x

Take!cup - czyli weź kubek i przybij piątkę dla środowiska

Kategoria: Twój biznes - wiedza    21.02.2020

Pierwszy w Polsce system kaucyjny napojów na wynos ruszył właśnie w Krakowie. System TAKE!CUP obejmie większość kawiarni, restauracji i wszystkie inne lokale sprzedające napoje gorące na wynos. Początkowo w Krakowie, a docelowo w całej Polsce.

Take!cup. Foto: materiały prasowe.
Take!cup. Foto: materiały prasowe.
Projekt Take!Cup to system obiegu zamkniętego wielorazowych kubków do napojów gorących kupowanych na wynos. Celem jest systematyczne eliminowanie szkodliwych dla środowiska jednorazowych kubków na rzecz trwałych, ekologicznych, bo wielorazowych naczyń wykonanych z polipropylenu. Zasady działania są proste – do miejskiego obiegu kawiarni i restauracji trafi kilkadziesiąt tysięcy wielorazowych kubków Take!Cup, które klienci zabiorą ze sobą wraz z kawą, po uiszczeniu 5 zł kaucji. Następnie kubek będzie mógł zostać zwrócony (a kaucja odzyskana) w innym, dowolnym lokalu należącym do Ogólnopolskiego Systemu Kaucyjnego TAKE!CUP. Na razie na terenie Krakowa, a docelowo w całej Polsce. 

Adrian i Adam Golonka, założyciele projektu. Foto: materiały prasowe.
Adrian i Adam Golonka, założyciele projektu. Foto: materiały prasowe.
– Od ponad 10 lat pracuję w gastronomii i wiem, jak krótki żywot mają jednorazowe naczynia – mówi Adrian Golonka, założyciel TAKE!CUP – Skala jest ogromna! Jeżeli co godzinę zużywa się ponad 320 tys. jednorazowych kubków, rocznie to prawie 2,4 mld. Zalewa nas niewyobrażalna fala śmieci – zabójcza dla nas i dla środowiska. Co więcej – wszystkim wydaje się, że picie z papierowych kubków jest ekologiczne. Papierowe kubki to nie tylko wycięte drzewa, folia wyścielająca ich środek, ogrom zużytej wody do ich produkcji. To wciąż jednorazowe naczynie, które błyskawicznie trafia do kosza i jego dalsze wykorzystanie, a tym bardziej przetworzenie jest praktycznie niemożliwe. Od lat zastanawiałem się, czym zastąpić jednorazowe opakowania i jak sprawić, by ludzie chcieli korzystać z systemu kaucyjnego. Ekologia, bezpieczny, trwały materiał, ergonomia kubka, estetyka oraz wygoda – te wszystkie zalety udało nam się połączyć w projekcie TAKE!CUP – komentuje Adrian Golonka. 

Kubek wykonany jest z bezpiecznego surowca – polipropylenu, który nie reaguje z żywnością. Pod wpływem wysokiej temperatury nie wytwarza się melamina, kubek nie przenosi smaku ani zapachu. Można go myć w zmywarce, nie tłucze się, a elegancki, klasyczny design wpisuje się w modowe trendy. 

Dodatkowym atutem jest jego odnawialność. Po zużyciu może zostać przetworzony na inne produkty, jak np. doniczkę czy otwieracz do butelek. 

Uczestnictwo w Ogólnopolskim Systemie Kaucyjnym Take!Cup to także korzyść dla partnerów – kawiarni i wszystkich innych miejsc sprzedających kawę na wynos. 

– W dobie wzrostu cen i kosztów prowadzenia działalności gastronomicznej, wydawanie napojów na wynos w kubkach Take!Cup przyniesie restauratorom korzyści ekonomiczne, a środowisku wyraźną ulgę. Jeden kubek Take!Cup może zastąpić około 500 papierowych – mówi A. Golonka. – Nie trzeba całkowicie rezygnować z wydawania kawy w jednorazowych kubkach. Będziemy jednak zachęcać i wspierać partnerów w tym procesie. Naszym marzeniem jest sprawić, aby ulice polskich miast były czyste, wolne od wszechobecnych, widzianych na chodnikach i skwerach zużytych kubków jednorazowych. Dlatego też zapraszamy do projektu również samorządy, instytucje i organizacje w całej Polsce – podsumowuje A. Golonka. 

Budowanie systemu sieci kawiarni partnerskich w Krakowie dopiero się zaczęło, do końca roku założyciele przewidują, że w systemie TAKE!CUP znajdzie się większość kawiarni i restauracji w mieście. Równolegle, rozmowy na temat dołączenia do systemu prowadzone są z partnerami z całej Polski. 

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Zbiory śliwek w Kalifornii zakończone sukcesem!

W sadach kalifornijskich tegoroczne zbiory śliwek dobiegły końca. Sadownicy potwierdzają czerwcowe prognozy Amerykańskiego Urzędu Statystycznego ds. Rolnictwa (NASS) o ponad 100 proc. wzroście zbiorów, w porównaniu do 2016 roku.

Jak sprzedawać alkohole premium?

Alkohole z półki premium cieszą się rosnącą popularnością. Coraz częściej pojawiają się w ofercie koktajlbarów, ale także restauracji. Jednak, aby je skutecznie sprzedawać, warto przestrzegać kilku zasad.

Masło - mleczne i kremowe

Masło to podstawa udanych, pachnących wypieków, ale także fantastycznie kremowych sosów, dobrej jajecznicy i wielu, wielu innych klasycznych potraw. Jest po prostu w gastronomii niezastąpione.

Enata Bread kupuje markę Gorąco Polecam Nowakowski. To nie koniec inwestycji!

Po zakupie marki Gorąco Polecam Nowakowski dynamicznie rozwijająca się grupa piekarniczo-cukiernicza Enata Bread chce zainwestować 15 mln zł w piekarnie i lunchownie. Grupa zapowiada w perspektywie 2-3 lat wzrost liczby lokali z 30 do 50 i zatrudnienia z 150 do 300 osób.

Inwentaryzacja - czym jest i czy warto ją robić?

W zależności od typu biznesu gastronomicznego zastosowanie znajdzie inna metoda inwentaryzacyjna - doradzamy, jak wybrać tę optymalną, dostosowaną do profilu lokalu.

Szef dla Młodych Talentów - efekty programu edukacyjnego Akademii MAKRO

Bartosz Świostek to ambitny uczeń trzeciej klasy technikum gastronomicznego w Starachowicach, który dzięki wygranej w programie Szef dla Młodych Talentów mógł rozwijać swój talent kulinarny w warszawskiej restauracji Salto.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej