x

Facebook czy Instagram? Jak promować restaurację w social mediach?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.01.2020

Żyjemy w czasach, w których smartfony towarzyszą nam na każdym kroku. Uzależniliśmy się od nich i nie potrafimy bez nich sprawnie funkcjonować. To urządzenia, które dyktują nowe standardy społecznych zachowań. Takie są realia, również na rynku gastronomicznym.

Foto: Shutterstock.com.
Foto: Shutterstock.com.
Godziny spędzane przez nas w social mediach z dnia na dzień się wydłużają. Przez większość czasu jesteśmy online. Dzień rozpoczynamy i kończymy z telefonem w dłoni. Można powiedzieć, że towarzyszy nam on nieustannie. W każdej minucie jesteśmy bombardowani nowymi informacjami ze świata.
Możemy się z tym nie zgadzać, ale raczej powinniśmy ten fakt zaakceptować i się dostosować. W jaki sposób? Czy wystarczy po prostu prowadzić fanpage swojej restauracji na Facebooku? A może ważniejszy jest  Instagram? Od czego zacząć? Jakie treści publikować?

NA POCZĄTKU BYŁ FACEBOOK
Niemal każda restauracja posiada teraz konto na Facebooku. To standard, który powoli przeradza się w wymóg. Większość restauratorów zatrudnia agencje marketingowe do prowadzenia social mediów bądź wyznacza do tego zadania osobę wewnątrz firmy.
Według mojej oceny około 40% lokali prowadzi działania na Facebooku dość poprawnie, czyli  umieszcza na stronie zdjęcia dobrej jakości i nie najgorsze treści, przy czym częstotliwość publikowania informacji jest dynamiczna. Można powiedzieć, że wszystko jest, jak trzeba. Jednak wśród restauratorów rośnie przekonanie, że Facebook dziś nie wystarcza i lata świetności ma już za sobą. Trudno się z tym nie zgodzić. Co zatem można z tym fantem zrobić?
Facebook pełni obecnie funkcję bardziej informacyjną niż kreatywną. Traktujemy go niemalże tak, jakbyśmy przeglądali czasopismo. Nie jest to jednak przegląd jednej gazety, ale kilkunastu, kilkudziesięciu, a nawet  kilkuset w jednym miejscu – na Facebooku właśnie. W ten sposób dociera do nas ogrom informacji, ale ile z nich tak naprawdę zapamiętujemy? Stosunkowo kilka procent... albo i mniej. Jednak i tak stronę na Facebooku trzeba prowadzić!

JAK DZIAŁAĆ NA FB – WSKAZÓWKI
1. Zadbajcie o dobre jakościowo zdjęcia – ostre, ciekawie skadrowane, poprawnie oświetlone.
2. Pięknie i niebanalnie stylizujcie potrawy.
3. Wszystkie publikowane fotografie powinny mieć podobny charakter, wspólny mianownik. Muszą wyróżniać się na tle innych zdjęć, skłaniać do sięgnięcia po informacje o restauracji. Inspiracji możecie szukać na Pinterest.com.
4. Używajcie jak najmniej grafik. Lepiej zamienić je na krótkie, kilkusekundowe gify czy filmiki. Wszelkiego rodzaju animacje są o wiele ciekawsze, dodają stronie dynamiki i dają poczucie, że dużo się dzieje.
5. Być może większość się z tym nie zgodzi, ale nie pokazujcie na Facebooku tylko jedzenia i napojów. Procentowo obecnie nie to się klika. Goście oczekują atmosfery, klimatu, przeżyć, spektaklu, które daje im miejsce, dlatego jedzenie w komunikacji usuwa się na dalszy plan. W zamian pokażcie np. ludzi podczas pracy, proces przygotowywania koktajlu czy dania, moment dostawy czy odprawy kelnerskiej, wieczorne ujęcia z wypełnionej gośćmi restauracji, charakterystyczne detale wystroju lokalu. Tematów jest cały wachlarz, a ograniczać może was tylko kreatywność.
6. I najważniejsze – wyznaczcie budżet na powyższe treści.

CZAS NA INSTAGRAM
Instagram rośnie w siłę. Życie, także gastronomiczne, przenosi się z Facebooka na Instagram, a doprecyzowując – na Instastories wykorzystywane do publikowania relacji z życia restauracji, klubów i kawiarni. Ich celem jest spontaniczne dzielenie się z obserwatorami tym, co dzieje się w naszym lokalu.
Wielu z nas odczuwa niechęć do nieustannego filmowania siebie, innych, otoczenia oraz prowadzenia relacji na żywo. Traktujemy to jako swego rodzaju naruszenie prywatności, odsłonięcie się przed widzami. Roboczo nazywam to „czasami Big Brothera”. A nowe czasy dyktują kolejny wymóg – pokazywanie naszym wirtualnym gościom miejsc dotąd im nieznanych… W tym właśnie kierunku powinniśmy kierować naszą komunikację za pośrednictwem Instagrama.

JAK SIĘ POKAZAĆ NA INSTA – WSKAZÓWKI
1. Pod żadnym, ale to żadnym pozorem nie używajcie grafik! Sporadycznie można sobie na nie pozwolić na Facebooku, ale nie na Instagramie! Wyjątkiem może być Instastories np. przy informacjach o godzinach otwarcia restauracji.
2. Częściej niż na Facebooku dodawajcie zdjęcia i filmy.
3. Piszcie krótsze teksty niż na Facebooku, używając #hasztagów (od 11 do 30) określających wasz produkt, miejsce, wydarzenie, danie etc. Korzystajcie przy tym z listy aktualnych hasztagów o największych zasięgach, ale zachęcam też do tworzenia własnych.
4. Nagrywajcie Instastories. Tematem może być każdy element życia restauracji, którym chcecie się pochwalić. Róbcie to codziennie, a nawet kilka razy dziennie. Dodatkowo udostępniajcie treści swoich gości, którzy oznaczają wasz lokal w swoich relacjach.
5. Traktujcie Instagram jak fotopamiętnik. Fotografujcie wszystko, co wam przyjdzie do głowy – fajny neon, słońce na niebie, apetyczne jedzenia i napoje, interesujących ludzi, wystawy, selfie pracowników. Udostępniajcie cudze treści lifestyle’owe poprzez repost.

Podsumowując: nie rezygnujcie z Facebooka, bo to tablica informacyjna do zamieszczania ogłoszeń dla waszych gości. I trzymajcie poziom zgodnie z ww. wskazówkami. Jednak całą swą (rosnącą) aktywność przenieście na Instagram – tam ma się dziać! W pigułce prezentujcie na nim życie waszego lokalu.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: Agnieszka Borek
O AUTORZE
Agnieszka Borek
Współwłaścicielka Agencji Fika - biznes dla gastronomii. www.fikabiznes.pl

Zobacz także

Znak jakości z zamorskich krajów zrodzony pod szczęśliwymi gwiazdami

Myśląc o żywności z Unii, europejscy konsumenci często zapominają o produktach pochodzących z wysp takich jak: Gwadelupa, Martynika, Madera czy Wyspy Kanaryjskie, mimo iż są one zamorskimi terytoriami Francji (Gwadelupa i Martynika), Portugalii (Madera) i Hiszpanii (Wyspy Kanaryjskie).

Od nowego roku alkohole w ogniu unijnych definicji i przepisów

To, jak dany alkohol zostanie nazwany, nie zależy wyłącznie od "widzimisię" producenta. W 2021 r. zaczną obowiązywać nowe zasady, jednolite dla całej Unii Europejskiej.

OBSŁUGA W KRYZYSIE

Tak jak po zimie przychodzi wiosna, a po nocy dzień, tak w każdej, nawet najlepszej restauracji pojawi się w końcu niezadowolony gość. W kolejnym odcinku "Sztuki obsługi" opisujemy, jak radzić sobie w sytuacji kryzysowej. Z każdej można wybrnąć z korzyścią dla naszego biznesu. Podpowiadamy jak.

Prime cost w restauracji

Pojęcie prime costu, zwanego także kosztem produkcyjnym, odnosi się do wszystkich przedsiębiorstw produkcyjnych, w tym także restauracji. Oznacza sumę bezpośrednich kosztów zmiennych, które ponoszone są podczas wytwarzania produktów. Pozwala on na określenie marżowości produkcji.

Action Plan, czyli do dzieła!

Aby osiągnąć sukces w branży gastronomicznej, należy wciąż rozwijać swój biznes i szukać nowych szans na zwiększenie konkurencyjności. Trzeba poprawnie definiować i planować cele, a także monitorować ich realizację. Pomoże w tym bardzo przydatne narzędzie - Action Plan.

Moc kawy - ekspansja kawiarnianych sieci

80 największych europejskich sieci kawiarni odnotowało wzrost liczby placówek o 6%, co daje łącznie 16 783 lokale. Poza ekspansją rynek charakteryzują przejęcia i fuzje. Prezentujemy wyniki analizy przeprowadzonej przez "Food Service Europen and Middle East".

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej