x

Płynność finansowa - czasowa redukcja zobowiązań

Kategoria: Koronawirus - Finanse    02.04.2020

Zanim zostanie wdrożony rządowy pakiet wsparcia dla przedsiębiorców, można skorzystać z dostępnych rozwiązań prawa podatkowego. Jedną z opcji jest ulga za złe długi.

Foto: shutterstock.
Foto: shutterstock.
W obowiązujących przepisach istnieją mechanizmy czasowej redukcji zobowiązań. Jednym z takich sposobów, do których warto sięgnąć jest tzw. ulga na złe długi (art. 89a Ustawy VAT). Pozwala obniżyć podstawę opodatkowania o wartość VAT należnego od faktycznie nieotrzymanego wynagrodzenia.

Trzeba jednak spełniać pewne warunki, zaznacza Łukasz Kempa, doradca podatkowy z Grant Thornton:

– dostawa towaru lub świadczenie usług, których dotyczy korekta, musi być dokonana na rzecz podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego ani w trakcie likwidacji;

– na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, wierzyciel i dłużnik muszą być podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni, a dłużnik nie może być w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego ani w trakcie likwidacji;

– wierzytelność nie może być starsza niż 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura.

Nieściągalność wierzytelności będzie uznana za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy nie została uregulowana lub zbyta w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności. W wypadku jej częściowego uregulowania, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Trzeba pamiętać, że dłużnik jest zobowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art.89b Ustawy VAT). Tak samo w przypadku częściowego uregulowania należności (nabywca traci prawo do odliczeń od nieuregulowanej części).

Od 1 stycznia 2020 r. podobne zasady dotyczą podatków dochodowych (art. 18d Ustawy CIT i 26i Ustawy PIT). Pozwalają zmniejszyć podstawę opodatkowania o zaliczaną do przychodów wartość należności, która nie została zapłacona w terminie 90 dni od dnia upływu terminu płatności (rachunek lub umowa). Tu również trzeba pamiętać o zwiększeniu podstawy opodatkowania.

Co ważne, mechanizm ten stosuje się do transakcji handlowych w rozumieniu ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, dla których termin zapłaty upływa po dniu 31 grudnia 2019 r. Oprócz tego istnieją ograniczenia takie same jak w wypadku VAT-u, tj. wyłączenie stosowania w przypadku postawienia w stan upadłości oraz po upływie ponad 2 lat od wystawienia faktury.

Niewątpliwym plusem ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych jest szeroka definicja „transakcji handlowych”. Zalicza do nich praktycznie wszystkie rodzaje transakcji między przedsiębiorcami.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Optymalizacja kosztów w gastronomii, czyli "nowa" rzeczywistość w liczbach

Działamy w nowej rzeczywistości. Ponowne otwarcie przy aktualnych ograniczeniach to wyzwanie, które czeka wszystkich prowadzących biznes gastronomiczny. Istotne jest, aby zrobić to świadomie i rzetelnie. Kluczowa zasada brzmi: "liczę", jeżeli czegoś nie da się policzyć - "rezygnuję".

[Q&A] Koszty stałe - oszczędności

Jak obniżyć stałe koszty w biznesie gastronomicznym?

[Q&A] Jaka jest różnica między Tarczą 1.0 a 2.0?

Najważniejsze różnice między pierwszą i drugą wersją Terczy antykryzysowej w zakresie finansowania pracowników i jednoosobowych działalności gospodarczych omawia Magdalena Pyszczek z For Rest Projekt.

Płynność finansowa - wniosek o ulgi w podatkach

Rozłożenie na raty i umorzenie to inne z rozwiązań do zastosowania, zanim rząd wdroży pakiet ustaw antykryzysowych. Wyjaśniamy, jak to zrobić i co powinien zawierać wniosek.

[Q&A] Jak skorzystać z Tarczy Antykryzysowej?

Jakie warunki należy spełnić, gdzie złożyć wniosek i jak długo można korzystać ze wsparcia przewidzianego w Tarczy. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Restauracje i hotele toną w długach. Sprawdźcie, jak bardzo!

Powrót branży HoReCa do kondycji sprzed pandemii nie będzie łatwy. Tym bardziej, że na początku kwietnia hotelarstwo, gastronomia i catering miały aż 242 mln zł zaległości - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. A w liczbie tej nie odbija się jeszcze wpływ koronawirusa!

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej