x

Hendrik Haase: Milenialsi mają alergię na bezimienne sieci

Kategoria: Ludzie

34-letni Hendrik Haase projektuje komunikację wizualną, jest pisarzem, przedsiębiorcą, członkiem Slow Food Youth Network. W rozmowie z Chrisianem Preusserem opowiada o potrzebie zatrudnienia social media managera i zasadności porównania restauratorów do DJ-ów.

Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Dlaczego dla milenialsów wizyta w restauracji jest wyróżnikiem?
HENDRIK HASSE: To najprostszy sposób wyrażenia własnej tożsamości. Żyjemy w świecie, w którym chcemy posiadać mniej i mniej, a zainwestowanie czasu wolnego w jakieś przeżycie wydaje się coraz atrakcyjniejsze. Dzisiaj komunikacja i sposób życia pozwalają milenialsom dużo bardziej niż któremukolwiek innemu pokoleniu uchwycić te doświadczenia i pochwalić się nimi w internecie.

Jakie jedzenie wybierają osoby między 20. a 45. rokiem życia?
Milenialsi szukają potraw, które są autentyczne i niosą ze sobą znaczenie. Jedzenie, które odpowiada na pytania: skąd pochodzi, co naprawdę zawiera, kto to przygotował? W świecie, który komplikuje się coraz bardziej, żywność stanowi punkt odniesienia. Dla pokolenia, które urodziło się w czasach internetu i dorastało z internetem gwarantującym ciągłą dostępność cyfrową, namacalne i limitowane jedzenie staje się ogromnie atrakcyjne.

Jakie kryteria muszą spełnić restauracje, by stać się atrakcyjne dla milenialsów?
Restauracje muszą dostarczać doświadczenia – przestrzeni, w której można kształtować swoją tożsamość i w której jedzenie nie jest przekazywane przez anonimowy system. Milenialsi mają alergię na bezimienne sieci,  które puszczają na taśmę produkcyjną masowo produkowane składniki, które nie mają ani imienia, ani historii. Przemysł gastronomiczny musi zrozumieć, że dla niektórych grup społecznych gastronomia i kluby muzyczne są na tym samym poziomie. Dlatego muszą przemyśleć program kulinarny, który serwują gościom, tak samo jak kluby muszą myśleć o programie muzycznym i DJ-ach, których zapraszają. Program jest ważny dla przetrwania.

Jaką rolę odgrywa zatem cena?
Cena ogrywa ważną rolę. Cieszę się, że mogę wydać pieniądze na koncert, który dostarczy mi licznych przeżyć. Tak samo cieszę się, że mogę wydać pieniądze w restauracji, jeśli tylko jasne jest, co otrzymam w zamian i że jest to warte tych pieniędzy.

Dlaczego nietolerancje pokarmowe są coraz częściej spotykane wśród milenialsów i dlaczego tak niewielu przedstawicieli tej grupy nie ma żadnych nietolerancji?
To wszystko jest kwestią określenia się, kształtowania osobowości i tożsamości. Paleo, weganizm, dieta bezglutenowa to tylko początek. W przyszłości będzie więcej stylów odżywiania i wszystkim powinniśmy wyjść naprzeciw. Te rzekome nietolerancje są też wyrazem niepewności związanej z jedzeniem – komu i czemu mogę nadal ufać?

Czy radzisz restauratorom, by zatrudnili menedżera zajmującego się mediami społecznościowymi?
Social media manager jest konieczny. Oddelegowanie komunikacji w mediach społecznościowych osobie, która jest zupełnie niezwiązana z restauracją na co dzień, nie jest rozwiązaniem długoterminowym. Zadaniem jest zrozumienie i zintegrowanie codziennej komunikacji w internecie z biznesem jako całością. Dla przykładu: kucharze układający dania na talerzach muszą być świadomi, że za chwilę te talerze pojawią się na Instagramie. Dzisiaj każde danie, butelka, opis menu, etykieta jest gotowym komunikatem, który znajdzie się w sieci. Dlatego internet staje się przedłużeniem sali.

Rozmawiał: Christian Preussner

Wywiad ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Trzeba założyć, że wszystko się uda

Krzysztof Janiszewski jest właścicielem ośmiu restauracji, a jego przepis na sukces to upór, dociekliwość i ciężka praca.

Trzy gwiazdki Michelin na Gali Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej

Wydarzenie odbyło się 9 lutego w hotelu Sofitel Warsaw Victoria. Philippe Mille (2 gwiazdki Michelin), Wojciech Modest Amaro (1 gwiazdka Michelin) oraz Maciej Majewski przygotowali z tej okazji specjalną kolację. Menu łączyło w sobie polską i francuską tradycję kulinarną.

Rozmowa z Piotrem Popińskim

Restaurator, biznesmen, właściciel konceptu gastronomiczno-kulturalnego: Dom Wódki - Restauracja Elixir, Vodka Atelier, The Roots Bar & More, Muzeum Wódki, Elixir Boutique w rozmowie z "Food Service" zdradza kulisy planowanego na październik Festiwalu Wódki i Zakąski.

Piotr Pietras: Wino to przede wszystkim przyjemność

Do niedawna - jako dyrektor ds. wina w londyńskiej restauracji Hide - zarządzał 18-osobowym zespołem sommelierów i największą kartą win w Wielkiej Brytanii. Właśnie wrócił do Polski po kilku latach nieobecności i lada moment rusza z nowym projektem.

Bartosz Lisek: Moja łajba na Mokotowie

Bartosz Lisek steruje restauracją na Starym Mokotowie od 3 lat. W jego rodzinnym domu ryby jadło się od zawsze, nic więc dziwnego, że menu Lokalu Na Rybę skupia się na darach mórz - od alg po drapieżniki. Jeśli szukacie miejsca na "normalną" rybę z frytkami i surówką - rozczarujecie się.

Witek Iwański szkoli kolejne młode talenty

Michał Socha i Maciej Małecki to dwaj uczniowie z Warszawy, którzy - dzięki programowi Szef dla Młodych Talentów - mogli rozwijać swoje kulinarne umiejętności w restauracji Aruana w Hotelu Narvil Conference & Spa w Serocku.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej