x

Czy awans wewnętrzny to pułapka?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.01.2020

W życiu każdej organizacji przychodzi taki moment, kiedy trzeba zdecydować: poszukiwać menedżera na zewnątrz czy zdecydować się na awansowanie pracownika z zespołu. Żadne z podanych rozwiązań nie jest idealne. Podpowiadamy, jak wesprzeć świeżo upieczonego menedżera w zarządzaniu zespołem.

Foto: Shutterstock.com.
Foto: Shutterstock.com.
Nie tak dawno zmierzyliśmy się z ciekawym kazusem z życia niewielkiej restauracji na południu Polski. Naszym zadaniem było wsparcie kompetencji zarządczych świeżo wybranej menedżerki. Pani Ania (imię zmienione na potrzeby tego tekstu) okazała się bardzo miłą, żywiołową osobą z prawie 20-letnim doświadczeniem w gastronomii. Wraz z nowo powierzoną funkcją nadal pełniła jednak obowiązki kelnerki. W rezultacie  podczas dużego ruchu koncentrowała się głównie na obsłudze swoich stolików. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że w tym czasie nikt inny nie nadzorował serwisu. Jej koledzy z zespołu popełniali wiele błędów, które zauważali właściciele restauracji podczas niezapowiedzianych wizyt.
Ich frustracja pogłębiała się, gdyż zespół nie podążał w określonym kierunku – zamiast tego każdy z kelnerów obsługiwał, jak chciał. Ostatecznie, jak w wielu innych miejscach, obsługa była, owszem, poprawna, miła, sprawna, ale niezbyt profesjonalna. Niczego nie rekomendowano, polecano w kółko te same 2, 3 wina, a sprzedaż aperitifów, koktajli, win słodkich czy digestifów nie istniała. Nikt niczego nie zapisywał i nawet przy dwuosobowych stolikach prowadzono aukcje: dla kogo kaczka? Dla kogo stek?
Kiedy przyjrzeliśmy się bliżej temu problemowi, okazało się, że awans pani Ani był pokłosiem jej bogatego doświadczenia w gastronomii. Z rozmowy z nią wynikało, że promocja to pomysł właścicieli, a niekoniecznie jej samej. Czuła się przytłoczona faktem, że nagle z koleżanki stała się szefową. Powodowało to jej frustrację i narastające zagubienie, a w rezultacie podświadome wyparcie swojej nowej funkcji. Wolała uciekać co wieczór w meandry tabaki, niż mierzyć się z zarządzaniem zespołem, aby podnosić jakość serwisu restauracji. Poza tym nie chciała narażać się kolegom, by nadal być z nimi w dobrych relacjach. Z drugiej strony obawiała się, że zawiedzie oczekiwania właścicieli. Wreszcie jednym z powodów jej oporu były… napiwki. Jako kierowniczka sali nieobsługująca czynnie stolików nie chciała odcinać się od tego wartko płynącego źródła dochodu.
Nie chcemy oceniać postawy pani Ani, bo na przestrzeni zawodowej kariery istnieją różne motywacje: finansowe, rozwojowe etc. Pragniemy jednak zwrócić uwagę na pewien problem, który dotyczy awansowania pracownika z wewnątrz organizacji. Zwykle pracodawca myśli, że robi tym wielką przysługę swojemu podwładnemu, wszak będzie on teraz szefem z błyszczącym na wizytówce napisem „menedżer”, wzrośnie mu też pensja. Zapomina się jednak o kosztach psychicznych i o wspieraniu takiej osoby w procesie zmiany. A zmiana jest ogromna. Jako lider zespołu nie myśli się już w kategorii „ja”, ale w kategorii „my”. Poza tym ktoś, kto nigdy nie zarządzał zespołem, lubi wpadać w autorytarne tory, a to pierwszy gwóźdź do tego, by rozpoczął powolny rozpad i taniec rotacji zespołu.
Jak w takim razie można ocenić, czy pracownik, którego chcemy awansować, ma kompetencje zarządcze? Anna Radzikowska, coach i mentorka biznesowa, która przez 15 lat prowadziła sieć warszawskich kawiarni To Lubię, mówi:
– Większość pracodawców zakłada, że każdy pracownik marzy o awansie. Rozpatrując kandydaturę osoby na stanowisko kierownicze, trzeba wziąć pod uwagę jej osobiste zdanie na ten temat. Mnie zdarzyło się wielokrotnie, że dając pracownikowi wolny wybór, słyszałam odmowę przyjęcia awansu i często bardzo sensowne argumenty przeciw. Oprócz tego należy wybadać, jak dana osoba jest postrzegana w zespole. Często zdarza się, że szef widzi tylko część rzeczywistości. Naprawdę im więcej pytamy, tym więcej wiemy i jesteśmy w stanie uniknąć błędnego wyboru.
– A co do samej osoby, warto dostrzec jej talenty na aktualnym stanowisku i możliwość wykorzystania ich po awansie. Co z tego, że mamy świetnego kelnera, który jest niesamowity w obsłudze klienta, jeśli po zostaniu menedżerem nie będzie miał on do czynienia z gośćmi. Pomocne będzie zrobienie listy kompetencji, które w naszej firmie są najważniejsze na danym stanowisku i rozważanie ewentualnych awansów pod ich kątem – wyjaśnia Anna Radzikowska.
Jedną z przyczyn rosnącej rotacji jest błędna rekrutacja. Czy wobec tego lepiej jest poszukiwać menedżera na zewnątrz? To też ryzykowne, ponieważ osoba spoza organizacji nie zna jej tak dobrze jak jej pracownicy. Trzeba więc wziąć pod uwagę czas wdrożenia, a także budowania zaufania względem nowych pracodawców, a przede wszystkim zespołu. Należy też pamiętać, że istotną rolę w procesie awansu ogrywają przełożeni świeżo upieczonego lidera.

MINIPORADNIK RESTAURATORA
JAK MOŻNA WESPRZEĆ PRACOWNIKA W ROZWIJANIU KOMPETENCJI ZARZĄDCZYCH?

ODPOWIADA ANNA RADZIKOWSKA, COACH I MENTORKA BIZNESOWA. PROWADZI ZAJĘCIA W SZKOLE BIZNESU POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ Z DOSKONALENIA KOMPETENCJI PRZYWÓDCZYCH ORAZ SESJE ROZWOJOWE DLA STUDENTÓW EXECUTIVE MBA.

1. PROCEDURA
Nawet w najmniejszej organizacji powinna istnieć procedura wskazująca, co ma się wydarzyć, kiedy pracownik dostaje awans, jaką wiedzę należy mu przekazać, jak długo powinno trwać jego przeszkolenie, kto powinien być odpowiedzialny za przeprowadzenie tej procedury. Można stworzyć np. kompendium wiedzy dla każdego stanowiska kierowniczego, które posłuży jako przewodnik z najczęściej zadawanymi pytaniami, z najczęstszymi problemami.

2. MENTORING
Umożliwienie uczenia się od osób, które są w tym obszarze lepsze. Sytuacja, w której jeden menedżer dzieli się swoją wiedzą z drugim, nie tylko pomaga podnieść kompetencje, ale buduje atmosferę wzajemnej pomocy i życzliwości w zespole.

3. E-LEARNING
Innym niskokosztowym sposobem jest skorzystanie z platformy e-learningowej i wykupienie pracownikowi kursu online z dziedziny, która wymaga poprawy. Za kilkadziesiąt złotych można skorzystać z wszechstronnej wiedzy i przejść przez ciekawy proces rozwojowy.

4. SZKOLENIE
Warto poznać możliwości uzyskania dofinansowania. Czasami koszt po stronie pracodawcy może okazać się nie tak wielki, jeśli wziąć pod uwagę korzyści. Poza tym taki przeszkolony pracownik może stać się kopalnią wiedzy dla kolejnych osób.

Autorzy: Patrycja Siwiec, Adam Pawłowski MS

„Gościnność” na łamach „Food Service”
W kolejnych wydaniach magazynu „Food Service” będziemy przyglądać się zjawisku obsługi. W tekście wykorzystaliśmy fragmenty książki naszego autorstwa „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”, www.goscinnosc.pl

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: Patrycja Siwiec
O AUTORZE
Patrycja Siwiec
Zastępczyni redaktor naczelnej magazynu „Food Service”, w którym redaguje dział Wino. Autorka książki „Gościnność. Sztuka dobrej obsługi w gastronomii”. Doświadczenie zdobywała m.in. w winnicy Chateau Castigno we Francji oraz w restauracjach Northcote w Wielkiej Brytanii i El Celler de Can Roca w Hiszpanii. Absolwentka Wine & Spirits Education Trust.

Zobacz także

Jak sprzedawać alkohole premium?

Alkohole z półki premium cieszą się rosnącą popularnością. Coraz częściej pojawiają się w ofercie koktajlbarów, ale także restauracji. Jednak, aby je skutecznie sprzedawać, warto przestrzegać kilku zasad.

Tork: tworzyć więcej, wykorzystując mniej

Marka Tork to jeden z liderów rozwiązań do utrzymywania higieny. O działaniach marki Tork realizowanych pod hasłem "Tworzenie zrównoważonego życia poza domem" opowiada Wojciech Nizio, Regional Brand Activation Manager marki Tork.

Starbucks rozwija roślinne menu dla środowiska

Do 2030 roku Starbucks chce zmniejszyć o 50% emisję dwutlenku węgla, zużycie wody i odpadów. Za największą emisję, stanowiącą aż 21% wszystkich składowych, odpowiada mleko! Wśród 5 głównych strategii na pierwszym miejscu znajduje się rozwój roślinnych opcji w menu.

DOBRE JEDZENIE ZACZYNA SIĘ OD CZYSTYCH RĄK

Higiena rąk to podstawa w gastronomii. Zasady związane z ich myciem są wpisane w systemy ghp i haccp. Jednak samo opłukanie wodą czy nawet wodą z mydłem nie jest wystarczające. Nadal wiele osób nie wie, jak prawidłowo myć ręce lub kiedy umycie rąk jest konieczne.

Targi INTERNORGA za nami

Tegoroczna edycja miała miejsce w terminie od 9 do 13 marca 2018 i zgromadziła około 1.300 wystawców (w tym 13 firm z Polski) oraz 93.000 zwiedzających z Niemiec i zagranicy.

Tylko u nas! Zwycięzcy Nielsen Breakthrough Innovation

Publikujemy długo wyczekiwaną listę Nielsen Breakthrough Innovation, czyli największych innowatorów na rynku FMCG. Znalezienie się wśród 15 laureatów wyróżnienia przyznawanego przez Nielsen to wyzwanie nie lada, bo… nawet 90% innowacji znika z półek już po roku od ich wprowadzenia na rynek.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Skuteczna strategia wyceny napojów

Odpowiednia wycena napojów to jedna z najważniejszych decyzji komercyjnych w sektorze HoReCa. Jeśli poziom cen jest właściwy, sprzedaż, a nią także zyski ze sprzedaży napojów wzrosną. W przypadku gdy ceny są zbyt niskie, tracimy zysk. Jeżeli natomiast ceny są zbyt wysokie, ryzykujemy utratę klienta.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej