x

Tarcza antykryzysowa niewystarczająca dla gastronomii

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    02.04.2020

Ogłoszona przez Rząd RP pomoc dla przedsiębiorców może nie pomóc w ratowaniu biznesów gastronomicznych. Rozwiązania tarczy punkt po punkcie analizuje Stowarzyszenie "Przyszłość dla Gastronomii"

Przyszłość dla Gastronomii. Foto: materiały prasowe.
Przyszłość dla Gastronomii. Foto: materiały prasowe.
Niedawno polski parlament przegłosował pakiet projektów zmian dotychczasowych ustaw oraz wprowadzenia nowych przepisów, które składają się na tarczę antykryzysową. Niestety większość z nich nie rozwiązuje problemów branży gastronomicznej. Maciej Kotecki, pomysłodawca inicjatywy łączącej sektor oraz założyciel Stowarzyszenia „Przyszłość dla Gastronomii” komentuje wybrane rozwiązania.

1. Zwolnienie mikrofirm do 9 osób ze składek do ZUS przez 3 miesiące. Na rynku gastronomicznym mikrofirmy przeważają pod kątem ilościowym, jednak to małe i średnie przedsiębiorstwa generują największe zatrudnienie. Proponowane przez rząd rozwiązanie zwiększy bezrobocie – wskazane firmy nie będą miały środków na pokrycie składek, co spowoduje redukcję etatów. Wspomniany zapis nie rozwiązuje też problemów całego łańcucha dostaw.

2. Świadczenie postojowe w kwocie do 2080 złotych brutto. Propozycja adresowana jedynie do pracujących na umowach cywilnoprawnych oraz samozatrudnionych. Dane świadczenie zwolnione ze wszystkich składek oraz podatków wynosi niewiele mniej niż najniższa krajowa brutto. Dotyczy tych, którzy już zostali zwolnieni z pracy w sektorze gastronomii. Daje im środki jedynie na przeżycie.

3. Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników. "Są tu dwa przypadki. Pierwszym jest propozycja oparta o ustawę związaną z przestojem ekonomicznym – uproszczenie jej (2 miesiące spadków o co najmniej 15% lub 1 miesiąc o co najmniej 25%) daje możliwość szybszego wprowadzenia postojowego. Drugim jest możliwość wprowadzenia zmiany wymiaru czasu pracy poprzez jego obniżenie o 20%. Propozycja jest z mojego punktu widzenia korzystniejsza niż poprzednie ustawy, ale maksymalne proponowane stawki dopłat z tytułu wynagrodzenia są zdecydowanie za niskie i odnoszą się do wynagrodzenia minimalnego lub średniej krajowej, a nie średniej wynagrodzenia pracownika" – wskazuje Maciej Kotecki, Prezes Stalgast oraz założyciel Stowarzyszenia „Przyszłość dla Gastronomii”.

4. Uelastycznienie czasu pracy. Jest to korzystne rozwiązanie przy pracy ciągłej w zakładach produkcyjnych. Jednak ustawa powinna być doprecyzowana tak, aby nie umożliwiała nadużyć po stronie pracodawcy.

5. Brak kar za opóźnienia w przetargach publicznych. Jest to pozytywna wiadomość dla dostawców branży gastronomicznej, w której jest wiele takich przetargów. Co nie zmienia faktu, że takowych opóźnień będzie bardzo mało, ze względu na spadki sprzedaży do punktów gastronomicznych.

6. Rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku. Umożliwienie rozliczenia straty z 2020 roku od zysku z 2019 roku będzie pomagało głównie dużym graczom na rynku restauracyjnym, dostawcom oraz dystrybucji. Niestety, jak wszyscy wiemy, punkty gastronomiczne w większości osiągają dość słabe wyniki i efektywnie dużej pomocy z tego tytułu nie uzyskają.  Trzeba zaznaczyć również, że jest to pomoc mocno odroczona czasowo

7. Polityka nowej szansy. Pomoc dla małych i średnich firm, które przechodzą restrukturyzację oraz ułatwienie im ponownego rozpoczęcia działalności. Ustawa ta jeszcze nie została poddana pod głosowanie. Niestety cała ustawa jest oparta o formułę bazująca na EBIT, który w przypadku mikro i małych punktów gastronomicznych zwykle jest na niskim poziomie, tak więc będzie ratowała tylko nielicznych, którzy już wcześniej myśleli o pożyczkach i tak też kreowali swoje sprawozdania finansowe. 

8. Odroczenie niektórych obowiązków. Są to drobne uproszczenia, ale dzięki nim będzie można się skupić na ratowaniu własnej działalności. 

"Moim zdaniem ustawodawca stara się zaproponować rozwiązania, które nie zrujnują budżetu. Propozycja na poziomie 10% PKB jest dość niską propozycją w stosunku do innych państw europejskich, dla przykładu Niemcy przeznaczyli 28,5%, Włosi 21,5%, Czesi 18%. W wielu przypadkach jest to dopiero początek. Mając świadomość jak istotne rolę pełnią przedsiębiorstwa we wzroście gospodarczym, priorytetem powinno być ich ratowanie" – podsumowuje Maciej Kotecki, Prezes Stalgast oraz założyciel Stowarzyszenia „Przyszłość dla Gastronomii”. 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Sky Latte - pomysłowa kawa dla wiernych klientów

Wygląda zjawiskowo - jak kawa z obłoczkiem. Nad filiżanką unosi się kusząca biała, błękitna lub różowa chmurka. Kawa Sky Latte z The White Bear Coffee w Białymstoku nie jest do kupienia - to prezent i podziękowanie od baristów dla klientów, którzy są z nimi mimo wszystko.

Kawowa spacerologia - wielkomiejski, pandemiczny gastro-trend?

Na czym polega kawowa spacerologia? W związku z tym, że od dłuższego czasu kawiarnie są zamknięte, mieszkańcy dużych miast spotykają się pod ulubioną kawiarnią. Kupują kawę na wynos i udają się na wycieczkę do pobliskiego parku.

Jak Covid ukształtuje gastronomię? Oto, co musimy zmienić!

Mamy, co mamy, czyli lockdown. Z powodu blokady działalności branża gastronomiczna przechodzi największy kryzys od czasów transformacji ustrojowej. Dopiero katastrofa uwidacznia, jak jest słaba i nieodporna na turbulencje. Dotyczy to przede wszystkim lokali niesieciowych.

Pierwsze chlebomaty w Szczecinie - bezpieczny zakup pieczywa

Dotychczas w automatach można było kupować głównie napoje, kawę, przekąski czy słodycze. Od niedawna mieszkańcy Szczecina mogą w ten sposób zakupić również chleb czy bułki. To szybki, łatwy i bezpieczny sposób na zaopatrzenie się w świeże pieczywo.

W piżamie do baru o 6 rano. Nietypowe promocje w Saragossie

Niektóre bary i puby w Saragossie na północnym wschodzie Hiszpanii zapraszają klientów ubranych tylko w piżamy. Kusza promocjami o godz. 6 rano w niedzielę, kiedy kończy się godzina policyjna. To sposób na ożywienie porannego ruchu i monotonii pandemii.

Kliknij w artykuł i pobierz najnowszy "Food Service"!

Udostępniamy bezpłatnie kolejne - specjalne wydanie "Food Service" zawierające Raport Koronawirus. Sprawdź, jak radzi sobie gastronomia w pandemii.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej