x

Gastronomia w czasie pandemii

Kategoria: Koronawirus - Aktualności    17.03.2020

Decyzją rządu od soboty działalność restauracji, pubów, klubów i barów podlega poważnym ograniczeniom. Zabroniono spożywania posiłków w lokalach, dozwolone jest natomiast wysyłanie ich w dostawie oraz wydawanie klientom na wynos. Jak funkcjonuje branża gastronomiczna przy tych obostrzeniach?

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
Lokale gastronomiczne przyjmują różne strategie.

Zamknięte na klucz
Najbardziej radykalną strategią jest całkowite wstrzymanie działalności. Na takie rozwiązanie zdecydowali się właściciele sieci restauracji Mihiderka oferującej wyłącznie niskoprzetworzone, niesmażone dania kuchni roślinnej. Z dziesięciu lokali, sześć jest zlokalizowanych w centrach lub galeriach handlowych (Arkady Wrocławskie, Galeria Jurajska, M1 Zabrze, Galeria Katowicka, Galeria Libero, Gemini Park Tychy), a cztery to lokale przyuliczne (Gliwice, Wrocław, 2x Kraków).
– Zdecydowaliśmy się zamknąć wszystkie lokale, żeby nie narażać naszej ekipy na transport i przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach. Ta trudna dla nas decyzja podyktowana jest również troską o klientów. W obliczu ogromnego zagrożenia, jakim jest pandemia, nie chcemy narażać ani ich zdrowia ani życia – mówi Dorota Krysińska, współwłaścicielka sieci. – Od początku istnienia naszej sieci chcieliśmy przekazać naszym klientom, że to, co zamawiają w restauracjach, ma również wpływ na środowisko i planetę. Dlatego też teraz nie możemy zachować się inaczej.
Dlaczego Mihiderka nie będzie realizować dowozów jedzenia? –  Dowozy obarczone są ryzykiem. Kontakt kuriera z klientem może być tragiczny w skutkach dla obu stron – mówi przedstawicielka sieci. – Poza tym przy tak nieprzewidywalnej sprzedaży nie chcemy marnować jedzenia.
W restauracji pozostały zapasy, które będą przekazane szpitalom w Bytomiu, Chorzowie oraz Wrocławiu.
– Jedzeniem, które jeszcze zostanie w spiżarniach Mihiderek, podzielimy się z naszą ekipą, sąsiadami i osobami w podeszłym wieku – mówi Dorota Krysińska.

Podobną strategię przyjęła Ewa Malika Szyc-Juchnowicz, szefowa kuchni i właścicielka gdańskich restauracji Malika i Machina Eats&Beats.
– Kierując się bezpieczeństwem waszym, ale również mojej załogi nie zdecydowałam się na wprowadzenie dowozów ani w Malice ani w Machina Eats&Beats w Gdańsku. Pomimo najostrzejszych środków nikt nie jest w stanie zagwarantować 100% bezpieczeństwa. A życie i zdrowie nas wszystkich jest w tym momencie priorytetem. Dziękuję za zrozumienie i ciepłe słowa. Dbajcie o siebie i swoich bliskich. Zostańcie w domach, do zobaczenia w komplecie. Wasza Malika – napisała restauratorka na Facebooku.
Decyzje o zamknięciu bez możliwości dostaw podjęły też m. in. warszawskie lokale Aioli i Banjaluka.

Odbiór własny klienta
Kolejne rozwiązanie to serwowanie dań na wynos wyłącznie w ramach odbioru własnego.
Tę strategię przyjęły lokale niesieciowe, np. warszawska Thaisty czy Restauracja u Madziara. Niektóre kuszą rabatami, np. 10 proc. upustu przy odbiorze własnym oferuje warszawski Czerwony Wieprz.
– Do każdego zamówienia w prezencie magnes na lodówkę, żebyście tak łatwo o nas nie zapomnieli! – zachęcają pracownicy Czerwonego Wieprza na Facebooku.

Dostawa z dowozem
Część lokali proponuje opcję dowozu potraw własnym sumptem, np. warszawska Thaisty. Wydaje się jednak, że większą szansę na dotarcie do klientów z ofertą mają lokale, które korzystają z pośrednictwa platform delivery dostępnych również w aplikacjach, takich jak Pyszne.pl, Wolt, Uber Eats, Glovo czy PizzaPortal.pl.
To rozwiązanie wybrały właścicielki stołecznych lokali Paloma nad Wisłą, Paloma na Pańskiej, Bar Pacyfik i Prochownia Żoliborz.

Zdjęcie: Facebook
Zdjęcie: Facebook
– Zamknięcie naraz czterech lokali zaraz po sezonie zimowym, to potworny cios. Gastro to bowiem nie tylko „gotowanie i nalewanie piwa”, ale także wspólne spędzanie wolnego czasu, które w tej chwili, i pewnie przez długi jeszcze czas, jest zabronione. Zamknięcie lokalu oznacza brak pracy nie tylko dla nas i naszych wszystkich pracowników – kucharzy, kelnerów, barmanów, osób zmywających, ale także wszystkich innych osób, które są powiązane z nami – dostawców, a potem dostawców ich dostawców i tak dalej. Gastronomia to ten rodzaj interesu, który nie gromadzi kapitału, tylko bez przerwy nim obraca, z czego procent, który zostaje w firmie jest niski, a koszty olbrzymie. Jedynym sposobem, żeby w jakikolwiek sposób się utrzymać przy życiu i nie zniknąć z mapy Warszawy jest działanie bez przerwy, właśnie choćby w opcji wynosów i dowozów. Są różne podejścia do sytuacji kryzysowych, my jesteśmy jedną wielką rodziną i dopóki sytuacja nas do tego nie zmusi, nie chcemy i nie zamierzamy nikogo zwalniać. Póki co zapewniamy każdej osobie zatrudnionej codziennie wyżywienie. Więc pamiętajcie, zamawiając jedzonko wspieracie swoje ulubione lokale – czytamy na fanepage’u Palomy nad Wisłą.

Największe sieci

Zdjęcie: Shutterstock.com
Zdjęcie: Shutterstock.com
W większości restauracji sieci McDonald’s zamówienia na wynos można odbierać na linii McDrive bez konieczności wchodzenia do baru. Aby skorzystać z tej opcji nie trzeba być zmotoryzowanym. W lokalach, w których nie ma linii McDrive wprowadzono procedurę bezdotykowego procesu obsługi. Oferta sieci dostępna jest także za pośrednictwem aplikacji Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt i Glovo, które także zorganizowały bezkontaktową dostawę.

Restauracje Burger King wydają posiłki na wynos lub w dostawie do domu. Zamówienia można składać na platformach PizzaPortal.pl, Glovo oraz Uber Eats.
Potrawy z Pizza Hut (zamówienia składane za pośrednictwem strony i aplikacji tej sieci) wydawane są na wynos i w dostawie do domu. Tu możliwa jest opcja „pizza pod drzwi”, która gwarantuje dostawę bezkontaktową.

Sphinx na swej stronie zaprasza do korzystania z oferty sieci za pośrednictwem strony smacznieiszybko.pl lub innych portali do zamawiania jedzenia.
Wszystkie sieciówki zachęcają do płatności online, które gwarantują bezkontaktową dostawę.

Autor tekstu: Monika Jankowska-Kapica
O AUTORZE
Monika-Jankowska-Kapica
Od ponad 10 lat pisze i redaguje teksty o jedzeniu - najpierw w magazynie "Kuchnia", teraz w "Food Service" i na stronie Ouichef.pl. Z wykształcenia polonistka. Karierę zawodową zaczynała jako reporterka i prezenterka Polskiego Radia Szczecin. Była redaktorką "Gazety Wyborczej" w Szczecinie, "Gazety Stołecznej" i "Co jest Grane". Pasjonatka tanga argentyńskiego i jogi.

Zobacz także

Wrocław: lato w gastronomii musi być lepsze!

Dwa miesiące przyszło nam czekać, by znów móc doświadczać restauracyjnych wrażeń. Jak pierwszy tydzień "odmrażania" gastronomii wyglądał we Wrocławiu, opisuje Agnieszka Szydziak, redaktor naczelna Have a Bite Wrocław.

Grupa Żywiec umożliwia zwrot nieotwartych kegów z piwem

Aby pomóc właścicielom i pracownikom lokali gastronomicznych przetrwać czas pandemii Grupa Żywiec oferuje możliwość oddania nieotwartych kegów z piwem i zwrot kosztów. - Mamy nadzieję, że pozwoli to barom i restauracjom ograniczyć straty - mówi przedstawiciel firmy.

Tarcza 2.0 szansą dla gastronomii

Pierwsza "Tarcza antykryzysowa" nie spełniała oczekiwań podmiotów z sektora gastronomicznego. W ankiecie Stowarzyszenia "Przyszłość dla Gastronomii", zaraz po jej ogłoszeniu, aż 80% członków oceniło propozycje w niej zawarte za niewystarczające.

MAX Premium Burgers wprowadza zamówienia online

Klienci sieci mogą teraz złożyć i opłacić zamówienie na stronie maxorder.pl, po czym odebrać je w restauracji o wybranej przez siebie porze.

Jak klienci mogą ratować i ratują gastronomię

Lokale gastronomiczne ratują się teraz sprzedażą posiłków z dowozem. Ich właściciele przyznają, że wsparcie, jakie otrzymują w tym trudnym czasie od klientów, jest niezwykłe. Chodzi nie tylko o dobre słowo, ale też regularne zamówienia, które zapewniają przetrwanie.

Bezpłatne webinary dla przedsiębiorców

Firma Grant Thornton, Santander Bank Polska oraz Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu postanowiły zorganizować bezpłatne webinary dla przedsiębiorców. Poznaj szczegóły.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej