x

Wszystko, tylko nie zwyczajność

Kategoria: Twój biznes - wiedza

Wielu młodych gości restauracji oczekuje, że menu spełni ich coraz bardziej wygórowane oczekiwania. Co jest dla nich szczególnie istotne? Nowy raport o rynku niemieckim pokazuje, jak tzw. milenialsi zmienili gastronomię.

Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Foto: „Food Service Europe & Middle East” 4/2019.
Mianem milenialsów określa się osoby urodzone między wczesnymi latami 80. a późnymi latami 90. Dla przedstawicieli tego pokolenia, zwanego również pokoleniem Y, jedną z najważniejszych wartości jest niezależność. W Niemczech mieszka ok. 22 mln przedstawicieli tego pokolenia, co stanowi około 25% populacji. W badaniu trendów przeprowadzonym przez Zukunftsinstinstitut [Instytut Przyszłości] wzięło udział 500 ankietowanych w wieku od 20 do 35 lat. Jako nadrzędne wartości wymieniali: niezależność, autonomię i samorealizację. „Dla 89% ankietowanych niezależność i możliwość samodzielnego decydowania o własnym życiu są szczególnie ważne”. Przyjemność i radość z życia są również wymieniane jako kluczowe wartości pokolenia Y – wymieniło je 87% ankietowanych.
Jak ten zindywidualizowany i hedonistyczny styl życia wpływa na gastronomię? W okresie od stycznia do lutego 2019 r. Opentable, platforma do zamawiania jedzenia, przeprowadziła ankietę, w której wzięły udział 2 tys. osób. 10% milenialsów zadeklarowało, że preferuje dania wegetariańskie. Tylko 3% przedstawicieli starszych pokoleń identyfikowało się z tą dietą. W grupie wiekowej 20-35 lat jest trzy razy więcej wegetarian niż w grupie starszej. Młodzi goście restauracji wymagają odpowiednich dań bezmięsnych. 32-letni Kanwal Gill, który w 2015 r. stworzył koncept Eatdoori we Frankfurcie, a teraz ma cztery restauracje – dwie we Frankfurcie, po jednej w Mainz i Kolonii – twierdzi: „Od początku kładliśmy duży nacisk na dania wegetariańskie. Stały się bardzo popularne”.
Oczekiwania klientów względem gastronomii są wysokie. W ankiecie Opentable 55%  ankietowanych twierdziło, że chciałoby, żeby uwzględniano ich indywidualne preferencje w trakcie przygotowania ich posiłku, a jeśli nie, to żeby przynajmniej zaproponowano im danie alternatywne. „Podobnie wielu klientów, bo 46%, chce, by w menu jasno oznaczono alergeny” – czytamy w raporcie. Ponadto 11% milenialsów przyznało, że czasem udaje alergię, chociaż tak naprawdę wcale jej nie ma, ale nie lubią jakiegoś składnika w daniu. Socjologowie nazywają takie zachowanie „dramatyzacją podmiotu” i w ten sposób tłumaczą rzekomą lub odczuwalną nietolerancję pokarmową. Przedstawiciele starszych pokoleń również uciekają się do takich metod, ale w badaniu Opentable do konfabulowania przyznało się tylko 6% ankietowanych. Niezależnie jednak, czy nietolerancje i alergie są prawdziwe, czy nie, zapotrzebowanie na dania bezglutenowe i bezlaktozowe wzrasta.

NIE MOŻNA IGNOROWAĆ MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
„Jeśli chodzi o sposób wybierania restauracji, milenialsi również zachowują się inaczej. Jak powszechnie wiadomo, są biegłymi użytkownikami mediów społecznościowych – również tych prowadzonych przez restauracje. Ponad połowa, bo 57% milenialsów szuka restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Podobnie robi tylko 29% przedstawicieli starszego pokolenia” – czytamy w raporcie.
Nie dziwi więc, że nowe koncepty takie jak Eatdoori zatrudniają etatowego social media managera. – Naszym celem jest przyciągnięcie milenialsów do restauracji za pomocą mediów społecznościowych. Mając to na uwadze, tworzymy kreatywne treści i staramy się zaangażować naszych obserwatorów. To wzbudza poważanie – mówi Kanwal Gill, przedstawiając strategię marketingową.
Restaurator jest pewny, że komunikacja z gośćmi jeszcze intensywniej przeniesie się do internetu. – Social media manager jest nieodzowny dla nowych konceptów restauracyjnych – twierdzi Kanwal Gill. Według internetowej ankiety milenialsi, wybierając restaurację, biorą również pod uwagę opinie innych gości opublikowane w internecie. Wyniki badania pokazują, że 70% milenialsów ufa opiniom gości opublikowanym w sieci, ale tylko 26% przedstawicieli tego pokolenia ufa opiniom profesjonalnych krytyków opublikowanym w gazetach i czasopismach.

Milenialsi – pokolenie osób urodzonych między 1981 a 1998, których średni wiek to 28 lat. Znani również jako digital natives – osoby, które urodziły się, kiedy internet był już powszechnie dostępny. Od dzieciństwa sprawnie poruszają się w mediach społecznościowych, platformach e-commerce i świecie cyfrowym.

NAWYKI KONSUMENCKIE MILENIALSÓW
ULUBIONA MARKA PIWA: BECK’S – 19,4%
ULUBIONE SŁODYCZE: TOFFIFEE – 23,3%
PROCENT MILENIALSÓW, KTÓRZY DWA LUB TRZY RAZY W MIESIĄCU JEDZĄ W BURGER KING: 12,8%
Źródło: Niemiecki Federalny Urząd Statystyczny

Autor: Christian Preussner

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Powstanie pierwszy w Polsce Instytut Kulinarny Transgourmet

Sprzęt kuchenny najnowszej generacji, nowoczesne stanowiska barmańskie i baristyczne, do tego bogaty program szkoleń kulinarnych i sommelierskich oraz spotkań z kucharzami z całej Europy - tak zapowiada się pierwszy w Polsce Instytut Kulinarny Transgourmet.

MUZYKA W RESTAURACJI

Goście restauracji kupują nie tylko posiłki, ale w dużym stopniu płacą za wspomnienia i wrażenia sensoryczne, jakie wynoszą ze sobą do domu. Okazuje się, że odpowiednio dobrana muzyka to jeden z najważniejszych aspektów sensorycznych restauracji, który w dużym stopniu oddziałuje na jej obroty.

Lejek sprzedażowy restauracji

Zwizualizowanie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego restauracji pozwala na lepsze zrozumienie podróży, jaką odbywa gość, począwszy od momentu, w którym zaistniała ona w jego świadomości, aż do chwili, w której stał się on lojalnym klientem.

Costa Coffee rusza z akcją #ZeroWaste

Costa Coffee dołącza do proekologicznej kampanii #zwłasnymkubkiem. Chce zmniejszyć sprzedaż kawy w jednorazowych naczyniach, zachęcając gości do przynoszenia własnych, wielokrotnego użytku. Ze wszystkich kawiarni sieci w Polsce znikną też plastikowe słomki na rzecz papierowych.

FUNDAMENT GOŚCINNOŚCI

Miesiąc po wizycie w restauracji zwykle nie pamiętamy tego, co jedliśmy, za to doskonale pamiętamy, jak zostaliśmy obsłużeni. Mimo że przychodzimy do restauracji przede wszystkim dla dobrego jedzenia, a nie wyjątkowej obsługi, jedno bez drugiego nie istnieje.

MODEL BIZNESU GASTRONOMICZNEGO

Model biznesu gastronomicznego ma uporządkować informacje na temat sposobu, w jaki będzie funkcjonował lokal. Warto go stworzyć przed rozpoczęciem działalności, bo dzięki temu możliwe będzie wskazanie szans i zagrożeń.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Koreański czarny czosnek - nowy trend wśród kucharzy
Food Service Summit 2019 - relacja II
Food Service Summit 2019 - relacja
więcej