak zachować płynność finansową, a drugie - zaproponować coś pracownikom. Analizując zaproponowane przez rząd rozwiązania jedno jest pewne - łatwo nie będzie, ale lepiej spróbować zrobić cokolwiek niż nie robić nic.

Jak dorobić w trudnych czasach bez wychodzenia z domu?

Wielu pracowników gastronomii straciło lub za jakiś czas straci pracę. No niestety… Praktycznie nikt nie potrzebuje teraz kelnerów, barmanów, dla kucharzy też nie ma zbyt dużo roboty. Gdzie szukać zajęcia?

[Q&A] Przestój a czas pracy i pensje pracowników

Czy przestój w firmie może dotyczyć tylko części pracowników? Czy można zastosować różne rozwiązania przestojowe w stosunku do różnych grup pracowników? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Składki ZUS w czasie przestoju

Czy mogę zawiesić opłacanie składek ZUS za pracowników w sytuacji, gdy moja restauracja jest zamknięta i pracownicy nie pracują? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

[Q&A] Ochrona miejsc pracy

Jakie warunki trzeba spełnić, by liczyć na pomoc państwa w zakresie ochrony miejsc pracy?

[Q&A] Tarcza 2.0 - nowe rozwiązania dotyczące pracowników

Zatrudniam 15 pracowników. Czy tzw. Tarcza 2.0 przewiduje jakieś nowe rozwiązania, z których mógłbym skorzystać? Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej