x

Koronawirus. Wygrani i przegrani

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    26.03.2020

Dla niektórych biznesów pandemia koronawirusa oznacza bardzo ciężki okres, dla innych - wręcz przeciwnie. Dowiedz się, kto straci, a kto zyska w obecnej sytuacji.

Pizza. Foto: Pixabay.
Pizza. Foto: Pixabay.
Pandemia koronawirusa nie tylko wprowadziła liczne restrykcje, jak zamknięcie wielu sklepów, punktów usługowych czy ograniczenie funkcjonowania restauracji do dowozów i „wynosów”, ale również wymusiła na przeciętnym konsumencie radyklane zmiany funkcjonowania. Ludzie masowo zaczęli poszukiwać różnego rodzaju usług online (szkoleń, webinariów, VOD, fitness on demand), którymi mogą zastąpić dotychczasowe aktywności. Wiele osób zmieniło też formę pracy na zdalną, co, jak się nagle okazało, jest wykonalne i może być równie efektywne jak praca w biurze. 

„Otwartym pytaniem pozostaje, czy po uporaniu się z pandemią koronawirusa, trwale nie zmienią się przyzwyczajenia i preferencje konsumentów. Czy równie chętnie jak do tej pory, będziemy wychodzić z domu do restauracji, jadać na mieście i spotykać się ze znajomymi? Czy być może praca zdalna spodoba nam się na tyle, że przynajmniej w części naszego czasu pracy, zamienimy biurowce na domowy gabinet?" – pisze w opublikowanym 26 marca 2020 r. komentarzu na temat sytuacji branży dóbr konsumenckich Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w zespole M&A, lider sektora dóbr konsumenckich Działu Doradztwa Finansowego Deloitte w regionie Europy Centralnej

 

Przegrani

Na chwilę obecną wydaje się, że największe straty poniosą przedsiębiorstwa, którym nie udało się wypracować nowej formy działania, umożlwiającej dalsze oferowanie usług i produktów konsumentom pozostającym w domach. Według Kamila Kucharczyka będą to m.in.: 

firmy oferujące dobra luksusowe – nie jest to bowiem czas na zakup perfum czy drogich ubrań; konsumenci są obecnie skoncentrowani na nabywaniu artykułów niezbędnych do przetrwania;
– agencje nieruchomości, sprzedawcy i producenci samochodów czy mebli (oraz innych nieżywnościowych artykułów trwałych),
branża usługowa dóbr konsumenckich: restauratorzy, hotelarstwo, transport, turystyka, salony fryzjerskie i kosmetyczne, siłownie, kina.

W tej ostatniej kategorii nie wszystkie restauracje okażą się przegrane – te, które już wcześniej oferowały menu dostosowane do dowozów (m.in. pizze, chińskie fast foody, kebaby, burgery) mogą nawet zaobserwować wzrost zainteresowania. 

 

Wygrani

Mimo kryzysowej sytuacji, w niektórych segmentach rynku obserwowany jest wzrost. Firma Deloitte wymienia tu m.in.:

sklepy on line, przede wszystkim z żywnością, czyli e-grocery, w których obecnie, z uwagi na wzmożony ruch, na zamówienie czasami trzeba czekać kilka tygodni,
diety pudełkowe, ponieważ pozwalają osobom nie potrafiącym lub nie lubiącym gotować zapewnić sobie całodzienne wyżywienie; ich jedynym minusem jest ewentualna obawa przed higieną produkcji i dostawy zestawów (więcej o higienie dostarczania dań do konsumentów tutaj),
firmy z segmentu food tech, w tym przypadku reprezentowane przez platformy i aplikacje oferujące dowozy jedzenia; już w tej chwili w miastach widać zmożony ruch dostawców z plecakami termicznymi. 

Trudno jednak obecnie przewidzieć, co nastąpi dalej, co w sytuacji przedłużającej się kwarantanny. Jakie będą średnio- i długoterminowe skutki pandemii

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Whisky - kolejna ofiara koronawirusa

Branża whisky też odczuwa skutki pandemii. Sprzedaż drastycznie spada, destylarnie wstrzymują działalność, a wkrótce może zabraknąć trunków na sklepowych półkach. Czy to już moment na panikę wśród producentów i sprzedawców?

Aioli, Sing Sing i Banjaluka stawiają na promocję dań na wynos

Jak poradzić sobie z zamknięciem restauracji? Trudna sytuacja w gastronomii zmusza restauratorów do szybkich działań i wypracowania nowego modelu sprzedażowego. Jak to się robi w lokalach należących do Grupy Instynkt?

10 działań antykryzysowych dla firm w związku z nowymi obostrzeniami

Od 7 listopada obowiązywać będą nowe obostrzenia, które dotkną część branż, w tym hotelarską. Rząd przygotował 10 działań antykryzysowych dla polskich przedsiębiorców.

Lokale gastronomiczne przyjmą gości najwcześniej 4 maja

Wczoraj wieczorem (16.04.2020) Rząd RP ogłosił plany odmrożenia gospodarki i powrotu do normalnego funkcjonowania społecznego. Ponowne otwarcie restauracji dla gości będzie jednak możliwe najwcześniej za 3 tygodnie.

Prowadzisz firmę z branży "czasu wolnego" na Pomorzu? Złóż wniosek o dotację!

Rozpoczął się nabór wniosków do konkursu na bezzwrotne dotacje dla pomorskich mikro i małych firm z branży "czasu wolnego" dotkniętych negatywnymi skutkami pandemii. W puli projektu jest 30 mln zł. Każde przedsiębiorstwo może uzyskać maksymalnie 250 tys. zł.

SaveTheFork - gwiazdy social mediów na pomoc restauracjom

Społeczna kampania non-profit #SaveTheFork ma pomóc restauracjom dotrzeć do nowych konsumentów z pomocą osobowości social mediów. Dołączyli do niej m.in. Ewa Farna, Red Lipstick Monster, Make Life Harder i Małgosia Minta. Organizatorzy akcji chcą uratować co najmniej 100 restauracji.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej