x

Pomysły branży gastronomicznej na przetrwanie skutków pandemii

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Przedstawiciele branży gastronomicznej napisali publiczny list z pomysłami wsparcia branży HoReCa w sytuacji pandemii koronawirusa. Przekazujemy jego treść.

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Inicjatywa wyszła od Tomasza Czudowskiego, właściciela restauracji Ale Wino oraz Forty. Pod listem podpisało się ponad 90 lokali gastronomicznych. Redakcja portalu OuiChef.pl przekazuje pełną treść listu, który został przesłany również do przedstawicieli Rządu RP. 

 

Treść listu:

Jesteśmy grupą restauratorów reprezentujących ponad 90 lokali gastronomicznych i zatrudniających łącznie blisko 2 500 osób. Jesteśmy częścią branży, w której działa blisko 70 tys. placówek gastronomicznych, generując przychody ponad 35,6 mld zł rocznie (dane za: GUS 2016 r. raport: http://www.zphoreca.pl/rynek/). W roku 2017 w zakwaterowaniu i gastronomii zatrudnionych było 295,9 tyss. osób (dane za: GUS 2018 r.). 

Sytuacja, z jaką mamy dziś do czynienia, jest absolutnie bezprecedensowa. Epidemia, a w konsekwencji rozporządzenie ograniczające działalność lokali gastronomicznych wyłącznie do oferowania jedzenia na wynos lub z dostawą, może doprowadzić do bankructwa całej branży. W związku z tym zebraliśmy nasze przemyślenia, jakiego wsparcia oczekiwalibyśmy ze strony Państwa, aby przetrwać okres przestoju i skutecznie odbudować nasze przedsiębiorstwa, kiedy znów będziemy mogli otworzyć się na gości. 

 

Najistotniejsze wyzwania przed jakimi stoimy: 

1. Utrzymanie wykwalifikowanego zespołu, z którym będziemy mogli uruchomić nasze restauracje, kawiarnie i bary po zniesieniu rozporządzenia. 

2. Opłacenie kosztów stałych w okresie trwania rozporządzenia niezależnych od poziomu obrotów – czynsze, raty leasingowe, opłaty (koncesje) i inne. 

3. Uregulowanie zaległości u dostawców (załamanie sprzedaży i brak cash flow uniemożliwia uregulowanie zobowiązań) oraz środki pieniężne na ponowne zatowarowanie po ponownym otwarciu. Jak również straty w produktach obecnie leżących w naszych magazynach i chłodniach. 

4. Ponowne otwarcie lokali i powrót do obrotów sprzed epidemii będzie wymagał czasu porównywalnego do otwierania nowej restauracji. Obroty będą ograniczone, a rentowność zdecydowanie niższa, więc wymagane będą środki aby utrzymać płynność działalności przez okres nawet 6 do 12 miesięcy. 

 

Nasze sugestie na wsparcie branży gastronomicznej ze strony Państwa: 

1. Zwolnienie z ZUS w okresie przestoju – aby utrzymać zespołu musimy ludziom płacić chociażby minimalne wynagrodzenie, aby mogli przetrwać okres zamknięcia miejsc pracy, w związku z tym wnioskujemy o przejęcie zobowiązań wobec ZUS przez Państwo w tym okresie. Nawet przy odroczeniu w czasie, kumulacja zobowiązań po ponownym otwarciu może być równie groźna dla naszej działalności jak dzisiejsza epidemia. 

2. Zwolnienie z czynszu restauracji działających w lokalach należących do miast/Państwa lub instytucji państwowych, takich jak Agencja Mienia Wojskowego, oraz wsparcie w zakresie regulacji czynszów w lokalach należących do prywatnych przedsiębiorstw, w tym funduszy inwestycyjnych, lub odgórne zamrożenie płatności na pewien okres. 

3. Nieoprocentowany kredyt obrotowy z odroczoną datą rozpoczęcia spłat (6 do 12 miesięcy od zakończenia rozporządzenia) – maksymalna wysokość równa miesięcznemu obrotowi brutto lokalu liczona jako średnia z ostatnich 12 miesięcy lub okresu działalności dla lokali istniejących na rynku krócej aniżeli 12 miesięcy. Na podobieństwo kredytów udzielanych rolnikom w okresie klęsk żywiołowych, takich jak np. susza. 

4. Trzymiesięczne przesunięcie podatków tak, abyśmy nie musieli płacić podatków za miesiące z zyskiem, kiedy przed nami miesiące strat. 

5. Ulgi w opłatach niezbędnych do prowadzenia działalności – zawieszenie, odroczenie lub rozłożenie na raty opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu (kumulacja nastąpi w maju), obniżenie kosztów opłaty za ogródki itp. 

 

Z poważaniem,
niżej podpisani właściciele restauracji, kawiarni, barów i innych lokali gastronomicznych. 


Tomasz Czudowski,
Alewino, Forty, Kukułka 

Daniel Pawełek,
Butchery and Wine, Brasserie Warszawska, Kieliszki na Próżnej, Kieliszki na Hożej, Rozbrat 20, Koneser Grill

Krzysztof Gałkowski,
Kraken, Beirut

Beniamin Bielecki, Katarzyna Majewska,
Bibenda/Fest Port Czerniakowski 

Jerzy Becz,
Bierhalle

Michał Dobak, Justyna Kosmala,
Charlotte 

Marcin Koch,
Bazar Kocha, Talerzyki 

Michał Marchocki,
Ósma Kolonia, Secret Life Cafe 

Jan Adamowicz,
Boscaiola

Dariusz Strot,
Piwnica Rajców Gdańsk, Casablanca Olsztyn, Browar Warmia Olsztyn

Jacek Czauderna,
The Legendary Jacks Bar&Restaurant Warszawa, Gdańsk, Sopot, Łódź

Agnieszka Kręglicka i Marcin Kręglicki,
Santorini, Meltemi, Chianti, El Popo, Opasły Tom, Catering: Forteca, Zamek Królewski, Klub Bankowca

Dominika Krzemińska,
Przegryź, Kukułka 

Paweł Matusik, Paweł Paciorek,
Posypane Dom Makaronu, TASTE BURGER 

Marek Ignaciuk,
Soul Food, Shiso Ramen

Bartosz Brusikiewicz,
Thai Wok, Piazza Ristorante, Poke Rebel Bowls 

Karol Komorowski,
Trattoria Rucola, Pinsa

Michał Czapliński,
Quattro Canti, Profood

Srikanth Chinta,
Curry Leaves 

Norbert Banach,
Grupa Przystań

Marcin Rylski,
Grupa Sakana S.A.

Anas Adi,
Grupa Hannah Sushi 

Sylwia Adi,
Grupa AZIA 

Miguel Capitan,
La Iberica 

Szymon Zieliński,
Cafe Bar Havana, Resort, Pewex 

Kamila Mroczkowska, Patrycja Jaskólska,
MOD, Regina 

Jacek Dojnikowski, Aleksandra Dojnikowska,
Bułkę przez Bibułkę, MariCruz

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Jakie dania Polacy najchętniej zamawiali w wakacje?

Najczęściej zamawianym przez nas w wakacje jedzeniem z dowozem były dania z kurczakiem - wynika z analizy kilkuset tysięcy zamówień składanych od 1 czerwca za pośrednictwem aplikacji Uber Eats. Chętnie jedliśmy także burgery, pizzę, kebaba i pad thai.

BAR W LICZBACH

Fundamentem doskonale prowadzonego baru jest świetne zarządzanie, z kolei dobrze znane porzekadło mówi, że "jeśli coś nie jest mierzalne, to nie można tym zarządzać". Odpowiedzią na te kwestie jest nic innego jak analiza oferty i danych sprzedażowych POS.

Stacja paliw ulubioną "kawiarnią" Polaków

Stacje paliw to zdecydowanie numer 1 wśród miejsc, w których Polacy piją kawę poza domem. Najczęściej spontanicznie wymieniane miejsca z kawą to Orlen, McDonald’s oraz Starbucks. Kawę poza domem pije 51% Polaków - wynika z badania Cafe Monitor ARC Rynek i Opinia.

Marketingowcy najchętniej czytają "Media & Marketing Polska"

Z radością informujemy, że magazyn Media i Marketing Polska (MMP) oraz Serwis Internetowy MMP24 zostały bardzo wysoko ocenione przez wszystkich uczestników rynku reklamowego w badaniu popularności mediów przeprowadzonym przez blogerów ze ScreenLovers.

Zaprojektuj atmosferę

Dobrze zaprojektowane wnętrze to ważny element budowania wizerunku restauracji. Wystrój tworzy atmosferę i wpływa na samopoczucie gości. Jest częścią szerszej opowieści, która mówi, o czym i do kogo kierowany jest nasz lokal.

Bezkontaktowa dostawa zamówień z sieci Sfinksa

Sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło, Fabryka Pizzy i WOOK zarządzane przez Sfinks Polska wobec zamknięcia lokali gastronomicznych postawiły na dowóz zamówień oraz odbiór osobisty. Spółka wdrożyła dodatkowe procedury bezpieczeństwa oferując bezkontaktową dostawę.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej