x

Tarcza antykryzysowa niewystarczająca dla gastronomii

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    02.04.2020

Ogłoszona przez Rząd RP pomoc dla przedsiębiorców może nie pomóc w ratowaniu biznesów gastronomicznych. Rozwiązania tarczy punkt po punkcie analizuje Stowarzyszenie "Przyszłość dla Gastronomii"

Przyszłość dla Gastronomii. Foto: materiały prasowe.
Przyszłość dla Gastronomii. Foto: materiały prasowe.
Niedawno polski parlament przegłosował pakiet projektów zmian dotychczasowych ustaw oraz wprowadzenia nowych przepisów, które składają się na tarczę antykryzysową. Niestety większość z nich nie rozwiązuje problemów branży gastronomicznej. Maciej Kotecki, pomysłodawca inicjatywy łączącej sektor oraz założyciel Stowarzyszenia „Przyszłość dla Gastronomii” komentuje wybrane rozwiązania.

1. Zwolnienie mikrofirm do 9 osób ze składek do ZUS przez 3 miesiące. Na rynku gastronomicznym mikrofirmy przeważają pod kątem ilościowym, jednak to małe i średnie przedsiębiorstwa generują największe zatrudnienie. Proponowane przez rząd rozwiązanie zwiększy bezrobocie – wskazane firmy nie będą miały środków na pokrycie składek, co spowoduje redukcję etatów. Wspomniany zapis nie rozwiązuje też problemów całego łańcucha dostaw.

2. Świadczenie postojowe w kwocie do 2080 złotych brutto. Propozycja adresowana jedynie do pracujących na umowach cywilnoprawnych oraz samozatrudnionych. Dane świadczenie zwolnione ze wszystkich składek oraz podatków wynosi niewiele mniej niż najniższa krajowa brutto. Dotyczy tych, którzy już zostali zwolnieni z pracy w sektorze gastronomii. Daje im środki jedynie na przeżycie.

3. Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. "Są tu dwa przypadki. Pierwszym jest propozycja oparta o ustawę związaną z przestojem ekonomicznym – uproszczenie jej (2 miesiące spadków o co najmniej 15% lub 1 miesiąc o co najmniej 25%) daje możliwość szybszego wprowadzenia postojowego. Drugim jest możliwość wprowadzenia zmiany wymiaru czasu pracy poprzez jego obniżenie o 20%. Propozycja jest z mojego punktu widzenia korzystniejsza niż poprzednie ustawy, ale maksymalne proponowane stawki dopłat z tytułu wynagrodzenia są zdecydowanie za niskie i odnoszą się do wynagrodzenia minimalnego lub średniej krajowej, a nie średniej wynagrodzenia pracownika" – wskazuje Maciej Kotecki, Prezes Stalgast oraz założyciel Stowarzyszenia „Przyszłość dla Gastronomii”.

4. Uelastycznienie czasu pracy. Jest to korzystne rozwiązanie przy pracy ciągłej w zakładach produkcyjnych. Jednak ustawa powinna być doprecyzowana tak, aby nie umożliwiała nadużyć po stronie pracodawcy.

5. Brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych. Jest to pozytywna wiadomość dla dostawców branży gastronomicznej, w której jest wiele takich przetargów. Co nie zmienia faktu, że takowych opóźnień będzie bardzo mało, ze względu na spadki sprzedaży do punktów gastronomicznych.

6. Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku. Umożliwienie rozliczenia straty z 2020 roku od zysku z 2019 roku będzie pomagało głównie dużym graczom na rynku restauracyjnym, dostawcom oraz dystrybucji. Niestety, jak wszyscy wiemy, punkty gastronomiczne w większości osiągają dość słabe wyniki i efektywnie dużej pomocy z tego tytułu nie uzyskają.  Trzeba zaznaczyć również, że jest to pomoc mocno odroczona czasowo

7. Polityka nowej szansy. Pomoc dla małych i średnich firm, które przechodzą restrukturyzację oraz ułatwienie im ponownego rozpoczęcia działalności. Ustawa ta jeszcze nie została poddana pod głosowanie. Niestety cała ustawa jest oparta o formułę bazująca na EBIT, który w przypadku mikro i małych punktów gastronomicznych zwykle jest na niskim poziomie, tak więc będzie ratowała tylko nielicznych, którzy już wcześniej myśleli o pożyczkach i tak też kreowali swoje sprawozdania finansowe. 

8. Odroczenie niektórych obowiązków. Są to drobne uproszczenia, ale dzięki nim będzie można się skupić na ratowaniu własnej działalności. 

"Moim zdaniem ustawodawca stara się zaproponować rozwiązania, które nie zrujnują budżetu. Propozycja na poziomie 10% PKB jest dość niską propozycją w stosunku do innych państw europejskich, dla przykładu Niemcy przeznaczyli 28,5%, Włosi 21,5%, Czesi 18%. W wielu przypadkach jest to dopiero początek. Mając świadomość jak istotne rolę pełnią przedsiębiorstwa we wzroście gospodarczym, priorytetem powinno być ich ratowanie" – podsumowuje Maciej Kotecki, Prezes Stalgast oraz założyciel Stowarzyszenia „Przyszłość dla Gastronomii”. 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Viralowa akcja - restauracje zachęcają do zamawiania u konkurencji

Zaczęło się od Buger Kinga, który od paru dni zachęca do zamawiania w McDonald’s i innych sieciach. Jedną z nich jest polski Pasibus, który z kolei - aby wesprzeć rodzimą gastronomię nominował pierwsze lokale do udziału w wyzwaniu #hotgastrochallenge. Akcja nabiera rozpędu i ma charakter viralowy.

Przed otwarciem restauracji - menu cyfrowe w sieciach Sphinx i Chłopskie Jadło

Goście, którzy po ponownym otwarciu gastronomii odwiedzą lokale sieci Sphinx i Chłopskie Jadło dostaną kartę dań w formie cyfrowej. Eliminacja konieczności dotykania drukowanej wersji menu to rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo klientów i pracowników restauracji w czasie pandemii.

Spada produkcja rogali świętomarcińskich. Powód: koronawirus

Mniej niż zwykle rogali świętomarcińskich wyprodukują w tym roku cukiernie w Poznaniu. Tradycja przegrywa z koronawirusem.

[Q&A] Konsultacje ekspertów For Rest Projekt

Na tej stronie dostępny jest formularz, dla tych którzy chcą skorzystać z pomocy ekspertów. Jak to działa?

Sky Latte - pomysłowa kawa dla wiernych klientów

Wygląda zjawiskowo - jak kawa z obłoczkiem. Nad filiżanką unosi się kusząca biała, błękitna lub różowa chmurka. Kawa Sky Latte z The White Bear Coffee w Białymstoku nie jest do kupienia - to prezent i podziękowanie od baristów dla klientów, którzy są z nimi mimo wszystko.

Dowozy bez pośredników - ogólnopolska akcja #WspieramZamawiam

Organizatorzy akcji #WspieramZamawiam propagują zamawianie jedzenia na wynos lub na dowóz bez pośredników, integrując restauratorów i gości chcących wspierać swoje ulubione lokale.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej