x

Tomasz Żródłowski: cel i konsekwencja

Kategoria: Lifestyle - blog

Podczas prowadzenia swojego biznesu zawsze w końcu przychodzi moment zwątpienia. To naturalna kolej rzeczy, że nasz genialny pomysł przechodzi kryzys i wydaje nam się wówczas, że zrobiliśmy coś źle. Wtedy rodzą się kompromisowe zmiany.

Tomasz Żródłowski.
Tomasz Żródłowski.
CEL
1. «to, do czego się dąży»
2. «to, czemu coś ma służyć»
3. «miejsce, do którego się zmierza»
4. «przedmiot lub osoba, których dotyczą zamierzone działania»
5. «obiekt, do którego się strzela»

Jeszcze na studiach kazano mi przeczytać „Sztukę wojny” Sun Tzu. Wspominam o tym na początku, bo wydaje mi się, że to tekst, który koniecznie trzeba przeczytać przed otwarciem lokalu gastronomicznego.
A w zasadzie przed rozpoczęciem czegokolwiek. Daleki jestem jednak od twierdzenia, że jest to jedyna lektura wskazująca na konieczność kierowania się w naszych działaniach jakimiś celami, a jest to zarazem inspiracja podkreślająca, że w ich realizacji bardzo istotna jest konsekwencja.
Właśnie o celach i konsekwencji chciałbym napisać parę słów.

KONSEKWENCJA
1. «następstwo, rezultat czegoś»
2. «logiczna ciągłość w działaniu, wytrwałość w dążeniu do czegoś»

Przytoczona powyżej definicja wskazuje na kluczowy czynnik, bez którego w ogóle nie można mówić o konsekwentnym działaniu – wytrwałość.
A jaki ja mam cel, pisząc ten felieton? To proste – chciałbym, abyście po jego lekturze zadali sobie pytania „po co ja to wszystko robię?” i „czy jestem w tym konsekwentny?”. Może przy okazji pojawią się wątpliwości… Po co, tworząc koktajlbar, otwierać go o 8.00 rano, próbując serwować śniadania? Po co w restauracji szczycącej się świetną polską kuchnią serwować również sushi? Po co w osiedlowej kawiarni ubierać baristów w garnitury?
Zawsze następuje moment zwątpienia. To naturalna kolej rzeczy, że nasz genialny pomysł przechodzi kryzys i wydaje nam się wówczas, że albo zrobiliśmy coś źle, albo ludzie nas nie zrozumieli, albo nie trafiliśmy w zapotrzebowanie rynku. Wtedy rodzą się kompromisowe zmiany. Zapominamy o naszych pierwotnych celach, bo głównym celem staje się przetrwanie. Nie chcemy przecież zamykać naszego wymarzonego miejsca, które miało zaproponować nową jakość. Musimy więc zrezygnować z dostaw od przyjaciela ze wsi i pojechać na zakupy do sieciówki. Marzyliśmy o zawsze wypoczętym zespole, ale sytuacja zmusza nas do otwarcia lokalu także w godzinach porannych, bo może jednak ktoś wpadnie do nas na kawę i śniadanie, które naprędce wprowadzimy do menu.
Przykłady można mnożyć, tylko po co? Ile by ich nie było, wniosek jest ten sam – brakuje nam wytrwałości. Zapominamy o naszym celu, a konsekwencja w działaniu to tylko wspomnienie. Prawda jest taka, że im ambitniejsze stawiamy sobie cele, tym bardziej będziemy potrzebować wytrwałości i konsekwencji. Zatem przed podjęciem każdej decyzji patrzcie trochę szerzej, nawet mając nóż na gardle. Pomyślcie o konsekwencjach braku konsekwencji!
I teraz najważniejsza rzecz. Jeżeli nie stać was na podjęcie ryzykownych działań, to ich nie podejmujcie!
Wiem, że znacie pewnie historie o odważnych, którzy postawili wszystko na jedną kartę i odnieśli wielki sukces. Z dużą dozą pewności twierdzę jednak, że tych, którzy zaryzykowali i przegrali, było więcej. Tylko o nich nikt nie mówi. W końcu to przecież jest biznes. Jak bardzo pięknych i romantycznych celów byście nie mieli, prędzej czy później zorientujecie się, że najważniejszy jest ten cel biznesowy. Żeby Excel świecił się na zielono.

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: Tomasz Źródłowski
O AUTORZE
Tomasz Źródłowski
Od 2013 r. pracuje ze szczerym uśmiechem za barem. Stara się zarażać pasją do profesjonalizmu i bezinteresowną chęcią robienia ludziom dobrze. Zawodowo, prywatnie i w każdy inny możliwy sposób związany z krakowskim Mercy Brown. Wielki entuzjasta startów w konkursach barmańskich, które uważa za doskonałą platformę do wymiany doświadczeń i trampolinę rozwoju. Amator przelewania swoich myśli na papier oraz zadawania filozoficznych pytań w świecie gastronomii.

Zobacz także

JERZY PASIKOWSKI: INTERNATIONAL CHEF CULINARY CUP

Tegoroczna czwarta edycja konkursu kulinarnego CHEF Culinary Cup tak jak w latach ubiegłych jest stworzona w celu promowania kreatywności kucharzy mających wysokie aspiracje do tworzenia wyjątkowych dań z udziałem i wsparciem produktów marki CHEF - stworzonych przez szefów kuchni dla szefów kuchni.

Jerzy Pasikowski: Wiedza, czas i organizacja pracy w służbie smaku

Podczas moich wizyt w restauracjach szczególnie lubię moment, kiedy na stół trafia amuse bouche (w tłumaczeniu z języka francuskiego - "uciecha ust") lub od razu przekąska, gdyż jest to zapowiedź tego, co nas czeka w dalszej części kulinarnej podróży, jaką przygotował dla nas szef kuchni.

Adam Chrząstowski: I co dalej?

Wróciłem właśnie ze spotkania Lexus Hybryd Cuisine,gdzie usłyszałem opinię Daniego Garcii, że polska gastronomia jest obecnie w takim punkcie, w jakim Hiszpania była 10 lat temu.

Adam Chrząstowski: Złoty Bocuse

Ponad 30 lat temu w Lyonie niekwestionowany autorytet, jakim jest Paul Bocuse, wystartował z indywidualnym konkursem kulinarnym.

TIKI - RAJ NA POGRANICZU

Od momentu sprowadzenia kultury tiki do USA stała się ona wytworem wyobraźni, który ciągle ewoluuje. Obecnie kojarzymy ją z drewnianymi lub ceramicznymi naczyniami imitującymi polinezyjskich bogów, z których sączymy rześkie Mai Tai’e i Zombie.

Jarosław Dumanowski: Kucharze, do pióra! Przykład z Wielkopolski

Przy okazji wydania przez wielkopolski Slow Food reprintu "Wielkopolskiego kucharza" pisałem o recepturach z tej właśnie książki. Dzisiejsze sukcesy poznańskich kucharzy i przypominanie przez nich wielkopolskich tradycji kulinarnych w nowoczesnej formie sprawiają, że temat zasługuje na ciąg dalszy.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej