x

Wszystko, tylko nie zwyczajność

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Wielu młodych gości restauracji oczekuje, że menu spełni ich coraz bardziej wygórowane oczekiwania. Co jest dla nich szczególnie istotne? Nowy raport o rynku niemieckim pokazuje, jak tzw. milenialsi zmienili gastronomię.

Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Mianem milenialsów określa się osoby urodzone między wczesnymi latami 80. a późnymi latami 90. Dla przedstawicieli tego pokolenia, zwanego również pokoleniem Y, jedną z najważniejszych wartości jest niezależność. W Niemczech mieszka ok. 22 mln przedstawicieli tego pokolenia, co stanowi około 25% populacji. W badaniu trendów przeprowadzonym przez Zukunftsinstinstitut [Instytut Przyszłości] wzięło udział 500 ankietowanych w wieku od 20 do 35 lat. Jako nadrzędne wartości wymieniali: niezależność, autonomię i samorealizację. „Dla 89% ankietowanych niezależność i możliwość samodzielnego decydowania o własnym życiu są szczególnie ważne”. Przyjemność i radość z życia są również wymieniane jako kluczowe wartości pokolenia Y – wymieniło je 87% ankietowanych.
Jak ten zindywidualizowany i hedonistyczny styl życia wpływa na gastronomię? W okresie od stycznia do lutego 2019 r. Opentable, platforma do zamawiania jedzenia, przeprowadziła ankietę, w której wzięły udział 2 tys. osób. 10% milenialsów zadeklarowało, że preferuje dania wegetariańskie. Tylko 3% przedstawicieli starszych pokoleń identyfikowało się z tą dietą. W grupie wiekowej 20-35 lat jest trzy razy więcej wegetarian niż w grupie starszej. Młodzi goście restauracji wymagają odpowiednich dań bezmięsnych. 32-letni Kanwal Gill, który w 2015 r. stworzył koncept Eatdoori we Frankfurcie, a teraz ma cztery restauracje – dwie we Frankfurcie, po jednej w Mainz i Kolonii – twierdzi: „Od początku kładliśmy duży nacisk na dania wegetariańskie. Stały się bardzo popularne”.
Oczekiwania klientów względem gastronomii są wysokie. W ankiecie Opentable 55%  ankietowanych twierdziło, że chciałoby, żeby uwzględniano ich indywidualne preferencje w trakcie przygotowania ich posiłku, a jeśli nie, to żeby przynajmniej zaproponowano im danie alternatywne. „Podobnie wielu klientów, bo 46%, chce, by w menu jasno oznaczono alergeny” – czytamy w raporcie. Ponadto 11% milenialsów przyznało, że czasem udaje alergię, chociaż tak naprawdę wcale jej nie ma, ale nie lubią jakiegoś składnika w daniu. Socjologowie nazywają takie zachowanie „dramatyzacją podmiotu” i w ten sposób tłumaczą rzekomą lub odczuwalną nietolerancję pokarmową. Przedstawiciele starszych pokoleń również uciekają się do takich metod, ale w badaniu Opentable do konfabulowania przyznało się tylko 6% ankietowanych. Niezależnie jednak, czy nietolerancje i alergie są prawdziwe, czy nie, zapotrzebowanie na dania bezglutenowe i bezlaktozowe wzrasta.

NIE MOŻNA IGNOROWAĆ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
„Jeśli chodzi o sposób wybierania restauracji, milenialsi również zachowują się inaczej. Jak powszechnie wiadomo, są biegłymi użytkownikami mediów społecznościowych – również tych prowadzonych przez restauracje. Ponad połowa, bo 57% milenialsów szuka restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Podobnie robi tylko 29% przedstawicieli starszego pokolenia” – czytamy w raporcie.
Nie dziwi więc, że nowe koncepty takie jak Eatdoori zatrudniają etatowego social media managera. – Naszym celem jest przyciągnięcie milenialsów do restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Mając to na uwadze, tworzymy kreatywne treści i staramy się zaangażować naszych obserwatorów. To wzbudza poważanie – mówi Kanwal Gill, przedstawiając strategię marketingową.
Restaurator jest pewny, że komunikacja z gośćmi jeszcze intensywniej przeniesie się do internetu. – Social media manager jest nieodzowny dla nowych konceptów restauracyjnych – twierdzi Kanwal Gill. Według internetowej ankiety milenialsi, wybierając restaurację, biorą również pod uwagę opinie innych gości opublikowane w internecie. Wyniki badania pokazują, że 70% milenialsów ufa opiniom gości opublikowanym w sieci, ale tylko 26% przedstawicieli tego pokolenia ufa opiniom profesjonalnych krytyków opublikowanym w gazetach i czasopismach.

Milenialsi – pokolenie osób urodzonych między 1981 a 1998, których średni wiek to 28 lat. Znani również jako digital natives – osoby, które urodziły się, kiedy internet był już powszechnie dostępny. Od dzieciństwa sprawnie poruszają się w mediach społecznościowych, platformach e-commerce i świecie cyfrowym.

NAWYKI KONSUMENCKIE MILENIALSÓW
ULUBIONA MARKA PIWA: BECK’S – 19,4%
ULUBIONE SŁODYCZE: TOFFIFEE – 23,3%
PROCENT MILENIALSÓW, KTÓRZY DWA LUB TRZY RAZY W MIESIĄCU JEDZĄ W BURGER KING: 12,8%
Źródło: Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny

Autor: Christian Preussner

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pyszne.pl i TripAdvisor współpracują

Portal stanowiący część grupy Takeaway.com N.V. - wiodącej platformy do zarządzania dostawami jedzenia w Europie kontynentalnej - ogłosił dzisiaj nawiązanie współpracy z portalem TripAdvisor, największym na świecie serwisem turystycznym.

Efektywne spotkania z personelem - ABC

Patrząc na branżę gastronomiczną, obserwujemy, że restauracje walczą nie tylko o gościa, ale przede wszystkim o pracownika. Jak go znaleźć? Co zrobić, żeby nie odszedł? Te pytania słyszymy na każdym kroku i choć nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi, podpowiadamy: komunikuj się otwarcie i słuchaj.

Pizza nadal najbardziej popularnym daniem w dostawie

W ciągu pięciu lat rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec tego roku jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł. Przez internet wciąż najczęściej kupujemy pizzę, to ponad 50 procent wszystkich zamówień - wynika z raportu PizzaPortal.pl.

Marketing restauracji - wsparcie z głową

Wytypowanie profesjonalnej agencji marketingowej dla lokalu gastronomicznego to nie lada wyzwanie. Kluczem do wyboru właściwej firmy powinno być hasło "dla gastronomii"

Nowoczesne techniki motywacji

Dynamicznie rozwijający się rynek pracowników gastronomii w ciągu następnych dekad napędzać będą przede wszystkim ludzie urodzeni w XXI w. Świat Horeca otwiera drzwi przed młodzieżą z rocznika 2001. Jak skutecznie motywować młodych? Zaproście ich do grywalizacji!

Myśl globalnie, dyskutuj lokalnie

Najpilniejsze problemy świata kulinariów - im poświęcona była pierwsza konferencja European Food Summit, zorganizowana w marcu w Lublanie. Wspólnym mianownikiem większości wystąpień było hasło zrównoważonego rozwoju gastronomii.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna ekspozycja i zatowarowanie restauracji

Dbanie o odpowiedni kontakt wizualny, zagwarantowanie priorytetu produktom najważniejszym z punktu widzenia klienta, dyskretne oznakowanie jakości oferty to droga, która doprowadzi do zwiększenia sprzedaży i zysków.
więcej