x

Jedzenie, które wzmacnia odporność

Kategoria: Lifestyle - zdrowe odżywianie    20.03.2020

Posiłki w czasach zarazy powinny być odpowiednio zbilansowane i bogate w składniki zwiększające odporność. Prawidłowa dieta, to obok odpowiedniej ilości snu i ruchu, jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność organizmu - naszą główną broń w walce z koronawirusem.

Składniki zdrowej diety. Zdjęcie: Shutterstock.com
Składniki zdrowej diety. Zdjęcie: Shutterstock.com
Jak teraz komponować posiłki? Wzmacniająca odporność dieta musi być bogata w witaminy i składniki mineralne, w tym przeciwutleniacze oraz substancje ochronne pochodzenia naturalnego.
– Do przygotowania posiłków warto używać jak najwięcej sezonowych i nieprzetworzonych produktów, by zachować  zawarte w nich substancji odżywcze. Pamiętajmy również o regularnym spożywaniu posiłków, odpowiednim nawodnieniu organizmu i wysypianiu się – mówi Natalia Chybzińska, dietetyczka, kierownik ds. żywienia w Kukuła Healthy Food.
Lekarze przypominają, by unikać nadmiernego i długotrwałego spożywania alkoholu, palenia tytoniu, przyjmowania narkotyków. Podkreślają, że naszą odporność osłabi przewlekły deficyt snu i brak wysiłku fizycznego. Polscy immunolodzy na łamach wyborcza.pl zachęcają do przejścia na dietę roślinną, unikania konsumpcji surowego mięsa i mleka oraz dbania o higienę miejsc, w których przygotowuje się posiłki.

Co powinno znaleźć się w antywirusowej diecie?
1. Przyprawy i zioła
Imbir to sprzymierzeniec naszej odporności. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Imbir to sprzymierzeniec naszej odporności. Zdjęcie: Shutterstock.com.
Najsilniejsze właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne mają: kurkuma, imbir, cynamon, szałwia, tymianek, bazylia, oregano oraz miód.
– Polecam codziennie, na czczo wypić pół litra przegotowanej wody z cytryną, kurkumą, imbirem i miodem. Wieczorem wyciskamy sok z połówki cytryny, ścieramy odrobinę imbiru, dodajemy łyżeczkę miodu i szczyptę kurkumy. Całość zalewamy przegotowaną, ostudzoną wodą i zostawiamy na noc, by składniki miały czas
na uwolnienie swoich drogocennych właściwości. Oprócz właściwości antybakteryjnych, napój fantastycznie oczyszcza i pobudza organizm – radzi Natalia Chybzińska.

2. Kiszonki i fermentowane produkty mleczne
Kiszone ogórki. Zdjęcie: Shutterstock.com
Kiszone ogórki. Zdjęcie: Shutterstock.com
Kiszonki, jogurty naturalne i kefiry zawierają enzymy oraz probiotyki ułatwiające trawienie, a także korzystnie wpływają na rozwój dobrej flory bakteryjnej. Kiszona kapusta i ogórki dodatkowo są bogate w witaminę C. Warto jeść je regularnie w formie surówek z dodatkiem cebuli i dobrej jakości oleju rzepakowego lub oliwy. Godny polecenia jest też zakwas z buraków, który prócz witaminy C jest m.in. doskonałym źródłem kwasu foliowego, żelaza, witamin A, E i K. Poza właściwościami wzmacniającymi organizm również oczyszcza go z toksyn i reguluje ciśnienie krwi.

3. Papryka, jarmuż, brukselka i cytrusy
To jedne z najlepszych źródeł witaminy C. W porównaniu do cytryny, papryka ma jej 10 razy więcej, zaś jarmuż i brukselka 5 razy więcej. Pamiętajmy jednak, że witaminę C łatwo utracić w wyniku obróbki termicznej. Dlatego warzywa o dużej jej zawartości najlepiej gotować na parze do 5 minut.

4. Cebula i czosnek
Cebula i czosnek. Zdjęcie: Shutterstock.com
Cebula i czosnek. Zdjęcie: Shutterstock.com
Są bardzo silnymi, naturalnymi antybiotykami, które hamują namnażanie się bakterii chorobotwórczych, ale nie niszczą naturalnej flory bakteryjnej organizmu.
Syrop z cebuli, czosnku i miodu pomaga zwalczyć przeziębienie, kaszel i katar, a także ma właściwości moczopędne oraz antygrzybiczne. Jest prosty w przygotowaniu. Wystarczy w miseczce wymieszać posiekane 2 cebule, 2 ząbki czosnku, 2 łyżki miodu i odstawić na ok. 5 godzin, by puścił sok. Potem przecedzamy przez gazę do słoiczka, zakręcamy i przechowujemy w lodówce maksymalnie przez 10 dni. Pijemy 3 razy dziennie po 1 łyżce. Ze względu na swoje właściwości wykrztuśne syropu nie powinno się stosować na noc.

5. Ryby, marchew, dynia, bataty - źródło witamin A,D,E
Tłuste ryby, oliwa, migdały - dobre żdródła witamin A i E. Zdjęcie: Shutterstock.com
Tłuste ryby, oliwa, migdały - dobre żdródła witamin A i E. Zdjęcie: Shutterstock.com
Dla właściwego działania układu immunologicznego niezwykle ważne są również witaminy A, D i E. Witamina D w ciepłe i słoneczne miesiące jest wytwarzana samodzielnie przez organizm pod wpływem promieni słonecznych. Natomiast w chłodnych miesiącach warto jeść tłuste, morskie ryby (np. makrele, sardynki, śledzie), które są jej najlepszym źródłem. Witaminy A najwięcej jest w marchwi, batatach, dyni i szpinaku. Natomiast jednymi z najbogatszych źródeł witaminy E są pestki słonecznika i migdały.

6. Magiczna moc rosołu
Rosół. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rosół. Zdjęcie: Shutterstock.com
Rosół od wieków uważany jest za zupę o właściwościach leczniczych. Inhaluje drogi oddechowe, rozgrzewa i działa przeciwwirusowo. Aby nasz rosół rzeczywiście miał takie działanie, warto ugotować go na drobiu z wolnego wybiegu i dobrej jakości, chudej wołowinie. Powinno się też w nim znaleźć mnóstwo warzyw, m.in. marchew, seler, pietruszka, cebula. Wrzućmy też kilka ziarenek pieprzu, ziela angielskiego i liść laurowy. Nie używajmy zbyt dużo soli. Zamiast niej polecam działające przeciwzapalnie imbir, czosnek i kurkumę. Aby osiągnąć najlepsze walory smakowe warto gotować go powoli, przez ok. 4 godziny.

7. Woda i herbata
Właściwie nawodniony organizm na bieżąco usuwa z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii. Oprócz wody warto również zaparzać ulubione zioła oraz lekki napar herbaciany.


Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Co piąty Polak uważa, że dieta roślinna jest niekorzystna dla zdrowia. To mit!

Mimo rosnącej popularności diety roślinnej, wciąż funkcjonuje wiele mitów na jej temat. Aż co piąty Polak uważa, że jest ona niekorzystna dla zdrowia. - Nic bardziej mylnego - mówi Joanna Lotkowska, dietetyczka ProVeg.

Agata Noszczyk: Roślinne dla wszystkich!

Jak funkcjonują stereotypy na temat płci i jaki wpływ mają na nasze wybory żywieniowe? Czy posiłki dzielą się na te, które są przeznaczone dla kobiet, i te uznane za "męskie"? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Agata Noszczyk, szefowa kuchni Good Place w Gliwicach, ambasadorka Chefs for Change.

Fenomen diety bulionowej. Stosują ją Salma Hayek, Gwyneth Paltrow i Halle Berry

Dieta bulionowa bije rekordy popularności w Hollywood, a rzesza jej zwolenników ciągle się powiększa. Korzystają z niej m. in. Salma Hayek, Halle Berry i Gwyneth Paltrow, która dzięki jej stosowaniu schudła aż 11 kilo. Na czym polega fenomen tego stylu odżywiania?

Weronika Pochylska: Co mówi nam tegoroczne Veganuary?

Zdaje się, że styczeń, także w Polsce, już na stałe będzie kojarzył się z roślinnym jedzeniem. Coraz więcej firm i inicjatyw podejmuje znane na całym świecie wyzwanie Veganuary lub intensyfikuje okołoroślinne działania właśnie na początku roku.

Roślinna strona mocy, czyli wege dla aktywnych

Coraz więcej osób uprawiających sport zaczyna doceniać korzyści płynące ze zbilansowanej, pełnowartościowej diety roślinnej, która przyczynia się do szybszej regeneracji i niejednokrotnie przekłada na wyższe wyniki sportowe. Ta grupa to wciąż słabo zagospodarowani klienci branży gastronomicznej.

DefaultVeg, czyli roślinnie z założenia

DefaultVeg to ruch działający na rzecz upowszechnienia roślinnego jedzenia. Misja organizacji jest prosta - jedzenie powinno być z założenia roślinne, gdziekolwiek jest serwowane. Chodzi o zmianę postrzegania tego, co nazywamy "normalnym" posiłkiem.

Inne kategorie

Podcasty

Moda na wina nowofalowe w restauracjach. Rozmowa z Piotrem Pietrasem [PODCAST]

Czym się charakteryzują wina naturalne, organiczne, biodynamiczne, wegańskie? Kto je konsumuje i jakie możliwości stwarzają te kategorie w biznesie restauracyjnym? Czy warto podążać za tym trendem? Rozmawiamy o tym z Piotrem Pietrasem, Master Sommelierem, Wicemistrzem Europy Sommelierów.
wicej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej