x

Jak zorganizować bezpieczną pracę w restauracji?

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    01.04.2020

Podczas stanu zagrożenia epidemiologicznego lokale gastronomiczne mogą sprzedawać dania jedynie na wynos lub w dostawie. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas wydawania zamówień to tylko połowa procedur jakie trzeba uwzględnić, by nie narażać się na zarażenie. Druga część dotyczy pracy w kuchni.

Mycie i dezynfekcja w kuchni. Foto: Shutterstock.
Mycie i dezynfekcja w kuchni. Foto: Shutterstock.
Autorka tekstu: Magdalena Pyszczek, For Rest Projekt (www.frprojekt.pl)

Kuchnia zazwyczaj jest pomieszczeniem za małym i zbyt tłocznym. Jak było przed ogłoszeniem pandemii? W ciągu blatów, kuchenek, pieców i zlewów kucharze balansowali między sobą z talerzami, nożami i garnkami tak, by nie deptać sobie za często po stopach. Nie zawsze przejmowano się faktem, gdy do pracy na kuchennym zapleczu przyszedł ktoś lekko przeziębiony. 13 marca 2020 roku ten świat odszedł na zawsze.

 

Po pierwsze: przestrzeń

Planując grafik zmian pracowników należy uwzględnić, że odstęp między kucharzami powinien wynosić 1,5 metra. W kuchni o przeciętnej wielkości oznacza to zredukowanie osób, które pracują jednocześnie przynajmniej o połowę. To pociąga za sobą rozpisywanie grafiku na zakładkę lub wprowadzenie większej rotacji osób na zmianie.

 

Po drugie: ochrona

Do arsenału każdego kucharza na stałe oprócz rękawiczek dołącza maseczka. Wirus przenosi się drogą kropelkową i pozostaje na powierzchniach do kilku godzin, dlatego maseczka jest obowiązkowa podczas odbioru towaru, porcjowania surowej żywności, pakowania jedzenia na wynos.

Szczególnego znaczenia nabiera mycie rąk. Do tej pory przepisy nakazywały czynić to każdorazowo po wyjściu z toalety i po zmianie rodzaju żywności z jaką pracowaliśmy. Teraz zasadę można sprowadzić do jednego – tak często jak to możliwe.

 

Po trzecie: odkażanie

Blaty i podłogi, fronty szafek i lodówek, poręcze, uchwyty oraz klamki to powierzchnie, które kilka razy dziennie należy odkażać. To nie znaczy, że kuchnie nie mają się teraz zamienić w bloki operacyjne, ale podwyższone standardy higieny są jedyną szansą na to, że się nie zakazimy, ani nie będziemy zakażać.

Autor tekstu: Magdalena Pyszczek
O AUTORZE
Magdalena Pyszczek
W branży gastronomicznej zajmuje się kosztami i optymalizacją produkcji. Na stałe związana z firmą Food Bazar. Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła również podyplomowe studia z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi oraz mediacje na Akademii Górniczo-Hutniczej. Tworzy skuteczne narzędzia do analizy i kontroli finansowej. Doskonale łączy humanistyczne wykształcenie z badawczym zacięciem. Uwielbia skomplikowane i trudne zadania do rozwiązania, świetnie porusza się w gąszczu skomplikowanych przepisów. Magdy pasją oraz drugą profesją jest osteopatia zwierząt.

Zobacz także

Feniks w natarciu - jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości?

Kryzys to słowo odmieniane dziś przez wszystkie przypadki. Brak pracy, pieniędzy, zleceń, rezerwacji, spotkań ze znajomymi, rodziną, przyjaciółmi. Utrata osobistej wolności, przestrzeni, a w wielu przypadkach zdrowia. Co zrobić, by znaleźć siłę na zmierzenie się z wyzwaniami, jakie nas czekają?

Tork przygotował przewodnik "Pracuj bezpiecznie" dla gastronomii

Celem przewodnika jest wsparcie restauratorów w bezpiecznym prowadzeniu biznesu w czasie pandemii COVID-19. Nowy, kompleksowy zestaw materiałów jest dostępny online i zawiera aktualne informacje dotyczące higieny oraz rekomendacje działań dla firm.

Produkty z restauracji w handlu detalicznym - sposób gastronomii na przetrwanie lockdownu

Rzemieślniczo wytwarzane konserwy, zakwas, buliony, zupy w słoikach, gotowe dania - coraz więcej restauracji oferuje w czasie pandemii detaliczną sprzedaż własnych wyrobów. Kluczem do sukcesu okazuje się znalezienie niszy, którą można zapełnić swoimi produktami.

[Q&A] Sprzedaż jedzenia przez internet. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć?

Podczas pandemii rośnie zainteresowanie sprzedażą żywności online. Prowadzisz restaurację lub sklep i właśnie rozpocząłeś albo masz zamiar oferować jedzenie przez internet? Podsuwamy kilka praktycznych wskazówek.

Jak zadbać o bezpieczeństwo dowozu posiłków?

W obliczu zagrożenia koronawirusem i podyktowanych względami bezpieczeństwa rządowych decyzji o ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych wyłącznie do obsługi klientów na dowóz lub na wynos, branża gastronomiczna musi zadbać o wypracowanie najwyższych standardów sanitarnych dostawy posiłków.

Lockdown w gastronomii - tylko kreatywni przetrwają!

Dlaczego to właśnie w kryzysie powinniśmy bazować na kreatywności, dlaczego nie powinniśmy bać się być pierwszymi, a przede wszystkim o tym, dlaczego wirtualny gość w lokalu jest równorzędny realnemu - pisze Dawid Kaźmierczak social media & PR director w agencji 180heartbeats + Jung v. Matt.

Inne kategorie

Akademia Horeca

SYSTEMY MOTYWACYJNE A WZROSTY SPRZEDAŻOWE W KATEGORII NAPOJÓW

W poprzednich artykułach omawiane były tematy istotne dla wzrostu sprzedaży i zysków kategorii napojów. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, dlaczego kwestią fundamentalną jest inwestowanie w szkolenia dla zespołu, jak dopasować napoje do potraw, jak wyceniać napoje, omawialiśmy nadchodzące trendy.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej