x

Wszystko, tylko nie zwyczajność

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.01.2020

Wielu młodych gości restauracji oczekuje, że menu spełni ich coraz bardziej wygórowane oczekiwania. Co jest dla nich szczególnie istotne? Nowy raport o rynku niemieckim pokazuje, jak tzw. milenialsi zmienili gastronomię.

Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Mianem milenialsów określa się osoby urodzone między wczesnymi latami 80. a późnymi latami 90. Dla przedstawicieli tego pokolenia, zwanego również pokoleniem Y, jedną z najważniejszych wartości jest niezależność. W Niemczech mieszka ok. 22 mln przedstawicieli tego pokolenia, co stanowi około 25% populacji. W badaniu trendów przeprowadzonym przez Zukunftsinstinstitut [Instytut Przyszłości] wzięło udział 500 ankietowanych w wieku od 20 do 35 lat. Jako nadrzędne wartości wymieniali: niezależność, autonomię i samorealizację. „Dla 89% ankietowanych niezależność i możliwość samodzielnego decydowania o własnym życiu są szczególnie ważne”. Przyjemność i radość z życia są również wymieniane jako kluczowe wartości pokolenia Y – wymieniło je 87% ankietowanych.
Jak ten zindywidualizowany i hedonistyczny styl życia wpływa na gastronomię? W okresie od stycznia do lutego 2019 r. Opentable, platforma do zamawiania jedzenia, przeprowadziła ankietę, w której wzięły udział 2 tys. osób. 10% milenialsów zadeklarowało, że preferuje dania wegetariańskie. Tylko 3% przedstawicieli starszych pokoleń identyfikowało się z tą dietą. W grupie wiekowej 20-35 lat jest trzy razy więcej wegetarian niż w grupie starszej. Młodzi goście restauracji wymagają odpowiednich dań bezmięsnych. 32-letni Kanwal Gill, który w 2015 r. stworzył koncept Eatdoori we Frankfurcie, a teraz ma cztery restauracje – dwie we Frankfurcie, po jednej w Mainz i Kolonii – twierdzi: „Od początku kładliśmy duży nacisk na dania wegetariańskie. Stały się bardzo popularne”.
Oczekiwania klientów względem gastronomii są wysokie. W ankiecie Opentable 55%  ankietowanych twierdziło, że chciałoby, żeby uwzględniano ich indywidualne preferencje w trakcie przygotowania ich posiłku, a jeśli nie, to żeby przynajmniej zaproponowano im danie alternatywne. „Podobnie wielu klientów, bo 46%, chce, by w menu jasno oznaczono alergeny” – czytamy w raporcie. Ponadto 11% milenialsów przyznało, że czasem udaje alergię, chociaż tak naprawdę wcale jej nie ma, ale nie lubią jakiegoś składnika w daniu. Socjologowie nazywają takie zachowanie „dramatyzacją podmiotu” i w ten sposób tłumaczą rzekomą lub odczuwalną nietolerancję pokarmową. Przedstawiciele starszych pokoleń również uciekają się do takich metod, ale w badaniu Opentable do konfabulowania przyznało się tylko 6% ankietowanych. Niezależnie jednak, czy nietolerancje i alergie są prawdziwe, czy nie, zapotrzebowanie na dania bezglutenowe i bezlaktozowe wzrasta.

NIE MOŻNA IGNOROWAĆ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
„Jeśli chodzi o sposób wybierania restauracji, milenialsi również zachowują się inaczej. Jak powszechnie wiadomo, są biegłymi użytkownikami mediów społecznościowych – również tych prowadzonych przez restauracje. Ponad połowa, bo 57% milenialsów szuka restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Podobnie robi tylko 29% przedstawicieli starszego pokolenia” – czytamy w raporcie.
Nie dziwi więc, że nowe koncepty takie jak Eatdoori zatrudniają etatowego social media managera. – Naszym celem jest przyciągnięcie milenialsów do restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Mając to na uwadze, tworzymy kreatywne treści i staramy się zaangażować naszych obserwatorów. To wzbudza poważanie – mówi Kanwal Gill, przedstawiając strategię marketingową.
Restaurator jest pewny, że komunikacja z gośćmi jeszcze intensywniej przeniesie się do internetu. – Social media manager jest nieodzowny dla nowych konceptów restauracyjnych – twierdzi Kanwal Gill. Według internetowej ankiety milenialsi, wybierając restaurację, biorą również pod uwagę opinie innych gości opublikowane w internecie. Wyniki badania pokazują, że 70% milenialsów ufa opiniom gości opublikowanym w sieci, ale tylko 26% przedstawicieli tego pokolenia ufa opiniom profesjonalnych krytyków opublikowanym w gazetach i czasopismach.

Milenialsi – pokolenie osób urodzonych między 1981 a 1998, których średni wiek to 28 lat. Znani również jako digital natives – osoby, które urodziły się, kiedy internet był już powszechnie dostępny. Od dzieciństwa sprawnie poruszają się w mediach społecznościowych, platformach e-commerce i świecie cyfrowym.

NAWYKI KONSUMENCKIE MILENIALSÓW
ULUBIONA MARKA PIWA: BECK’S – 19,4%
ULUBIONE SŁODYCZE: TOFFIFEE – 23,3%
PROCENT MILENIALSÓW, KTÓRZY DWA LUB TRZY RAZY W MIESIĄCU JEDZĄ W BURGER KING: 12,8%
Źródło: Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny

Autor: Christian Preussner

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

ROZWIJANIE TRADYCJI

Barszcz z uszkami, śledź w śmietanie czy karp w galarecie - szefowie kuchni coraz częściej kreatywnie podchodzą do tych klasycznych świątecznych dań. Urozmaicone menu może być ciekawym elementem nie tylko ofert na wigilie firmowe, ale także w stałej zimowej karcie restauracji.

Jak wybrać system POS dla restauracji? Darmowy ebook

Bidfood Farutex, dostawca produktów dla branży Horeca, stworzył e-book, który pomoże restauratorom wybrać odpowiednie oprogramowanie POS dla swojego biznesu. Można pobrać go bezpłatnie.

Wirtualne kasy fiskalne

To, co do niedawna wydawało się niemożliwe, dzisiaj staje się rzeczywistością. Wirtualne kasy fiskalne, łączące funkcjonalność kas online i innych urządzeń, są już dostępne dla użytkowników.

LIDERZY STAWKI

To najlepsze wyniki od niespełna 10 lat: w 2016 r. 99 najlepszych operatorów gastronomicznych w Europie osiągnęło wzrost na poziomie 7,1 proc. Liderzy osiągnęli łączną sprzedaż na poziomie 100 mld euro. Badania przeprowadzili Gretel Weiss i Daniel Funnen ("Food Service Europe & Middle East").

EURO 2020 a dania na dowóz. Nie ma kibicowania bez biesiadowania

Prawie połowa Polaków przyznaje, że nie wyobraża sobie oglądania meczu bez jedzenia, a ponad 80% zamierza kibicować piłkarzom w gronie bliskich i przyjaciół. Ze względu na wygodę i potrzebę skupienia się na sportowych emocjach, co czwarty rodak planuje zamówić posiłek z dowozem.

AUTOMAT I PROFESJONALISTA

Czasy, w których praca na sali polega na automatycznym wydawaniu dań do stolika, powoli przechodzą do lamusa. Kelnerów, pogardliwie nazywanych przez kucharzy podawaczami, zastępują dziś profesjonalni usługodawcy.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej