x

Jak zorganizować bezpieczną pracę w restauracji?

Kategoria: Koronawirus - Co zrobić    01.04.2020

Podczas stanu zagrożenia epidemiologicznego lokale gastronomiczne mogą sprzedawać dania jedynie na wynos lub w dostawie. Stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas wydawania zamówień to tylko połowa procedur jakie trzeba uwzględnić, by nie narażać się na zarażenie. Druga część dotyczy pracy w kuchni.

Mycie i dezynfekcja w kuchni. Foto: Shutterstock.
Mycie i dezynfekcja w kuchni. Foto: Shutterstock.
Autorka tekstu: Magdalena Pyszczek, For Rest Projekt (www.frprojekt.pl)

Kuchnia zazwyczaj jest pomieszczeniem za małym i zbyt tłocznym. Jak było przed ogłoszeniem pandemii? W ciągu blatów, kuchenek, pieców i zlewów kucharze balansowali między sobą z talerzami, nożami i garnkami tak, by nie deptać sobie za często po stopach. Nie zawsze przejmowano się faktem, gdy do pracy na kuchennym zapleczu przyszedł ktoś lekko przeziębiony. 13 marca 2020 roku ten świat odszedł na zawsze.

 

Po pierwsze: przestrzeń

Planując grafik zmian pracowników należy uwzględnić, że odstęp między kucharzami powinien wynosić 1,5 metra. W kuchni o przeciętnej wielkości oznacza to zredukowanie osób, które pracują jednocześnie przynajmniej o połowę. To pociąga za sobą rozpisywanie grafiku na zakładkę lub wprowadzenie większej rotacji osób na zmianie.

 

Po drugie: ochrona

Do arsenału każdego kucharza na stałe oprócz rękawiczek dołącza maseczka. Wirus przenosi się drogą kropelkową i pozostaje na powierzchniach do kilku godzin, dlatego maseczka jest obowiązkowa podczas odbioru towaru, porcjowania surowej żywności, pakowania jedzenia na wynos.

Szczególnego znaczenia nabiera mycie rąk. Do tej pory przepisy nakazywały czynić to każdorazowo po wyjściu z toalety i po zmianie rodzaju żywności z jaką pracowaliśmy. Teraz zasadę można sprowadzić do jednego – tak często jak to możliwe.

 

Po trzecie: odkażanie

Blaty i podłogi, fronty szafek i lodówek, poręcze, uchwyty oraz klamki to powierzchnie, które kilka razy dziennie należy odkażać. To nie znaczy, że kuchnie nie mają się teraz zamienić w bloki operacyjne, ale podwyższone standardy higieny są jedyną szansą na to, że się nie zakazimy, ani nie będziemy zakażać.

Autor tekstu: Magdalena Pyszczek
O AUTORZE
Magdalena Pyszczek
W branży gastronomicznej zajmuje się kosztami i optymalizacją produkcji. Na stałe związana z firmą Food Bazar. Absolwentka studiów doktoranckich na Wydziale Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończyła również podyplomowe studia z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi oraz mediacje na Akademii Górniczo-Hutniczej. Tworzy skuteczne narzędzia do analizy i kontroli finansowej. Doskonale łączy humanistyczne wykształcenie z badawczym zacięciem. Uwielbia skomplikowane i trudne zadania do rozwiązania, świetnie porusza się w gąszczu skomplikowanych przepisów. Magdy pasją oraz drugą profesją jest osteopatia zwierząt.

Zobacz także

[Q&A] Jak skorzystać z Tarczy Antykryzysowej?

Jakie warunki należy spełnić, gdzie złożyć wniosek i jak długo można korzystać ze wsparcia przewidzianego w Tarczy. Na pytania restauratorów odpowiada Michał Włodarczyk z kancelarii BSJP.

Jak i z kim uruchomić dostawy? Podpowiadamy!

Jak uruchomić dostawy i zbieranie zamówień on line? Do kogo się zgłosić? Poznaj najnowsze oferty B2B popularnych portali i aplikacji do zamawiania jedzenia.

[Q&A] Jak w czasie pandemii utrzymać relacje z gośćmi?

W najtrudniejszej sytuacji są lokale, które całkowicie wstrzymały swoja działalność. Co powinni zrobić restauratorzy, aby nie "zniknąć z pamięci" gości? Odpowiadają Patrycja Siwiec i Adam Pawłowski, "Gościnność".

Nie bój się szukać psychologicznego wsparcia!

Jak sobie radzić ze stresem związanym z pandemią i wywołanym przez nią kryzysem w biznesie? Gdzie szukać pomocy, na co zwrócić szczególną uwagę? Z Dorotą Mintą, psycholożką i psychoterapeutką, rozmawia Marcin Koch.

Komunikacja z gośćmi w okresie przestoju

Czy komunikować się z gośćmi, gdy restauracja funkcjonuje w ograniczonym zakresie lub w ogóle nie działa? Absolutnie tak! Kiedy minie pandemia, kluczem do sukcesu będzie to, czy klienci pamiętają o waszych lokalach. Jak sprawić, by chcieli do nich wrócić?

[Q&A] Bezpieczeństwo żywności a higiena dostawy i w lokalu

Jak przygotowywać dania na wynos, aby były bezpieczne? Jakie zasady higieniczne powinny obowiązywać w trakcie produkcji i podczas dostawy? Na pytania odpowiada ekspert - Marcin Dyrda z portalu gastrowiedza.pl (Serwis Wiedzy Biznesowej i Zarządzania Gastronomią).

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej