Jak ten zindywidualizowany i hedonistyczny styl życia wpływa na gastronomię? W okresie od stycznia do lutego 2019 r. Opentable, platforma do zamawiania jedzenia, przeprowadziła ankietę, w której wzięły udział 2 tys. osób. 10% milenialsów zadeklarowało, że preferuje dania wegetariańskie. Tylko 3% przedstawicieli starszych pokoleń identyfikowało się z tą dietą. W grupie wiekowej 20-35 lat jest trzy razy więcej wegetarian niż w grupie starszej. Młodzi goście restauracji wymagają odpowiednich dań bezmięsnych. 32-letni Kanwal Gill, który w 2015 r. stworzył koncept Eatdoori we Frankfurcie, a teraz ma cztery restauracje – dwie we Frankfurcie, po jednej w Mainz i Kolonii – twierdzi: „Od początku kładliśmy duży nacisk na dania wegetariańskie. Stały się bardzo popularne”.
Oczekiwania klientów względem gastronomii są wysokie. W ankiecie Opentable 55% ankietowanych twierdziło, że chciałoby, żeby uwzględniano ich indywidualne preferencje w trakcie przygotowania ich posiłku, a jeśli nie, to żeby przynajmniej zaproponowano im danie alternatywne. „Podobnie wielu klientów, bo 46%, chce, by w menu jasno oznaczono alergeny” – czytamy w raporcie. Ponadto 11% milenialsów przyznało, że czasem udaje alergię, chociaż tak naprawdę wcale jej nie ma, ale nie lubią jakiegoś składnika w daniu. Socjologowie nazywają takie zachowanie „dramatyzacją podmiotu” i w ten sposób tłumaczą rzekomą lub odczuwalną nietolerancję pokarmową. Przedstawiciele starszych pokoleń również uciekają się do takich metod, ale w badaniu Opentable do konfabulowania przyznało się tylko 6% ankietowanych. Niezależnie jednak, czy nietolerancje i alergie są prawdziwe, czy nie, zapotrzebowanie na dania bezglutenowe i bezlaktozowe wzrasta.
NIE MOŻNA IGNOROWAĆ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
„Jeśli chodzi o sposób wybierania restauracji, milenialsi również zachowują się inaczej. Jak powszechnie wiadomo, są biegłymi użytkownikami mediów społecznościowych – również tych prowadzonych przez restauracje. Ponad połowa, bo 57% milenialsów szuka restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Podobnie robi tylko 29% przedstawicieli starszego pokolenia” – czytamy w raporcie.
Nie dziwi więc, że nowe koncepty takie jak Eatdoori zatrudniają etatowego social media managera. – Naszym celem jest przyciągnięcie milenialsów do restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Mając to na uwadze, tworzymy kreatywne treści i staramy się zaangażować naszych obserwatorów. To wzbudza poważanie – mówi Kanwal Gill, przedstawiając strategię marketingową.
Restaurator jest pewny, że komunikacja z gośćmi jeszcze intensywniej przeniesie się do internetu. – Social media manager jest nieodzowny dla nowych konceptów restauracyjnych – twierdzi Kanwal Gill. Według internetowej ankiety milenialsi, wybierając restaurację, biorą również pod uwagę opinie innych gości opublikowane w internecie. Wyniki badania pokazują, że 70% milenialsów ufa opiniom gości opublikowanym w sieci, ale tylko 26% przedstawicieli tego pokolenia ufa opiniom profesjonalnych krytyków opublikowanym w gazetach i czasopismach.
Milenialsi – pokolenie osób urodzonych między 1981 a 1998, których średni wiek to 28 lat. Znani również jako digital natives – osoby, które urodziły się, kiedy internet był już powszechnie dostępny. Od dzieciństwa sprawnie poruszają się w mediach społecznościowych, platformach e-commerce i świecie cyfrowym.
NAWYKI KONSUMENCKIE MILENIALSÓW
ULUBIONA MARKA PIWA: BECK’S – 19,4%
ULUBIONE SŁODYCZE: TOFFIFEE – 23,3%
PROCENT MILENIALSÓW, KTÓRZY DWA LUB TRZY RAZY W MIESIĄCU JEDZĄ W BURGER KING: 12,8%
Źródło: Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny
Autor: Christian Preussner
Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.