x

Wszystko, tylko nie zwyczajność

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.01.2020

Wielu młodych gości restauracji oczekuje, że menu spełni ich coraz bardziej wygórowane oczekiwania. Co jest dla nich szczególnie istotne? Nowy raport o rynku niemieckim pokazuje, jak tzw. milenialsi zmienili gastronomię.

Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Mianem milenialsów określa się osoby urodzone między wczesnymi latami 80. a późnymi latami 90. Dla przedstawicieli tego pokolenia, zwanego również pokoleniem Y, jedną z najważniejszych wartości jest niezależność. W Niemczech mieszka ok. 22 mln przedstawicieli tego pokolenia, co stanowi około 25% populacji. W badaniu trendów przeprowadzonym przez Zukunftsinstinstitut [Instytut Przyszłości] wzięło udział 500 ankietowanych w wieku od 20 do 35 lat. Jako nadrzędne wartości wymieniali: niezależność, autonomię i samorealizację. „Dla 89% ankietowanych niezależność i możliwość samodzielnego decydowania o własnym życiu są szczególnie ważne”. Przyjemność i radość z życia są również wymieniane jako kluczowe wartości pokolenia Y – wymieniło je 87% ankietowanych.
Jak ten zindywidualizowany i hedonistyczny styl życia wpływa na gastronomię? W okresie od stycznia do lutego 2019 r. Opentable, platforma do zamawiania jedzenia, przeprowadziła ankietę, w której wzięły udział 2 tys. osób. 10% milenialsów zadeklarowało, że preferuje dania wegetariańskie. Tylko 3% przedstawicieli starszych pokoleń identyfikowało się z tą dietą. W grupie wiekowej 20-35 lat jest trzy razy więcej wegetarian niż w grupie starszej. Młodzi goście restauracji wymagają odpowiednich dań bezmięsnych. 32-letni Kanwal Gill, który w 2015 r. stworzył koncept Eatdoori we Frankfurcie, a teraz ma cztery restauracje – dwie we Frankfurcie, po jednej w Mainz i Kolonii – twierdzi: „Od początku kładliśmy duży nacisk na dania wegetariańskie. Stały się bardzo popularne”.
Oczekiwania klientów względem gastronomii są wysokie. W ankiecie Opentable 55%  ankietowanych twierdziło, że chciałoby, żeby uwzględniano ich indywidualne preferencje w trakcie przygotowania ich posiłku, a jeśli nie, to żeby przynajmniej zaproponowano im danie alternatywne. „Podobnie wielu klientów, bo 46%, chce, by w menu jasno oznaczono alergeny” – czytamy w raporcie. Ponadto 11% milenialsów przyznało, że czasem udaje alergię, chociaż tak naprawdę wcale jej nie ma, ale nie lubią jakiegoś składnika w daniu. Socjologowie nazywają takie zachowanie „dramatyzacją podmiotu” i w ten sposób tłumaczą rzekomą lub odczuwalną nietolerancję pokarmową. Przedstawiciele starszych pokoleń również uciekają się do takich metod, ale w badaniu Opentable do konfabulowania przyznało się tylko 6% ankietowanych. Niezależnie jednak, czy nietolerancje i alergie są prawdziwe, czy nie, zapotrzebowanie na dania bezglutenowe i bezlaktozowe wzrasta.

NIE MOŻNA IGNOROWAĆ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
„Jeśli chodzi o sposób wybierania restauracji, milenialsi również zachowują się inaczej. Jak powszechnie wiadomo, są biegłymi użytkownikami mediów społecznościowych – również tych prowadzonych przez restauracje. Ponad połowa, bo 57% milenialsów szuka restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Podobnie robi tylko 29% przedstawicieli starszego pokolenia” – czytamy w raporcie.
Nie dziwi więc, że nowe koncepty takie jak Eatdoori zatrudniają etatowego social media managera. – Naszym celem jest przyciągnięcie milenialsów do restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Mając to na uwadze, tworzymy kreatywne treści i staramy się zaangażować naszych obserwatorów. To wzbudza poważanie – mówi Kanwal Gill, przedstawiając strategię marketingową.
Restaurator jest pewny, że komunikacja z gośćmi jeszcze intensywniej przeniesie się do internetu. – Social media manager jest nieodzowny dla nowych konceptów restauracyjnych – twierdzi Kanwal Gill. Według internetowej ankiety milenialsi, wybierając restaurację, biorą również pod uwagę opinie innych gości opublikowane w internecie. Wyniki badania pokazują, że 70% milenialsów ufa opiniom gości opublikowanym w sieci, ale tylko 26% przedstawicieli tego pokolenia ufa opiniom profesjonalnych krytyków opublikowanym w gazetach i czasopismach.

Milenialsi – pokolenie osób urodzonych między 1981 a 1998, których średni wiek to 28 lat. Znani również jako digital natives – osoby, które urodziły się, kiedy internet był już powszechnie dostępny. Od dzieciństwa sprawnie poruszają się w mediach społecznościowych, platformach e-commerce i świecie cyfrowym.

NAWYKI KONSUMENCKIE MILENIALSÓW
ULUBIONA MARKA PIWA: BECK’S – 19,4%
ULUBIONE SŁODYCZE: TOFFIFEE – 23,3%
PROCENT MILENIALSÓW, KTÓRZY DWA LUB TRZY RAZY W MIESIĄCU JEDZĄ W BURGER KING: 12,8%
Źródło: Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny

Autor: Christian Preussner

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Pizza nadal najbardziej popularnym daniem w dostawie

W ciągu pięciu lat rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec tego roku jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł. Przez internet wciąż najczęściej kupujemy pizzę, to ponad 50 procent wszystkich zamówień - wynika z raportu PizzaPortal.pl.

Szef i sommelier. Symbioza czy kompromisy?

O swoim podejściu do współpracy pracowników kuchni i sali oraz tworzeniu udanych połączeń wina i jedzenia opowiadają Adam Pawłowski, pierwszy polski Master Sommelier, oraz Adam Chrząstowski, szef kuchni.

Trend - posiłki ze stacji paliw w ofercie platform delivery

Firmy paliwowe i operatorzy dowozów jednoczą siły na polskim rynku. Najpierw w menu Uber Eats pojawiły się kawa i inne produkty z sieci Wild Bean Café przy BP, teraz za pośrednictwem Bolt Food można zamówić online m. in. hot-dogi ze stacji Circle K.

Ponad 270 uczestników na Mikserze Kulinarnym

Na młodych adeptów sztuki kulinarnej, obecnych 26 października w Akademii Inspiracji MAKRO w Warszawie, czekały prezentacje, prelekcje i pokazy kulinarne, poszerzające ich wiedzę z dziedziny gastronomii.

McDonald’s testuje papierowe słomki

Plastikowe słomki co najmniej od połowy 2018 roku są tematem numer jeden wszystkich, dla których ekologia jest ważna. Do tego grona dołączyła również sieć McDonald’s, która w wybranych restauracjach na terenie Polski postanowiła przetestować rozwiązania mogące zastąpić słomki wykonane z plastiku.

Święto branży HoReCa już w marcu

W dniach 21-23 marca, w Centrum Targowo-Kongresowym w Warszawie odbędą się 22. Międzynarodowe Targi Gastronomiczne EuroGastro oraz 11. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Obiektów Noclegowych WorldHotel.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej