x

Jedzenie, które wzmacnia odporność

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    20.03.2020

Posiłki w czasach zarazy powinny być odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki zwiększające odporność. Prawidłowa dieta, to obok odpowiedniej ilości snu i ruchu, jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność organizmu - naszą główną broń w walce z koronawirusem.

Składniki zdrowej diety. Zdjęcie: Shutterstock.com
Składniki zdrowej diety. Zdjęcie: Shutterstock.com
Jak teraz komponować posiłki? Wzmacniająca odporność dieta musi być bogata w witaminy i składniki mineralne, w tym przeciwutleniacze oraz substancje ochronne pochodzenia naturalnego.
– Do przygotowania posiłków warto używać jak najwięcej sezonowych i nieprzetworzonych produktów, by zachować  zawarte w nich substancji odżywcze. Pamiętajmy również o regularnym spożywaniu posiłków, odpowiednim nawodnieniu organizmu i wysypianiu się – mówi Natalia Chybzińska, dietetyczka, kierownik ds. żywienia w Kukuła Healthy Food.
Lekarze przypominają, by unikać nadmiernego i długotrwałego spożywania alkoholu, palenia tytoniu, przyjmowania narkotyków. Podkreślają, że naszą odporność osłabi przewlekły deficyt snu i brak wysiłku fizycznego. Polscy immunolodzy na łamach wyborcza.pl zachęcają do przejścia na dietę roślinną, unikania konsumpcji surowego mięsa i mleka oraz dbania o higienę miejsc, w których przygotowuje się posiłki.

Co powinno znaleźć się w antywirusowej diecie?
1. Przyprawy i zioła
Imbir to sprzymierzeniec naszej odporności. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Imbir to sprzymierzeniec naszej odporności. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Najsilniejsze właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne mają: kurkuma, imbir, cynamon, szałwia, tymianek, bazylia, oregano oraz miód.
– Polecam codziennie, na czczo wypić pół litra przegotowanej wody z cytryną, kurkumą, imbirem i miodem. Wieczorem wyciskamy sok z połówki cytryny, ścieramy odrobinę imbiru, dodajemy łyżeczkę miodu i szczyptę kurkumy. Całość zalewamy przegotowaną, ostudzoną wodą i zostawiamy na noc, by składniki miały czas
na uwolnienie swoich drogocennych właściwości. Oprócz właściwości antybakteryjnych, napój fantastycznie oczyszcza i pobudza organizm – radzi Natalia Chybzińska.

2. Kiszonki i fermentowane produkty mleczne
Kiszone ogórki. Zdjęcie: Shutterstock.com
Kiszone ogórki. Zdjęcie: Shutterstock.com
Kiszonki, jogurty naturalne i kefiry zawierają enzymy oraz probiotyki ułatwiające trawienie, a także korzystnie wpływają na rozwój dobrej flory bakteryjnej. Kiszona kapusta i ogórki dodatkowo są bogate w witaminę C. Warto jeść je regularnie w formie surówek z dodatkiem cebuli i dobrej jakości oleju rzepakowego lub oliwy. Godny polecenia jest też zakwas z buraków, który prócz witaminy C jest m.in. doskonałym źródłem kwasu foliowego, żelaza, witamin A, E i K. Poza właściwościami wzmacniającymi organizm również oczyszcza go z toksyn i reguluje ciśnienie krwi.

3. Papryka, jarmuż, brukselka i cytrusy
To jedne z najlepszych źródeł witaminy C. W porównaniu do cytryny, papryka ma jej 10 razy więcej, zaś jarmuż i brukselka 5 razy więcej. Pamiętajmy jednak, że witaminę C łatwo utracić w wyniku obróbki termicznej. Dlatego warzywa o dużej jej zawartości najlepiej gotować na parze do 5 minut.

4. Cebula i czosnek
Cebula i czosnek. Zdjęcie: Shutterstock.com
Cebula i czosnek. Zdjęcie: Shutterstock.com
Są bardzo silnymi, naturalnymi antybiotykami, które hamują namnażanie się bakterii chorobotwórczych, ale nie niszczą naturalnej flory bakteryjnej organizmu.
Syrop z cebuli, czosnku i miodu pomaga zwalczyć przeziębienie, kaszel i katar, a także ma właściwości moczopędne oraz antygrzybiczne. Jest prosty w przygotowaniu. Wystarczy w miseczce wymieszać posiekane 2 cebule, 2 ząbki czosnku, 2 łyżki miodu i odstawić na ok. 5 godzin, by puścił sok. Potem przecedzamy przez gazę do słoiczka, zakręcamy i przechowujemy w lodówce maksymalnie przez 10 dni. Pijemy 3 razy dziennie po 1 łyżce. Ze względu na swoje właściwości wykrztuśne syropu nie powinno się stosować na noc.

5. Ryby, marchew, dynia, bataty - źródło witamin A,D,E
Tłuste ryby, oliwa, migdały - dobre żdródła witamin A i E. Zdjęcie: Shutterstock.com
Tłuste ryby, oliwa, migdały - dobre żdródła witamin A i E. Zdjęcie: Shutterstock.com
Dla właściwego działania układu immunologicznego niezwykle ważne są również witaminy A, D i E. Witamina D w ciepłe i słoneczne miesiące jest wytwarzana samodzielnie przez organizm pod wpływem promieni słonecznych. Natomiast w chłodnych miesiącach warto jeść tłuste, morskie ryby (np. makrele, sardynki, śledzie), które są jej najlepszym źródłem. Witaminy A najwięcej jest w marchwi, batatach, dyni i szpinaku. Natomiast jednymi z najbogatszych źródeł witaminy E są pestki słonecznika i migdały.

6. Magiczna moc rosołu
Rosół. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rosół. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rosół od wieków uważany jest za zupę o właściwościach leczniczych. Inhaluje drogi oddechowe, rozgrzewa i działa przeciwwirusowo. Aby nasz rosół rzeczywiście miał takie działanie, warto ugotować go na drobiu z wolnego wybiegu i dobrej jakości, chudej wołowinie. Powinno się też w nim znaleźć mnóstwo warzyw, m.in. marchew, seler, pietruszka, cebula. Wrzućmy też kilka ziarenek pieprzu, ziela angielskiego i liść laurowy. Nie używajmy zbyt dużo soli. Zamiast niej polecam działające przeciwzapalnie imbir, czosnek i kurkumę. Aby osiągnąć najlepsze walory smakowe warto gotować go powoli, przez ok. 4 godziny.

7. Woda i herbata
Właściwie nawodniony organizm na bieżąco usuwa z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii. Oprócz wody warto również zaparzać ulubione zioła oraz lekki napar herbaciany.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Boom na olej kokosowy - czy słuszny?

Od kilku lat panuje prawdziwy boom na olej kokosowy. Sprzedawany w postaci oleju i musu uważany jest za panaceum na różne dolegliwości i prawdziwy superfood wychwalany ze względu na właściwości odżywcze, uzdrawiające i poprawiające walory umysłowe. Czy rzeczywiście są ku temu powody?

Zdrowsze odżywianie Polaków w czasie i po pandemii

Doświadczenie izolacji, podczas której konsumenci mieli czas na gotowanie w domu, to impuls do zmiany diety na bogatszą w składniki roślinne. W czasie wiosennej kwarantanny Polacy sięgali po przetwory i mrożonki. Letni sezon na świeże warzywa i owoce daje szansę na utrwalenie zdrowych nawyków.

Kiedy jeść śniadanie, obiad i kolację

Planowanie tego, co powinieneś jeść, by być szczupłym i zdrowym, wydaje się trudne, jednak okazuje się, że dla zachowania dobrej formy i prawidłowej wagi ważne jest także to, kiedy jesz.

Co jeść, żeby mieć dobry humor? Na pewno nie słodycze!

Czasy są trudne, więc trudniej zachować dobry humor. Ale możemy go poprawić dobrze zbilansowaną dietą. Jakie jedzenie skutecznie poprawi nam nastrój? Przeczytajcie!

Skąd się bierze smak i jak się zmienia z wiekiem

Gdy myślimy o smaku, jednego możemy być pewni: nasz gust odnoszący się do jedzenia zmienia się wraz z wiekiem. Jako bardzo małe dzieci lubimy przede wszystkim smak słodki, później preferujemy smaki bardziej złożone, a na starość te intensywne, bo często po prostu tracimy poczucie smaku.

Alkohol a dieta

Czy umiarkowane spożycie alkoholu może być zdrowe? Czy zgodnie z niektórymi reklamami może być pomocne w utracie wagi i utrzymaniu pięknej sylwetki?

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej