x

Nie bój się szukać psychologicznego wsparcia!

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    01.04.2020

Jak sobie radzić ze stresem związanym z pandemią i wywołanym przez nią kryzysem w biznesie? Gdzie szukać pomocy, na co zwrócić szczególną uwagę? Z Dorotą Mintą, psycholożką i psychoterapeutką, rozmawia Marcin Koch.

Stres. Foto: Shutterstock.
Stres. Foto: Shutterstock.

Rozmawiał: Marcin Koch, For Rest Projekt (www.frprojekt.pl)

Zapamiętaj:
– Działaj w obszarze, na który masz wpływ tu i teraz, liczą się nawet najmniejsze rzeczy.
– Myśl bez planów długookresowych, planuj dzień.
– Pracuj zespołowo.
– Bądź szczery sam ze sobą i z innymi.

 

MARCIN KOCH: Właściciele firm zmagają się obecnie z listą niekończących się problemów, bardzo dużo pracują, rozmawiają o rozwiązaniach dla swoich biznesów albo wciąż jest to przed nimi. Biorą pod uwagę bankructwo, często utratę dorobku życia. To wywołuje stres, niepokój, brak poczucia pewności co do teraźniejszości i przyszłości. Po drugiej stronie nie zawsze są osoby, które chcą z nimi prowadzić partnerski dialog. Jak sobie poradzić z narastającym lękiem i stresem?
DOROTA MINTA: To jest lęk dysfunkcyjny. Paraliżuje i powoduje, że przestajemy myśleć. Dobrą rzeczą jest np. medytacja, jednak nie każdy się w tym odnajduje. Innym pomysłem jest skupienie się na czynnościach, które możemy wykonać tu i teraz. Myśleć bez planów długookresowych, przykładowo zamiast eleganckiego menu, które serwujemy na co dzień w restauracji, przygotować prostą zupę i proste danie główne na najbliższy tydzień. Przy okazji dając zajęcie kucharzom, co pomoże im przetrwać trudne dni niepewności o przyszłość. Należy planować krótkookresowo, czyli inaczej niż robimy to zazwyczaj prowadząc biznes, jakim jest restauracja.

Bardzo pomocne będzie też szukanie rozwiązań w grupie. Możemy spróbować robić coś wspólnie, zaangażować ludzi do projektu. Oferować menu z inną restauracją, tak aby pracować w jednym miejscu, aby dzielić się kosztami i zyskami. Badania WHO mówią, że działanie w grupie powoduje, iż obniżamy swoje napięcie wynikające ze stresu. Niestety Polacy nie mają nawyku pracy zespołowej, to jest jednak dobry czas, aby nad tym popracować. Jestem przekonana, że to pozwoli nam lepiej sobie poradzić z tą trudną i całkowicie nową sytuacją.

Nadmiar pracy i stres mogą mieć zły wpływ na nasze zdrowie, na relacje z bliskimi. Jak zachować spokój w obliczu wszechobecnej paniki?
Wszyscy mamy kogoś, komu ufamy: partnera, wspólnika, przyjaciela. Porozmawiajmy o tym, mamy prawo do paniki, ale należy to komunikować. Opowiadajmy takiej osobie o swoich emocjach i niepokojących myślach. Nie wolno tego tłumić, nie udawajmy, że jest super. Warto pamiętać o sprawie utraty kontroli, przez lata prowadzący biznes mieli poczucie wpływu na swoje życie i pracę. Nagle to poczucie sprawczości zostało utracone. Rozwiązaniem będzie działanie w obszarze, na który mamy wpływ tu i teraz, a liczą się nawet najmniejsze rzeczy.

W swojej pracy spotykasz się zapewne z wieloma pytaniami ze strony przedsiębiorców? Czy są wśród nich typowe dla osób pracujących w gastronomii?
Budujące jest to, że wielu restauratorów mówi o swoich pracownikach, a nie tylko o samej restauracji. To daje bardzo pozytywny obraz branży. Wielu z nich pracuje nad problemami i angażuje do tego pracowników, nie martwią się tylko o firmę jako taką, ale przede wszystkim o zatrudnione lub kooperujące z nimi osoby. Spotykają się i wspólnie z zespołem myślą, co zrobić dalej, mają wolę przetrwania. Przykładem z życia jest wspólna decyzja pracowników i pracodawcy o obniżeniu zarobków, gdzie inspiratorem zmiany był pracownik. Oczywiście taka współpraca z załogą będzie trudna, jeżeli wcześniej relacje w firmie były złe. Bardzo się cieszę, że pojawiają się zachowania solidarnościowe, to jest bardzo krzepiące.

Konfrontujemy się z wyzwaniem trudnych rozmów z pracownikami. Mogą one wywołać wiele emocji po obu stronach. Niektórzy mogą je więc odwlekać w obawie, że sobie z nimi nie poradzą. Co byś doradziła restauratorom?
Po takich rozmowach można się spodziewać różnych emocji i argumentów, z którymi trudno się zmierzyć. Aby poradzić sobie w takiej sytuacji, trzeba być po prostu szczerym. Lepiej jest przyznać, że się czegoś nie wie albo że szuka się wciąż rozwiązania niż oszukiwać. Można zaangażować pracownika do rozmowy, podzielić się z nim problemem, włączyć go w tworzenie rozwiązań. Pracodawca w przypadku zwolnienia może również pomyśleć, co z takim pracownikiem będzie działo się dalej, zaproponować mu jakieś rozwiązanie, które pozwoli zatrudnić go ponownie w momencie, kiedy okoliczności na to pozwolą. W obecnej sytuacji problemem dla wielu osób jest nagłe znalezienie się we wszechogarniającej pustce: nie ma gości, klientów, pracowników, wszystko się zmieniło. Pomyślmy też o tym – o emocjach, które dotykają i pracodawców, i pracowników.

Na czym, według Ciebie, należy się teraz skupić, aby poradzić sobie w trudnej sytuacji?
Zaplanować każdy dzień i mieć w pamięci, że odpoczynek jest równie ważny jak praca. Jeśli nie będziemy odpoczywać, to zabraknie nam siły, aby cokolwiek robić, rozwiązywać problemy. Proste rozwiązania są najlepsze: spacer, rozmowa z bliską osobą, książka czy inna lubiana przez nas aktywność. Nie zapominajmy o tym!

I trzeba spać! Jeżeli mamy problem ze snem, postarajmy się go rozwiązać, bo brak snu spowoduje kolejne kłopoty ze zdrowiem. Jeśli przez kilka dni z rzędu nie możemy zasnąć lub budzimy się po zaledwie kilku godzinach, należy zwrócić się o pomoc do specjalisty – wielu psychoterapeutów i psychiatrów działa w tej chwili online. Skorzystanie z fachowego wsparcia jest wyrazem odpowiedzialności – gdy odpowiada się za biznes i za ludzi, trzeba być w dobrej formie.

Są jednak jakieś instytucje państwowe, które mają zadanie pomagać w takich sytuacjach. Gdzie należy się kierować?
W bardzo wielu miejscowościach działają ośrodki, np. należące do samorządu, udzielające bezpłatnego wsparcia. Można je znaleźć, wpisując w przeglądarce hasła: psycholog on-line, poradnia psychologiczna. Warto wchodzić na strony miejskie i powiatowe, bo umieszczane są na nich linki do zarówno bezpłatnych, jak i płatnych organizacji. Często jest tak, że przedsiębiorca ma poczucie bycia ważnym i nie szuka pomocy, bo uważa to przejaw słabości. Moim zdaniem jest zgoła odmiennie – to przejaw odpowiedzialności za siebie i za pracowników.

Obecny trudny czas dla przedsiębiorców może wiązać się z bankructwem. To tragedia, która może mieć wiele konsekwencji. Właściciel firmy, mając do spłaty długi, perspektywę utraty dorobku życia, stojąc na życiowej krawędzi, może mieć myśli samobójcze. Co robić w takiej sytuacji?

Nie pozostawajmy sami ze swoimi dylematami, niepokojącymi myślami i lękiem. Rozmawiajmy z zaufanymi osobami, dbajmy o relacje, nawet jeżeli teraz są możliwe tylko zdalnie. Obserwujmy siebie wzajemnie, nie koncentrujmy się tylko na sobie.
Warto przyglądać się osobom, które są w trudnej sytuacji, monitorować je. Zawracajmy uwagę na zachowanie bliskiej nam osoby. Jeśli ktoś zmaga się z trudną sytuacją, może postępować lub zachowywać się inaczej, np. jest agresywny lub odwrotnie – milczący. To powinno wzbudzić nasz niepokój. Należy z taką osobą porozmawiać, sprawdzić czy problem nie jest bardzo poważny. Jeżeli przyjmiemy taką postawę, to znajdą się wokół nas ludzie, którzy w tych trudnych czasach nam też pomogą przetrwać.

 

Dorota Minta. Foto: materiały prasowe.
Dorota Minta. Foto: materiały prasowe.
Dorota Minta

Psycholog i psychoterapeuta. Pracuje z osobami doświadczającymi obniżonego nastroju i niezadowolenia z jakości własnego życia, zmagającymi się z niską samooceną, oraz z zaburzeniami odżywiania. Prowadzi szkolenia i warsztaty pomagające doskonalić asertywność, komunikację interpersonalną i kreatywność. Współpracuje z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi, administracją publiczną i mediami, służąc ekspercką wiedzą i doświadczeniem terapeutycznym.

Autor tekstu: Marcin Koch
O AUTORZE
Marcin Koch
Warszawski restaurator, współwłaściciel m.in. restauracji Bazar Kocha. Studiował ekonomię na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz zarządzanie na Uniwersytecie Jagiellońskim. Absolwent paryskiej Le Cordon Bleu. Ukończył program “Professional Post-Graduate Diploma in Marketing” na The Chartered Institute of Marketing. Oprócz znajomości branży gastronomicznej ma wieloletnie doświadczenie w pracy jako manager w firmach międzynarodowych, głównie w obszarze sprzedaży i marketingu. W swojej pracy za kluczowe uważa "myślenie marketingowe", które jest tym, co decyduje o sukcesie pomysłu.

Zobacz także

Jak zorganizować bezpieczną pracę w restauracji?

Podczas stanu zagrożenia epidemiologicznego lokale gastronomiczne mogą sprzedawać dania jedynie na wynos lub w dostawie. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas wydawania zamówień to tylko połowa procedur jakie trzeba uwzględnić, by nie narażać się na zarażenie. Druga część dotyczy pracy w kuchni.

[Q&A] Jak skorzystać z Tarczy Antykryzysowej?

Jakie warunki należy spełnić, gdzie złożyć wniosek i jak długo można korzystać ze wsparcia przewidzianego w Tarczy. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Komunikacja restauracji w czasie pandemii - czy to ma sens?

TAK! Kluczem do sukcesu w czasach PO PANDEMII będzie to, czy Twoi Goście o Tobie pamiętają. Jak sprawić, by o Tobie pamiętali - podtrzymać komunikację w social media w sposób, który zapadnie im w pamięć i chwyci za serca.

Witamy w nowym (wirtualnym) świecie gastronomii

Restauracje powoli się otwierają. Ich właściciele i pracownicy z utęsknieniem wypatrują gości, którzy mimo obostrzeń mających zapewnić wszystkim bezpieczeństwo, z lekkim niepokojem myślą o powrocie do normalnego życia. Jako społeczeństwo musimy nauczyć się żyć w innej, "nowej" rzeczywistości.

[Q&A] Jak w czasie pandemii utrzymać relacje z gośćmi?

W najtrudniejszej sytuacji są lokale, które całkowicie wstrzymały swoja działalność. Co powinni zrobić restauratorzy, aby nie "zniknąć z pamięci" gości? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Jak zadbać o bezpieczeństwo dowozu posiłków?

W obliczu zagrożenia koronawirusem i podyktowanych względami bezpieczeństwa rządowych decyzji o ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych wyłącznie do obsługi klientów na dowóz lub na wynos, branża gastronomiczna musi zadbać o wypracowanie najwyższych standardów sanitarnych dostawy posiłków.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej