x

Koronawirus. Wygrani i przegrani

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    26.03.2020

Dla niektórych biznesów pandemia koronawirusa oznacza bardzo ciężki okres, dla innych - wręcz przeciwnie. Dowiedz się, kto straci, a kto zyska w obecnej sytuacji.

Pizza. Foto: Pixabay.
Pizza. Foto: Pixabay.
Pandemia koronawirusa nie tylko wprowadziła liczne restrykcje, jak zamknięcie wielu sklepów, punktów usługowych czy ograniczenie funkcjonowania restauracji do dowozów i „wynosów”, ale również wymusiła na przeciętnym konsumencie radyklane zmiany funkcjonowania. Ludzie masowo zaczęli poszukiwać różnego rodzaju usług online (szkoleń, webinariów, VOD, fitness on demand), którymi mogą zastąpić dotychczasowe aktywności. Wiele osób zmieniło też formę pracy na zdalną, co, jak się nagle okazało, jest wykonalne i może być równie efektywne jak praca w biurze. 

„Otwartym pytaniem pozostaje, czy po uporaniu się z pandemią koronawirusa, trwale nie zmienią się przyzwyczajenia i preferencje konsumentów. Czy równie chętnie jak do tej pory, będziemy wychodzić z domu do restauracji, jadać na mieście i spotykać się ze znajomymi? Czy być może praca zdalna spodoba nam się na tyle, że przynajmniej w części naszego czasu pracy, zamienimy biurowce na domowy gabinet?" – pisze w opublikowanym 26 marca 2020 r. komentarzu na temat sytuacji branży dóbr konsumenckich Kamil Kucharczyk, wicedyrektor w zespole M&A, lider sektora dóbr konsumenckich Działu Doradztwa Finansowego Deloitte w regionie Europy Centralnej

 

Przegrani

Na chwilę obecną wydaje się, że największe straty poniosą przedsiębiorstwa, którym nie udało się wypracować nowej formy działania, umożlwiającej dalsze oferowanie usług i produktów konsumentom pozostającym w domach. Według Kamila Kucharczyka będą to m.in.: 

firmy oferujące dobra luksusowe – nie jest to bowiem czas na zakup perfum czy drogich ubrań; konsumenci są obecnie skoncentrowani na nabywaniu artykułów niezbędnych do przetrwania;
– agencje nieruchomości, sprzedawcy i producenci samochodów czy mebli (oraz innych nieżywnościowych artykułów trwałych),
branża usługowa dóbr konsumenckich: restauratorzy, hotelarstwo, transport, turystyka, salony fryzjerskie i kosmetyczne, siłownie, kina.

W tej ostatniej kategorii nie wszystkie restauracje okażą się przegrane – te, które już wcześniej oferowały menu dostosowane do dowozów (m.in. pizze, chińskie fast foody, kebaby, burgery) mogą nawet zaobserwować wzrost zainteresowania. 

 

Wygrani

Mimo kryzysowej sytuacji, w niektórych segmentach rynku obserwowany jest wzrost. Firma Deloitte wymienia tu m.in.:

sklepy on line, przede wszystkim z żywnością, czyli e-grocery, w których obecnie, z uwagi na wzmożony ruch, na zamówienie czasami trzeba czekać kilka tygodni,
diety pudełkowe, ponieważ pozwalają osobom nie potrafiącym lub nie lubiącym gotować zapewnić sobie całodzienne wyżywienie; ich jedynym minusem jest ewentualna obawa przed higieną produkcji i dostawy zestawów (więcej o higienie dostarczania dań do konsumentów tutaj),
firmy z segmentu food tech, w tym przypadku reprezentowane przez platformy i aplikacje oferujące dowozy jedzenia; już w tej chwili w miastach widać zmożony ruch dostawców z plecakami termicznymi. 

Trudno jednak obecnie przewidzieć, co nastąpi dalej, co w sytuacji przedłużającej się kwarantanny. Jakie będą średnio- i długoterminowe skutki pandemii

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Viralowa akcja - restauracje zachęcają do zamawiania u konkurencji

Zaczęło się od Buger Kinga, który od paru dni zachęca do zamawiania w McDonald’s i innych sieciach. Jedną z nich jest polski Pasibus, który z kolei - aby wesprzeć rodzimą gastronomię nominował pierwsze lokale do udziału w wyzwaniu #hotgastrochallenge. Akcja nabiera rozpędu i ma charakter viralowy.

Majowe otwarcie gastronomii: Polacy rzucili się do rezerwacji

Po ogłoszeniu rządowego planu odmrażania branży HoReCa Polacy wręcz rzucili się do rezerwacji dostępnych restauracji i sal na drugą połowę maja oraz czerwiec. Znaczny odsetek zapytań dotyczy komunii oraz innych uroczystości rodzinnych.

Hotelarze z Zachodniopomorskiego apelują o otwarcie granic 13 czerwca

Przedstawiciele branży hotelowej z Zachodniopomorskiego apelują o informacje, kiedy rząd planuje otworzyć granice. Jak tłumaczą, ich klienci to głównie turyści niemieccy, a na przygotowanie się do większej liczby gości potrzebują co najmniej 10 dni.

Dworczyk o akcji otwieraMY: wierzymy w dyscyplinę Polaków, wszyscy mamy dość lockdownu

- Wierzymy w odpowiedzialność, dyscyplinę i solidarność wszystkich Polaków. Wierzymy też, że to ostatnia prosta, po której zacznie się powrót do normalnego życia - mówi szef KPRM Michał Dworczyk, pytany o protest przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swoje biznesy.

Apel branży cateringowej

Branża cateringowa, tak samo jak wiele innych, znalazła się w ciężkiej sytuacji ze względu na pandemię CoVid-19. Dlatego Easycatering.pl wystosował do wszystkich apel pod hasłem #przesuwajnieusuwaj.

W Green Caffè Nero bezpłatna kawa lub herbata dla personelu medycznego

Green Caffè Nero uruchamia akcję #KawaDlaMedyka - sieć kawiarni postanowiła wspomóc pracowników służb medycznych w trudnym czasie pandemii, oferując im bezpłatną kawę lub herbatę. Akcja potrwa od 18 do 24 listopada 2020 roku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej