x

Grzegorz Wejer o psychologii sprzedaży w restauracji

Kategoria: Twój biznes - wiedza    16.01.2020

Kelner i gość to zazwyczaj obce sobie osoby, dlatego kluczowym elementem efektywnej sprzedaży staje się relacja z klientem. Przy budowie tej relacji, a co za tym idzie - systemu sprzedaży, powinniśmy wykorzystywać dwa narzędzia: efekt pierwszego wrażenia i efekt świeżości.

Grzegorz Wejer.
Grzegorz Wejer.
RACHUNEK ZA JEDEN UŚMIECH
Na efekt pierwszego wrażenia mają wpływ elementy nierzadko bagatelizowane przez kelnerów: uśmiech, kontakt wzrokowy, mowa ciała, wygląd i prezencja, tembr głosu oraz forma przekazu. Często pierwsze wrażenie to coś, co najgłębiej utkwi nam w pamięci po wizycie w restauracji. Na zgoła odmiennym mechanizmie opiera się efekt świeżości – bazuje na tym, że ludzki mózg najlepiej koduje informacje przekazane mu na końcu komunikatu, pomijając niejako te, które otrzymuje wcześniej. Efekt świeżości dotyczy więc bardziej sposobu budowania przekazu werbalnego, czyli tego, w jaki sposób kelner komunikuje się z gośćmi, jak buduje zdania, jakich słów używa, jak szerokie spektrum wyboru dań nam pozostawia. Finalne i decydujące znaczenie ma sposób, w jaki kelner kończy serwis, żegna się z nami czy zaprasza na kolejną wizytę.

TRUDNA SZTUKA WYBORU
Kolejnym wykorzystywanym w restauracjach aspektem psychologicznym jest fakt, że ludzie mają kłopot z podejmowaniem decyzji. Antidotum na ten problem stanowi zasada ograniczonego wyboru. Kelner prezentujący paletę oferowanych przez restaurację produktów w szeroki sposób jest często mniej skuteczny niż ten, który wybiera dwie, maksymalnie trzy propozycje z menu i charakteryzuje je szczegółowo.
Należy pamiętać, że w porównaniu z decyzjami życiowymi wybory dokonywane w restauracjach mają charakter błahy bądź mało istotny, dlatego często podejmowane są przez gości emocjonalnie. Jeśli klient właśnie skończył wyczerpującą rozmowę telefoniczną i zaraz po jej zakończeniu podejdzie do niego kelner z propozycją przystawki lub wina, z dużym prawdopodobieństwem uzyska odpowiedź odmowną. Nie będzie ona spowodowana brakiem chęci zakupu, ale raczej negatywnym stanem emocjonalnym wywołanym przez trudną rozmowę telefoniczną.

SPRZEDAJEMY EMOCJE
Z drugiej strony, jeśli wprowadzimy gościa w odpowiedni nastrój, pozytywne emocje mogą przełożyć się na sukces i akceptację naszej propozycji sprzedażowej. Skuteczna sprzedaż w restauracji to nie tyle sprzedaż produktu, co emocji. Zdecydowanie łatwiej przekonać klienta do zakupu, gdy dany produkt przedstawimy obrazowo, odwołując się do emocji. Można zaoferować mu np. pomidorową z ryżem, która jest wyjątkowa, ale skuteczniej jest polecić pomidorową, którą gość z pewnością pamięta z dzieciństwa, bo smak kuchni babci przechowujemy w pamięci przez całe życie.

OSTROŻNIE Z CENAMI
Gastronomia to ekonomia małych liczb i powtarzalnych zdarzeń. Ta definicja wiąże się z wrażliwością cenową klienta na odmienne grupy produktowe. Kalkulując ceny w restauracji, powinniśmy zwracać uwagę na beverage i food costs, ale musimy też pamiętać, że goście mają inną wrażliwość np. na koszt lunchu, a inną na single malt i o ile wzrost ceny lunchu o złotówkę może spowodować drastyczny spadek sprzedaży tego posiłku, to podwyżka kosztu single malt nawet o 10 zł może zostać niezauważona.
Nie jesteśmy w stanie wymienić tu wszystkich aspektów psychologicznych, które mają wpływ na sprzedaż w lokalu gastronomicznym. Jednak bez wątpienia opisane przykłady są dowodem na to, jak ogromne znaczenie ma psychologia w budowie efektywnego systemu sprzedaży. Przede wszystkim należy zapamiętać, że najlepsza restauracja bazuje na gościnności, atencji, empatii i interakcji z ludźmi. Powinna być miejscem, do którego goście chcą wracać, by spędzić w nim niezapomniane chwile.

Autor: Grzegorz Wejer

Felieton ukazał się w „Food Service" 11/2019 nr 190.

Autor tekstu: ( red. )

Zobacz także

Sztuka smaku

3 marca br. Ogólnopolski Konkurs Młodych Talentów Sztuki Kulinarnej L'Art de la cuisine Martell odbędzie w Hotelu Zamek Ryn.

Kiedy kucharz staje się producentem

Dania z cateringów sprzedawane w osiedlowych sklepach, przetwory i produkty garmażeryjne, które można zakupić w restauracji i zabrać do domu - jeśli w swojej kuchni zaczynasz produkcję żywności pakowanej, musisz oznaczyć ją datą trwałości.

Delivery Week - sukces i kontynuacja Festiwalu dostaw

Blisko 11 tysięcy gości wzięło udział w pionierskim Festiwalu dostaw, w który zaangażowało się ponad 150 restauracji z całej Polski. Efekt? Kilkaset tysięcy złotych trafiło do walczących o przetrwanie lokali gastronomicznych. Pomocowy Festiwal potrwa w związku z tym do odwołania!

Tripadvisor - jak wykorzystywać jego potencjał?

Z serwisu Tripadvisor korzysta co miesiąc 390 mln turystów, którzy w czasie podroży szukają rekomendowanych restauracji. Jeśli więc macie uprzedzenia wobec tego portalu, musicie je odłożyć na bok i potraktować go jak narzędzie biznesowe, które może przyciągnąć więcej gości do waszych lokali.

Właściciel restauracji Ed Red stawia na produkcję konserw mięsnych

Jakie pomysły na biznes w nowej gastronomicznej rzeczywistości ma właściciel marki Ed Red? Likwidacja warszawskiej restauracji i koncentracja na działalności Ed Reda w Krakowie oraz produkcja konserw z gotowymi posiłkami pod jego szyldem. - To produkt o ogromnym potencjale - mówi Grzegorz Kłos.

Marketing wiarygodny - przekonaj

"Bądź sobą. Wszyscy inni są już zajęci" - to słowa Oscara Wilde’a, które świetnie oddają ważny obecnie trend w marketingu - autentyczność. Za tym kierunkiem stoją murem dwa modne narzędzia: "storytelling" i "content marketing". To kompozyty najskuteczniejszej obecnie strategii marketingowej.

Inne kategorie

Akademia Horeca

Jak łączyć napoje i alkohole z jedzeniem?

Jako restaurator pewnie wiele razy myślałeś o zasadach łączenia potraw i napojów. Jak sprawić, aby odpowiednia selekcja napojów pasowała do menu? Co zrobić, by obsługa umiała zarekomendować odpowiedni napój 
do serwowanego posiłku?
więcej

Video

Ruch to zdrowie, ale pamiętaj o bezpieczeństwie
Zespół stresu pourazowego – jak zadbać o swoją przyszłość ?
Społeczna odpowiedzialność – myśl o innych
Techniki relaksacji – jak się zregenerować?
Obniżenie nastroju – zrób nowy plan
Lęk przed utratą pracy – jak sobie z nim poradzić?
Konflikty w rodzinie – jak do nich nie dopuścić?
Kontrola – jak jej nie stracić ?
więcej