x

Gastronomia w czasie pandemii

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    17.03.2020

Decyzją rządu od soboty działalność restauracji, pubów, klubów i barów podlega poważnym ograniczeniom. Zabroniono spożywania posiłków w lokalach, dozwolone jest natomiast wysyłanie ich w dostawie oraz wydawanie klientom na wynos. Jak funkcjonuje branża gastronomiczna przy tych obostrzeniach?

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Lokale gastronomiczne przyjmują różne strategie.

Zamknięte na klucz
Najbardziej radykalną strategią jest całkowite wstrzymanie działalności. Na takie rozwiązanie zdecydowali się właściciele sieci restauracji Mihiderka oferującej wyłącznie niskoprzetworzone, niesmażone dania kuchni roślinnej. Z dziesięciu lokali, sześć jest zlokalizowanych w centrach lub galeriach handlowych (Arkady Wrocławskie, Galeria Jurajska, M1 Zabrze, Galeria Katowicka, Galeria Libero, Gemini Park Tychy), a cztery to lokale przyuliczne (Gliwice, Wrocław, 2x Kraków).
– Zdecydowaliśmy się zamknąć wszystkie lokale, żeby nie narażać naszej ekipy na transport i przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach. Ta trudna dla nas decyzja podyktowana jest również troską o klientów. W obliczu ogromnego zagrożenia, jakim jest pandemia, nie chcemy narażać ani ich zdrowia ani życia – mówi Dorota Krysińska, współwłaścicielka sieci. – Od początku istnienia naszej sieci chcieliśmy przekazać naszym klientom, że to, co zamawiają w restauracjach, ma również wpływ na środowisko i planetę. Dlatego też teraz nie możemy zachować się inaczej.
Dlaczego Mihiderka nie będzie realizować dowozów jedzenia? –  Dowozy obarczone są ryzykiem. Kontakt kuriera z klientem może być tragiczny w skutkach dla obu stron – mówi przedstawicielka sieci. – Poza tym przy tak nieprzewidywalnej sprzedaży nie chcemy marnować jedzenia.
W restauracji pozostały zapasy, które będą przekazane szpitalom w Bytomiu, Chorzowie oraz Wrocławiu.
– Jedzeniem, które jeszcze zostanie w spiżarniach Mihiderek, podzielimy się z naszą ekipą, sąsiadami i osobami w podeszłym wieku – mówi Dorota Krysińska.

Podobną strategię przyjęła Ewa Malika Szyc-Juchnowicz, szefowa kuchni i właścicielka gdańskich restauracji Malika i Machina Eats&Beats.
– Kierując się bezpieczeństwem waszym, ale również mojej załogi nie zdecydowałam się na wprowadzenie dowozów ani w Malice ani w Machina Eats&Beats w Gdańsku. Pomimo najostrzejszych środków nikt nie jest w stanie zagwarantować 100% bezpieczeństwa. A życie i zdrowie nas wszystkich jest w tym momencie priorytetem. Dziękuję za zrozumienie i ciepłe słowa. Dbajcie o siebie i swoich bliskich. Zostańcie w domach, do zobaczenia w komplecie. Wasza Malika – napisała restauratorka na Facebooku.
Decyzje o zamknięciu bez możliwości dostaw podjęły też m. in. warszawskie lokale Aioli i Banjaluka.

Odbiór własny klienta
Kolejne rozwiązanie to serwowanie dań na wynos wyłącznie w ramach odbioru własnego.
Tę strategię przyjęły lokale niesieciowe, np. warszawska Thaisty czy Restauracja u Madziara. Niektóre kuszą rabatami, np. 10 proc. upustu przy odbiorze własnym oferuje warszawski Czerwony Wieprz.
– Do każdego zamówienia w prezencie magnes na lodówkę, żebyście tak łatwo o nas nie zapomnieli! – zachęcają pracownicy Czerwonego Wieprza na Facebooku.

Dostawa z dowozem
Część lokali proponuje opcję dowozu potraw własnym sumptem, np. warszawska Thaisty. Wydaje się jednak, że większą szansę na dotarcie do klientów z ofertą mają lokale, które korzystają z pośrednictwa platform delivery dostępnych również w aplikacjach, takich jak Pyszne.pl, Wolt, Uber Eats, Glovo czy PizzaPortal.pl.
To rozwiązanie wybrały właścicielki stołecznych lokali Paloma nad Wisłą, Paloma na Pańskiej, Bar Pacyfik i Prochownia Żoliborz.

Zdjęcie: Facebook
Zdjęcie: Facebook
– Zamknięcie naraz czterech lokali zaraz po sezonie zimowym, to potworny cios. Gastro to bowiem nie tylko „gotowanie i nalewanie piwa”, ale także wspólne spędzanie wolnego czasu, które w tej chwili, i pewnie przez długi jeszcze czas, jest zabronione. Zamknięcie lokalu oznacza brak pracy nie tylko dla nas i naszych wszystkich pracowników – kucharzy, kelnerów, barmanów, osób zmywających, ale także wszystkich innych osób, które są powiązane z nami – dostawców, a potem dostawców ich dostawców i tak dalej. Gastronomia to ten rodzaj interesu, który nie gromadzi kapitału, tylko bez przerwy nim obraca, z czego procent, który zostaje w firmie jest niski, a koszty olbrzymie. Jedynym sposobem, żeby w jakikolwiek sposób się utrzymać przy życiu i nie zniknąć z mapy Warszawy jest działanie bez przerwy, właśnie choćby w opcji wynosów i dowozów. Są różne podejścia do sytuacji kryzysowych, my jesteśmy jedną wielką rodziną i dopóki sytuacja nas do tego nie zmusi, nie chcemy i nie zamierzamy nikogo zwalniać. Póki co zapewniamy każdej osobie zatrudnionej codziennie wyżywienie. Więc pamiętajcie, zamawiając jedzonko wspieracie swoje ulubione lokale – czytamy na fanepage’u Palomy nad Wisłą.

Największe sieci

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
W większości restauracji sieci McDonald’s zamówienia na wynos można odbierać na linii McDrive bez konieczności wchodzenia do baru. Aby skorzystać z tej opcji nie trzeba być zmotoryzowanym. W lokalach, w których nie ma linii McDrive wprowadzono procedurę bezdotykowego procesu obsługi. Oferta sieci dostępna jest także za pośrednictwem aplikacji Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt i Glovo, które także zorganizowały bezkontaktową dostawę.

Restauracje Burger King wydają posiłki na wynos lub w dostawie do domu. Zamówienia można składać na platformach PizzaPortal.pl, Glovo oraz Uber Eats.
Potrawy z Pizza Hut (zamówienia składane za pośrednictwem strony i aplikacji tej sieci) wydawane są na wynos i w dostawie do domu. Tu możliwa jest opcja „pizza pod drzwi”, która gwarantuje dostawę bezkontaktową.

Sphinx na swej stronie zaprasza do korzystania z oferty sieci za pośrednictwem strony smacznieiszybko.pl lub innych portali do zamawiania jedzenia.
Wszystkie sieciówki zachęcają do płatności online, które gwarantują bezkontaktową dostawę.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Szybki i bezpieczny powrót - apel branży gastronomicznej i MAKRO

Dziś na ręce premiera Mateusza Morawieckiego i minister rozwoju Jadwigi Emilewicz złożony został wspólny apel MAKRO oraz organizacji wspierających polską gastronomię o skrócenie czasu, w którym restauracje i bary muszą pozostać zamknięte ze względu na walkę z koronawirusem COVID-19.

Piekarnie na topie. Gastronomia wśród 10 usług, które mogą liczyć na ożywienie

W czasie pandemii Polacy docenili lokalnych przedsiębiorców i lokalne punkty handlowo-usługowe. Największe ożywienie odczuły piekarnie - wynika z badania na zlecenie Mastercard. Firma stworzyła listę placówek handlowych i usługowych, które wciąż mogą liczyć na więcej.

Kryzys gastronomii we Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii

We Włoszech 50-proc. spadek wpływów w lokalach gastronomicznych po ich otwarciu. W Hiszpanii obroty po likwidacji obostrzeń, czyli w maju i pierwszej połowie czerwca, są o połowę niższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Rząd Wielkiej Brytanii rozważa obowiązek rejestracji przed pójściem do pubu.

Lockdown gastronomii przedłużony do odwołania! Są nowe przepisy

Rząd przedłużył zakaz obsługiwania gości w lokalach gastronomicznych. Do odwołania mogą jedynie wydawać posiłki na wynos. Działalność gastronomii miała być ograniczona dwa tygodnie, ale premier zapowiadał, że lockdown może zostać przedłużony. Tak się właśnie stało.

Można będzie uruchamiać ogródki gastronomiczne, gdy zrobi się cieplej?

- Jestem zwolennikiem otwierania ogródków, kiedy nastąpi ocieplenie. Gospodarka tego potrzebuje - mówi wiceminister rozwoju, pracy i technologii Olga Semeniuk.

Anna Dereszowska czyta bajki z pandemicznym morałem w kampanii McDonald’s

Życie w zaostrzonym reżimie sanitarnym nie jest łatwe szczególnie dla dzieci, które nie zawsze rozumieją wymogi dotyczące bezpieczeństwa i higieny. W kampanii McDonald’s o odpowiedzialnych postawach podczas pandemii opowiedziały im postacie z bajek głosem Anny Dereszowskiej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej