x

Koronawirus. Wygrani i przegrani

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    26.03.2020

Dla niektórych biznesów pandemia koronawirusa oznacza bardzo ciężki okres, dla innych - wręcz przeciwnie. Dowiedz się, kto straci, a kto zyska w obecnej sytuacji.

Pizza. Foto: Pixabay.
Pizza. Foto: Pixabay.
Pandemia koronawirusa nie tylko wprowadziła liczne restrykcje, jak zamknięcie wielu sklepów, punktów usługowych czy ograniczenie funkcjonowania restauracji do dowozów i „wynosów”, ale również wymusiła na przeciętnym konsumencie radyklane zmiany funkcjonowania. Ludzie masowo zaczęli poszukiwać różnego rodzaju usług online (szkoleń, webinariów, VOD, fitness on demand), którymi mogą zastąpić dotychczasowe aktywności. Wiele osób zmieniło też formę pracy na zdalną, co, jak się nagle okazało, jest wykonalne i może być równie efektywne jak praca w biurze. 

„Otwartym pytaniem pozostaje, czy po uporaniu się z pandemią koronawirusa, trwale nie zmienią się przyzwyczajenia i preferencje konsumentów. Czy równie chętnie jak do tej pory, będziemy wychodzić z domu do restauracji, jadać na mieście i spotykać się ze znajomymi? Czy być może praca zdalna spodoba nam się na tyle, że przynajmniej w części naszego czasu pracy, zamienimy biurowce na domowy gabinet?" – pisze w opublikowanym 26 marca 2020 r. komentarzu na temat sytuacji branży dóbr konsumenckich Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w zespole M&A, lider sektora dóbr konsumenckich Działu Doradztwa Finansowego Deloitte w regionie Europy Centralnej

 

Przegrani

Na chwilę obecną wydaje się, że największe straty poniosą przedsiębiorstwa, którym nie udało się wypracować nowej formy działania, umożlwiającej dalsze oferowanie usług i produktów konsumentom pozostającym w domach. Według Kamila Kucharczyka będą to m.in.: 

firmy oferujące dobra luksusowe – nie jest to bowiem czas na zakup perfum czy drogich ubrań; konsumenci są obecnie skoncentrowani na nabywaniu artykułów niezbędnych do przetrwania;
– agencje nieruchomości, sprzedawcy i producenci samochodów czy mebli (oraz innych nieżywnościowych artykułów trwałych),
branża usługowa dóbr konsumenckich: restauratorzy, hotelarstwo, transport, turystyka, salony fryzjerskie i kosmetyczne, siłownie, kina.

W tej ostatniej kategorii nie wszystkie restauracje okażą się przegrane – te, które już wcześniej oferowały menu dostosowane do dowozów (m.in. pizze, chińskie fast foody, kebaby, burgery) mogą nawet zaobserwować wzrost zainteresowania. 

 

Wygrani

Mimo kryzysowej sytuacji, w niektórych segmentach rynku obserwowany jest wzrost. Firma Deloitte wymienia tu m.in.:

sklepy on line, przede wszystkim z żywnością, czyli e-grocery, w których obecnie, z uwagi na wzmożony ruch, na zamówienie czasami trzeba czekać kilka tygodni,
diety pudełkowe, ponieważ pozwalają osobom nie potrafiącym lub nie lubiącym gotować zapewnić sobie całodzienne wyżywienie; ich jedynym minusem jest ewentualna obawa przed higieną produkcji i dostawy zestawów (więcej o higienie dostarczania dań do konsumentów tutaj),
firmy z segmentu food tech, w tym przypadku reprezentowane przez platformy i aplikacje oferujące dowozy jedzenia; już w tej chwili w miastach widać zmożony ruch dostawców z plecakami termicznymi. 

Trudno jednak obecnie przewidzieć, co nastąpi dalej, co w sytuacji przedłużającej się kwarantanny. Jakie będą średnio- i długoterminowe skutki pandemii

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Wrocławskiej gastronomii pomysły na koronawirusa

Można o mijających tygodniach mówić "kryzys", ale to podejście pozbawione uważności. Wolę je widzieć jako początek czegoś nowego, czas zrozumienia potrzeb gości i wprowadzania kreatywnych rozwiązań, które gdyby nie koronawirus, pewnie nigdy nie miałby szansy na urzeczywistnienie.

Niezbędnik dla gastronomii MAKRO realnym wsparciem dla branży

Akcja edukacyjnego wspierania branży gastronomicznej rozpoczęta podczas wiosennego lockdownu przez MAKRO Polska rozwinęła się w kompleksowy portal wiedzy. Poprzez "Niezbędnik dla gastronomii" MAKRO już od pół roku dzieli się z restauratorami i szefami kuchni przydatną wiedzą.

Milion darmowych toastów - Coca-Cola zachęca do odwiedzania restauracji

W ramach kampanii #OtwarciJakNigdy marka rozdaje butelki Coca-Coli w lokalnych restauracjach. 10 sierpnia wystartowała akcja "Coca-Cola od nas", w ramach której milion darmowych napojów trafi w ręce gości niemal 2 tysięcy lokali gastronomicznych. Aby odebrać produkt, wystarczy wejść na stronę.

Można będzie uruchamiać ogródki gastronomiczne, gdy zrobi się cieplej?

- Jestem zwolennikiem otwierania ogródków, kiedy nastąpi ocieplenie. Gospodarka tego potrzebuje - mówi wiceminister rozwoju, pracy i technologii Olga Semeniuk.

Piekarnie na topie. Gastronomia wśród 10 usług, które mogą liczyć na ożywienie

W czasie pandemii Polacy docenili lokalnych przedsiębiorców i lokalne punkty handlowo-usługowe. Największe ożywienie odczuły piekarnie - wynika z badania na zlecenie Mastercard. Firma stworzyła listę placówek handlowych i usługowych, które wciąż mogą liczyć na więcej.

Pomoc szpitalom a wizerunek marki

Największe sieci restauracyjne włączyły się do akcji #WzywamyPosiłki, dostarczając darmowe jedzenie lekarzom zaangażowanym w walkę z pandemią koronawirusa. Jak to społeczne zaangażowanie przekłada się na opinie klientów o sieciówkach?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej