x

Ważny trend - roślinne alternatywy dla produktów odzwierzęcych

Kategoria: Lifestyle - ekologia    23.01.2020

Ograniczanie spożycia mięsa, żywienie roślinne i mięso hodowane komórkowo to obecnie coraz częściej dyskutowane tematy. O światowych trendach na rynku roślinnych alternatyw produktów odzwierzęcych opowiada Michał Klar, inwestor i doradca wegańskich start-upów.

Omnipork.
Omnipork.
„Food Service”: Wcześniej pracowałeś dla Allegro i OLX. Co skłoniło cię do pójścia w kierunku start-upów zajmujących się wegańskimi alternatywami mięsa?
Michał Klar: Gdy kilka lat temu zacząłem interesować się współczesnym systemem hodowli i produkcji żywności, zaskoczyło mnie, jak nieefektywny, a często wręcz destrukcyjny jest ten przemysł. Masowa produkcja mięsa ze zwierząt ma negatywny wpływ na środowisko, przyczynia się do kryzysu klimatycznego i wzrostu wielu chronicznych chorób, nie mówiąc już o fatalnych warunkach dla zwierząt na farmach przemysłowych. Uznałem więc, że będę wspierać przedsięwzięcia, które są w stanie ten system zmienić – poprzez zaoferowanie roślinnych alternatyw. Przy okazji wykorzystuję moją pasję do jedzenia, technologii i doświadczenie w prowadzeniu biznesu oraz inwestowaniu.

Jesteś inwestorem w kilku wegańskich start-upach. Opowiedz trochę o nich – co produkują?
Moją ostatnią inwestycją jest start-up Better Nature. Pracują nad alternatywami mięsa opartymi na tempeh, w tym burgerem i boczkiem. Tempeh bazuje na fermentowanej soi i zostało wynalezione kilkaset latu temu na terenie Indonezji, a Better Nature stara się go unowocześnić, poczynając od produktu, w którego przygotowanie zaangażowanych jest kilku doświadczonych technologów żywności, po branding i opakowania, które przemawiają do nowej, bardziej „mainstreamowej” grupy konsumentów.

Często podnoszonym tematem jest kwestia nazywania wegańskich produktów odpowiednikami mięsnymi. Czemu osoby, która zrezygnowały z produktów pochodzenia zwierzęcego, chcą jeść boczek, kiełbasę czy jajka?
Te produkty często kierowane są do fleksitarian, czyli osób, które nie zrezygnowały całkowicie z konsumpcji produktów zwierzęcych, ale mocno je ograniczają. Tacy konsumenci szukają podobnych do mięsa smaków i aromatów. Ale nawet wśród wegan jest wielu, którzy zdecydowali się na taką dietę z przyczyn etycznych lub związanych z ekologią i klimatem, a wciąż lubią smak mięsa czy nabiału. Roślinne odpowiedniki mogą trafić do obu tych grup.

Mieszkasz obecnie w Nowej Zelandii, ale wcześniej mieszkałeś też w Indonezji i Singapurze. Jak oceniasz te miejsca pod względem rozwoju sceny gastronomicznej i przemysłu spożywczego?
Obecnie najbardziej rozwiniętą roślinną scenę gastronomiczną w rejonie Azji i Oceanii mają: Australia, Nowa Zelandia, Hongkong i Singapur. Australia i Nowa Zelandia prezentują trendy podobne do tych, które możemy obserwować w krajach Europy – coraz więcej osób ogranicza spożycie produktów zwierzęcych ze względów zdrowotnych, ekologicznych i etycznych. Hongkong i Singapur w ostatnich latach powiększają gamę opcji roślinnych, które wcześniej były bardzo niszowe i kierowane głównie do mniejszości religijnych. W obu miejscach dostępne są już produkty amerykańskich liderów rynku, czyli Beyond Meat i Impossible Foods. Hongkong to też miejsce, gdzie narodził się pierwszy nowoczesny roślinny start-up w Azji – Omnipork, który stworzył bezmięsną wersję wieprzowiny w formie mielonej, powszechnie wykorzystywanej w kuchni chińskiej.

Jak widzisz przyszłość jedzenia? Czy wszyscy będziemy na diecie wegańskiej?
Uważam, że w przyszłości nie będziemy jeść produktów, które wymagają hodowli i zabijania zwierząt. Ludzie przyszłości nie tylko uznają to za nieetyczne, ale przede wszystkim nieefektywne w świetle alternatywnych technologii, które będą mogły dostarczyć tak samo albo lepiej smakujące produkty taniej, łatwiej i przyjaźniej dla środowiska naturalnego.

Czy sądzisz, że w przyszłości wielkie korporacje jak Smithfield czy Danone, korzystające obecnie z surowców zwierzęcych, przestawią swoją produkcję na surowce pochodzenia roślinnego lub produkty zwierzęce z hodowli komórkowych?
Tak, choć zapewne będzie to bardzo stopniowa zmiana. Pierwsze kroki widać już dziś – Smithfield startuje w USA tej jesieni z własną roślinną linią produktów na bazie białka soi. Były CEO Tyson Foods Tom Hayes tłumacząc, dlaczego zdecydowali się na inwestycje w konkurencyjne formy białka, wyjaśnił, że nie chcą skończyć jak „Kodak swojej branży”. Danone kilka lat temu kupił za ponad 12 mld dolarów firmę WhiteWave, której flagowe marki to Silk i Alpro, czyli potentaci roślinnego mleka oraz nabiału.

Jaki jest twój stosunek do czystego mięsa? Czy stanie się alternatywą dla zwykłego? Czy w ogóle go potrzebujemy, czy może lepiej jednak korzystać z roślin w żywieniu człowieka?
W tej chwili jest to wciąż technologia na bardzo wczesnym etapie rozwoju. Na świecie funkcjonuje ok. 30 start-upów, głównie w Stanach Zjednoczonych, Europie i Izraelu. Wszystkie razem zebrały mniej niż 150 mln dolarów od inwestorów, podczas gdy roślinne spółki – ponad 2 mld! Szacunki mówią o ograniczonej komercyjnej dostępności produktów w ciągu najbliższych 3-5 lat, i to wciąż w mało dostępnej dla konsumenta cenie. Branża roślinna nie śpi, tylko stale usprawnia swoją produkcję. Patrząc na to tempo rozwoju i skalę inwestowanych środków, można się zastanawiać, jak będzie wyglądał rynek produktów roślinnych za kilka następnych lat. To w pewnym sensie wyścig dwóch technologii i trudno dziś przewidzieć, jak to się potoczy. W każdym przypadku powinniśmy otrzymać system lepszy od tego, który funkcjonuje dzisiaj.

MICHAŁ KLAR – z wykształcenia ekonomista, przez lata odnosił sukcesy w branży e-commerce. Obecnie doradza i inwestuje w start-upy rozwijające technologie żywności alternatywnej w stosunku do produktów pochodzenia zwierzęcego. Jest założycielem i autorem internetowego przeglądu Future Food Now: Asia-Pacific (futurefoodnow.net). Wraz z rodziną mieszka w Nowej Zelandii.

Wywiad ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: Wojciech Piasecki
O AUTORZE
Wojciech Tomasz Piasecki
Z wykształcenia mgr inż technologii żywności i żywienia człowieka. Od 13 lat związany z branżą żywności jako technolog i dziennikarz. Specjalizuje się w analizie sensorycznej, badaniach ilościowych i jakościowych na rynku FMCG, technologii gastronomicznej oraz dietetyce sportowej. Z zamiłowania kucharz i piekarz nieustannie poszukujący nowych smaków. Promuje kuchnię zdrową i zbilansowaną. Uwielbia podróże, zarówno te miejskie, jak i z plecakiem w nieznane.

Zobacz także

Roślinne menu w sieci Starbucks poszerza się o napój z owsa

Starbucks Polska rozwija swoje roślinne menu i wprowadza do kawiarni kolejną alternatywę dla tradycyjnego mleka - goście mogą teraz zamówić kawę z dodatkiem napoju na bazie złocistego owsa. W stałej ofercie sieci są już także napoje kokosowy, sojowy i migdałowy.

Nespresso - nowe życie kawowej kapsułki

Czy po porannym cappuccino albo popołudniowym espresso powinny pozostawać jakiekolwiek odpadki? Nespresso od lat inwestuje w system recyklingu kawowych kapsułek. Aby był efektywny, potrzebne jest także zaangażowanie konsumentów. O tym, jak to działa, rozmawiamy z Anną Oleksak, Coffee Ambasadorem mar

Grycan dołączył do Too Good To Go!

Sieć lodziarni Grycan-Lody od pokoleń dołączyła do Too Good To Go - inicjatywy, której celem jest zapobieganie marnowaniu żywności. Teraz domowymi ciastami czy sokami z owoców będzie można się rozkoszować w atrakcyjnej cenie, odbierając je w 14 lokalach sieci.

Andrzej Polan ambasadorem kampanii "Jedz Bez Wyrzutów"

Marnujemy blisko 3 mln ton żywności rocznie, ale są rozwiązania, które pomogą nam to ograniczyć. Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy ruszył z kampanią "Jedz Bez Wyrzutów", której ambasadorami zostali szef kuchni Andrzej Polan i dziennikarka Agnieszka Cegielska.

Take!cup - czyli weź kubek i przybij piątkę dla środowiska

Pierwszy w Polsce system kaucyjny napojów na wynos ruszył właśnie w Krakowie. System TAKE!CUP obejmie większość kawiarni, restauracji i wszystkie inne lokale sprzedające napoje gorące na wynos. Początkowo w Krakowie, a docelowo w całej Polsce.

Lavazza i Microsoft dla zrównoważonego rozwoju

Fundację Giuseppe i Pericle Lavazza oraz kolumbijski oddział Microsoftu podpisały porozumienie dotyczące wspólnego projektu transformacji technologicznej (Technology Transformation Model), realizowanego pod hasłem odpowiedzialności społecznej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej