x

W Szczecinie startuje aplikacja do walki z marnowaniem żywności

Kategoria: Lifestyle - ekologia    11.03.2020

Aplikacja Too Good To Go, dzięki której na świecie uratowano już 33 miliony posiłków, właśnie startuje w Szczecinie. Dostępne są na niej pyszne paczki-niespodzianki z niesprzedanym danego dnia jedzeniem z restauracji, kawiarni, sklepów i cukierni, które w innym przypadku musiałyby wylądować w koszu.

Zdjęcie: materiały prasowe.
Zdjęcie: materiały prasowe.
Wśród miejsc, które dołączyły do walki z marnowaniem z Too Good To Go znalazło się już ponad 50 lokali, m.in. Corona Coffee, Meet & Fit Slow Food, Kolory, Cafe Berlin, Orsola CoffeeHaus, Przystań na kawę, Herbata czy Kawa, Gruziński Chleb, Bardzo dobrze, a także sieci Starbucks, Pizza Hut, North Fish. Wkrótce dołączą też hotele Accor i wiele innych.
Szczecin jest jednym z miast, które stawia czoła wyzwaniu, jakim jest ograniczenie marnowania żywności. W mieście od kilku lat działa szczecińska Jadłodzielnia prowadząca zarówno szafki foodsheringowe, jak i lokal. Teraz do tej walki dołącza się Too Good To Go. Dane o tym ile rocznie marnujemy żywności przyprawiają o zdumienie – Polacy co roku wyrzucają średnio 247 kg na osobę, co z wynikiem 9 mln ton plasuje Polskę na 5. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej.
Dobra wiadomość jest taka, że pojawiają się inicjatywy, które wspierają starania w ograniczaniu skali problemu. Obowiązująca ustawa o niemarnowaniu żywności to krok w dobrą stronę, a wsparta codziennymi indywidualnymi działaniami, pozwoli z sukcesem ograniczyć ilość wyrzucanego jedzenia. Takim rozwiązaniem jest aplikacja Too Good To Go, która stanowi proste narzędzie pozwalające zwykłym użytkownikom zaangażować się w walkę z marnotrawstwem.  
Too Good To Go działa w Polsce od lipca 2019, łącząc użytkowników z punktami, gdzie zostaje nadwyżkowa, niesprzedana żywność. Wystarczy uruchomić aplikację, kupić paczkę niespodziankę z dostępnego w pobliżu miejsca i odebrać ją. Do tej pory użytkownicy mogli ratować pyszne paczki-niespodzianki w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, a teraz obejmuje swym zasięgiem Szczecin.
Aplikacja skutecznie łączy użytkowników z piekarniami, cukierniami, sklepami czy hotelami, gdzie na koniec dnia zostaje niesprzedane jedzenie. Jak to działa w praktyce? Sama obsługa aplikacji jest niezwykle prosta i przypomina powszechnie znane aplikacje do zamawiania jedzenia, z tą różnicą, że o określonej porze, użytkownicy sami odbierają paczki z wybranego sklepu.
Aby jeszcze bardziej zachęcić do zaangażowania w walkę o świat bez marnowania, dostępne na platformie jedzenie można uratować w atrakcyjnej cenie, za 1/3 wartości. Każda uratowana paczka-niespodzianka, to 2,5 kg niezmarnowanej emisji CO2, która powstała w łańcuchu produkcji – od posadzenia, przez transport, po domową lodówkę. W aplikacji dostępny jest również na stałe voucher charytatywny wspierający działalność Banków Żywności. Choć aplikacja w Polsce działa dopiero od 8 miesięcy, uratowano dzięki niej już ponad 90 000 posiłków, co odpowiada 225 tonom CO2. To tyle ile waży amerykańska Statua Wolności.
– Czujemy się odpowiedzialni za naszą żywność oraz środowisko naturalne, dlatego od 2017 roku prowadzimy działania zapobiegające marnowaniu żywności na dużą skalę, m.in. pionierski program Harvest w KFC i Pizza Hut, polegający na dzieleniu się nadwyżkami produktów z najbardziej potrzebującymi. Współpraca z Too Good To Go to kolejny krok w realizowaniu strategii zrównoważonego rozwoju. Tylko w 2019 roku uratowaliśmy 150 tysięcy posiłków na wszystkich rynkach działalności spółki w Europie – komentuje Ewelina Jabłońska-Gryżenia, CSR Manager w AmRest.
– Novotel Szczecin Centrum i Ibis Szczecin Centrum wkrótce dołączą do Too Good To Go. Współpracę z aplikacją rozpoczęliśmy w listopadzie 2019 r. w hotelu Novotel Warszawa Centrum i od tego czasu dołączyło 5 kolejnych hoteli: Mercure Warszawa Centrum, Mercure Warszawa Grand, Novotel Warszawa Airport oraz Mercure Gdańsk Stare Miasto i ibis Gdańsk Stare Miasto. Wspólnie, uratowaliśmy już blisko 2 000 posiłków. Bardzo nas cieszą konkretne wyniki gdyż ograniczenie marnowania żywności stanowi jeden z kluczowych celów dla wszystkich hoteli Accor na najbliższe lata. Wyrzucanie jedzenia nie tylko jest niezgodne ze strategią zrównoważonego rozwoju, ale w niedalekiej przyszłości stanie się po prostu kosztowne dla restauracji i hoteli – tłumaczy Katarzyna Nowak, Head of CSR hoteli Accor w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

EKOLOGICZNIE NA WYNOS

Nieubłaganie zbliża się rok 2021, w którym restauracje i kawiarnie będą zmuszone do rezygnacji z części plastikowych opakowań, w szczególności ze słomek i mieszadełek. W Polsce coraz więcej lokali nie tylko się do tego przymierza, ale już poczyniło daleko idące kroki.

Eko i wege wciąż na topie. Jak to wygląda online?

Zamawiający dania za pomocą PizzaPortal.pl coraz bardziej cenią sobie ekologiczne rozwiązania. Proszą o bambusowe sztućce i pakowanie zamówienia w papierowe torby. Niezmienną popularnością cieszy się trend wegetariański, a klienci chętnie zamawiają bezmięsne twistery, pizzę czy burgery.

Ekspert: w 2021 roku jeszcze bardziej wzrośnie znaczenie rynku bio i wegańskiego

Sprzedaż żywności ekologicznej wzrosła w minionym 2020 roku o 30%. W tym roku utrzyma się podobny trend - uważa Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Max Premium Burgers zmniejsza zużycie plastiku

Szwedzka sieciówka wprowadza papierowe słomki we wszystkich restauracjach w Polsce. Wkrótce do swoich zamówień konsumenci otrzymają także drewniane mieszadełka.

Nespresso - nowe życie kawowej kapsułki

Czy po porannym cappuccino albo popołudniowym espresso powinny pozostawać jakiekolwiek odpadki? Nespresso od lat inwestuje w system recyklingu kawowych kapsułek. Aby był efektywny, potrzebne jest także zaangażowanie konsumentów. O tym, jak to działa, rozmawiamy z Anną Oleksak, Coffee Ambasadorem mar

Mateusz Zielonka podpowiada, jak nie marnować żywności podczas świąt

Co zrobić, aby nadmiar żywności ze świątecznego stołu nie wylądował w koszu? Wystarczy rozsądnie zaplanować zakupy oraz odpowiednio je przechowywać. Mateusz Zielonka, kucharz i zwycięzca VI edycji programu MasterChef, wraz z Netto przygotowali poradnik, który pozwoli ograniczyć marnowanie jedzenia.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej