x

Reklama restauracji w mediach społecznościowych

Kategoria: Twój biznes - wiedza    26.03.2020

Początek roku to dobry moment na zaplanowanie budżetu marketingowego i uwzględnienie w nim wydatków, które zamierzamy przeznaczyć na reklamę lokalu. Nawet te restauracje, które w danym momencie świetnie sobie radzą, powinny antycypować potencjalny spadek liczby gości i zabiegać o ich atencję.

Foto: Shutterstock.
Foto: Shutterstock.

Możliwości promowania restauracji jest obecnie wiele. To m.in. oferty dotyczące pozycjonowania strony internetowej, wizytówki w Google, reklamy, które „chodzą za klientem”, płatne strony w przewodnikach dystrybuowanych w hotelach, publikacje w tradycyjnych mediach, plakaty, ulotki. Opcji jest tyle, że czasem trudno z nich wybrać te wartościowe, które przyniosą najwięcej korzyści danemu lokalowi. 
Niezależnie od tego, czy restauracje dysponują skromnym, czy dużym budżetem na reklamę, zawsze punktem wyjścia powinna być strategia marketingowa ze zdefiniowanymi grupami docelowymi i kanałami dotarcia. Następnie tworzymy plan spójnej komunikacji i rozdzielamy budżet reklamowy na poszczególne kanały oraz miesiące. Początek roku to dobry moment, by taki plan stworzyć. 

SPECYFIKA REKLAM NA FACEBOOKU
Z doświadczenia wiemy, że najskuteczniejszym kanałem reklamowym dla restauracji są media społecznościowe. Dzięki możliwościom bardzo szczegółowego sprecyzowania grupy docelowej, nawet 100 zł zainwestowane w Facebooka potrafi przynieść świetne rezultaty i zapełnić gośćmi restaurację. 
Rozbudowany system reklam na Facebooku (który połączony jest z Instagramem) daje nam wiele możliwości. Możemy sponsorować posty w taki sposób, by ich zasięg był jak największy i aby trafiały tylko do konkretnej grupy osób zainteresowanych naszą ofertą. Zrozumienie algorytmu i znajomość narzędzi takich jak Business Manager umożliwia nam mądrą inwestycję w reklamę – coś, czego nie zapewni nam prosta opcja „promuj post”. Załóżmy, że stworzyliśmy nową ofertę lunchową i chcemy, żeby dowiedziało się o niej jak najwięcej konsumentów. Najbardziej zainteresowane naszą propozycją będą osoby z najbliższej okolicy. Dzięki Facebookowi możemy z tą informacją dotrzeć do szerokiego grona osób w określonym wieku, którzy mieszkają lub pracują w promieniu kilometra od naszej restauracji. W związku z tym, że jest to oferta lunchowa, możemy reklamę ustawić w taki sposób, by wyświetlała się na telefonach potencjalnych gości tylko od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15.00.
Inny przykład: stworzyliśmy kącik zabaw dla dzieci. Zależy nam, żeby reklama na ten temat dotarła do rodzin z dziećmi. To, że zobaczy ją singiel czy student, nie przyniesie nam żadnej korzyści. Facebook daje możliwość dotarcia z reklamą wyłącznie do rodziców dzieci w określonym wieku, np. do 10 lat. Płacimy wtedy nie za to, żeby o naszym kąciku dowiedziało się jak najwięcej osób, ale za to, by informacja wyświetliła się na telefonach jak największej liczby konsumentów, którzy realnie będą chcieli z naszej oferty skorzystać. Żadna inna forma reklamy restauracji nie jest w stanie tak precyzyjnie dotrzeć do potencjalnych gości. 
Jedna z restauracji, którymi się opiekujemy, organizowała tematyczną kolację, której motywem przewodnim była kuchnia polska. Za pomocą Facebooka dotarliśmy tylko do tych osób, które korzystają z Facebooka w języku innym niż polski i wyświetliliśmy reklamę turystom odwiedzającym w danym czasie Warszawę. Dzięki inwestycji na poziomie 200 zł restaurację wypełnili wyłącznie obcokrajowcy i bilety na tematyczną kolację zostały wyprzedane z dużym zyskiem dla naszego klienta. 

JAK TO DZIAŁA? 
Mamy wiele przykładów, które pokazują, że wydatki na promocję lokalu w mediach społecznościowych przynoszą najbardziej wymierne efekty. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim dlatego, że reklamę tworzymy i dostosowujemy do konkretnej grupy gości. Żaden artykuł, baner reklamowy czy reklama w radiu nie dają możliwości personalizacji – przygotowany spot idzie, najogólniej ujmując, w świat. Nie mamy wpływu na to, kto i kiedy go usłyszy czy zobaczy. Dziś wiemy, że dostosowanie komunikatu i pory jego wyświetleń mają olbrzymie znaczenie i przekładają się na wynik restauracji. 
Inwestycja w media społecznościowe jest dodatkowo bardzo wymierna. Dzięki danym, które Facebook udostępnia w trakcie i po zakończonej kampanii, możemy wysnuć konkretne wnioski na przyszłość i dowiedzieć się, ilu osobom reklama się wyświetliła. W przypadku tradycyjnych form promocji nie mamy żadnej pewności, czy dany gość widział np. nasz plakat, czy trafił do nas z polecenia. Nie wiemy, ile osób zwróciło uwagę na naszą ulotkę w hotelu. A skuteczność reklamy na Facebooku możemy zmierzyć. 
Ponadto formaty reklamowe w Business Managerze (panelu administratora reklam na Facebooku) stwarzają możliwość optymalizacji reklamy pod kątem naszych celów. Chcemy uzyskać największą liczbę polubień? Ustawiamy cel „aktywność dotycząca posta”.  Zależy nam na zwiększeniu liczby konsumentów, którzy lubią naszą stronę? Cel – „polubienia strony”. Pragniemy, aby post dotarł do jak najszerszej grupy osób? Klikamy cel „zasięg”. Dzięki optymalizacji celów mamy kontrolę nad naszą reklamą, a co za tym idzie – nad tym, gdzie i po co wydawane są nasze pieniądze. 

PR, CZYLI WSPÓŁPRACA Z MEDIAMI
Kiedy restauracji zależy na poprawieniu rozpoznawalności wśród gości i wsparciu dotychczasowych działań marketingowych, polecamy podjęcie współpracy z mediami. Budżet i sposób rozliczenia (gotówka lub barter) zależą od sposobu pracy poszczególnych dziennikarzy, influencerów i blogerów. Współpraca z mediami może być skutecznym działaniem, o ile jest realizowana zgodnie ze z góry przemyślaną strategią, a nie polega na łapaniu każdej okazji płatnej publikacji w różnego rodzaju przewodnikach, mapach czy blogach. To świetne uzupełnienie naszych własnych promocyjnych aktywności. Jeśli rozliczamy się za publikację na blogu czy w mediach społecznościowych danego influencera, ważna jest przejrzystość i jasne doprecyzowanie, jakich świadczeń medialnych możemy się spodziewać po wizycie danej osoby w naszym lokalu. 
Podsumowując: w zależności od budżetu reklamowego, którym restauracja dysponuje, zawsze polecamy mieszankę działań tradycyjnych i nowoczesnych. Istnieje wiele sposobów na promocję lokali gastronomicznych. Jeśli jednak właścicielowi restauracji zależy na szybkim i wymiernym efekcie, zalecamy skupienie się na przemyślanej strategii obecności w mediach społecznościowych.

Autorka: Marta Panfil

Artykuł ukazał się w „Food Service" 2/2020 nr 192.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Właściciel Pyszne.pl notuje straty, ale trzyma się mocno w Europie

Just Eat Takeaway, firma w Polsce znana pod szyldem Pyszne.pl, ogłosiła miliardowe straty w pierwszej połowie 2022 roku. Amortyzacja stanowi duże obciążenie dla działalności grupy usług dostawczych. Ale biznes pozostaje silny w Europie Północnej i Środkowej.

Zmodernizowane Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław symbolem zmian w kawowej sieciówce

Po gruntownym remoncie otwarto Etno Cafe w apartamentowcu OVO Wrocław. Nowa odsłona kawiarni z menu poszerzonym m.in. o alkohol zbiega się ze zmianą strategii i koncepcji prowadzenia lokali sieciówki.

Właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn: Przed gastronomią bardzo trudna zima, nadchodzi czas oszczędzania

- Ta zima nie będzie czasem inwestycji tylko oszczędzania. Wśród restauratorów przeważa opinia, że należy akumulować gotówkę, by zabezpieczyć swój biznes przed inflacją - mówi Maciej Podlaszewski, właściciel sieci Pierogarni Stary Młyn, wiceprzewodniczący rady Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej.

W gastronomii wciąż brakuje pracowników. Kto może liczyć na zatrudnienie?

Na rynku gastronomicznym wciąż potrzeba pracowników. Zatrudnienie mogą znaleźć przede wszystkim kucharze i kelnerzy. Drugi kwartał 2022 roku był czasem wzmożonej rekrutacji, ale również teraz kandydaci nie mogą narzekać na brak ofert - podsumowuje portal OLX.

Kłopoty barów i pubów serwujących piwo. Spadają jego produkcja i sprzedaż, rosną zaległości

Sezon letni to dla branży piwnej czas żniw, ale w tym roku nie uda jej się odbić po pandemicznym okresie. Polacy piją mniej piwa. Efekt? Dane z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i Bazy Informacji Kredytowych BIK pokazują, że od maja 2021 do maja 2022 roku zadłużenie piwnych graczy wzrosło o 500%.

Potęga obrazu - o projektowaniu dla gastronomii

Zalecają się do nas obrazami, tworzą wyraziste wizualne komunikaty. O to, po co gastronomii profesjonalne identyfikacje wizualne, zapytaliśmy specjalistów. Projektanci Edgar Bąk, Aga Kotowska i Michał Loba opowiedzieli nam o swoich pracach.

Inne kategorie

Podcasty

Koniec papierowego kubka jest bliski? [PODCAST]

Ekologia coraz mocniej oddziałuje na wszystkie sfery życia i powoli wkracza także tam, gdzie jeszcze nie tak dawno w ogóle o niej nie myślano - do kawiarni, restauracji, barów. Jak ekologicznie prowadzić gastronomię? Rozmawiamy o tym z Krzysztofem Rzymanem, właścicielem kawiarni STOR w Warszawie.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej