x

Facebook czy Instagram? Jak promować restaurację w social mediach?

Kategoria: Twój biznes - wiedza    23.01.2020

Żyjemy w czasach, w których smartfony towarzyszą nam na każdym kroku. Uzależniliśmy się od nich i nie potrafimy bez nich sprawnie funkcjonować. To urządzenia, które dyktują nowe standardy społecznych zachowań. Takie są realia, również na rynku gastronomicznym.

Foto: Shutterstock.com.
Foto: Shutterstock.com.
Godziny spędzane przez nas w social mediach z dnia na dzień się wydłużają. Przez większość czasu jesteśmy online. Dzień rozpoczynamy i kończymy z telefonem w dłoni. Można powiedzieć, że towarzyszy nam on nieustannie. W każdej minucie jesteśmy bombardowani nowymi informacjami ze świata.
Możemy się z tym nie zgadzać, ale raczej powinniśmy ten fakt zaakceptować i się dostosować. W jaki sposób? Czy wystarczy po prostu prowadzić fanpage swojej restauracji na Facebooku? A może ważniejszy jest  Instagram? Od czego zacząć? Jakie treści publikować?

NA POCZĄTKU BYŁ FACEBOOK
Niemal każda restauracja posiada teraz konto na Facebooku. To standard, który powoli przeradza się w wymóg. Większość restauratorów zatrudnia agencje marketingowe do prowadzenia social mediów bądź wyznacza do tego zadania osobę wewnątrz firmy.
Według mojej oceny około 40% lokali prowadzi działania na Facebooku dość poprawnie, czyli  umieszcza na stronie zdjęcia dobrej jakości i nie najgorsze treści, przy czym częstotliwość publikowania informacji jest dynamiczna. Można powiedzieć, że wszystko jest, jak trzeba. Jednak wśród restauratorów rośnie przekonanie, że Facebook dziś nie wystarcza i lata świetności ma już za sobą. Trudno się z tym nie zgodzić. Co zatem można z tym fantem zrobić?
Facebook pełni obecnie funkcję bardziej informacyjną niż kreatywną. Traktujemy go niemalże tak, jakbyśmy przeglądali czasopismo. Nie jest to jednak przegląd jednej gazety, ale kilkunastu, kilkudziesięciu, a nawet  kilkuset w jednym miejscu – na Facebooku właśnie. W ten sposób dociera do nas ogrom informacji, ale ile z nich tak naprawdę zapamiętujemy? Stosunkowo kilka procent... albo i mniej. Jednak i tak stronę na Facebooku trzeba prowadzić!

JAK DZIAŁAĆ NA FB – WSKAZÓWKI
1. Zadbajcie o dobre jakościowo zdjęcia – ostre, ciekawie skadrowane, poprawnie oświetlone.
2. Pięknie i niebanalnie stylizujcie potrawy.
3. Wszystkie publikowane fotografie powinny mieć podobny charakter, wspólny mianownik. Muszą wyróżniać się na tle innych zdjęć, skłaniać do sięgnięcia po informacje o restauracji. Inspiracji możecie szukać na Pinterest.com.
4. Używajcie jak najmniej grafik. Lepiej zamienić je na krótkie, kilkusekundowe gify czy filmiki. Wszelkiego rodzaju animacje są o wiele ciekawsze, dodają stronie dynamiki i dają poczucie, że dużo się dzieje.
5. Być może większość się z tym nie zgodzi, ale nie pokazujcie na Facebooku tylko jedzenia i napojów. Procentowo obecnie nie to się klika. Goście oczekują atmosfery, klimatu, przeżyć, spektaklu, które daje im miejsce, dlatego jedzenie w komunikacji usuwa się na dalszy plan. W zamian pokażcie np. ludzi podczas pracy, proces przygotowywania koktajlu czy dania, moment dostawy czy odprawy kelnerskiej, wieczorne ujęcia z wypełnionej gośćmi restauracji, charakterystyczne detale wystroju lokalu. Tematów jest cały wachlarz, a ograniczać może was tylko kreatywność.
6. I najważniejsze – wyznaczcie budżet na powyższe treści.

CZAS NA INSTAGRAM
Instagram rośnie w siłę. Życie, także gastronomiczne, przenosi się z Facebooka na Instagram, a doprecyzowując – na Instastories wykorzystywane do publikowania relacji z życia restauracji, klubów i kawiarni. Ich celem jest spontaniczne dzielenie się z obserwatorami tym, co dzieje się w naszym lokalu.
Wielu z nas odczuwa niechęć do nieustannego filmowania siebie, innych, otoczenia oraz prowadzenia relacji na żywo. Traktujemy to jako swego rodzaju naruszenie prywatności, odsłonięcie się przed widzami. Roboczo nazywam to „czasami Big Brothera”. A nowe czasy dyktują kolejny wymóg – pokazywanie naszym wirtualnym gościom miejsc dotąd im nieznanych… W tym właśnie kierunku powinniśmy kierować naszą komunikację za pośrednictwem Instagrama.

JAK SIĘ POKAZAĆ NA INSTA – WSKAZÓWKI
1. Pod żadnym, ale to żadnym pozorem nie używajcie grafik! Sporadycznie można sobie na nie pozwolić na Facebooku, ale nie na Instagramie! Wyjątkiem może być Instastories np. przy informacjach o godzinach otwarcia restauracji.
2. Częściej niż na Facebooku dodawajcie zdjęcia i filmy.
3. Piszcie krótsze teksty niż na Facebooku, używając #hasztagów (od 11 do 30) określających wasz produkt, miejsce, wydarzenie, danie etc. Korzystajcie przy tym z listy aktualnych hasztagów o największych zasięgach, ale zachęcam też do tworzenia własnych.
4. Nagrywajcie Instastories. Tematem może być każdy element życia restauracji, którym chcecie się pochwalić. Róbcie to codziennie, a nawet kilka razy dziennie. Dodatkowo udostępniajcie treści swoich gości, którzy oznaczają wasz lokal w swoich relacjach.
5. Traktujcie Instagram jak fotopamiętnik. Fotografujcie wszystko, co wam przyjdzie do głowy – fajny neon, słońce na niebie, apetyczne jedzenia i napoje, interesujących ludzi, wystawy, selfie pracowników. Udostępniajcie cudze treści lifestyle’owe poprzez repost.

Podsumowując: nie rezygnujcie z Facebooka, bo to tablica informacyjna do zamieszczania ogłoszeń dla waszych gości. I trzymajcie poziom zgodnie z ww. wskazówkami. Jednak całą swą (rosnącą) aktywność przenieście na Instagram – tam ma się dziać! W pigułce prezentujcie na nim życie waszego lokalu.

Artykuł ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: Agnieszka Borek
O AUTORZE
Agnieszka Borek
Współwłaścicielka Agencji Fika - biznes dla gastronomii. www.fikabiznes.pl

Zobacz także

MAX tworzy burgery z myślą o wynosach

W restauracjach MAX Premium Burgers pojawiły się burgery z nowej linii DeliVery Cheezy. Ich formuła została opracowana specjalnie z myślą o zakupach na wynos bądź z dostawą.

Jakie są perspektywy rozwoju branży delivery?

Zainteresowanie Polaków dostawami jedzenia online dynamicznie rośnie, a pandemia COVID-19 wpłynęła na jeszcze większy wzrost takich zamówień. Czy nowi konsumenci dań z dowozów przekonają się do nich na trwałe? Jak będzie rozwijać się segment delivery?

Browar Za Miastem zapowiada: własny browar i kampania crowdfundingowa

Browar Za Miastem, który od trzech lat warzy piwa rzemieślnicze, we wrześniu rozpocznie budowę własnego browaru i już teraz zapowiada kampanię crowdfundingową. Do udziału w tym projekcie zaprasza crowdinvestorów, którzy cenią branżę piw kraftowych.

Lejek sprzedażowy restauracji

Zwizualizowanie poszczególnych etapów lejka sprzedażowego restauracji pozwala na lepsze zrozumienie podróży, jaką odbywa gość, począwszy od momentu, w którym zaistniała ona w jego świadomości, aż do chwili, w której stał się on lojalnym klientem.

Największe wydarzenie kulinarne już w kwietniu w Warszawie

11-13 kwietnia w ramach Lexus Hybrid Cuisine Warszawę odwiedzi siedmiu znakomitych szefów z czterech stron świata.

Co napędza rynek kawiarniany?

Europejski rynek kawiarni sieciowych zmienia się bardzo szybko, motorem wzrostu i zmian są kawiarnie piątej fali, urbanizacja, technologie cyfrowe i potrzeby pokolenia Z. Rynek będzie notował rozwój we wszystkich krajach starego kontynentu.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak budować kartę napojów w restauracji typu fine dining?

Fine dining, jak sama nazwa wskazuje, polega na dostarczeniu gościom restauracji doświadczenia gastronomicznego na bardzo wysokim poziomie.
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej